DT Swissin venttiilien kanssa vähän myös ollut ongelmia tiivistymisen suhteen. Lisäksi ne voivat sielua kiristettäessä kiertyä jolloin tiivistys luonnollisesti heikkenee. Stanilla ei tätä ongelmaa ole, pyöreä muoto kun on aina samassa asennossa.
Itse olen hirvisäkin (ja teippienkin) kanssa käyttänyt normisisurista kierrätettyä venttiilä. Laitan siihen rosteriprikan sisäpuolella ja palan paksua sisuria tiivisteeksi; sisuriin reikä naskalilla. Toimii paremmin kuin kiilamainen venttiilin juuri (stäni etc.), joka vuotaa helposti säkin ja vanteen väliin, jos venttiilinreikä ei ole ihan täydellinen. Tasaisella pinnalla saa huomattavasti tukevamman asennukset kuin kiilamaisella, voi ihan rauhassa sählätä pumpunkin kanssa ilman pelkoa, että alkaa vuotamaan venttiilin juuresta.
Käytän prikkaa myös ulkopuolella kiristysmutterin alla, venttiili on huomattavasti parempi kiristää kuin ilman.
Mutta tietäen tämänkin palstan muutosvastarinta-asteen, niin jatkakaa vaan toki kiilaventtiilien kanssa, koska aina on tehty niin :P
Kyllä se syy noista DT Swisseistä taitaa löytyä, ne on niin tiukalla että toiselta puolelta on painettu peukalonpää valkoisena ja toiselta väännetty peukalo ja etusormi hellänä mutteria paikalleen mutta ei vaan riitä, se kumi on liian kovaa. Etsittävä joku toinen vaihtoehto.
Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011
Jos ei satu olemaan sopivaa venttiiliä ja tarttis päästä ajoon niin sisurista voi leikata vähän peukalon päätä paloja jotka paskolla rei'ittää sopivasti ja laittaa venttiilin ja vanteen sisäpuolelle. Hyvä siitä ei tule mutta jonkun lenkin voi pärjätä.
Yllättävän vähän ollut ongelmia kevään rengasruletissa mutta kaikki nyt asennetut renkaat onkin olleet jo aikaisemmin vanteella. Karhunkielellä vaan roippeet pois reunoista ja käsipumpulla ilmat sisään.
Tuuppasin yyveetä
Kumi irtosi suht helposti kun käytti apuna päästä viistoon sahattua lankkua, ja painoi maata/seinää vasten koko painolla:
DT Swissin venttiili meinasi taas aiheuttaa harmaita hiuksia. Vaikka kuinka muka kiersin tiukkaan kiinni, niin sielua kiinnittäessä lähti pyörimään ja tahtoi puskea ilmaa sitä kautta pihalle. Toiseen vanteeseen laitoinkin sisäkumin palasen lisätiivistykseksi joka unohtui tästä. Sain kuitenkin pyöritettyä venttiilin oikeaan asentoon ja kiristettyä ilmaa pitäväksi. Vaati kyllä litkua kaveriksi. Nobby Nic 27.5x3.00 Trailstar Snakeskin Apex meni helposti napsauttimella paikoilleen eikä tuntunut vuotavan ilman litkujakaan.
Pahoja tubeless ongelmia? Onko onnistumisen riski olemassa, jos kokeilis litkuttaa durano/ gatorskin sarjojen renkaita???
Riippuu paljolti vanteesta mitä tapahtuu.
Yksille Contin (GP4000S) kumeille koitin ghetto-tubelesointia surkealla menestyksellä. Ketään ei sattunut, mutta varasto oli saanut litkuroiskeita ympäriinsä. Rengas päätti irtautua vanteelta 15 sekuntia sen jälkeen kun olin poistunut varastosta. Paukaus ei jättänyt paljoa arvailujen varaan tapahtumista. Onneksi levisi varastoon, eikä esimerkiksi ajaessa.
Lopetin pelleilyt siihen paikkaan ja hommasin oikeat tubeless kehät ja renkaat. Sitten toimi kerrasta.
Holokki auki ku H. Moilane.
Mites litkutus kestää lämpötilan vaihtelut? Omasta Ice Spikerista on tihkunu aina kyljistä litkua kun olen tuonnut nyt talvella pyörän sisälle. Litkun laatu on mietityttänyt (Vanheneeko nämä?). Renkaassa kyllä pysyy paineet kohtuu hyvin, mutta selvästi siellä sisällä ei lotise juurikaan enään.
The Adventures of the Solitary Cyclist with Laufey, Twostroke, Occam, PlanetX, Goldsprint, Gain & Fuji
Sitten vaan lisää litkua. Icespiker nykyään tihkuu aina läpi kyljistä, kovin on ohkainen.
Vinkki: jos ei meinaa tiivistyä kunnolla tai rengas nousta vaneteelle, kannattaa tarkastaa ja puhdistaa kehät kunnolla. Raaputtelun ja harjailun jälkeen ei meinannut millään nousta maantie-tubeless ultegran vanteelle, vaikka toinen nousi kivutta. Kompuralla nostoyritykset. Tutkin jo rengasta onko reunassa jotain vikaa tms, kun se vuoti samasta kohdastai.
Ratkaisu oli puhdistella uraa vielä vähän paremmin, varmaan joku pieni kohta sisälsi kuivanutta litkua talvirenkaiden jäljiltä, eikä sitä ehkä nähnyt kunnolla,. Putsailun jälkeen nousi heittämällä vanteelle.
Onko muilla jotain harjaa ja muovisella rengasraudalla parempaa niksiä, jota kannattaisi kokeilla noiden tubeless-vanteiden urien pursailuun?
Loppui se oma venttiilin juuresta vuotaminen kertalaakista kun laittoi DT Swissit suosiolla syrjään ja tilalle kartiokumeilla olevat venttiilit. Takakiekko vuotaa vieläkin minimaalisesti jostain mutta se tiivistynee kun ajaa, puhutaan kuitenkin vuodosta jonka seurauksena rengas on vuorokausi täyttämisen jälkeen vielä ajokuntoinen kun edellisenä versiona se oli vartissa tyhjä.
Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011
Joillekin palstalaisille haluan sanoa, että mitä minä sanoin. Hyvä, että toimii.
Minä yritän huomenna teipata toisen vanteen. Kokeilen ensin yhdellä ja ilman litkuja, että löytää varmasti toimivan tavan ja määrän teippiä.
Hankala on putsailla tuota lateksia pois kumien reunoilta, mutta koska se on ongelma-alue, niin kai sitä on pakko vain jynssätä ja nyppiä pois. Ei se oikein harjallakaan lähde. Toisaalta kumia lähtee mukana, mikä ei ole oikein lupaavaa. Sieltä alta pilkistää ympäri vanteen pistosuojauskerros, mutta onneksi siinä renkaan seinämässä kiertää vielä myös kumiakin. Tuo tosin voi olla hinkkautunut hiekan mukana. Vanteen bead hooksitkin ovat menettäneet maalinsa sisäpuolelta, niissä on hiekan hiomia uria. Sinne kertyi tosi paljon hiekkaa, kun se oli turhan löysä ja kun sieltä vuoti niin usein litkua.
Totanoin, olen ajatellut kokeilla tubelesoida yhden normi 29er maasturin kiekon. Vanne(Mavic)ei ole ollenkaan mikään tubeless vaan kumi putoaa vanteelta heti kun paineet on pois. Ja kapeakin se on, muistaakseni n. 19mm sisäleveys. Olen teipannut sen mielestäni huolellisesti. Siis niin että teippi nousee vanteen kylkiinkin.
Jos tämmöiseen tapaukseen laittaa TR kumin, leveys vaikka 57-60mm, eikä mene alle esim 1.7bar paineen niin onko luultavaa että toimii eikä burppaa ilmoja&litkuja pihalle?
Mihinkään erityisen vaativaan maastoajoon tätä ei ole tarkoitus käyttää. Lähinnä tielenkkeihin.
Olisiko kysess Crossride? Itselläkin semmoinen on ja kokeilin tubelessia samoin lopputuloksin. En uskaltanut oikeasti ottaa käyttöön koska rengas tosiaan tippuu matalilla paineilla itsestään hyllyltä. Lisää teippiä, kenties paksumpaa gorillaa, saattaisi kasvattaa vanteen halkaisijaa jolloin rengaskin pysyisi paremmin paikoillaan. En käyttäisi ennen kuin pysyy edes parkissa ilman paineita hyllyllä. Muuten voi olla pelkällä pumpulla vaikeuksia saada edes ilmoja takaisin.
Halkaisijan kasvattaminen teipillä ei välttämättä oikein toimi jos ei ole minkäännäköistä "hyllyä". Kumi putoaa edelleen alamäkeen, vaikka olisi ollut tiukempi noustessa. Jos teippaamalla saisi tehtyä hyllyn, tai jonkunlaisen pykälän, ja siihen ohut leveä tubelessteippi päälle niin silloin voisikin toimia. Tätä ehkä tarkoititkin? Mavic Crossone on vanteeni.
Mutta kauemmaksi lähtiessä kannattaa sisärengas kyllä ottaa mukaan. Käsipumpulla on helposti vaikeuksia vaikka olisi kaikki tubelessreadya ja jostain syystä kumi tyhjenee. (ja vähän rättiä ja vettä niin saa litkut pois käsistä)
Jos ei pysy gummit vanteilla, niin laittakaa (esim.) Stanin tubeless kit, jossa tuon kaivatun hyllyn muodostava vannenauha venttiileineen. Ei aivan ilmainen, mutta minulla ratkaisu toiminut alunperin ei-tubeless-kiekoilla jo monen monta vuotta ja useilla eri kumeilla mukaan lukien Schwalven ISP.
En ikinä tekisi "ghetto tubelesia". Välineen turvallisuudesta uusi vanne on halpa hinta. Noiden kanssa ei kannata leikkiä. Nythän vasta eilen pyöräilijä kuoli ilmeisesti kaaduttuaan omatoimisesti Espoossa risteysalueella. Poliisi epäilee, että "menetti hallinnan". Kypäräkin oli päässä, kun lehdistö kokee tarpeelliseksi aina mainita sen. Jos etenkin eturengas tipahtaa alta, niin siitä on leikki kaukana. Siinä se hallinta nimenomaan lähtee.
Siis tarkoititko että tuo minun esittämäni ratkaisu olisi getto solution? Jos tarkoitit, niin ei ole. Jos et, niin olen samaa mieltä edellä esittämäsi väitteen kanssa ottamatta kantaa siihen mitä Espoossa tapahtui.
Turhaa paisuttelua, lähtisi se hallinta vaikka ihan tavan sisurikin puhkeaisi eturenkaasta. Ghetto on ihan toimiva ratkaisu kun sen tekee fiksusti.
Täsmennän vielä että jos tietää mitä tekee ja mielellään operoi matalilla paineilla, alhaisilla nopeuksilla ja maastosektorilla voi ghetto toimiakin.
Ei se lähde samalla lailla sisurin puhjetessa kuin koko renkaan jopa mahdollisesti irrotessa vanteelta. Toisekseen, mitä sitten että sisuri voi puhjeta? Miten puoltaa riskin kasvattamista se, että maailmassa on jokin toinenkin riski? "Menenpä tästä junanraiteille ottamaan päiväunet, koska kyllähän autotielläkin voisi tulla yliajetuksi". Ei se tee siitä fiksumpaa.
"Tekee fiksusti". Eihän se tekemisen laadusta ole kiinni, vaan vanteen soveltuvuudesta. Ei ole mitään järkeä muutaman kympin säästön takia kasvattaa moisen todennäköisyyttä huomattavasti. Ghettoa ei voi tehdä fiksusti, jos sillä ei tarkoiteta sitä, että käyttää sellaista vannetta, joka sopii siihen yhtä lailla, mutta merkintä puuttuu. Eihän se merkinnästä ole kiinni, vaan siitä sopivuudesta.
Ekaa kertaa tubelessia asentamassa. Stanin tubeless kit käytössä. Koitin ensin ilman litkua katsoa kokeilumielessä, miten pitää ilmaa ja hyvinhän se pitää, vaikkei noussut tasaisesti joka puolelta ihan vanteen reunalle. Annoin olla about vuorokauden ja ilmat edelleen sisällä, kun pumppasin paineet kovaksi ja odottelin, jos se pikkuhiljaa nousisi. Ei ollut edelleenkään kokonaan noussut. Otin ilmat pihalle, saippuoin reunat, pumppasin jälleen kovaksi n. 40 psi, mitä stanin ohjeessa neuvottiin ylärajaksi. Ei edelleenkään noussut pumpatessa heti, joten jätin odottelemaan ja menin toiseen huoneeseen ähertämään eturengasta vanteelle. Kuulin vessasta yhden napsahduksen ja ajattelin, että eiköhän se siitä näköjään nyt nouse ja jatkoin toisen renkaan kanssa. Hetken päästä kuuluu julmettu pamaus ja käyn katsomassa, niin rengashan on räjähtänyt vanteelta. Tämä nyt ei ole se pahin asia. Lattialla lojuu takapakka, joka on irronnut navasta vapaarattaan kanssa! Millä helvetillä mä nyt tän sit korjaan? Ja renkaan reunalanka on revennyt, joten siitä ei enää peliksi ole.
Kuvia lopputuloksesta.
Mulla sama homma eli ekaa kertaa tubeless hommissa. Vanteena Mavic Crossride ja renkaana Continental X-king eli perus Canyon Nerven mukana tullutta kamaa. Käytössä on Stanin kartion mallisella kumilla tiivistyvät tubeless venttiilit ja Stanin peruslitku. Rengas nousee nätisti vanteelle, mutta aina vaan vuotaa venttiillin reunasta ilmat pihalle vaikka kuinka kireälle laittaisi venttiilin kiristysrenkaan. Ilmaa tulee pihalle pumpatessa ja kun pumpun irroittaa, niin rengas on parissa sekunnissa tyhjä. Vuoto on siis melkoisen iso ja litku ei sitä tunnu saavan umpeen. Pitäisiköhän kokeilla jotain toista venttiiliä? En laittanut tubeless kitin mukana tullutta vannenauhaa koska vanteen oma nauha näytti tiiviiltä. Ei kai vuoto voi siitä johtua?
^^ Laitat pakan ja freehubin takaisin, noissa se on kai muutenkin aika kevyesti kiinni ihan vaan painamalla, kun ei se sieltä haarukasta mihinkään liiku. Pyörittelet pakkaa samalla räikän myötösuuntaan kun asetat paikoilleen akselille. Miksi tubeless-kitti? Tuon 1900:n pitäisi olla tubeless-ready, eikö se toiminutakaan teippaamalla? Renkaissa voi olla myös uutena vikaa, kyllä tuon pitäisi asettua vanteelle ihan hyvin. Myös pumpun painemittarit saattavat heittää yllättävän paljon.
Kirjanmerkit