Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pole Bicycles Katso viesti
Erään filosfian mukaan näin ajatellaan. Todellisuudessa kammet pyörivät ympyrää, joten satulan paikalla ei sinänsä ole mitään väliä. Älkää sekoittako maantiepuolen bikefittinkiä maastopyöräilyn kanssa. Maantiepyörin geometrian sanelee UCi ja sillä ei ole mitään tekemistä tehokkuuden kanssa. UCi on aikanaan halunnut lukita pyörät tiettyyn kategoriaan, jotta laitteet olisivat mahdollisimman monelle samanlaiset ja erot saataisiin kropasta, eikä tekniikasta.
Logiikka käsien päälle tulevasta painosta ei pidä paikkaansa. Satulan ollessa kovin takana, kädet ojentuvat suhteessa lantion kulmaan enemmän eteen. Tangon korkeudella voidaan vaikuttaa käsien päälle tulevaan painoon huomattavasti enemmän.
Tämä ajatus, että satulan paikalla suhteessa keskiöön ei ole mitään väliä, ei sovi mun kaaliin. Vaikka kammet pyörivät ympyrää niin se voima tuotetaan pääosin yhden neljänneksen alueella. Ja mun mielestä on hyvinkin paljon väliä missä se satula on koska se neljännes on merkittävin. Toisessa ketjussa ihan valaiseva kuva:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...94#post2473694

Eroaako ajoasennon säätäminen totaalisesti kun säädetään matalampaa tai pystympää asentoa? Itellä ei kovin kauaa ole kokemusta läskillä ajosta, eikä sen ajoasento varmasti vielä optimi ole. Mutta ainakin matalammassa asennossa satulan paikka vaikuttaa taatusti käsille tulevaan painoon. Jos se on rajusti edessä, kaatuu paino paljon enemmän käsille. Ja kun satula takana niin siitä saa tavallaan tukea ja paino käsillä kevenee. En tiedä onko minulla lyhyt reisi vai mitä, mutta omissa maantie- ja cc-pyörissä on satula suht edessä, nokka on noin 4cm keskiön takana. Ihan kokeilun kautta parhaan tuntuiseksi todettu.

Hieno homma että suunnittelua avataan ja kaikki onnentoivotukset Polen suuntaan muutenkin. Ei vaan täysin toi filosofia minulle avaudu.

Nousukyvystä sen verran, että kumpaanko nousu yleensä aikaisemmin pysähtyy: keulan nousuun vai pidon loppumiseen? Polen näkemyksen mukaan ilmeisesti keulan nousuun, kun on pitempi perä ja asento edempänä? Tällä geolla vähemmän painetta takarenkaalla ja keula ei nouse niin helposti. Oma kokemus perinteisemmällä geolla varustetusta läskistä talvella, että tahtoo ennemmin sutia kuin keula nousta. Voi olla, että kesällä isolla ja pitävällä renkaalla toinen juttu.

Filosofiamme on: "Helppo, turvallinen ja tehokas".
Älkää tuota enempää mainostako, ei kuulosta seksikkäältä Entä jos tahtoo sporttisen, leikkisän ja sähäkän?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kemizti Katso viesti
Eikun jyrkempi ja anglesetillä tuotantomallia vastaava..
Tässä oli kyse keulan kulmasta. Kuvissa oli 68 astetta ja tulee olemaan 66. Eli siis loivempi se tulee olemaan, eikä jyrkempi.