Onnistuttiin, mutta loivempi on parempi.
Toistan itseäni kuin papukaija, mutta keulan pito ei riipu yksinomaan ohjainkulmasta. Kyse on painon jakautumisesta ja Taigan geometriassa kuskin paino jakautuu tasaisemmin molemmille renkaille. Etupyörälle saa painoa tarvittaessa enemmän kun nojaa eteenpäin
Hienoa, että pärjäät. Jatka samaan malliin!
Ketteryys on subjektiivinen näkokulma. Minusta pyörässä on huono ketteryys, jos se itseohjautuu tai puskee alta, kuten jyrkillä ohjainkulmilla on tapana. Ketteryyttä ei ole myöskään se, että takapäätä luistatettaessa kovassa vauhdissa luisto ei ole hyvin hallittavissa. Ketteryyttä ei ole myöskään se, että ylämäkeen joutuu ähräämään putkelta kun toisella pyörällä voi letkeästi polkea penkistä. Ketteryydellä jos tarkoitetaan manuaalia ja bunnyhoppia, niin molemmat onnistuu pitkällä pyörällä. Joutuu vaan vähän viilaamaan tekniikkaa uusiksi. Enpä ole vielä sellaista mutkaa löytänyt, mistä ei Taigalla mahtuisi
Kannattaa lukea topicin aiemmat viestit ja lisäksi utustua loivan ja pitkän pyörän filosofiaan. 90-luvun geometriaan jos Taigaa vertaat, niin jokainen nykypyörä on alamäkipyörä.
Jos käytät Googlea, niin löydät Leo Kokkosella varmaan aika paljon alamäkipyöräilyyn liittyvää materiaalia. Alamäkipyörissä on ollut keskimäärin huomattavasti paremmin mietityt geometriat kuin trailipyörissä, koska niillä ajetaan paljon kovempaa. Alamäkipyörän tulee muuten kääntyä myös tasaisella ja hitaassa vauhdissa. Kannattaa kokeilla myös alamäkipyörääTäytyy ymmärtää sekin fakta, että kaikiin täysjoustopyöriin ei ole edes mahdollista toteuttaa pitkää ja loivaa geometriaa, koska peräpään jousitusratkaisu täytyisi suunnitella kokonaan uusiksi. Polen geometriaa on testattu ylä- ja alamäissä, koska endurossa siirtymät yhden päivän aikana saattavat olla helposti 50km ja nousua yli 1000m. Tuossa esimerkiksi Finale Ligure, joka käytiin rämpimässä läpi. http://www.enduroworldseries.com/events/italy/
Jyväskylässä ei mittavia alamäkiä löydy ja enemmän ajettavaa löytyy polkujen muodossa kuin monessa paikassa. Monet ulkomaalaiset epäilevät, miten voidaan Suomessa suunnitella pyöriä alamäkeen. Suomalaiset puolestaan epäilevät sitä, että miten voi alamäkipyöräilijä suunnitella ylämäkeen menevää pyörää. Stereotypioilla jos leikittelee, niin tällaisia johtopäätöksiä on helppo tehdä. Keski-Suomen kivikot ja juurakot ovat sitä luokkaa, että ei tarvitse testimaastoja tähän tarkoitukseen lähteä etsimään muualta. Taigoja ei ole paljon lumella ehditty ajelemaan, mutta sekin hoituu tässä tänä talvena kun saamme lunta.
Asioita on mietitty varmasti enemmän kuin moni edes osaa kuvitella. Olemme tehneet tuotekehitystä ja testausta täysipäiväisesti noin kolme vuotta. Siinä oppii asioista enemmän kuin ajamalla yhtä pyörää. Teemme ajanottotestejä siten, että verrokkina on toisen merkkisiä pyöriä. Ajelemme lenkeillä pyöriä ristiin. Tällä tavalla pysyy totuus hommassa mukana eikä lipsahda uskonnon puolelle. Filosofia on, mihin tuloksia verrataan: Turvallisuus, tehokkuus ja helppous.
Kirjanmerkit