ElectrobikeGiantFillariHepha
Sivu 11 / 72 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 10 11 12 13 21 61 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 301 - 330 / 2138

Aihe: Pole Taiga Fatbike

  1. #301
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    505
    Hyvä läskin kumi oikeila paineilla toimii juuri tuollaiseen terävään töyssyyn herkemmin kuin jousitus. Iskarissa on aina pieni kynnysvoima lähteä liikkeelle, tiivisteiden lepokitkojen yms. Takia. Renkaassa ei ole samankalitaista ilmiötä. Lisäksi iskariem vaimmennus on yleensä säädetty siten, että se toimii parhaiten hieman nopeamassa vauhdissa kuin mitä tosi hitaassa ylämäessä pääsee, minkä takia se on usein ylivaimennettu ihan kävelyvauhdeissa.

    Seisaaltaan pompottaen läski ei tosiaan hirveän herkästi hytky. Tuolloin tosin renkaiden kuvitteellinen jousi on todella paljon jäykempi kuin ajettaessa terävää estettä päin. Renkaan "jousen jäykkyys" riippuu suoraan renkaan maahan/esteeseen osuvasta pinta-alasta. Eli mitä terävämpää ja pienempää röykkyä sitä parempi läski on täpäriin verrattuna ja toistepäin. Läski menee esim juurakkoista rinnettä todella paljon täpäriä paremmin ylös, kun taas vähän isompaan kivikkoon täpäri toimii hyvin.

  2. #302
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pole Bicycles Katso viesti
    On selvää, että leveä lumi kantaa paremmin. Tosin mutvellistä pääsee monesti paremmin 29:llä, koska se puree läpi kovaan pohjaan saakka ja halkaisija on sen verran suuri, että voimansiirto ei ui kuravellissä. Vertauksena hevosrattaan pyörät. Ne eivät kovin leveät ole.
    Mitä nähny niin aina loppunu meno alle 2,4" renkailla (plussista ei vielä havaintoa) ensin mudassa, suossa ja pehmeässä hiekassa ja läskit vaan porskuttaa usein pinnalla.
    Harvemmin nähnyt hevosrattaista vetävää versiota tai tarkemmin en koskaan.
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

  3. #303
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.041
    Juu ja usein käy niin ettei pehmessä mudassa tai lumessa olekkaan kovaa pohjaa ihan heti vastassa joilloin kapeat kumit leikkaa tavaraa loputtomiin ja pyörä uppoaa ja eteneminen loppuu siihen ja läskikumi jää pinnalle pyörimään ja eteneminen jatkuu. Jopa suunnittelijan hehkuttama kärryn pyörä käyttäytyy näin versus läskikumi esimerkiksi vettyneellä pellolla.

    Ja oikeiden läskiajomiesten kommentit läskistä sisägummeilla versus tubeless eroaa esitetystä aika paljon.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

  4. #304
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuntoilija Katso viesti
    Juu ja usein käy niin ettei pehmessä mudassa tai lumessa olekkaan kovaa pohjaa ihan heti vastassa joilloin kapeat kumit leikkaa tavaraa loputtomiin ja pyörä uppoaa ja eteneminen loppuu siihen ja läskikumi jää pinnalle pyörimään ja eteneminen jatkuu.
    Monta kertaa käyny myös niin, että pehmeän/veden pohjalla on jotain kovaa ylläriä, mihin ei läskillä oo edes kiinnittäny huomiota, kun on lupautunu näyttämään kaverille hyviä lenkkireittejä. Mut ohutrenkainen kaveri keräilee kamojaan osuttuaan johonkin juureen/kiveen.

  5. #305
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    159
    Nyt iski non comprende...

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pole Bicycles Katso viesti
    Tosin mutvellistä pääsee monesti paremmin 29:llä, koska se puree läpi kovaan pohjaan saakka ja halkaisija on sen verran suuri, että voimansiirto ei ui kuravellissä. Vertauksena hevosrattaan pyörät. Ne eivät kovin leveät ole.
    Kävin ihan varmuuden vuoksi mittamassa kun kaksysi ja pläski tuolla tallissa on:

    29er rocket roneilla halkaisija ~72cm
    Läski Bulldozereilla ("4,7" ") halkaisija 73cm.

    Jos läski ei ui niin syvissä savissa kuin 29, niin mitenhän se suuremmalla halkaisijallaan onnistuisi voimansiirtoaan uittamaan syvemmällä kuin 29?

    Lisäksi, miksikäs talvella puut ajetaan/ajettiin metsästä reellä eikä kärryillä?

  6. #306
    Liittynyt
    07/2015
    Viestit
    115
    Mutta läskipyörän mudan päällä "leijuminen" on itsellä ollut monet kerrat ongelmana (4.7" barbegaz) , paska lentää ja jalat polkee mutta pitoa 0. Ratkaisin ongelman lyhentämällä chainstaytä että renkaalle tulee enemmän painoa.

    Lähetetty minun MotoE2(4G-LTE) laitteesta Tapatalkilla

  7. #307
    zipo Guest
    @Kuntsari.
    Sä olet sittenkin oikeessa jalkaan ampumisista.
    Nyt niitä on jo liikaa meitsillekin.Taidan hypätä perus Rotkoon mieluumin kuin eksyä Pohjoiseen havumetsävyöhykeen käsittämättömiin syövereihin.

  8. #308
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.041
    Z, älä nyt hyppää muuhun kuin satulaan ! Kuituraami ei ehkä ole sun juttu. Itse tosin ottaisin perusrotkon ennen tätä maailman parasta täysjäykkänä.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

  9. #309
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zander Katso viesti
    Portaiden havainnollisuudesta en sano mitään.

    Et ole ilmeisesti samoilla lenkeillä läskien kaa käyny? Mut ei sitä leveetä rengasta mihinkään tarvi. 2 tuumaakin ihan turhaa, sama ajella 23mm koko talvi.
    Juu ei herneitä. Lähinnä yritän itselleni perustella jälleen uuden pyörän hankintaa

  10. #310
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vuohi Katso viesti
    Hyvä läskin kumi oikeila paineilla toimii juuri tuollaiseen terävään töyssyyn herkemmin kuin jousitus. Iskarissa on aina pieni kynnysvoima lähteä liikkeelle
    Juuri näin. Ja mitä isompi/paksumpi kumi, sen pienemmillä paineilla voi ajaa/sitä isommat morkulat uppoo kumiin liki huomaamatta. 4.8" kumeilla löi toisinaan vanteelle 0.25 bar paineilla, nyt 5.05":lla ei oo pohjannu kertaakaan vaikka välillä ei oo etusessa ollu painetta sen vertaa että viisari värähtäis. Meneepä tosi mukavasti, mut kovaa ei voi tietenkään ajaa. 0.3 bar niin ei taitu alle mut nielee vielä mukavasti epätasaisuudet lyömättä läpi.

    Ja tubeleksena tietty, kyl se sisuri lisää kitkaa/vie pintaherkkyyttä noilla paineilla.

  11. #311
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Allekirjoittanutta kiinnostaa onko suomen talvisessa luonnossa olemassa olosuhteita joissa läskin renkaiden kantavuus oikeasti ratkaisisi. (En nyt tarkoita että tällaista videota tarttee alkaa tekemään )
    No ei se tartte kuin parina päivänä tulee tuoretta lunta ettei pohja ehdi kovettua. Läskillä pääsee ja kapeakumisella ei. Oli se sitten polku tai kelkan jälki. Toki se on sitten tuollaisella satoja kertoja kelkalla ajetulla reitillä jonka pakkanen on ehtinyt kovettamaan yksi ja sama. Toinen case on kapoinen polku jossa kapea kova keskiosa. Kapeakumisella ei tartte kuin vähän raapaista polun reunaa niin rengas haukkaa pehmeään ja meno pysähtyy. Läski ei ole moksiskaan. Toki tämä on vaan heikkotasoisten kuskien kuten itseni ongelma.

  12. #312
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.087
    Rohkenen olla IncBuffin ja muiden sitä mieltä olevien kanssa samaa mieltä, että Läski on todellisuudessa etenimiskyvyltään aika yliveto epeli, ihan merkistä/mallista riippumatta.. On tietenkin olosuhteita ja alustoja maastossa, jolloin kapealla etenee varmasti tehokkaammin, mutta..

  13. #313
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    188
    Tarkennan sen verran, että kyse ei ollut läskipyörän ja 29:n halkaisijan verrokista. Ajelimme lenkkejä 27.5", 27.5+, 29" ja fatbikellä.

    Läskipyörän tapauksessa kyse ei ole mielestäni minkään toisen pyörän syrjäyttäjästä, vaan uuden alueen valtaajasta. Turha on koittaa todistaa minkään pyörän kaikkipätevyyttä, koska kaikkivoipaa pyörää ei ole. Nykyaikaisilla pyörillä voi ajaa monenlaista maastoa ja olosuhteita, vaikka ne olisivat suunniteltu ensisijaisesti jotain tiettyä tarkoitusta varten.

    Läskipyörät on suunniteltu ajettavaksi pehmeän materiaalin päällä, kuten hiekka, lumi, sora. Lisäksi läskipyörä etenee hyvin metsässä ilman polkua, jossa on sammalta ja varvikkoa. Olen tehnyt kiipeämistestejä ja pito on kyllä mahdottoman hyvä, koska nappulaa löytyy enemmän kontaktipinnalle. Rullaaminenkin on hyvä ja ajo-ominaisuudet ollaan saatu jopa yllättävän hyviksi geometriaa säätämällä ja rengastusta muuttamalla. Syksyllä ajeltiin poluilla, jotka muuttuivat alkutalvesta mutavelliksi (josta täytyisi tehdä määritelmä) Läskirengas suti monesti päällä ja 29" meni pohjia myöten paremmin. 27.5+ oli jotenkin siitä ja välistä. 29" oli siis täysjousto, joka ei välitä pohjalla olevista möykyistä. Kaikki pyörät etenivät, kukin tyylillään.

    Läski on siis minun makuun lumi / umpimetsä / hiekkapyörä. Siis pehmeisiin maastoihin ensisijaisesti. Mielestäni paremmat ominaisuudet löytyvät kovapohjaiselle ja vauhdikkaalle polulle täysjoustomaasturista. Muutamia vitsikkäitä vihjauksia ja vertauksia on edellä kuultu, mutta en usko, että kukaan yrittää tosissaan väittää, että cyclolla hankien päällä pääsee paremmin. On selvää, että läski kantaa hangella, koska siihen se on suunniteltu. Paino jakautuu isommalle pinta-alalle. On täysin eri asia puhua kovan kulmikkaan esteen ylittämisestä, joka esimerkkitilanteessa on ääritapaus. Läskin ja jouston vertailu keskenään on myös aika hankalaa, koska jousto tarvitsee myös kumin. Joustopyörässä yhdistetään kumin ja jouston ominaisuuksia. En ole vielä tubelessina tosiaan kokeillut ja palaan asiaan kun sen olen tehnyt.

    Vaikka edustan omaa yritystäni ja tämä topici on Taigasta, en aio vaan euron kuvat silmissä hehkuttaa jotain sellasita ominaisuutta, joka ei ole totta. Polen filosofiaan kuuluu se, että kaikki testataan ja testin jälkeen kukin hyväksyy totuuden testistä. Kuten aiemmin sanoin, niin videot eivät itsessään todista mitään. Ne on videoita yksistä tilanteista, eli eivät kelpaa tieteeksi. Harvemmin tällä alalla tosin tiedettä tehdään

  14. #314
    markettipyörämies Guest
    Joku vois kaivaa sen UK-miesten tekemän trail vs. fat videon, en nyt sitä itse löytänyt. Vaikka se olikin "epätieteellinen" ja tapahtui ulkona niin mielestäni hyvä testi. Läski jäi alamäessä ja ylämäessä, mutta oli nopeampi "polulla". Ja sitä polkuahan suurin osa meistä suomalaisista tahkoaa, kun noita mäkiä ei täällä pahemmin ole. Ainakin itsellä juuri siellä polulla on myös hauskinta. Siksi läski kesät talvet. Ison kumen tuomaa "alkujouston herkkyyttä" ei voita mikään

    Leirinvaihto 27.5+ täpäriin voi tulla kyseeseen joskus, jos ne on parempia polkupyöräilyyn.

  15. #315
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    188
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markettipyörämies Katso viesti
    Joku vois kaivaa sen UK-miesten tekemän trail vs. fat videon, en nyt sitä itse löytänyt. Vaikka se olikin "epätieteellinen" ja tapahtui ulkona niin mielestäni hyvä testi. Läski jäi alamäessä ja ylämäessä, mutta oli nopeampi "polulla". Ja sitä polkuahan suurin osa meistä suomalaisista tahkoaa, kun noita mäkiä ei täällä pahemmin ole. Ainakin itsellä juuri siellä polulla on myös hauskinta. Siksi läski kesät talvet. Ison kumen tuomaa "alkujouston herkkyyttä" ei voita mikään

    Leirinvaihto 27.5+ täpäriin voi tulla kyseeseen joskus, jos ne on parempia polkupyöräilyyn.
    Juurikin näin. Läski tarjoaa isompaa kautta Suomen ilmastossa, mistä itse olen innoissani.

    Minulla sattuu olemaan mahdollisuus ajaa useita pyöriä ja tämän takia mukaan tarttuu todennäköisesti aina juuri asiaan kuuluva laite.

    Se GMBN:n tekemä juttu hieman epäilyttää, mutta eiköhän ensi kesänä tehdä omat testit.
    For all cycles of life - www.polebicycles.com

  16. #316
    Liittynyt
    09/2014
    Viestit
    34

    Vink vink

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuntoilija Katso viesti
    Juu ja usein käy niin ettei pehmessä mudassa tai lumessa olekkaan kovaa pohjaa ihan heti vastassa joilloin kapeat kumit leikkaa tavaraa loputtomiin ja pyörä uppoaa ja eteneminen loppuu siihen ja läskikumi jää pinnalle pyörimään ja eteneminen jatkuu. Jopa suunnittelijan hehkuttama kärryn pyörä käyttäytyy näin versus läskikumi esimerkiksi vettyneellä pellolla.

    Ja oikeiden läskiajomiesten kommentit läskistä sisägummeilla versus tubeless eroaa esitetystä aika paljon.
    Sen verran mitä viimekesän Tahkolla oli mutaa, niin moni läskikuski valitti pidon puutetta toisella kierroksella kun paikat oli kuravellinä. Hyvin näki varsinkin nousuissa miten leveä rengas ei leikannut mutavellistä läpi vaan jäi sutimaan paikoilleen. Kapea kumi tavoitti hyvin kovan pohjan ja eteneminen oli ainoastaan reisistä kiinni

  17. #317
    markettipyörämies Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pole Bicycles Katso viesti
    Minulla sattuu olemaan mahdollisuus ajaa useita pyöriä ja tämän takia mukaan tarttuu todennäköisesti aina juuri asiaan kuuluva laite.
    Niin minullakin, mutta ainakin viime vuonna mukaan tarttui 96%:sti jompi kumpi läski, loput prosentit menty sähköfillarilla viinakauppaa/marjanpoimintaan. Ajelen kylläkin vain omaksi huvikseni, en edetäkseni mahdollisimman nopeasti. Läski huvittaa eniten. Varsinkin kevyt läski tubeless-moodissa, oletko päässyt ajamaan sellaisella?

    Eli tässä se testi, mikä mielestäsi siinä on epäilyttävää?
    https://www.youtube.com/watch?v=sf45i_hYVnU

  18. #318
    Liittynyt
    12/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    591
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kampii Katso viesti
    Sen verran mitä viimekesän Tahkolla oli mutaa, niin moni läskikuski valitti pidon puutetta toisella kierroksella kun paikat oli kuravellinä. Hyvin näki varsinkin nousuissa miten leveä rengas ei leikannut mutavellistä läpi vaan jäi sutimaan paikoilleen. Kapea kumi tavoitti hyvin kovan pohjan ja eteneminen oli ainoastaan reisistä kiinni
    Läskipyörissäkin on niin monenlaista rengasta ja esim tahkolla matkat on niin pitkiä että rengasvalinta monella kallistuu pienempinappulaisiin ja muutenkin pienemmän pään renkaisiin. Koska rullaus. Lisäksi painetta laitetaan mahdollisesti liikaa. Koska rullaus. Sitte työnnetään ylämäessä... Mutta rullaspa makiasti siinä yhessä hiekkatie alamäessä...! no joo, mä oon aika innoissani läskipyörien mahdollisuuksista ja ihmettelen vaan välillä kun hommataan läski ja sit sitä ruvetaan hivuttaa tavallisen maastopyörän suuntaan?

  19. #319
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Sibbo
    Viestit
    584
    ^ koska tarvii olla kompromissiläskin. Ite omistan laihaläskin ja sen rinnalle pitäs saada vielä laihempi semiläskikin n.3" renkailla.
    en saa kiksejä kun pyöritän 5" renkaita umpihangessa ja tavallisella polulla se on turhaa painoa. Mutta kyllä mäkin saan enemmän irti pyöräilystä kun ilmatilaa on vähän enemmän.

    Täällä on tarinaa muiltakin teollisuuden henkilöiltä aiheesta... Long, low and slack.
    http://www.pinkbike.com/news/1-quest...lack-2016.html

  20. #320
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    1.634
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SvaR Katso viesti
    Mitä nähny niin aina loppunu meno alle 2,4" renkailla (plussista ei vielä havaintoa) ensin mudassa, suossa ja pehmeässä hiekassa ja läskit vaan porskuttaa usein pinnalla.
    Harvemmin nähnyt hevosrattaista vetävää versiota tai tarkemmin en koskaan.
    Hyvin tuon viime kesän tahkon mutapainin ajoi normi renkailla.
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously


  21. #321
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    61
    tuollainen tuli vastaan. liekö jo linkattukin..
    https://www.youtube.com/watch?v=7dBDypIFs74

  22. #322
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    188
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markettipyörämies Katso viesti
    Niin minullakin, mutta ainakin viime vuonna mukaan tarttui 96%:sti jompi kumpi läski, loput prosentit menty sähköfillarilla viinakauppaa/marjanpoimintaan. Ajelen kylläkin vain omaksi huvikseni, en edetäkseni mahdollisimman nopeasti. Läski huvittaa eniten. Varsinkin kevyt läski tubeless-moodissa, oletko päässyt ajamaan sellaisella?

    Eli tässä se testi, mikä mielestäsi siinä on epäilyttävää?
    https://www.youtube.com/watch?v=sf45i_hYVnU
    Käyn harvemmin viinalaupassa

    Olen ajellut usealla läskipyörällä ja sen takia suunnittelin Taigan. Koin, että minulla on annettavaa ohjattavuuteen, rungon muotoiluun ja ajettavuuteen yleensä. Taigassa geometria tukee sekä vauhdikasta, että hidasta etenemistä. Huippukevyt se ei ole, koska kestävyys ja jäykkyys ovat etusijalla.

    Tubeless täytyy kokea omassa pyörässä ja samoissa olosuhteissa. Sitten osaan sanoa eroista paremmin. Muuten on pelkkää fiilistelyä

    Lähetetty minun SM-N9005 laitteesta Tapatalkilla
    For all cycles of life - www.polebicycles.com

  23. #323
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pole Bicycles
    eiköhän ensi kesänä tehdä omat testit.
    Voihan niitä testejä talvellakin tehdä.
    Eli seuraavaan sessioon Pole Taigaan 100mm vanne, tubeless ja Bud+Lou alle ja sitten etenemis/kiipeämiskykyä testaamaan?

    pk-seudulla tuo voisi onnistua mukavasti vaikkapa tässä:
    linkki

  24. #324
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pole Bicycles Katso viesti
    Olen ajellut usealla läskipyörällä ja sen takia suunnittelin Taigan. Koin, että minulla on annettavaa ohjattavuuteen, rungon muotoiluun ja ajettavuuteen yleensä. Taigassa geometria tukee sekä vauhdikasta, että hidasta etenemistä. Huippukevyt se ei ole, koska kestävyys ja jäykkyys ovat etusijalla.

    Tubeless täytyy kokea omassa pyörässä ja samoissa olosuhteissa. Sitten osaan sanoa eroista paremmin. Muuten on pelkkää fiilistelyä
    Onko valittujen ratkaisujen myötä minkään muun kuin painon suhteen päädytty ominaisuuksissa huonompaan suuntaan?
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

  25. #325
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    188
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zander Katso viesti
    Onko valittujen ratkaisujen myötä minkään muun kuin painon suhteen päädytty ominaisuuksissa huonompaan suuntaan?
    Paino tarkoittaa jäykkyyttä ja kestävyyttä. Ei sitä voi huonona juttuna pitää. Rungon painoa voi halutessaan kompensoida jollain hipokomponenteilla, niin kuin Kemizti tekee

    En oikein näe mitään huonoa puolta geometrian muutoksena. Pyydän anteeksi jos pahoitan taas jonkun mielen, mutta kaikissa minun testaamissa pyörissä oli epämiellyttävä ohjaustuntuma johtuen jyrkästä ohjainkulmasta ja pitkästä stemmistä. Joissain pyöriasä oli lisäksi todella loiva satulakulma ja lyhyt chainstay, niin minun mittareilla helppo tekninen nousu oli hankalaa. Loivan satulaputken takia joutui nousemaan aikaison putkelle ja loivan satulaputken takia reachin ollessa lyhyt, oli ohjaamo heti sylissä.

    Geometriaerot Taigassa ovat siis vain positiivisiä. En äkkiseltään keksi mitään negtiivista sanottavaa, joka ei olisi ominaista fatbikelle, kuten vaikka leveä keskiö, jonka takia kantatessa polkemiselle ei ole tilaa ja kapeat välit täytyy ottaa tarkemmin. Tämä on yksi syy, miksi en ensisijaisesti asiakkaalle tarjoa fatbikeä trailipyöräksi. Näitä ominaisuuksiahan todelliset läskiuskovaiset rakastavat ja vihaavat minua kun sanon se ääneen. Ammuinko taas polveen ?
    For all cycles of life - www.polebicycles.com

  26. #326
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pole Bicycles Katso viesti
    Paino tarkoittaa jäykkyyttä ja kestävyyttä. Ei sitä voi huonona juttuna pitää. Rungon painoa voi halutessaan kompensoida jollain hipokomponenteilla, niin kuin Kemizti tekee
    Saattaa takoittaa muttei välttämättä. Kevyt on vielä kevyempi samoilla hifeillä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pole Bicycles Katso viesti
    En oikein näe mitään huonoa puolta geometrian muutoksena. Pyydän anteeksi jos pahoitan taas jonkun mielen, mutta kaikissa minun testaamissa pyörissä oli epämiellyttävä ohjaustuntuma johtuen jyrkästä ohjainkulmasta ja pitkästä stemmistä. Joissain pyöriasä oli lisäksi todella loiva satulakulma ja lyhyt chainstay, niin minun mittareilla helppo tekninen nousu oli hankalaa. Loivan satulaputken takia joutui nousemaan aikaison putkelle ja loivan satulaputken takia reachin ollessa lyhyt, oli ohjaamo heti sylissä.
    Onnistuitte kuitenkin protolla ajamaan vaikka siinä oli se 68 asteen keula? Ja Kemiztikin pyöräänsä kovasti kehunut, vaikkei sitä tulevaa 66 asteista siitä löydykään. Tommonen keula löytyy aika monesta markkinoilla olevasta.

    Kuinka paljon olet erilaisissa lumiolosuhteissa ajanut läskillä? En minäkään paljon mutta etupään pitoa ei monesti liikaa ole. Olenpa tavannut sellaisiakin kuskeja, jotka ovat lyhyempää runkoa haluamassa kun mitättömällä stemmillä ei tule tarpeeksi painoa keulalle.

    Nousukykyä olen kokeillut leikkiessäni tuossa lähellä olevalla nyppylällä, mistä löytyy hyvinkin jyrkkiä, joskin lyhyitä kohtia. Ennen loppuu lyhytperäisessä renkaasta pito tai jalasta jerkku 30/36 välityksellä kuin että alkaisi liikaa keulimaan. Ja ihan hyvin sopii putkelta tarvittaessa ajamaan.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pole Bicycles Katso viesti
    Geometriaerot Taigassa ovat siis vain positiivisiä. En äkkiseltään keksi mitään negtiivista sanottavaa, joka ei olisi ominaista fatbikelle, kuten vaikka leveä keskiö, jonka takia kantatessa polkemiselle ei ole tilaa ja kapeat välit täytyy ottaa tarkemmin. Tämä on yksi syy, miksi en ensisijaisesti asiakkaalle tarjoa fatbikeä trailipyöräksi. Näitä ominaisuuksiahan todelliset läskiuskovaiset rakastavat ja vihaavat minua kun sanon se ääneen. Ammuinko taas polveen ?
    Näinhän omistajan/markkinoijan pitääkin kertoa. Aina se geometria on kuitenkin kompromissi. Joku ominaisuus paranee niin toinen huononee. Kuten vaikkapa piiiitkän akselivälin ja pitkähkön perän myötä ketteryys. Voi se yhä olla tarpeeksi ketterä muttei millään samanlainen kuin lyhyempi. Nämä kaikki nyt unohdetaan ja osa vielä hiukan kyseenalaisilla perusteilla.

    En ole läskiuskovainen, mutta hauska sillä on harrastella. Leveästä keskiöstäkään en varsinaisesti nauti, vaikkei se omassani leveimpiä edes taida olla

    PS. Oletko paljon alamäkiajoa ajanut? Vaikuttaa että Taiga on jossain määrin alamäkeen kovaan vauhtiin suunnattu. Tai sitten kuvittelen omiani
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

  27. #327
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    3.856
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pole Bicycles Katso viesti
    Paino tarkoittaa jäykkyyttä ja kestävyyttä. Ei sitä voi huonona juttuna pitää. Rungon painoa voi halutessaan kompensoida jollain hipokomponenteilla, ..
    Kuitenkin takuuehtojen mukaan kilpailukäytössa rungon takuu vain 1v?

    "Kilpailukäyttöön hankitun Pole polkupyörän (Kaikki Evolink-mallit, Rinne Ylä, Laki Kova, Polku Joka ja Taival Pika) runkotakuu on yhden vuoden mittainen. Rajoitettu Kilpailutakuu on voimassa, kun polkupyörää on käytetty normaaleissa, niille määritellyissä olosuhteissa, mukaan lukien kilpailut ja kun polkupyörä on huollettu oikein."

    Jopa omissa (omilla rahoilla ostetuissa) bulkkimerkin konkeleissa on ikutakuu rungolle, mukaanlukien takahaarukka ilman mitään rajoituksia kilpailukäytön suhteen.
    Kummalla osapuolella on todistustaakka siitä, onko pyörää käytetty kilpailuissa?

    https://www.polebicycles.com/store-i...-takuuohjelma/

    "Jokainen uusi Pole Polkupyörä sisältää alan parhaan takuun"
    Polen takuuta mainostetaan alan parhaana. Tuon lauseen laittasin kyllä pikkusen eholle, vai ymmärsinkö jotain väärin?

  28. #328
    IncBuff Guest
    Varohan usko ettei leimata kohta nillittäjäksi.

  29. #329
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    1.634

    Pole Taiga Fatbike

    ^ ^^miten sä voit kysyä Leolta onko se ajanut alamäkeä?
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously


  30. #330
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pole Bicycles Katso viesti
    Tässä tyylinäytteet kahdella eri pyörällä täsmälleen samasta kohdasta (kokeilin myös leveämmillä renkailla ja matalilla paineilla) Jousto on ensisijainen etu tässä kohdassa: Taigan rengas pomppaa irti ja pito menetetään hetkellisesti -> vauthi hidastuu:
    Meillä monilla on erityyppisiä pyöriä ja ollaan kokeiltu ajaa niillä erityyppisissä tilanteissa, myös portaita ylöspäin. Tuo väite, että kapearenkainen täpäri olisi parempi hitaasti portaita ylöspäin ajaessa kuulosti suorastaan naurettavalta, kun todellisuudessa ero on todella suuri, mutta päinvastainen.

    Piti oikein tutkia tätä videota – läskillä meno pysähtyy kun eturengas on portaiden päällä ja pitkän rungon, pienten renkaiden*, pitkän chainstay-mitan ja matalan keskiön ansiosta vasen poljin ei enää mahtunut pyörimään. Täpärillä polkimet mahtuivat pyörimään ylös asti.

    Joten olisiko ongelma sittenkin geometriassa, eikä jouston puutteessa?

    (* Mammothin läpimitta on reilusti pienempi, kuin esim. Budin)

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •