Continental Gator Hardshell itellä ollu pari syksyä, kesän ja kevään. Ei ole vielä puhjennut kertaakaan.
Continental Gator Hardshell itellä ollu pari syksyä, kesän ja kevään. Ei ole vielä puhjennut kertaakaan.
Johtuen tuosta panaracer T-serv:in huonohkosta saatavuudesta halutussa koossa (28-622 tai 25-622), niin pistin nyt nuo Marathon Plus Smartguardit (28-622) tilaukseen. Samaan syssyyn Joe's No Flats Elite racer's sealant lientä ja rulla panaracerin flataway tyre liner teippiä.Jos ei noilla pääse viikkoa ilman rengasrikkoa, niin sitten pitää varmaan vulkanoida umpikumirenkaat vanteille tappajasepelikaudeksi
![]()
Mulla Gatorskinit nyt mennä keväästä asti. Nyt tuli yksi flatti tiistaina. Oli todennäköisesti lasinsiru. Kun tarkistin sisäpuolen sormilla, niin viilsi sormenpään auki. Oli niin tiukassa, ettei meinannut lähteä pois. Olis todennäköisesti mennyt läpi mistä vain. Muuten ei ole ollut ongelmia. Seuraavaksi kuitenkin ajattelin laittaa Gator Hardshellit. Pimeässä kosteassa kylmässä rengashommat ei parhaimmillaan, etenkin kun pitäis ehtiä töihin... DuranpPlussatkin oli edelliset ja niittenkin kanssa jouduin rengashommiin. Idioottivarmaa ei ole varmaan kuin se umpikumi.
Joo, mulla meni hermo Gatroskineihin kun torstaina meni ensin takakumi ja sitten kahden kilsan päästä losahti etukumi. Noi on muutenkin jo sen verta riekaleina tuon kuuden sadan kilsan jälkeen, että ei ole enää luottoa, toisen renkaan kyljestä paistaa päivä läpi jne: https://photos.app.goo.gl/H95REq45MwaKiT7G2
Mä en sepelikaudella todellakaan priorisoi rullaavuutta ja ajomukavuutta, mutten silti edes osaa kuvitella laittavani Marathon Plussat ja lisäksi vielä pistosuojanauhat. Jompi kumpi riittää. kuuta ei kannata yrittää tavoittaa taivaalta vai mitenkä sitä sanotaan. Parhaan vastineen lisävaivannäölle saa kun tarkistaa renkaiden pinnat ja kaivaa sirut mahdollisimman usein eikä annna niille tilaisuutta tunkeutua suojakerroksen läpi.
Muuten olen sitä mieltä ettei verkkokauppojen väitteistä huolimatta ole olemassa mitään "Marathon Plus Smartguard" -rengasta. Kaikissa Plus-renkaissa on sama Smartguard-suojaus.
Maantiepyörään Panaracer Ribmo - ei puhkea eikä rullaa
Onkohan Tampereen alueen sepelissä tapahtunut joku tappajan aktivoinut muutos? Pari vuotta menikin ilman yhtään rengasrikkoa ja nyt on parin viikon sisällä jo kolmasti mennyt paikkailuhommiksi. Ekaksi Marathonin läpi eturenkaasta, sitten takarenkaasta muutamia päiviä sitten. Vaihdoin samoin tein nastarenkaat alle ja nyt tulin juuri viiden kilometrin taluttelulenkiltä tekemään kolmannen paikkauksen. Nyt meni Nicetraxin tms. läpi takarenkaasta.
Kai sitä joutaa kohta raahaamaan paikkausvermeet mukaan ulkoiluun tai siirtymään julkisten käyttäjäksi.
www.club15k.com/SR
Porukkalenkillä paikkausvälineetkin meinaavat loppua! Tulee mieleen toissalauantain lenkki, jossa jo paikattiin sisärenkaita pikapaikoilla, kun varasisurit olivat lopussa.
Sepelillähän normaalisti voi hyvin ajaa. Silloin kun sepeli on asfaltin päällä, se alkaa aiheuttaa ongelmia. Tähän pyöräteiden sepelöintiin olisi hienoa löytää korvaava ratkaisu, joka ei riko pyöriä.
Näin kun Tampereen seudulla on tullut ajettua muutama viikko sepelin seassa, niin aika monta taluttajaa on tullut vastaan ja omiakin renkaita on mennyt. Hiekoitussepelin seassa ei käsittääkseni saisi olla kiviainesta, joka puhkoo renkaat.
Voin kokemuksen pitkillä rintakarvoilla sanoa. Tokmannilta halpakumit, niin ajaa ympäri vuoden eikä tarvi paikata ku 4-6 kertaa vuodessa. Tää oli sit trolli. Tokmannilta ei saa leveetä 622 kumia eikä 584 kumia ollenkaan. Kulkurilla ajelin 5 vuotta ja 4-6 kertaa paikkasin sisurin per vuosi... Sisuri hajos venttiilin juuresta... Pyöräkauppaan ;D
Sepeli on kivirouhetta joka aikaansaadaan mekaanisesti peruskalliota hienontelemalla. Ei mikään ihme että seassa on niitä teräviä särmiä ihan *piip*leesti..
Anteeksi häiriö.
Tienpitäjälle pitää valittaa jos liukkaudenesto aiheuttaa ongelmia.
![]()
Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne
Sepeli on yleisnimitys tietyntyyppiselle kiviainekselle. Mutta ei se ole mikään luonnon laki millaisia teräviä särmiä siellä on seassa ja kuinka paljon. Tilaaja saa hyvin pitkälti sitä mitä haluaa ja asiakas saa sitä mitä ostaa. Ongelma pääkaupunkiseudulla on ollut että etenkin Helsingin hiekotuksesta vastaavat ovat mielestään perustellusti ja painavista syistä mutta osin myös pelkästään halvemman hinnan vuoksi hankkineet ja levittäneet juuri ja nimenomaan sitä tappajasepeliksi speksattua kiviainesta.
Voi tosiaan olla että Tampereella on nyt päätetty seurata esimerkkiä. Mutta siihen saa ehkä vastauksen kun lähestyy kuntalaisena kaupungin asiasta vastaavaa virkamiestä tai laittaa Aamulehden toimittajan asialle.
Ihan niinkuin tässä olisi taas tarvittu liukkauden torjuntaa kun vettä on tullut päiväkaupalla. Eikä se tappajasepeli ole pelkästään helsinkiläisten yksinoikeus, on sitä muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla. Kyllä se alkaa kyrpimään ihan isoilla kirjaimilla kun läskipyörän rengasta lukuunottamatta mikään rengas ei kestä ja "liukkauden estoon" tarkoitettu aines menee jopa lenkkikengän pohjasta läpi.
Näin on toki tehty. Tampereen kaupungin tekemän julkisen ilmoituksen mukaan tehdyssä hiekoitussepelihankinnassa laatuperusteena 100% painoarvo oli hinnalla. Mitähän tuosta pitäisi päätellä?
Lyhyt kuvaus: Hiekoitussepeli toimitettuna sepelisiiloihin ja kasavarastoihin talvikaudeksi.
Hankinnan kokonaisarvo (ilman alv:tä). Arvo ilman alv:tä: 730 000.00 EUR
Hankintasopimuksen tekoperusteet. Laatuperuste - Nimi: Hinta / Painotus: 100 Hinta - Painotus: 100
Sopimuksen tekemisen päivämäärä: 12/10/2017
Sopimuskumppanin nimi ja osoite: Hämeen Kuljetus Oy
http://ted.europa.eu/TED/notice/udl?...7:TEXT:FI:HTML
https://www.hankintailmoitukset.fi/f...ew/2017-022467
Toki niin jotta (tappaja) sepeli on paljon kalliimpaa kuin hiekka joka toisaalta liukkaudentorjunta ominaisuuksiltaan on paljon heikompaa.
Hyvää pahus vieköön ajattelevat kun sitä kylvävät, olemme vain rengas rikkojen osalta harmillisen sivuvaikutuksen uhreja mutta sittenkin mieluummin minäkin rengasta paikkaan kuin luiden parantumista odottelen. Tosin helppo sanoa kun yhtään kumia ei sepeliin ole koskaan puhjennut.
Asiasta kannattaa pitää melua, muuten siihen ei muutosta tule. Tappajasepelikin voisi toimia hyvin, jos sitä pyöritettäisiin hetki rummuissa, jossa kaikkein terävimmät piikit hioutuisi pois. Oikean tahon vaan pitää kiinnostua tutkimaan asiaa ja kehittämään sitä.
Mitäpä vielä?
Miten niin tyhmä kysymys??
Lahdessa on koeluontoisesti hiekotettu muutama pääväylä jollain tapaa pyöristetyllä sepelillä. Väylillä on aiheesta kyltit ja niistä kerätään pyöräilijöiltä kokemuksia. Tänä talvena ulosmenoväylille on kylvetty hiekkaa.
Leca-murske olisi sepelille hyvä korvaaja, mutta kalliimpi hinnaltaan. Tosin se kelluu ja tälläisinä sulaa-jäätyy talvina syntyvät lätäkötkin pysyisivät hiekotettuna (sepelihän painuu pohjaan).
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
Jään sisään painunut sepeli on aika tehokasta, kun se jää alkaa sulamaan.
Tuollainen rummutettu ja kunnolla siivilöity sepeli olisi aika mahtavaa. Nythän siellä seassa on sellaisia lasimaisen teräviä ja pitkiä ohuita soiroja. Mikään rengas ei noita kestä, jos vaan soiro yltää nappulan läpi tai sattuu sopivasti nappulan väliin.
Luin joskus ja täälläkin mainitsin, että Oulussa oli kokeiltu sahanpurua liukkaudentorjuntaan. Kokeilun tuloksista vaan en löytäny syvällisempää tietoa. Plussia oli siinäkin kelluvuus lätäkössä ja kivipölyn poistuminen. En vaan muista, koskiko homma kevyttä liikennettä vai kylvettiinkö purut autoille.
Mitäpä vielä?
Miten niin tyhmä kysymys??
^saman muistan, postasinkohan peräti kun mökillä itse harrastin samaa pääkalloaikaan joskus siellä ollessani. Ei ehkä pysyny niin hyvin paikallaan
Kelveille kylvettiin muutamana talvena, siinä oli jotain suolan tapaista seassa. Kokeilu lienee hiljaisesti haudattu, juttua ei ole enää ollut paikallisissa lehdissä. Ei ollut oikein mukavaa ajaa tuollaisella, eikä ole Kempeleen kokeilukaan toimiva, täällä levitettiin samaa nestemäistä litkua mitä lentokentällekin, näytetään palatun murskeeseen. Liukkauden esto ei ole halpaa eikä helppoa.
Minä luovutin samana päivänä kun Tuusulan kunta levitti sepelit juuri meikäläisen työmatkan varrelle. Mitään perus xc-rengasta en ole maasturissa saanut kestämään joten extreme 296:set on alla taas 5 kuukautta.
Crossari/työmatkakumeista: Durano plussat olisi kotona kun ajattelin että pistäisi toisille 29-kiekolle mutta en ole vielä vaivautunut. Ne kestävät melko hyvin mutta toissa vuonna ainakin kerran antautuivat sepelin edessä.
MCT
Ainakin omalla pihalla kokeiltuna lecasoramurske on liukkaudentorjuntamielessä ihan vihollisesta ja lisäksi sotkee kun kulkeutuu kengissä sisälle. Ei tule toista säkkiä tänne. Kunnon hiekoitussepeliä ei ole voittanutta jos nimenomaan ei halua liukastua vaikka maksaakin monikertaisesti verrattuna hiekkaan.
^Etelärinnetontilla vähäinenkin auringonpaiste helposti sulattaa pihalle lammikoita, jotka pakkasyönä jäätyvät. Hiekotussepeli painuu lammen pohjaan ja aamuinen kiitotie on valmis. Lecamurske kelluu pinnalla ja hiekottaa kevääseen asti. Samoin keväällä aurinko lämmittää sepelimurun, joka sulaa jään sisään ja jää sinne. Taas on kiitotie valmis.
Parina talvena on Lecamurske loppunut kaupasta ja jouduttu tyytymään sepeliin. Raskasta levittää. Lecamurskeen ainoa huono puoli on, että se kulkeutuu kuistille, mutta imurihan on keksitty?
Talveksi on neljä säkkiä varattuna. Vielä ei ole tarvinnut![]()
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
Vielä en osaa moittia maxxiksen 40c 60tpi silkshield ramblereita cyclossa. Kyljiltään nuo ovat mukavan pehmeät ja tuntuvat kestävän sepeliäkin hyvin. Kulkevat iloisesti asfaltilla ja kokoa riittää pehmeälle hiekkatiellekkin. Tubeless renkaat saa vanteille ilman rengasrautoja ja kompuraa, joka ei tosiaan onnistu kaikkien schwalbejen kanssa. Todellinen leveys noissa on 37mm, eli mahtuvat varmaankin kaikkiin cycloihin. Korkeutta on kyllä reilusti.
Kylläpä ketuttaa! Kahtena peräkkäisen työpäivän flatti tappajasepelistä. Perjantain pääsin 500 m kotipihasta, kunnes renkaassa sojotti 10 mm sepelipiikki. Kävely himaan ja autolla töihin. Tänään maanantaina pääsin jo noin 8 km ennen kuin taas kumi tyhjänä. Tästä renkaasta en löytänyt vuodon aiheuttajaa, eihän ne aina jää edes renkaaseen kiinni. Syytän silti sepeliä. Kannan aina varasisäkumia mukana, 25 min myöhästyin töistä. Nämä iis Tampereella missä pyörätiet on nyt täynnä hiekoitussepeliä. 9 kertaa kymmenestä flätti tulee takarenkaaseen. Takana talvella nasta, Suomi Tyres (https://www.fillarikellari.fi/nastar...-productpage-1), edessä laadukkaampi nasta, ainakin pistokestävyydessä mitattuna: Schwalbe Marathon Winter 35-622 (https://www.xxl.fi/schwalbe-tire-28-...114643_1_style). Suomi Tyres ei siis neämmä ainakaan kestää oikeen sepeliä. Hermot menee!
Kirjanmerkit