Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aerkank Katso viesti
Miten tässä määritetään max aerobinen tehontuotto? Miksi se olisi vaikea mitata? Tuntuu erittäin kummalliselta, että anaerobisella kynnyksellä mentäisiin 2 tuntia. Viitataanko tässä tuohon ketjussa aikaisemmin olleeseen TesKun kommenttiin?
Tuo max aerobinen tehontuotto tuossa yhteydessä on jostain WKO4 artikkelista jossa selitettiin sitä kuinka Coggan on FTP:n suunnitellut toimivan. Itse ymmärtäisin niin että siinä tarkoitetaan paljonko tehoa saadaan lihaksessa aikaan hapen avulla. Tuotahan voi haarukoida vaikka laktaattitestillä tai hengityskaasumittauksella mutta suora mittaus voi olla hankala. Varmaan tuon arviointiin on kyllä kehitetty metodeja, mutta kuitenkaan mun ymmärys siitä selityksetä oli että kyseessä ei ole sama kun aerobinen kynnys tai anaerobinen kynnys.

Juu viittasin aiempaan kommenttiin siinä 2 tuntia jutussa.

Olen suunnilleen samaa mieltä noista FTP:n heikkouksista. Eri FTP:n mittaustavat antaa erilaisia virheitä arvioon etenkin suhteessa fysiologisiin vasteisiin. Siis vaikka 20min vetoon perustuvassa testissä jotkut pystyy vetämään selvästi enemmän anaerobisesti kun toiset. Tai sama urheilija eri vaiheessa kautta. Vaikka siinä olisi se 5min tyhjennys ensin tai vaikka testataan tunti kerralla niin silti tuolla on merkitystä. Siis toisin sanoen tunnin testi on hyvä tapa mitata tunnon teho, mutta johtopäätökset fysiologisista vasteista on eri asia. Suuntaa saa kuitenkin.
Toisaalta noissa suoran fysiologisen vasteen mittauksissakin, siis etenkin testiprotokollissa, on omat heikkoutensa. Se on kuitenkin selvä että mitataan eri asiaa.
Tuo että minkäläinen testaus on kellekkin sopivan helppo on varmaan aika henkilökohtainen juttu. FTP ei ole ainoa tapa tehdä suorituskykypohjaista arviointia. On myös sitäkin helpompia ja myös vaikeampia tapoja. Kai se paras tapa on se millä saa itselle riittävän tarkan tuloksen ohjaamaan harjoittelussa sitä mitä sillä haluaa ohjata. Siis perusharrastajalle voi olla paras tehdä perus FTP-testi kun protokolla löytyy joka paikasta valmiina eikä tarvi mennä mihinkään tai maksaa mitään. Voi olla että tarkemmat tulokset ei ohjaisi harjottelua yhtään paremmin etenkin jos harjottelua rajottaa muukin elämä. Toisessa ääripäässä on sitten joku jolle urheilu ja tulokset on elämän pääasia niin kannattaa varmaan panostaa mittausten tarkkuuteen ja kattavuuteen eri tavalla.

Itse en omalla kohdalla käytä Coggan-mallin FTP:tä enkä laktaatti tai hengityskaasumittauksia. Ymmärrän kuitenkin hyvin tilanteita joihin nuo soveltuu paremmin kun itselle. Toisaalta monelle Coggan-FTP:n tilalle voisi toimia paremmin vaikka Xertin TP-arvio kun sen saa ilman erillistä testiä. Golden cheetahissa on kai joku vastaava myös, mutten ole itse kokeillut. WKO4:n malli perustuu siihen että pitää tehdä eri mittasia maksimituorituksia ja mun mielestä se ei sovellu esim niille jotka ajaa joskus pitkiä vetoja muttei ikinä pitkiä täysillä.