ElectrobikeFillariGiantHepha
Sivu 66 / 68 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 16 56 64 65 66 67 68 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.951 - 1.980 / 2033

Aihe: Radonin pyörät

Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    6.0:ssa on ihan ok peruskeula teräsjousella. Sillä jo ajelee ihan hyvin. 5.0:ssa on Suntour, jota kukaan ei liene edes testannut, mutta tietää kertoa silti, kuinka huono se on, koska niin on tapana täällä sanoa.
    Mulla on viime vuoden ZR Team 5.0 ja siinä oli tuo Suntourin XCT. Ihan paska ja painaa kuin synti. Ostin siihen alesta Rockshoxin halvimman mallin ilmakeulan, eli XC32:n. Pyörästä lähti melkein kilo painoa ja suorituskyky nousi ihan uudelle tasolle. Suosittelen siis kysyjälle lämpimästi tuota kalliimpaa mallia.

Muuten tuo 5.0 on kyllä ollut mun käytössä ihan asiallinen. Mikään muu komponentti kuin keula ei ole varsinaisesti ollut huono, joten ihan hifistelyn ilosta päivittelen pyörää pikkuhiljaa. Voimansiirroksi on tullut 1x10 ja kesällä varmaan vielä uudet kiekot. Sitten alkaa olla sen verran päivityksiä, mitä tuohon pyörään nyt kannattaa edes laittaa.

Ai niin, renkaat vaihdoin myös. Ne Smart Samit oli aika painavat ja huonot. Shimanon hinnat alkaen -mallin 3x9 vaihteisto sen sijaan toimi mainiosti.

Runkokoosta vielä: Radonit on mallia lyhyt ja korkea. Mä oon suhteessa lyhytjalkainen 188-senttinen, ja ajan 20" runkokoolla. Ei jää montaa senttiä turvaväliä vaakaputken ja sukukalleuksien väliin, eli yhtään isompi ei pyörä voisi olla.

Silloin ei ainakaan tunnu ketterältä, kun standoveriksi ilmoitetaan mahtavat 85,4 cm. En suoraan sanottuna tosin usko tuota lukua, eihän se voi olla noin korkea. Vai voiko? Korkeampi kuin 29:ssäkin. Lyhyitähän ne ovat, mutta ihan nykymuodin mukaisesti. Kyllä se maastoajoon sopii, xc-kisaan huonommin, kun ottaa tuulta. Mieluummin laittaisin vaikka 110 millin stemmin kuin ottaisin 20":sta jättikorkeaa pyörää 29:stä tai 27,5:sta. Makaavaan asentoon on parempi ostaa vaikka Trekki. Ei sen takia kannata ottaa liian isoa kokoa, vaan mieluummin pyörä mieleisemmällä geometrialla.
    Kuulostaa kyllä toi mitta uskomattoman korkealta. Ehkä ne sitten on noin korkeita. Ei ole tullut mitattua.
    Jami2003 muokkasi tätä : 29.01.2017 at 07.58

Sen verran otan vielä kantaa tuohon monien mainitsemaan 29 tuumaisen huonompaan ketteryyteen ja junamaisuuteen että oman kokemukseni mukaan se on enemmänkin tunne kuin suuri käytännön vaikutus. Ainakin fiksusti tehdyt modernit 29" geometriat tekevät pyörästä yllättävän hyvin kääntyvän mutta se pitää hyödyntää ikään kuin enemmän "väkisin" eli visuaalinen vaikutelma ei tue sitä mitä pyörä käytännössä pystyy tekemään jos ymmärrätte mitä ajan takaa. Pitää siis opetella enemmän uusi tekniikka että saa pyörästä kaiken irti ja menemään samalla tavalla kuin pienempirenkaisen pyörän kanssa. Näin olen ainakin itse kokenut kun siirryin kaksysiin.
    Ain kaipaan mä sinne missä olimme silloin kun olimme siellä missä mäkin olin - H. Hopo

Lainaus Alkujaan tämän lähetti N-Man Katso viesti
    Sen verran otan vielä kantaa tuohon monien mainitsemaan 29 tuumaisen huonompaan ketteryyteen ja junamaisuuteen että oman kokemukseni mukaan se on enemmänkin tunne kuin suuri käytännön vaikutus.
    Paremmin minä sen olen saanut metsässä menemään. Ei se tunnu ketterältä, eikä se sillä tavoin ole, mutta se vain menee esteistä yli ihan hämmästyttävän hyvin. Muistan, kuinka alussa ei uskaltanut ajaa, kun tuntui vähän hankalalta. Mutta sitten kun vain ajoi, niin sehän ei pysähtynytkään mihinkään, vaan hämmästytti, miten se kiipesi esteiden yli.

Paremmin minä sen olen saanut metsässä menemään. Ei se tunnu ketterältä, eikä se sillä tavoin ole, mutta se vain menee esteistä yli ihan hämmästyttävän hyvin. Muistan, kuinka alussa ei uskaltanut ajaa, kun tuntui vähän hankalalta. Mutta sitten kun vain ajoi, niin sehän ei pysähtynytkään mihinkään, vaan hämmästytti, miten se kiipesi esteiden yli.
    Juu, kyllä se paremmin menee yli esteistä ja varsinkin jos vertaa 26 tuumaiseen. Ja itselle ensimmäiset lenkit olivat myös sikäli hankalia että ajolinjat menivät jatkuvasti leveäksi kun ei osannut kääntää tarpeeksi. Pyörä siis tuntui hyvin kankealta mutta vähitellen tajusi että ei se sitä ole kun vain ronskisti ohjaa sinne minne haluaa.
    Samalla tavalla tämä on näitä ajofiilis asioita kun moni muu asia pyörässä. Jos pyörä tuntuu ketterältä, sitä ajaa luonnostaan ketterämmin, jos se tuntuu kankeammalta, sitä ajaa helposti myös sellaisena.
    Ain kaipaan mä sinne missä olimme silloin kun olimme siellä missä mäkin olin - H. Hopo

Varmaan loppuviikosta vasta laitan tilauksen menemään, ja taas on mieli muuttunu.. Monestihan ehtii vielä tässä?

Eli Youtubessa seikkaillessa oon tullu tässä nyt päätökseen, etten mä tota 29" ota. En usko sen olevan se mun juttu. Eli, onko tossa ZR Team 5.0 fillarissa muuta osaa joka on hirveetä kuraa, kun keula? Vaikka on aika tuhlausta, en pidä hirveenä juttuna laittaa vaikka parin kuukauden päästä parilla sadalla uutta keulaa. Pidän ehkä huonompana, jos koko fillari on väärän tyylinen.

Ois aika jees jos tuo 27.5" ZR Team 6.0 tippuis kanssa tonne ~550€ tietämille ennen tilaamista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hylsy Katso viesti
    Varmaan loppuviikosta vasta laitan tilauksen menemään, ja taas on mieli muuttunu.. Monestihan ehtii vielä tässä?

Eli Youtubessa seikkaillessa oon tullu tässä nyt päätökseen, etten mä tota 29" ota. En usko sen olevan se mun juttu. Eli, onko tossa ZR Team 5.0 fillarissa muuta osaa joka on hirveetä kuraa, kun keula? Vaikka on aika tuhlausta, en pidä hirveenä juttuna laittaa vaikka parin kuukauden päästä parilla sadalla uutta keulaa. Pidän ehkä huonompana, jos koko fillari on väärän tyylinen.

Ois aika jees jos tuo 27.5" ZR Team 6.0 tippuis kanssa tonne ~550€ tietämille ennen tilaamista.
    Itse myös ostin "ensimmäiseksi kunnolliseksi" maastopyöräksi tuon 29er 5.0 viime vuonna.
    Ennen sitä ajelut meni Helkama Oivalla..

Kuten pari kertaa aiemmin tulikin jo jengillä vastauksia niin omasta mielestäni 5.0 on oikein pätevä peli aloittaa.
    LUKUUNOTTAMATTA keulaa, se oikeasti painaa paljon ja ei toimi niin kuin sen pitäisi.

Itsehän tätä en tiennyt mutta kun päivitin uteliaisuuttani kun halvalla löytyi Rockshox xc32 ilmakeulan tilalle niin pyörä muuttui kokonaan.

Uusi keula toimii aktiivisesti ja vaimentaa pienet töyssyt vaikka olisi lukossa. Lisäksi yli kilon lähtö painosta ei kuulosta isolta mutta eron huomasi jo siinä kun pyörän nosti ilmaan ja kappas sehän olikin tasapainossa eikä keula kohti maata kuten aiemmin.

Itse olen vaihtanut siis keulan, renkaat (löytyy kesärenkaat, liukkaan kelin renkaat ja vielä nastarenkaat) ja isoimman eturattaan otin pois ja tilalle bashguard suojaamaan kiviltä.

Itse siis suosittelisin jos oikein tiukkaa on niin vähän säästämään lisää ja ostamaan vaikka tämän https://www.bike-discount.de/en/buy/...313/wg_id-6198 jos se 27,5 maistuu paremmalta kuin 29er

Oikeastaan tuplaisin alkuperäisen budjetin ja ostaisin suoraan tämän https://www.bike-discount.de/en/buy/...375/wg_id-6198
    1x11 vaihteet, loistava keula

Näin tekisin itse siis jos nyt pitäisi ostaa fillari mutta kuten sanottu ei sitä voi tietää ennen kuin itse testaa mistä pitää ja mikä toimii. Vuodessa omakin tietämys ja ymmärrys kasvanut potenssiin sata

^ Samaa mieltä. Kannattaa laskea kokonaiskustannukset, jos keula menee kuitenkin vaihtoon.

Aika ihme olisi, jos rautajousella varustettu keula olisi juuri sopivan jäykkä. Ja jos jäykkyys on pielessä, niin mitä sillä tekee? Ilmajousikeula toimiessaan on kyllä hyvä ja ennen kaikkea käyttökelpoinen, mutta mahdolliset ongelmat vuotojen, herkkyyden, ylläpidon jne. suhteen on hyvä ottaa huomioon. Jousitus-alueen juttuja kannattaa lueskella: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/f...ost&order=desc

Ja mitä rengaskokoon tulee, mun mielestä kannattaa ottaa 29 jo senkin vuoksi, että renkaita ja kiekkoja tuntuu olevan saatavilla paremmin. Ja ehkäpä lie halutumpi myydessäkin.

Täällä myös radon team 5 ostettu ensimmäiseksi kunnon pyöräksi. Kannattaa budjetoida siten että vaihtaa sen suntourin keulan, se on oikeasti perseestä ja epäturvallinen ( itellä lensi ekoissa portaissa joustolukituksen osat huisin hiiteen ) ja ei ollut raju mäki.

Lisäksi mennyt
    Kryptonite u lukko 50e
    Ice spiker Pro nastat jotain 150e
    Satula 20e
    Matkapumppu 5e
    Rockshox tk Gold Air 200e
    Lokasuojat 20e
    Lukkogripit 5e
    Polkimet 20e
    Uusi keulan laakeri 20e

Se onkin äkkiä tonnin pyörä vaikka aluksi mentiin budjettimallilla. Muistaakseni canyonilla oli myös hyviä 700-800e luokassa.

Itse säästäisin suoraan lisää rahaa vaikka 500 tuntuu jo paljolta. Toisaalta kun lähtee pohjalta niin jokainen päivitys tuntuu mahtavalle ja tietää mistä maksaa. Hyvä pyörä jokatapauksessa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Viltro Katso viesti
    Itse siis suosittelisin jos oikein tiukkaa on niin vähän säästämään lisää ja ostamaan vaikka tämän https://www.bike-discount.de/en/buy/...313/wg_id-6198 jos se 27,5 maistuu paremmalta kuin 29er

Oikeastaan tuplaisin alkuperäisen budjetin ja ostaisin suoraan tämän https://www.bike-discount.de/en/buy/...375/wg_id-6198
    1x11 vaihteet, loistava keula
    Kummassakin on "sama keula". Motion Control -vaimennus. Ei pitäisi tulla toiminnassa mitään havaittavia eroja. Rebassa maksetaan siitä keveydestä lisää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kni94 Katso viesti
    Se onkin äkkiä tonnin pyörä vaikka aluksi mentiin budjettimallilla. Muistaakseni canyonilla oli myös hyviä 700-800e luokassa.
    Kaikkiin harrastuspyöriin saa lisätä hetkessä monta sataa lisää: työkaluja, varaosia, mieleisempiä osia, ajovarusteita jne. Se on yksi hyvä syy olla tinkimättä pyörästä. Minusta 7.0 on useimmille järkevin ostos. 6.0 menee vielä ihan hyvin. Ei sen keula huono ole normaalipainoiselle ~ 70-85 kg, vaikka sitä ei niin säädetäkään, joskaan ei hyväkään, mutta kyllä sillä jo pääsee. 5.0:ssa ei minusta ole järkeä kuin ihan työmatkapyöräksi, johon se varmasti menee ihan hyvin, oli keulana mitä tahansa. Enemmänkin saa maksaa, mutta minusta se ei ole harrastamisen kannalta välttämätöntä. Suurin yksittäinen parannus näiden jälkeen on tubeless.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikkke Katso viesti
    Kerrohan sende mitä olet fillarista tykännyt? Joku vois hieman valaista miten tuo 1x11 soveltuu maantiekäyttöön? Tämä fillari kiinnostaa itseäkin.
    Keväämmällä vasta tilaan pyörän. Saatavillakin vasta viikosta 7 alkaen. Mutta raportoin toki, kun on muutama kilometri takana.

Tilasin tänään bike discountilta Radonin ZR Team 29 6.0 pyörän mielestäni hyvästä tarjouksesta ja ajattelin täältä kysellä vähän neuvoja mitä kannattaa tarkastaa ennen käyttöönottoa? Kyseessä siis ensimmäinen ns. parempi pyörä ja en haluaisi rikkoa uutta pyörää vääränlaisella käytöllä Kaipaisin myös neuvoja siihen, mitä kannattaa muutamien satojen kilometrien jälkeen tarkastaa/huoltaa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Razer Katso viesti
    Tilasin tänään bike discountilta Radonin ZR Team 29 6.0 pyörän mielestäni hyvästä tarjouksesta ja ajattelin täältä kysellä vähän neuvoja mitä kannattaa tarkastaa ennen käyttöönottoa? Kyseessä siis ensimmäinen ns. parempi pyörä ja en haluaisi rikkoa uutta pyörää vääränlaisella käytöllä Kaipaisin myös neuvoja siihen, mitä kannattaa muutamien satojen kilometrien jälkeen tarkastaa/huoltaa?
    Tarkistaa tietysti, että kaikki on sopivasti kiinni. Muuten navat kannattaa ottaa auki, koska ne ovat yleensä liian kireällä. Siinä kannattanee samalla lisätä vähän rasvaakin, kun sitäkin siellä voi olla niukasti. Napojen aukaisu on vähän pelottavaa ehkä, mutta hyvillä ohjeilla se onnistuu ja palkitsee varmasti, etteivät kulu turhan aikaisin liiallisen tehdastiukkuuden takia. Jännitysten poisto pinnoista, mutta se hoituu ajamallakin. Toki on mukavampi askarrella puhtaiden vanteiden parissa. Joka tapauksessa vanteet saattavat hieman heittää vähän ajan päästä, koska harvalla kiekkotehtaalla taitaa vieläkään olla laitteistoa, joka osaisi kasatessa tuon tehdä. Ei siinä oikeastaan muuta ole. Nuo navat ovat käytännössä ainoa, joihin voi saada pysyvää tuhoa, jos ei hoida heti. Haarukan liukuputket voi kevyesti öljytä, jos on sopivaa öljyä. Sellaista, joka ei syö kumitiivisteitä. Esim. jotain silikoniöljyä tai vastaavaa.

Jaa. Olen aika monta pyörää ostanut vastaavaan tyyliin enkä koskaan ole ensimmäiseksi napoja aukaissut. Eikä koskaan yksikään napa ole mennyt.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Jaa. Olen aika monta pyörää ostanut vastaavaan tyyliin enkä koskaan ole ensimmäiseksi napoja aukaissut. Eikä koskaan yksikään napa ole mennyt.
    Niin? Sinulle on käynyt sitten sillä tavoin kivasti. Haluatko siltä pohjalta yleistää, että ei kannata avata napoja ja säätää tarvittaessa tiukkuus kohdalleen vai mikä oli pointtisi?

Jos anekdootteja kerrotaan, niin minun viimeksi ostamassani Radonissa navat olivat liian tiukalla. Samoin kasatessani viimeksi uudet kiekot navat olivat liian tiukalla tehtaan jäljiltä. Se on 4/4. Mitä tästä siis voi päätellä? Sitä, että sinun kokemuksesi ei voi todistaa, etteivätkö navat voisi olla liian tiukalla. Sinun kokemuksesi ei ole sillä tavoin yleistettävissä, koska sen pitäisi esittää, että niin ei voi tapahtua, mutta eihän se sitä tietenkään esitä. Sen sijaan minun riittää osoittaa vain, että tuo on mahdollista, minkä minun kokemukseni todistaa. Sivu mennen sanoen, ei se ole ainoa laatuaan, vaan monet ihmiset ovat sitä mieltä, että on varsin tyypillistä, että Shimanon navat tulevat turhan tiukalla.

Edelleenkin, jos haluaa käydä pyörän läpi ja varmistua siitä, että ei turhan aikaisin riko tai kuluta mitään, niin navat ovat mielestäni kaikista olennaisin tarkastelun kohde. Kyllähän ne silti varmaan kestävät tuhansia kilometrejä, mutta kuluvat kuitenkin turhan nopeasti.

Joo olen samaa mieltä että kannattaa tarkastaa. Ei avata jos ei syytä ole. Ja varsinkin ettei mikään ole liian löysällä.

Näin tulee toki tehdä myös kivijalasta ostetulle pyörälle.

Juo rauhassa aamukahvi ja hengitä syvään. Kiva pyöräilypäivä odottaa. Ei kannata hermostua jokaisesta viestistä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Juo rauhassa aamukahvi ja hengitä syvään. Kiva pyöräilypäivä odottaa. Ei kannata hermostua jokaisesta viestistä
    Kirjoitin perustellun vastauksen. Alan hermostua vasta tuollaisen fiktion liittämisestä minuun.

Onko kokemuksia Black Sin:in rungoista? Kestävätkö rynkytystä? Omassa käytössä olleet Cuben hiilarirungot ovat kestäneet keskimäärin puolitoista-pari vuotta käyttöä (3 Cubea)
    „Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)

noniinno Guest
    ^ olisiko parempi siirtyä jykevämpiin, enempi trailiajoon suunniteltuihin runkoihin? Xc-rungot kun ovat kuitenkin enempi vähempi keveyden, ei kestävyyden, ehdoilla tehtyjä. Tai sitten lukeudut niihin kuskeihin, joilla ei vaan yksinkertaisesti kestä mikään 😀. Näitä omassa tuttavapiirissäkin riittää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    ^ olisiko parempi siirtyä jykevämpiin, enempi trailiajoon suunniteltuihin runkoihin? Xc-rungot kun ovat kuitenkin enempi vähempi keveyden, ei kestävyyden, ehdoilla tehtyjä. Tai sitten lukeudut niihin kuskeihin, joilla ei vaan yksinkertaisesti kestä mikään . Näitä omassa tuttavapiirissäkin riittää.
    Juu, monesti oikein ihmettelee mitä kaikkea osaa ihmiset oikein saavatkaan rikki samaan aikaan kun taas joku muu ajaa vuosia ilman juuri yhtään ongelmaa. Kyllä se ajotyyli ja vauhti vaikuttaa ihan ratkaisevasti pyörän kestävyyteen.

Yleensä pyöräni rungot ovat hajonneet takakolmiosta tarkemmin alaputkista ja kampien puolelta putken taivutuksen kohdalta. Näin on käynyt myös yhdelle titaanista tehdylle maantierungolle. Yhden Cuben takakolmio paukahti takakolmion yläputkesta vastakkaiselta puolelta kampisettiä. Yhdestä maantierungosta takakolmio lähti polkimien puolelta irti keskiöstä alhaalta kokonaan. Kilometrejähän on rungoilla tullut ajettua runsaasti varsinkin silloin kun vielä ajoin kilpaa. Nyttemmin ajelen pitkiä kuntolenkkejä kun sydämen rytmihäiriötaipumuksen vuoksi en enää intervallitreenejä vetele. Ajattelin vaan kysellä kokemuksia BlackSin-rungoista ja niiden kestävyydestä, en oikeastaan kaipaa muunlaisia kommentteja....tässä topicissa kai käsitellään pyöriä ja niiden ominaisuusia.

Nopeaa toimintaa bike discountilta, tilasin 3. päivä iltapäivästä ja tänä perjantaina aamupäivästä paketti olikin jo ovella ! Ja olen todella yllättynyt kuinka laadukas ja hyvä ajaa ZR Team 6.0 on

Mutta semmonen jäi arveluttamaan että onko normaalia kun keulan lukituksen laittaa päälle, niin keula joustaa lukituksesta huolimatta (tosi jäykästi kuitenkin)?

Kyllä minulla rokkarin sid jousti isoissa iskussa lukossakin ollessaan. Muuten mieleen on tullut ajatus Black Sin:in tilaamisesta ensi kesää varten, kiva olisi 100mm täysjoustojen jälkeen kokeilla jäykkäperäistä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Razer Katso viesti
    Mutta semmonen jäi arveluttamaan että onko normaalia kun keulan lukituksen laittaa päälle, niin keula joustaa lukituksesta huolimatta (tosi jäykästi kuitenkin)?
    Normaalia on.

https://www.bike-discount.de/de/kauf...3682/wg_id-117 tollaiseen tuli haksahdettua...........

Tossa nyt muutaman 100km jälkeen team 6.0 takajarrupalat sain syystä tai toisesta lasittumaan, ja niitä purkaesssa huomasin takanavan pitävän mietoa ääntä. Purin, putsasin ja tyrkkäsin uuet rasvat sisään, mutta huomasin nyt että vapaaratas ei pidä enää ääntä. Onko normaalia navan huollon jälkeen?

No, jos laitoit vaseliinia niin voi vaikuttaa asiaan. Itse käytän vaparissa ohuelti öljyä.

Niinsiis en vapaaratasta purkanut, vaan navan laakeroinnit?

E: vapaaratas siis toimii normaalisti mutta on äänetön
    Razer muokkasi tätä : 06.03.2017 at 19.59

Päätin laittaa kysymyksen, josko täällä joku viisas osaisi neuvoa
    Harkinnassa on Radonin pyörä ja erityisesti tämä malli kiinnostaa https://www.bike-discount.de/en/buy/...375/wg_id-6198
    Itsellä on Cube ja haluaisin kevyemmän pyörän hyvillä osilla. Tämä nyt ensiksi pisti silmään, ja luulen että on oikein passeli omaan käyttöön, mutta kaipaisin myös kriittisiä kommentteja, mikä voisi olla vielä hiukan paremmin ja mitä pikku fiksauksia siihen voisi vielä tehdä. ZR Race 8.0 olis kiinnostanut mutta hintaa on liikaa. Entä mites tuo SRAM vs Shimano? Entä keulan laatu?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •