Oli tubelessongelmia plussakumien kanssa. Kehät WTB Scraper i45, renkaat CFT BFT 27.5x3.0. Nämä siis tuli Genesis Tarn 10 -16 pyörän mukana. Kumit ovat noin 1200g painavat 27tpi teräsvaijerilla. Aika notkeat mutta paksut. Takakiekon kanssa suurin ongelma oli saada ulkokumi ylös "hyllyltä". Näissä kehissä siis hylly on teräväreunainen upotus josta ainakin tätä rengasta saa sormet verillä kiskoa irti. Lopulta irroitus onnistui, sisuri pois, teippaus valmiina ja saippuoituna rengas napsahti napsauttimella tiivisti paikallaan ja piti ilmaa täysin ilman litkujakin. Litkut venttiilin rungon kautta sisään, sielu paikalleen ja ilmat sisään. Ja homma toimii.
Eturenkaan kanssa oli enemmänkin painiskelua. Ensimmäisellä yrityksellä vuotoa (kun lopulta sai kumin irti). Tarkistus ja yksi reikä kehällä porattu huonosti ja terävä alumiinisoiro tehnyt teippiin reiän. Litkut pois, putsaus, alumiinin siistintä ja 25mm stanin teippiä korjaukseksi. Ei apua, vuotaa edelleen saman nippelin juuresta. Rengas irti (ja sormien nahat), uusi teippaus 25mm teipillä. Teippi loppuu kesken. Jatkopala ilmastointiteipillä. Ei toimi, saman nippelin juuresta vuotaa. En käsitä. Kiroan. Sisuri paikalleen ja nettiin teippiostoksille.
Viikkoa myöhemmin uusi yritys. Ei meinaa rengas irrota ei millään. Turvauden ruuvimeisseliin ja hyväksyn jäljet vanteessa. Teipin irroitus, putsaus ja uuden 30mm laitto. Tarkoituksella siis vähän kapea 45mm kehälle, jää hyllyn reuna vaille korottavaa lisäteippausta. Renkaan napsautus, ilmat pysyy sormin venttiilin rungossa tulppana, jes! Litkut ja sielu paikalleen (venttiili vähän pyörähtää kiristettäessä). Pumppaus. Taas vuotaa sama nippeli vastapäätä venttiiliä. Mitä ihmettä?! Pyöritän vähän venttiiliä, vuoto loppuu! Vika ollut ainakin lähes koko ajan DT swissin venttiiliin istuvuudessa! Ilmat pysyi ainakin illan. Ehkä pitäisi laittaa sisäkumin palanen tai stanin kartion mallinen venttiili, mutta noita renkaita en enää ikinä jumppaa ylimääräistä kertaa irti. En ikinä.
Mikä avuksi noiden ulkokumien irroitukseen? Meisseli, ei hyvä. Hyllyn terävä reunan nousu on ongelmana. Ja varmasti myös teräsvaijerireuna tiukassa renkaassa. Jälkikäteen miettien ehkä teippaus hyllyn pohjalle asti olisi kuitenkin vähän helpottanut irroitusta, eipähän olisi niin terävä alumiinireuna rengasta vastassa. Ehkä ongelma ei ole niin vakava jollain toisella renkaalla. Nobby Nic 3.0 snake skin apex on harkinnassa.
Tässä vielä kuva kehästä:
![]()
hece muokkasi tätä : 17.02.2017 at 11.50 Syy: Kuva lisätty
Kiekko lattialle ja kantapäällä painaen kumi pois urasta.
Miten Scraperia voi teipata 25mm teipillä? Eikö siellä ole reikiä sivuissakin? Omat ovat ainakin tehtaalta teipattu reunasta reunaan (eikä kovin hyvin).
Niin oli teipattu valmiiksi laidasta laitaan, toinen on vieläkin ja on viikon toiminut hyvin. Toisessa vain oli huono poraus yhdessä nippelin reiässä jonka alumiinisuikale rikkoi teippauksen. Kehän liitoksen tienoilla on muutama painauma, en tiedä onko yksi niistä läpi asti. Laitoin niihin nyt varmuuden vuoksi vähän pikaliimaa. Tässä kuva 25mm teippauksesta jossa teippi loppui kesken:
![]()
En nyt saa kiinni tästä ajatuksesta. Ongelma siis saada ulkorenkaan irroituksen ensimmäinen vaihe jossa yksi ulkokumin reuna pitää saada ylös hyllyltä kehän keskelle syvennykseen. Tai oikeastaan riittää kun saa tuolta uloimman laidan syvennyksestä pois, sitten kyllä lähtee pikku hiljaa vetämällä. Sen jälkeen tämä kombo ei ole tavallista kummempi, kokonaan saa pois kyllä vanteelta yhden laidan kun toisella puolen on rengast synnyksessä.
Astumista sukkasiltaan ja jakoavaimen tylpällä päällä taisin jo kokeilla. Ja puristimilla. Ehkä sopivan lättänällä (mutta tylsällä) raudalla onnistuu. Tai niillä korkkareilla. Tahtoo vain luistaa ulkokumi jalan/työkalun alla jos painaa suoraan alaspäin. Pitää siis saada painetta vinosti napaa kohden. Tai se työkalu sinne kehän laidan ja kumin tiukkaan väliin.
^ Vaimo vaatii aina, että otan sukat pois.
Tekstihän on aika hauska kun lukee "vanha Jallu" -filtterin läpi. Juu tiedän, tubeless -ongelmat ovat ongelmistani pienimpiä.
Otan vain takkini...
^ vaimolla saa sukat olla, mutta itsestäni tuntuisi omituiselta astua sukat jalassa.
^^ tarvisiko olla leveämpi painiketta, ettei kumi mene mutkalle ja kiilaa itseään jumiin.
Vipuvoima saattaisi olla vaihtoehto.
Litkutin 5v vanhat ice spikerit. Aikansa meni, että alkoivat pitää ilmaa ja hikoilevat kovasti. Kai noilla ajelee kuitenkin vai?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Aika vähällä jopa pääsit, ei edes kyljen ja kulutuspinnan välisestä saumasta tihku. Varaudu henkisesti pumppailemaan alkuun jopa päivittäin, eikä välttämättä viikkoja pääse ilman lisäilyjä milloinkaan. Nimim vähän uudemmat TLR ice spikerit joihin saa viikottain lisäillä ilmaa.
Sent from my SM-T800 using Tapatalk
Mulla hikoilee tuolla lailla ja enemmänkin kaikki Schwalbet*. Kummasti niissä ilma kuitenkin pysyy vaikka ei luottamusta herätäkään. Itsehän tarkistan paineet aina lähtiessä, ~kerran viikossa pitää laittaa lisäilmaa.
*ja olenkin siirtymässä tuosta syystä muihin merkkeihin, paitsi toistaiseksi ISP:n tapauksessa.
Snakeskinit ei hikoile. Muut Schwalbet tuppaa tuolleen aluksi hikoilemaan.
Jos tuo RaRaa tarkoittaa Racing Ralphia, niin on täälläkin ollut luottorenkaana reilusti yli kymmenen vuotta. 2.1 26" - 2.4 29", sillä välillä on menty.
Kyljet menee rumaksi äkkiä mutta ei se menoa haittaa... ja tihkuuhan ne mutta ei sekään haittaa....
Jumbo Jimit ovat myös erittäin positiivinen "uusi" löytö läskipyörän yleisrenkaiksi. Oikeastaan uusi Racing Ralph tavallaan.
Kesällä sitten litkutellaan ja teippaillaan tai stripataan niitten kanssa....
Aika kivasti vulkanisoitunut noin puolessa vuodessa. Ei oo ihme, että nää jätesäkkiviritykset ei vuoda.
Continental X-king 2.2 RaceSport oli yllättävän huono pitämään paineet stanin mehulla. Nyt parin vuorokauden ja yhden ajokerran jälkeen paineet alkaa pysyä siedettävästi. Kyljet hikoilee vielä reilusti. Paljon pitävämmät pakkautuneella lumella ja jäätiköllä kuin aiemmin alla olleet Schwalben Racing Ralphit. Asennettu Mavicin UST kiekoille.
Loppui vuotaminen ja hikoilu kun laitoin stanin racet. Pitää vaan olla varovainen paineita laskiessa, ettei mene venttiili tukkoon. Ihmeainetta.
Laittelin G-Onet Tubelessiksi, mutta ei tunnu ilmat pysyvän. Kyljet ei hikoile ja vuotaa ilmeisesti tuosta venttiilin vierestä kun veden alla kokeilin. Mitäs hyviä kikkoja on tiivistää tuo venttiilin ympärys? Olen vetänyt teippiä kiekkoon ja sitten tehnyt veitsellä ristin muotoisen reiän ja tyrkännyt venttiilin läpi. Hyvin on maasturissa tämä kikka pelannut.
Jos kertoisit kenen vanteet käytössä,saattais helpottaa vastaamista.Istuuko venttiili tiiviisti vannetta vasten,mikä venttiili ?
^ Ostin Fillaritorilta GT Grade AL X:n orkkiskiekot josta netti kertoo näin:
Wheelset: Formula hubs laced to Jalco CR435 rims
Venttiili siis istuu tukevasti reiässä, mutta ei siis oikein tiivisty. Onko siis mahdollista, että toi on joku ei tubeless kehä ja ongelma on toi venttiilinreikä?
No jos se vuotaa oikeasti siitä venttiilinreiästä, niin ei se silloin voi istua siinä kunnolla. Jos käytät stanin venttiiliä, niin reikä ei esimerkiksi saa olla liian pieni. Kartion täytyy päästä puremaan kiinni. Sisuristakin voi leikata palan tiivisteeksi, johon poksauttaa nahkapaskalilla reiän, mikäli venttiili ja vanne ei jostain syystä tiivisty.
Kirjanmerkit