Tämä kuva selittänee, miksi ealexin ehdottamalla tavalla ei voida vertailla pyöriä.
Ensinnäkin "mittakaava" on aika lailla heitto vain. Emme myöskään voi tietää, minkä kokoisesta pyörästä on otettu kuva. Esimerkiksi näin ollen reachin vertailu jää arvoitukseksi. Keskiön korkeutta ei päällekkäin olevista kuvista näe ja satulaputken kulmasta ei ota tolkkua, koska satulat eivät ole yhtä korkealla. Mittakaavan määritys voi onnistua tuurillaan, mutta kuten renkaista näkee, niin aika lailla hämärän peittoon jää tämä vertailu.
Lisäksi Taigan kuva on prototyypistä, jossa ei ole ohjauskulma ilmoitetun mukainen.
Satulan asentoa voidaan säätää, joten sillä ei ole rungon kanssa mitään merkitystä. Merkitystä on sillä, mihin kohtaan keskiöstä satulaputken loppupää sijoittuu kuskille sopivassa mitassaan. BMC:n (oletettavasti) effective seat tube angle on 74°, joka minun matematiikalla on vähemmän kuin 77°Varsinainen satulaputken kulma BMC:ssä on todennäköisesti vielä loivempi, koska siinä on offsettia alapäässä.
Tammikuun alusta alkaen vietän aikaa muksujen kans kotona seuraavan puolvuotta, joten eikun sopimaan.. Tämä laitos siis Tampesterissa..
Ja tuohon muuhun kovaan asiaan pieni sivuhuomautus: _mun mielestä_ pitkä cs oli parempi niin 4tuumasella mammutilla, kuin 4,8isoKnardillakin, versus mun vanha 907, jolla renkaat vaihteli endo-bfl kokojen välillä..
Eritäin mielenkiintoista kun suunnittelufilosofiaa avataan näin laajasti. Pole alko kiinnostamaan ihan eri tavalla.
Pitääki ensitöikseni laittaa Konastani slaiderin taka-asentoon!![]()
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
Meikäläisellä oli tuo Kemiztin Pole "koeajossa" ja näin 34 km testirupeaman jälkeen en tuosta nyt ainakaan mitään suurempaa moitittavaa löydä. Vaikka tuo runko on meikäläiselle iso ( M ) niin stemmin vaihtamalla ( 60 => 45 ) ja korkeutta pudottamalla sitä kuitenkin testailin. Ainakin päällimmäisenä jäi mieleen tuon fillarin hyvä mäennousukyky, omaan fillariin verrattuna akseliväli on 3 cm pidempi. Yhdessä tuon satulan pystyputken kulman kanssa painopiste on toki edempänä. Kuitenkin huolimatta Blutosta, tuo on tarpeen tullen helppo saada keulimaan. Ihan tukevan oloinen runko ja rakenne ylipäätään, rungon painosta ei tietoa. Kuitenkin vaikka testipyörä oli varustettu Blutolla, kuituvanteiilla ( 65 mm McCarbon, tubeless ), renkaina Bud / IsoKnard, paino ihan kivoissa lukemissa alupyörälle. Huomenna omalla fillarilla vertailukierrokselle...
Ostaisinko ? Ostankin, jos pyörästä tulee runkoversio kaupan - sitä vastausta ei kukaan ole vielä kertonut. Mielestäni tuo tarjolla oleva yhdistelmä on mielestäni hieman kallis verrattuna markkinoila oleviin kilpailijoihin.
Hatunnosto Kemiztille ( ja kait Polelle ), harvoin on mahdollista päästä kokeilemaan tutuilla maisemilla tässä mittakaavassa proto-fillaria.
....Läskipyöräilijä vai läski pyöräilijä....
Satulan paikka polkimiin nähden ei vaikuta siihen, miten käsille tulee painoa, koska suurin osa painosta tulee joka tapauksessa pepun päälle. Valtaosa painosta on lantion ja reisien seudulla. Oleellista on se, miten lantio ojentuu polkemisliikkeessä. Satulan ollessa voimakkaasti keskiön takapuolella, lantio on enemmän koukussa kuin satulan ollessa edessäpäin. Satulan ollessa kovin taakana ohjaamoa joudutaan venyttämään stemmillä, ettei putkelta poljettaessa polvet eivät ottaisi tankoon kiinni. Tai sitten taivutellaa tankoon hassuja kulmia, jotta polville saadaan lisää tilaa. Käsille tulevan painon määrää voidaan säädellä tangon korkeudella ja tangon leveydellä.
Kemizti kertoi pystymmästä ajoasennosta. Kyllä pystympi ajoasento on pidemmällä reachilla varustetuissa pyörissä mahdollinen, koska putkelta poljettaessa ohjaamossa on enemmän tilaa myös ylämäessä.
ImcBuff, onks sulla aina raha mielessä joka asiassa. Jotkut pärjää ilman tuota rahaa vaikka sekin perustuu vaihdanta talouteen.
fillari10.blogspot.fi
www.kareisenpyorakorjaamo.net
Itse yrittäjä
Hyvää nillitystä, kerta kaikkiaan.
Sent from my D6503 using Tapatalk
Ei muuten vaikuta jos vain satulan kiskoissa riittää siirtovara. Jos tolppa on pystympi hissitopan toiminta on fiksumpaa kun satula ei sahaa eteen-taakse korkeuttaa säätäessä.
Painotan että satulan asema keskiöön on se mikä on määräävä tekijä. ketjuväli on se millä sitten haetaan painopistettä kohdalleen omaan tyyliin sopivaksi, ei ajoasennolla tai voihan sitä tuollakin tehdä mutta sitten mennään takapuoli edellä puuhun.
Kieltämättä aika kummallinen juttu:
Ulkomainen toimija jonka omistussuhteista kukaan ei tiedä mitään ja joka ei maksa Suomeen minkäänlaisia veroja ja jonka kanssa takuuasioiden hoito voi olla vaikeaa ja jonka tuotteet on usein heti alkuunsa todettavissa heikompilaatuisiksi, hyväksytään mukisematta, niitä ostetaan ja niitä saa kehua ilman että joutuu epäilyksen alaiseksi.
Kotimainen toimija joka on suomalaisomisteinen, toiminta on läpinäkyvää, verot maksetaan Suomeen ja jonka kanssa takuuasiat on todennäköisesti helpompi hoitaa ja jonka tuotteet on varsin hyvälaatuisia, pyritään haukkumaan lyttyyn, ilmoitetaan ettei ainakaan sitä osteta ja joku joka on tuotteita ostanut ja on tyytyväinen, leimataan epäilyttäväksi ja kavalaksi myyjän pussiin puhuvaksi huijariksi.
Tässä on jotakin sellaista mitä minä ainakaan en ymmärrä. Joka tapauksessa tällainen ikävästi pilaa muuten mukavaa tunnelmaa foorumilla.
Millon niitä tuotantopyöriä pääsee kokeilemaan? jos protossa on 2 astetta loivempi keula niin siinä on jo sen verran eroa että ei proton ajamisesta saa mitään irti.
Juuri tätä olen itsekin ihmetellyt. (odotetaan vaan niin jossain välissä asia on niin ettei mitään palvelua saa suomeksi) Pitää saada halvalla ja konstilla millä hyvänsä, sitten takuu jutut menee kuukausi tolkulla ja siltikään ei valmista tuu. Kotimaisen kanssa homma toimii varmasti paremmin ja nopeammin. (kokemusta eri valmistajien takuusta ja sen toimivuudesta on, enkä niitä rupea tässä ruotimaan) Mutta toivon Polelle hyvää loppuvuotta ja todella hyvää uuttavuotta Pyörien suhteen ja menestystä. (en saa Polelta mitään rahallista tai muuta korvausta @IncBuff)
fillari10.blogspot.fi
www.kareisenpyorakorjaamo.net
Itse yrittäjä
Polen väki voisi kertoa tuleeko myyntiin runkosettinä ja onko tulossa muita värivaihtoehtoja kuin tuo keltainen.
Älkää nyt missään nimessä lopettako.
![]()
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
Täähän on hyvinkin suomalaista, kun toivotaan, ettei naapurin bisnes onnistu, eikä sillä ala mennä hyvin.
Itse seuraan mielenkiinnolla. Koko merkki ei herättänyt mitään mielenkiintoa ennen kuin suunnittelija tuli vähän avaamaan ajatuksiaan. Toivottavasti jaksaisi kirjoitella enemmänkin ja ihan niin syvällisiä, mitä nyt pystyy salaisuuksiaan paljastamatta.
Yhtään pyörää en oo ostanu (vai oliko niitä edes vielä kaupan), enkä muutenkaan tunne myyjätahoja. Enkä näillä näkymin ton hintaluokan pyörää oo ostamassa. Mut pidän peukkuja ja toivotan tsemppiä! Ainahan se on hankalaa tehdä jotain erilaista.![]()
Minusta ei tässä mitään Polen lynkkausta ole tapahtumassa, vaan mielenkiintoista keskustelua uudesta geometriasta ja sen ominaisuuksista/vaikutuksista verrattuna perinteisempään. Kerrankin kotimaiset harrastajat ja valmistajan taho pääsee keskustelemaan porukalla.
En tiedä saako Kemizti Polelta rahaa vai ei, eikä kiinnosta. Minusta on mahtavaa, että yksi monenkin meidän tuntema kasvo pääsee ajamaan Protoa, kertomaan siitä ja antamaan testiä muillekkin.
Ps. en ole oman, Muklukin dropoutteja juurikaan säädellyt lyhyestä asennosta pidemmäksi samalla kumilla. Minkälaisia ominaisuuksia olette havainnut chainstayn pidentämisellä, kun muut muuttuja pysyvät vakiona?
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Kyllä Kottenberg iski naulan kantaan kirjoituksellaan. Mielestäni Pole toimii juuri niin kuin suomalaisen, luotettavan yrityksen olettaa toimivan. Jos itselläni olisi taitoa, aikaa, rahaa, bisnesvainua ja ennen kaikkea intohimoa suunnitella ja rakentaa polkupyöriä, tekisin sen juuri kuten Polen porukka.
Menestyksen merkit löytyvät yhden henkilön kommenteista: sääliä saa ilmaiseksi, mutta kateus pitää ansaita.
Pyörän nimi on ainakin hyvä. Paljon parempi kuin esim kuvitteellinen Finnpole.
Onnea yritykseen Polen polokijat!
Omasta oli pakko vetää ne lähes taka-asentoon sinkuloinnin yhteydessä, eikä tunnu huonommalta tai paremmalta. Jos joku laittaisi alleni sokkona pidennetyn tai lyhennetyn version, niin tuskin osaisin sanoa eroa. Paremmin tuo kulkee maastossa kuin aiemmin, mutta samalla muuttui vaihteiden määrä ja sen myötä ajotapa, joten vaikea sanoa mistä johtuu.
Kirjanmerkit