Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pole Bicycles Katso viesti
Paino tarkoittaa jäykkyyttä ja kestävyyttä. Ei sitä voi huonona juttuna pitää. Rungon painoa voi halutessaan kompensoida jollain hipokomponenteilla, niin kuin Kemizti tekee
Saattaa takoittaa muttei välttämättä. Kevyt on vielä kevyempi samoilla hifeillä.

En oikein näe mitään huonoa puolta geometrian muutoksena. Pyydän anteeksi jos pahoitan taas jonkun mielen, mutta kaikissa minun testaamissa pyörissä oli epämiellyttävä ohjaustuntuma johtuen jyrkästä ohjainkulmasta ja pitkästä stemmistä. Joissain pyöriasä oli lisäksi todella loiva satulakulma ja lyhyt chainstay, niin minun mittareilla helppo tekninen nousu oli hankalaa. Loivan satulaputken takia joutui nousemaan aikaison putkelle ja loivan satulaputken takia reachin ollessa lyhyt, oli ohjaamo heti sylissä.
Onnistuitte kuitenkin protolla ajamaan vaikka siinä oli se 68 asteen keula? Ja Kemiztikin pyöräänsä kovasti kehunut, vaikkei sitä tulevaa 66 asteista siitä löydykään. Tommonen keula löytyy aika monesta markkinoilla olevasta.

Kuinka paljon olet erilaisissa lumiolosuhteissa ajanut läskillä? En minäkään paljon mutta etupään pitoa ei monesti liikaa ole. Olenpa tavannut sellaisiakin kuskeja, jotka ovat lyhyempää runkoa haluamassa kun mitättömällä stemmillä ei tule tarpeeksi painoa keulalle.

Nousukykyä olen kokeillut leikkiessäni tuossa lähellä olevalla nyppylällä, mistä löytyy hyvinkin jyrkkiä, joskin lyhyitä kohtia. Ennen loppuu lyhytperäisessä renkaasta pito tai jalasta jerkku 30/36 välityksellä kuin että alkaisi liikaa keulimaan. Ja ihan hyvin sopii putkelta tarvittaessa ajamaan.

Geometriaerot Taigassa ovat siis vain positiivisiä. En äkkiseltään keksi mitään negtiivista sanottavaa, joka ei olisi ominaista fatbikelle, kuten vaikka leveä keskiö, jonka takia kantatessa polkemiselle ei ole tilaa ja kapeat välit täytyy ottaa tarkemmin. Tämä on yksi syy, miksi en ensisijaisesti asiakkaalle tarjoa fatbikeä trailipyöräksi. Näitä ominaisuuksiahan todelliset läskiuskovaiset rakastavat ja vihaavat minua kun sanon se ääneen. Ammuinko taas polveen ?
Näinhän omistajan/markkinoijan pitääkin kertoa. Aina se geometria on kuitenkin kompromissi. Joku ominaisuus paranee niin toinen huononee. Kuten vaikkapa piiiitkän akselivälin ja pitkähkön perän myötä ketteryys. Voi se yhä olla tarpeeksi ketterä muttei millään samanlainen kuin lyhyempi. Nämä kaikki nyt unohdetaan ja osa vielä hiukan kyseenalaisilla perusteilla.

En ole läskiuskovainen, mutta hauska sillä on harrastella. Leveästä keskiöstäkään en varsinaisesti nauti, vaikkei se omassani leveimpiä edes taida olla

PS. Oletko paljon alamäkiajoa ajanut? Vaikuttaa että Taiga on jossain määrin alamäkeen kovaan vauhtiin suunnattu. Tai sitten kuvittelen omiani