ElectrobikeGiantFillariHepha
Sivu 121 / 220 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 21 71 111 119 120 121 122 123 131 171 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.601 - 3.630 / 6586

Aihe: Pahoja Tubeless ongelmia!

  1. #3601
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Taidat päästä nyt ignorelistalle.
    Kyllä, kiitos.

  2. #3602
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    DT Swissin venttiilien kanssa vähän myös ollut ongelmia tiivistymisen suhteen. Lisäksi ne voivat sielua kiristettäessä kiertyä jolloin tiivistys luonnollisesti heikkenee. Stanilla ei tätä ongelmaa ole, pyöreä muoto kun on aina samassa asennossa.

  3. #3603
    Itse olen hirvisäkin (ja teippienkin) kanssa käyttänyt normisisurista kierrätettyä venttiilä. Laitan siihen rosteriprikan sisäpuolella ja palan paksua sisuria tiivisteeksi; sisuriin reikä naskalilla. Toimii paremmin kuin kiilamainen venttiilin juuri (stäni etc.), joka vuotaa helposti säkin ja vanteen väliin, jos venttiilinreikä ei ole ihan täydellinen. Tasaisella pinnalla saa huomattavasti tukevamman asennukset kuin kiilamaisella, voi ihan rauhassa sählätä pumpunkin kanssa ilman pelkoa, että alkaa vuotamaan venttiilin juuresta.

    Käytän prikkaa myös ulkopuolella kiristysmutterin alla, venttiili on huomattavasti parempi kiristää kuin ilman.

    Mutta tietäen tämänkin palstan muutosvastarinta-asteen, niin jatkakaa vaan toki kiilaventtiilien kanssa, koska aina on tehty niin :P

  4. #3604
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Kyllä se syy noista DT Swisseistä taitaa löytyä, ne on niin tiukalla että toiselta puolelta on painettu peukalonpää valkoisena ja toiselta väännetty peukalo ja etusormi hellänä mutteria paikalleen mutta ei vaan riitä, se kumi on liian kovaa. Etsittävä joku toinen vaihtoehto.
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

  5. #3605
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.328
    Jos ei satu olemaan sopivaa venttiiliä ja tarttis päästä ajoon niin sisurista voi leikata vähän peukalon päätä paloja jotka paskolla rei'ittää sopivasti ja laittaa venttiilin ja vanteen sisäpuolelle. Hyvä siitä ei tule mutta jonkun lenkin voi pärjätä.

    Yllättävän vähän ollut ongelmia kevään rengasruletissa mutta kaikki nyt asennetut renkaat onkin olleet jo aikaisemmin vanteella. Karhunkielellä vaan roippeet pois reunoista ja käsipumpulla ilmat sisään.

  6. #3606
    mutanaama Guest
    Tuuppasin yyveetä

  7. #3607
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Selvitysmies Katso viesti
    Mutta tietäen tämänkin palstan muutosvastarinta-asteen, niin jatkakaa vaan toki kiilaventtiilien kanssa, koska aina on tehty niin :P
    Älähän nyt. Jos se toimii hyvin, niin se toimii hyvin. Sisäkumi onkin pehmeämpää kuin tuollainen DT:n muovi, joten se tiivistänee helpommin.

  8. #3608
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    Oli tubelessongelmia plussakumien kanssa. Kehät WTB Scraper i45, renkaat CFT BFT 27.5x3.0. Nämä siis tuli Genesis Tarn 10 -16 pyörän mukana. Kumit ovat noin 1200g painavat 27tpi teräsvaijerilla. Aika notkeat mutta paksut. Takakiekon kanssa suurin ongelma oli saada ulkokumi ylös "hyllyltä". Näissä kehissä siis hylly on teräväreunainen upotus josta ainakin tätä rengasta saa sormet verillä kiskoa irti. Lopulta irroitus onnistui, sisuri pois, teippaus valmiina ja saippuoituna rengas napsahti napsauttimella tiivisti paikallaan ja piti ilmaa täysin ilman litkujakin. Litkut venttiilin rungon kautta sisään, sielu paikalleen ja ilmat sisään. Ja homma toimii.

    Eturenkaan kanssa oli enemmänkin painiskelua. Ensimmäisellä yrityksellä vuotoa (kun lopulta sai kumin irti). Tarkistus ja yksi reikä kehällä porattu huonosti ja terävä alumiinisoiro tehnyt teippiin reiän. Litkut pois, putsaus, alumiinin siistintä ja 25mm stanin teippiä korjaukseksi. Ei apua, vuotaa edelleen saman nippelin juuresta. Rengas irti (ja sormien nahat), uusi teippaus 25mm teipillä. Teippi loppuu kesken. Jatkopala ilmastointiteipillä. Ei toimi, saman nippelin juuresta vuotaa. En käsitä. Kiroan. Sisuri paikalleen ja nettiin teippiostoksille.

    Viikkoa myöhemmin uusi yritys. Ei meinaa rengas irrota ei millään. Turvauden ruuvimeisseliin ja hyväksyn jäljet vanteessa. Teipin irroitus, putsaus ja uuden 30mm laitto. Tarkoituksella siis vähän kapea 45mm kehälle, jää hyllyn reuna vaille korottavaa lisäteippausta. Renkaan napsautus, ilmat pysyy sormin venttiilin rungossa tulppana, jes! Litkut ja sielu paikalleen (venttiili vähän pyörähtää kiristettäessä). Pumppaus. Taas vuotaa sama nippeli vastapäätä venttiiliä. Mitä ihmettä?! Pyöritän vähän venttiiliä, vuoto loppuu! Vika ollut ainakin lähes koko ajan DT swissin venttiiliin istuvuudessa! Ilmat pysyi ainakin illan. Ehkä pitäisi laittaa sisäkumin palanen tai stanin kartion mallinen venttiili, mutta noita renkaita en enää ikinä jumppaa ylimääräistä kertaa irti. En ikinä.

    Mikä avuksi noiden ulkokumien irroitukseen? Meisseli, ei hyvä. Hyllyn terävä reunan nousu on ongelmana. Ja varmasti myös teräsvaijerireuna tiukassa renkaassa. Jälkikäteen miettien ehkä teippaus hyllyn pohjalle asti olisi kuitenkin vähän helpottanut irroitusta, eipähän olisi niin terävä alumiinireuna rengasta vastassa. Ehkä ongelma ei ole niin vakava jollain toisella renkaalla. Nobby Nic 3.0 snake skin apex on harkinnassa.
    Kumi irtosi suht helposti kun käytti apuna päästä viistoon sahattua lankkua, ja painoi maata/seinää vasten koko painolla:


    DT Swissin venttiili meinasi taas aiheuttaa harmaita hiuksia. Vaikka kuinka muka kiersin tiukkaan kiinni, niin sielua kiinnittäessä lähti pyörimään ja tahtoi puskea ilmaa sitä kautta pihalle. Toiseen vanteeseen laitoinkin sisäkumin palasen lisätiivistykseksi joka unohtui tästä. Sain kuitenkin pyöritettyä venttiilin oikeaan asentoon ja kiristettyä ilmaa pitäväksi. Vaati kyllä litkua kaveriksi. Nobby Nic 27.5x3.00 Trailstar Snakeskin Apex meni helposti napsauttimella paikoilleen eikä tuntunut vuotavan ilman litkujakaan.

  9. #3609
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    150
    Pahoja tubeless ongelmia? Onko onnistumisen riski olemassa, jos kokeilis litkuttaa durano/ gatorskin sarjojen renkaita???

  10. #3610
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Riippuu paljolti vanteesta mitä tapahtuu.

    Yksille Contin (GP4000S) kumeille koitin ghetto-tubelesointia surkealla menestyksellä. Ketään ei sattunut, mutta varasto oli saanut litkuroiskeita ympäriinsä. Rengas päätti irtautua vanteelta 15 sekuntia sen jälkeen kun olin poistunut varastosta. Paukaus ei jättänyt paljoa arvailujen varaan tapahtumista. Onneksi levisi varastoon, eikä esimerkiksi ajaessa.

    Lopetin pelleilyt siihen paikkaan ja hommasin oikeat tubeless kehät ja renkaat. Sitten toimi kerrasta.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  11. #3611
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    860
    Mites litkutus kestää lämpötilan vaihtelut? Omasta Ice Spikerista on tihkunu aina kyljistä litkua kun olen tuonnut nyt talvella pyörän sisälle. Litkun laatu on mietityttänyt (Vanheneeko nämä?). Renkaassa kyllä pysyy paineet kohtuu hyvin, mutta selvästi siellä sisällä ei lotise juurikaan enään.
    The Adventures of the Solitary Cyclist with Laufey, Twostroke, Occam, PlanetX, Goldsprint, Gain & Fuji

  12. #3612
    Sitten vaan lisää litkua. Icespiker nykyään tihkuu aina läpi kyljistä, kovin on ohkainen.
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

  13. #3613
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.240
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Riippuu paljolti vanteesta mitä tapahtuu.

    Yksille Contin (GP4000S) kumeille koitin ghetto-tubelesointia surkealla menestyksellä. Ketään ei sattunut, mutta varasto oli saanut litkuroiskeita ympäriinsä. Rengas päätti irtautua vanteelta 15 sekuntia sen jälkeen kun olin poistunut varastosta. Paukaus ei jättänyt paljoa arvailujen varaan tapahtumista. Onneksi levisi varastoon, eikä esimerkiksi ajaessa.

    Lopetin pelleilyt siihen paikkaan ja hommasin oikeat tubeless kehät ja renkaat. Sitten toimi kerrasta.
    Tämän voisi laittaa kiinteäksi postaukseksi.
    Omastakin mielestäni maantietubeleksen kanssa ei kannata leikkiä. Blurbbaus asfalttimutkassa kuulostaa kaamealta. Henki pois kerrasta, ainakin etelän reissuilla.

  14. #3614
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    385
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti crcm Katso viesti
    Mites litkutus kestää lämpötilan vaihtelut? Omasta Ice Spikerista on tihkunu aina kyljistä litkua kun olen tuonnut nyt talvella pyörän sisälle. Litkun laatu on mietityttänyt (Vanheneeko nämä?).
    Mulla on ollut käytössä Stanin purkki jostain n. 3v takaa ja edelleen ollut virheetöntä kamaa, säilytetty huoneenlämmössä pimeähköss.. En tiedä vanheneeko muut merkit pahemmin.

  15. #3615
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    385
    Vinkki: jos ei meinaa tiivistyä kunnolla tai rengas nousta vaneteelle, kannattaa tarkastaa ja puhdistaa kehät kunnolla. Raaputtelun ja harjailun jälkeen ei meinannut millään nousta maantie-tubeless ultegran vanteelle, vaikka toinen nousi kivutta. Kompuralla nostoyritykset. Tutkin jo rengasta onko reunassa jotain vikaa tms, kun se vuoti samasta kohdastai.

    Ratkaisu oli puhdistella uraa vielä vähän paremmin, varmaan joku pieni kohta sisälsi kuivanutta litkua talvirenkaiden jäljiltä, eikä sitä ehkä nähnyt kunnolla,. Putsailun jälkeen nousi heittämällä vanteelle.

    Onko muilla jotain harjaa ja muovisella rengasraudalla parempaa niksiä, jota kannattaisi kokeilla noiden tubeless-vanteiden urien pursailuun?

  16. #3616
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Loppui se oma venttiilin juuresta vuotaminen kertalaakista kun laittoi DT Swissit suosiolla syrjään ja tilalle kartiokumeilla olevat venttiilit. Takakiekko vuotaa vieläkin minimaalisesti jostain mutta se tiivistynee kun ajaa, puhutaan kuitenkin vuodosta jonka seurauksena rengas on vuorokausi täyttämisen jälkeen vielä ajokuntoinen kun edellisenä versiona se oli vartissa tyhjä.
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

  17. #3617
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Greycap Katso viesti
    Loppui se oma venttiilin juuresta vuotaminen kertalaakista kun laittoi DT Swissit suosiolla syrjään ja tilalle kartiokumeilla olevat venttiilit.
    Joillekin palstalaisille haluan sanoa, että mitä minä sanoin. Hyvä, että toimii.

    Minä yritän huomenna teipata toisen vanteen. Kokeilen ensin yhdellä ja ilman litkuja, että löytää varmasti toimivan tavan ja määrän teippiä.

    Hankala on putsailla tuota lateksia pois kumien reunoilta, mutta koska se on ongelma-alue, niin kai sitä on pakko vain jynssätä ja nyppiä pois. Ei se oikein harjallakaan lähde. Toisaalta kumia lähtee mukana, mikä ei ole oikein lupaavaa. Sieltä alta pilkistää ympäri vanteen pistosuojauskerros, mutta onneksi siinä renkaan seinämässä kiertää vielä myös kumiakin. Tuo tosin voi olla hinkkautunut hiekan mukana. Vanteen bead hooksitkin ovat menettäneet maalinsa sisäpuolelta, niissä on hiekan hiomia uria. Sinne kertyi tosi paljon hiekkaa, kun se oli turhan löysä ja kun sieltä vuoti niin usein litkua.

  18. #3618
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Totanoin, olen ajatellut kokeilla tubelesoida yhden normi 29er maasturin kiekon. Vanne(Mavic)ei ole ollenkaan mikään tubeless vaan kumi putoaa vanteelta heti kun paineet on pois. Ja kapeakin se on, muistaakseni n. 19mm sisäleveys. Olen teipannut sen mielestäni huolellisesti. Siis niin että teippi nousee vanteen kylkiinkin.
    Jos tämmöiseen tapaukseen laittaa TR kumin, leveys vaikka 57-60mm, eikä mene alle esim 1.7bar paineen niin onko luultavaa että toimii eikä burppaa ilmoja&litkuja pihalle?
    Mihinkään erityisen vaativaan maastoajoon tätä ei ole tarkoitus käyttää. Lähinnä tielenkkeihin.

  19. #3619
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Olisiko kysess Crossride? Itselläkin semmoinen on ja kokeilin tubelessia samoin lopputuloksin. En uskaltanut oikeasti ottaa käyttöön koska rengas tosiaan tippuu matalilla paineilla itsestään hyllyltä. Lisää teippiä, kenties paksumpaa gorillaa, saattaisi kasvattaa vanteen halkaisijaa jolloin rengaskin pysyisi paremmin paikoillaan. En käyttäisi ennen kuin pysyy edes parkissa ilman paineita hyllyllä. Muuten voi olla pelkällä pumpulla vaikeuksia saada edes ilmoja takaisin.

  20. #3620
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Halkaisijan kasvattaminen teipillä ei välttämättä oikein toimi jos ei ole minkäännäköistä "hyllyä". Kumi putoaa edelleen alamäkeen, vaikka olisi ollut tiukempi noustessa. Jos teippaamalla saisi tehtyä hyllyn, tai jonkunlaisen pykälän, ja siihen ohut leveä tubelessteippi päälle niin silloin voisikin toimia. Tätä ehkä tarkoititkin? Mavic Crossone on vanteeni.

    Mutta kauemmaksi lähtiessä kannattaa sisärengas kyllä ottaa mukaan. Käsipumpulla on helposti vaikeuksia vaikka olisi kaikki tubelessreadya ja jostain syystä kumi tyhjenee. (ja vähän rättiä ja vettä niin saa litkut pois käsistä)

  21. #3621
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Jos ei pysy gummit vanteilla, niin laittakaa (esim.) Stanin tubeless kit, jossa tuon kaivatun hyllyn muodostava vannenauha venttiileineen. Ei aivan ilmainen, mutta minulla ratkaisu toiminut alunperin ei-tubeless-kiekoilla jo monen monta vuotta ja useilla eri kumeilla mukaan lukien Schwalven ISP.

  22. #3622
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    En ikinä tekisi "ghetto tubelesia". Välineen turvallisuudesta uusi vanne on halpa hinta. Noiden kanssa ei kannata leikkiä. Nythän vasta eilen pyöräilijä kuoli ilmeisesti kaaduttuaan omatoimisesti Espoossa risteysalueella. Poliisi epäilee, että "menetti hallinnan". Kypäräkin oli päässä, kun lehdistö kokee tarpeelliseksi aina mainita sen. Jos etenkin eturengas tipahtaa alta, niin siitä on leikki kaukana. Siinä se hallinta nimenomaan lähtee.

  23. #3623
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478

    Pahoja Tubeless ongelmia!

    Siis tarkoititko että tuo minun esittämäni ratkaisu olisi getto solution? Jos tarkoitit, niin ei ole. Jos et, niin olen samaa mieltä edellä esittämäsi väitteen kanssa ottamatta kantaa siihen mitä Espoossa tapahtui.

  24. #3624
    noniinno Guest
    Turhaa paisuttelua, lähtisi se hallinta vaikka ihan tavan sisurikin puhkeaisi eturenkaasta. Ghetto on ihan toimiva ratkaisu kun sen tekee fiksusti.

  25. #3625
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Täsmennän vielä että jos tietää mitä tekee ja mielellään operoi matalilla paineilla, alhaisilla nopeuksilla ja maastosektorilla voi ghetto toimiakin.

  26. #3626
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    Siis tarkoititko että tuo minun esittämäni ratkaisu olisi getto solution? Jos tarkoitit, niin ei ole. Jos et, niin olen samaa mieltä edellä esittämäsi väitteen kanssa ottamatta kantaa siihen mitä Espoossa tapahtui.
    En tarkoittanut sitä, vaan tarkoitin yleisesti ottaen ei tr-valmiin (tai UST) vanteen käyttämistä.

  27. #3627
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    Turhaa paisuttelua, lähtisi se hallinta vaikka ihan tavan sisurikin puhkeaisi eturenkaasta. Ghetto on ihan toimiva ratkaisu kun sen tekee fiksusti.
    Ei se lähde samalla lailla sisurin puhjetessa kuin koko renkaan jopa mahdollisesti irrotessa vanteelta. Toisekseen, mitä sitten että sisuri voi puhjeta? Miten puoltaa riskin kasvattamista se, että maailmassa on jokin toinenkin riski? "Menenpä tästä junanraiteille ottamaan päiväunet, koska kyllähän autotielläkin voisi tulla yliajetuksi". Ei se tee siitä fiksumpaa.

    "Tekee fiksusti". Eihän se tekemisen laadusta ole kiinni, vaan vanteen soveltuvuudesta. Ei ole mitään järkeä muutaman kympin säästön takia kasvattaa moisen todennäköisyyttä huomattavasti. Ghettoa ei voi tehdä fiksusti, jos sillä ei tarkoiteta sitä, että käyttää sellaista vannetta, joka sopii siihen yhtä lailla, mutta merkintä puuttuu. Eihän se merkinnästä ole kiinni, vaan siitä sopivuudesta.

  28. #3628
    Liittynyt
    06/2015
    Viestit
    90
    Ekaa kertaa tubelessia asentamassa. Stanin tubeless kit käytössä. Koitin ensin ilman litkua katsoa kokeilumielessä, miten pitää ilmaa ja hyvinhän se pitää, vaikkei noussut tasaisesti joka puolelta ihan vanteen reunalle. Annoin olla about vuorokauden ja ilmat edelleen sisällä, kun pumppasin paineet kovaksi ja odottelin, jos se pikkuhiljaa nousisi. Ei ollut edelleenkään kokonaan noussut. Otin ilmat pihalle, saippuoin reunat, pumppasin jälleen kovaksi n. 40 psi, mitä stanin ohjeessa neuvottiin ylärajaksi. Ei edelleenkään noussut pumpatessa heti, joten jätin odottelemaan ja menin toiseen huoneeseen ähertämään eturengasta vanteelle. Kuulin vessasta yhden napsahduksen ja ajattelin, että eiköhän se siitä näköjään nyt nouse ja jatkoin toisen renkaan kanssa. Hetken päästä kuuluu julmettu pamaus ja käyn katsomassa, niin rengashan on räjähtänyt vanteelta. Tämä nyt ei ole se pahin asia. Lattialla lojuu takapakka, joka on irronnut navasta vapaarattaan kanssa! Millä helvetillä mä nyt tän sit korjaan? Ja renkaan reunalanka on revennyt, joten siitä ei enää peliksi ole.

    Kuvia lopputuloksesta.

  29. #3629
    Mulla sama homma eli ekaa kertaa tubeless hommissa. Vanteena Mavic Crossride ja renkaana Continental X-king eli perus Canyon Nerven mukana tullutta kamaa. Käytössä on Stanin kartion mallisella kumilla tiivistyvät tubeless venttiilit ja Stanin peruslitku. Rengas nousee nätisti vanteelle, mutta aina vaan vuotaa venttiillin reunasta ilmat pihalle vaikka kuinka kireälle laittaisi venttiilin kiristysrenkaan. Ilmaa tulee pihalle pumpatessa ja kun pumpun irroittaa, niin rengas on parissa sekunnissa tyhjä. Vuoto on siis melkoisen iso ja litku ei sitä tunnu saavan umpeen. Pitäisiköhän kokeilla jotain toista venttiiliä? En laittanut tubeless kitin mukana tullutta vannenauhaa koska vanteen oma nauha näytti tiiviiltä. Ei kai vuoto voi siitä johtua?

  30. #3630
    noniinno Guest
    ^^ Laitat pakan ja freehubin takaisin, noissa se on kai muutenkin aika kevyesti kiinni ihan vaan painamalla, kun ei se sieltä haarukasta mihinkään liiku. Pyörittelet pakkaa samalla räikän myötösuuntaan kun asetat paikoilleen akselille. Miksi tubeless-kitti? Tuon 1900:n pitäisi olla tubeless-ready, eikö se toiminutakaan teippaamalla? Renkaissa voi olla myös uutena vikaa, kyllä tuon pitäisi asettua vanteelle ihan hyvin. Myös pumpun painemittarit saattavat heittää yllättävän paljon.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •