GiantHephaElectrobikeFillari
Sivu 3 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 166

Aihe: Sähkömaastopyörät

  1. #61
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.608
    IncBuff, ei se pidempi akseliväli välttämättä mitään haittaa ainakaan noilla meikäläisen pikkuvauhdeilla. Se on sellainen tottumiskysymys. Kun ei ole kiire niin joka paikassa fillari kääntyy vaikka olisi jopa 125cm akseliväliä. Keulaa voi oikein tiukassa paikassa siirtää sivulle.

  2. #62
    IncBuff Guest
    No jos siitä tykkää niin mikäpä siinä. En kyllä mitenkään usko että 69 asteen keulakulmalla oleva läski olisi mitenkään OTB-herkkä edes tuolla akselivälillä.

  3. #63
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti
    Itseä ei kiinnosta kovaa ajaminen (25km/h enemmän kuin tarpeeksi puiden välissä) mutta fillarilla haluaisi ajaa myös jyrkistä paikoista ylös ja siihen tarvitaan tehoa.
    Oletko koeajanut ylämäessä nykyisiä 250W keskiömoottorisia vehkeitä. Kyllä niillä aikamoisia mäkiä kiipeää helposti. Taitaa pito loppua aika monessa paikassa ennekuin teho, jos vaan jaksaa vääntää jaloilla hiukan avuksi. Sähköllähän ei kuskille tule mäkisessä maastossa samanlaista kumuloituvaa väsymistä, kuin ilman sähköä ja niihin tiukkoihinkin mäkiin pääsee polkemaan kohtuu tuoreilla jaloilla. Ilman sähköjäkin pito on usein isompi ongelma kuin teho (kun käytössä on tyypilliset 22-36 välitykset)

  4. #64
    Liittynyt
    02/2015
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    444
    ^Jep, mulla bosch haibikessa, ajotaidot eivät ole erityiset, mutta nimenomaan pito rajoittava tekijä nousuissa, vääntö ei lopu, senverran löytyy vaihteita ja sitä sähköä.

  5. #65
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.608
    69 astetta on ihan ok mutta sehän ei kyllä kerro ORB erkkydestä. Siitä kertoo vain painopisteen asema suhteessa etuakseliin. Pitkä runko jyrkällä keulalla on yhtä herkkä kuin lyhyt runko pitkällä keulalla, paitti jos alamäessä seistään jarrun päällä ja on kiviä matkalla. Silloin loiva keula myötää paremmin kiviä. Mutta tämä on niitä mielipidejuttuja ja myös sitä missä ja miten haluaa ajaa.

    En ole koeajanut jyrkässä mäessä 250W avustavaa mutta oikeasti jyrkkää mäkeä ei muutenkaan mennä kuin vauhdilla ja sitä ei saa kuin teholla.
    Pitoa hallitaan ja se tuotetaan kropalla ja vain seisten hallinta onnistuu. Jos taas joutuu väkisi punnertamaan niin kontrolli menee, ainakin itsellä.
    Haibiken pitkä takahaarukka auttaa kontrollissa kun mennään ylös mutta alaspäin mentäessä pitäisi olla pidempi matka polkimista etunapaan. Lyhyt rungon pystytolppa ja pitkäliikkeinen hissitolppa kyllä auttaisi asiaa.

    Haaveilen ns. täydellisestä pyörästä

  6. #66
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti

    En ole koeajanut jyrkässä mäessä 250W avustavaa mutta oikeasti jyrkkää mäkeä ei muutenkaan mennä kuin vauhdilla ja sitä ei saa kuin teholla.
    Pitoa hallitaan ja se tuotetaan kropalla ja vain seisten hallinta onnistuu. Jos taas joutuu väkisi punnertamaan niin kontrolli menee, ainakin itsellä.
    Haibiken pitkä takahaarukka auttaa kontrollissa kun mennään ylös mutta alaspäin mentäessä pitäisi olla pidempi matka polkimista etunapaan. Lyhyt rungon pystytolppa ja pitkäliikkeinen hissitolppa kyllä auttaisi asiaa.

    Haaveilen ns. täydellisestä pyörästä

    Pakko kommentoida tähän, että KTM Macina Freeze plussa:lla olen kiivennyt Tampereen Mustavuoren hissikuilun polun ylös, mikä on oikeasti aivan jäätävän jyrkkä! Tuota ei olisi mitään mahdollisuuksia kiivetä ilman sähköjä millään pyörällä. Tämän mahdollisti polun jyrkimmän kohdan, kuilun yläosan kova ja kuiva savipinta, mikä antoi järjettömän pidon takarenkaalle. Yllätys oli miten hyvin eturengas pysyi maassa, vaikka junttasi seisaaltaan koko matkan. Kyllähän tuohon joutui laittamaan täydet avustukset päälle ja junttaamaan miehestäkin kaiken mikä lähti, mutta ylös päästiin, vaikka vauhti oli hyvin pieni.

    Mustavuoren perusrinteen kotarilla kiipeää mukavasti vaikka kolmesti putkeen. Summa summarum on, että tuo 250W keskiömoottori riittää pienimmillä välityksillä kaikkein jyrkimpiinkin mäkiin, kunhan jaloissakin on voimaa ja pitoa löytyy tarpeeksi. Muussa tapauksessa vauhti on toki se mitä tarvitaan lisäksi.
    bouldero muokkasi tätä : 04.11.2015 at 08.57

  7. #67
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.608
    ^Hienoa "kuulla" konkreettisia kuvauksia apumoottorin toiminnasta ja pyöristä. Kiitos.

    Eikös ollut niin että kottaraiseen ei 4.8" mahdu taakse.

  8. #68
    Liittynyt
    05/2005
    Viestit
    1.611
    On muuten aika makean näköinen laitos tuo boulderon kotari. Minkä hintainen?

  9. #69
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti BONK Katso viesti
    On muuten aika makean näköinen laitos tuo boulderon kotari. Minkä hintainen?

    Täältä tilasin viimeisin kappaleen 17" kokoa heinäkuussa, 3299 € + 50 € pk: http://bikediscount.com/KTM-Macina-Freeze-Plus
    Burleyn kärry XXL:stä 230 €.

    Laskin että vuodessa kuittaantuu hankintahinta kun korvaa kakkosauton tarpeen.

  10. #70
    Vielä hieman ajofiiliksiä. Kävin lasten kanssa ajelemassa Tampereen Lamminpäässä ja heitettiin lopuksi Horhan lenkki, jossa on lopussa kohtuu kova hiekkapintainen ylämäki. Mäki on sitä luokkaa, että pääsen sen juuri ja juuri Cuben täysjoustolla ylös yksikseni. KTM:llä pystyi ajamaan mäen ylös Sport-asetuksella (200% avustus) vetäen perässä kahta lasta Burleyn kärryssä, menemättä läheskään niin hapoille kuin Cubella.

    On se vaan hieno peli ajella ja voin osaltani suositella lämpimästi. Olisi mielenkiintoista myös tietää onko Suomessa vielä tällä hetkellä montaa muuta sähköfättis-perävaunu-yhdistelmää.
    bouldero muokkasi tätä : 04.11.2015 at 15.13

  11. #71
    Liittynyt
    08/2009
    Viestit
    334
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti BONK Katso viesti
    On muuten aika makean näköinen laitos tuo boulderon kotari. Minkä hintainen?
    Mun kottarainen on Elektrofahrrad24:lta. Näyttäisi löytyvän jokunen kappale 2015 mallia hintaan 2999e:
    http://www.elektrofahrrad24.de/2015-ktm-macina-freeze-plus-26-e-bike-0

    2016 malli onkin sitten 3699e ja jäykkäkeulainen versio 2899e.

  12. #72
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hippo04 Katso viesti
    Mun kottarainen on Elektrofahrrad24:lta. Näyttäisi löytyvän jokunen kappale 2015 mallia hintaan 2999e:
    http://www.elektrofahrrad24.de/2015-ktm-macina-freeze-plus-26-e-bike-0

    2016 malli onkin sitten 3699e ja jäykkäkeulainen versio 2899e.

    Tuo 2999 € on kyllä hyvä hinta 2015 mallista. Uuteen malliin ovat lisänneet viimein moottorin alustasuojan sekä vaihtaneet uuden moottorin ja tehokkaamman 500 Wh akun. Näillä ja ilmeisesti rungonkin päivityksellä ovat myös saaneet painoa pois vajaa pari kiloa. Uskoisin että tuo 500 Wh akku käy suoraan myös vanhaan 2015 malliin, joten kun akun vaihto tulee jossain vaiheessa ajankohtaiseksi niin täytyy sitten hankkia nykyistä tehokkaampi.

  13. #73
    Liittynyt
    08/2009
    Viestit
    334
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti bouldero Katso viesti
    Uuteen malliin ovat lisänneet viimein moottorin alustasuojan sekä vaihtaneet uuden moottorin ja tehokkaamman 500 Wh akun. Näillä ja ilmeisesti rungonkin päivityksellä ovat myös saaneet painoa pois vajaa pari kiloa.
    2016 runko näyttää identtiseltä 2015 malliin. En ole punninnut pyörää, mutta veikkaan että 2015 ja 2016 mallit ovat painoltaan hyvin lähellä toisiaan. 2015 mallin paino ilmoitettiin kun pyörä julkistettiin ja silloisissa kokoonpanoissa oli jotkut Veetiren ankkurit renkaina. Kokoonpanosta lähtee helposti pitkälti toista kiloa pois jumbojimeihin vaihdettaessa.

    Tuo 2999e hinta on kyllä erinomainen pyörän spekseihin nähden.

  14. #74
    Liittynyt
    03/2015
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    79
    Tuon uuden 500 Wh akun hinta vaikuttaa aika suolaiselta. Saksassa näyttää maksavan 750 - 800 euron välillä...

  15. #75
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hai71 Katso viesti
    Tuon uuden 500 Wh akun hinta vaikuttaa aika suolaiselta. Saksassa näyttää maksavan 750 - 800 euron välillä...
    Kyllä tuo aika suolainen hinta on, joten ei tarvitse ihmetellä mistä uuden pyörän hinta muodostuu jos pelkkä akku on noin arvokas. Uskoisin kuitenkin näiden laadukkaiden Li-Ion akkujen kestävän käyttöä hyvin ja sitten kun akun vaihtotarve tulee eteen, niin hinnatkin ovat jo inhimillisemmällä tasolla. Tällä hetkellä 400 Wh akun hinta liikkuu n. 600 € luokassa ja ainakin omalla kohdalla 400 Wh on riittänyt todella hyvin.

  16. #76
    Liittynyt
    03/2015
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    79
    Jep, näin on! Tuolla Saksassa näyttäisi olevan jo vanhempaan Boschiin vara-akkuja, joiden hinnat liikkuvat 250 euron paikkeilla:
    http://www.amazon.de/vhbw-Elektrofah...YBW1HSAJH1E3CN
    Pitää seurata milloin noita tulee tähän uudempaan malliin.

  17. #77
    On kyllä komean näköinen peli tuo 2016 Haibike full fatsix! http://www.elektrofahrrad24.de/2016-...6#.VjsxMLfhDmF

    Keulan joustoakin mukavat 120 mm. Nykyinen 80 mm tuntuu KTM:ssä aavistuksen liian vähältä, mutta on kuitenkin riittävästi pehmeiden läskikumien kanssa jos ei suurempia hyppyjä tai droppeja tule vastaan.

  18. #78
    Liittynyt
    03/2015
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    79
    On vain Yamahan moottorilla Uutena lisänä näyttää olevan myös hissitolppa vakiona. Hienonnäköinen peli on!

  19. #79
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hai71 Katso viesti
    On vain Yamahan moottorilla Uutena lisänä näyttää olevan myös hissitolppa vakiona. Hienonnäköinen peli on!
    Lähtökohtaisesti en pitäisi Yamahan moottoria Boschia heikompana. Taitaapa Shimanollakin olla jo oma vaihtoehto. Ensimmäistä TM:n testiä odotellessa...

  20. #80
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.608
    Yamahan moottorissa on lukemani perusteella enemmän vääntöä ja mikä tärkeintä se lähtee avustamaan heti kun kammet liikkuu. Testeissä on väitetty. Yamassa taisi lisäksi olla normaalit rattaa ja jopa useampi etulehti.

  21. #81
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti
    Yamahan moottorissa on lukemani perusteella enemmän vääntöä ja mikä tärkeintä se lähtee avustamaan heti kun kammet liikkuu. Testeissä on väitetty. Yamassa taisi lisäksi olla normaalit rattaa ja jopa useampi etulehti.

    Eipä tuossa Boschin keskiömoottorissakaan mitään viivettä ole, vaan avustaa heti kun kampi liikkuu. Yksi etulehti riittää maastopeliin vallan mainiosti, varsinkin sähkömoottorin kanssa.

  22. #82
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    422
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hai71 Katso viesti
    Tuon uuden 500 Wh akun hinta vaikuttaa aika suolaiselta. Saksassa näyttää maksavan 750 - 800 euron välillä...
    LiPo-miehen näkökulmasta nuo hinnat ovat aivan hillittömiä, mutta noissa on just se käytön helppous.
    750 eurolla saa tulleineen 35Ah/48V-LiPoakun, jossa on yli tuhat käyttökelpoista reaalista wattituntia.
    Siihen laturit sitten tietysti päälle ja käyttö on sitten hobby jo itsessään.
    Jos itsellä olisi Bosch-pyörä niin konvertoisin sen lipoille. Eiköhän niistäkin se punainen ja musta johto löydy kun vähän kaivaa.
    Jälleenmyyntiarvo tietysti alenisi mutta projekti olisi mielenkiintoinen.

  23. #83
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti E-Cruiser Katso viesti
    LiPo-miehen näkökulmasta nuo hinnat ovat aivan hillittömiä, mutta noissa on just se käytön helppous.
    750 eurolla saa tulleineen 35Ah/48V-LiPoakun, jossa on yli tuhat käyttökelpoista reaalista wattituntia.
    Siihen laturit sitten tietysti päälle ja käyttö on sitten hobby jo itsessään.
    Jos itsellä olisi Bosch-pyörä niin konvertoisin sen lipoille. Eiköhän niistäkin se punainen ja musta johto löydy kun vähän kaivaa.
    Jälleenmyyntiarvo tietysti alenisi mutta projekti olisi mielenkiintoinen.

    Tällä saisi Boschin tuunattua helposti: http://www.ebiketuning.com/shop/prod...ed-b25-14.html

    Täytyy ehkä jossain vaiheessa hankkia. Sport ja Turbo asetuksilla vääntöä löytyy niin hienosti, että uskoisin 40 km/h olevan paperia tasaisella. Työmatka-aika lyhenisi kyllä mukavasti. Pienenä miinuksena on jo nykyisin kevareiden suuri käyttöaste, jolloin nopeus 25 km/h->35 km/h toisi lisää myös vaaranpaikkoja. Toisaalta kyllä tuolla 25 km/h nopeudellakin pääsee jo aika kivasti alle 10 km kaupunkimatkat autoa nopeammin.

  24. #84
    Liittynyt
    03/2015
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    79
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti bouldero Katso viesti
    Lähtökohtaisesti en pitäisi Yamahan moottoria Boschia heikompana. Taitaapa Shimanollakin olla jo oma vaihtoehto. Ensimmäistä TM:n testiä odotellessa...
    Itseä lähinnä kauhistuttaa noiden Yamaha-moottoreiden huolto/varaosat Suomessa. On kokemusta jo Boschin-huollosta Suomessa ja sekin hieman tuntuu olevan ns. alkutekijöissä...

  25. #85
    Liittynyt
    08/2009
    Viestit
    334
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti E-Cruiser Katso viesti
    Jos itsellä olisi Bosch-pyörä niin konvertoisin sen lipoille. Eiköhän niistäkin se punainen ja musta johto löydy kun vähän kaivaa.
    Jälleenmyyntiarvo tietysti alenisi mutta projekti olisi mielenkiintoinen.
    En usko että onnistuu noin helposti, muutenhan markkinoilta löytyisi varmasti kolmannen osapuolen akkuja kuten Boschin vanhempaan malliin löytyy (vm. 2013 asti, Classic line). Tuo akku taitaa keskustella jollain tavalla moottorin kanssa ja jos eivät pääse yhteisymmärrykseen niin moottori ei inahdakkaan.

  26. #86
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    422
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hippo04 Katso viesti
    En usko että onnistuu noin helposti, muutenhan markkinoilta löytyisi varmasti kolmannen osapuolen akkuja kuten Boschin vanhempaan malliin löytyy (vm. 2013 asti, Classic line). Tuo akku taitaa keskustella jollain tavalla moottorin kanssa ja jos eivät pääse yhteisymmärrykseen niin moottori ei inahdakkaan.
    Sähkömoottorien valtakieli on tesla. En minä helposta puhunut mitään, purkaisin sitä tietysti niin kuin kaikkea muutakin tähän asti, ja opettaisin juttelemaan.
    Valmiiden akkujen täytyy sopia kiinnikkeisiin. Lipoihin siirtyessä kaikki vanhat kiinnikkeet ja johdot lähtee roskiin ihan ensimmäisenä. Uudet täytyy tehdä sitten itse.

  27. #87
    Bultaco on rakennellut trial-kokemuksella sähköpyörää: http://www.gizmag.com/bultaco-brinco-e-bike/38137/

  28. #88
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.608
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti bouldero Katso viesti
    Eipä tuossa Boschin keskiömoottorissakaan mitään viivettä ole, vaan avustaa heti kun kampi liikkuu. Yksi etulehti riittää maastopeliin vallan mainiosti, varsinkin sähkömoottorin kanssa.
    Vaan avustaako ennen kuin kampi liikkuu, eli onko voima puhtaasti voima-anturoitu?

  29. #89
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    620
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti bouldero Katso viesti
    Eipä tuossa Boschin keskiömoottorissakaan mitään viivettä ole, vaan avustaa heti kun kampi liikkuu. Yksi etulehti riittää maastopeliin vallan mainiosti, varsinkin sähkömoottorin kanssa.
    Minkä ikäsessä Boschissa? Kuulemma ovat kehittyneet. Esim. Cubeissa olevat Boschit toimivat kyllä viiveellä. Mutta niiltä taisi tulla nyt se ihan uusi?

  30. #90
    Liittynyt
    03/2015
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    79
    Ainakin 2015 Boschin Performance -moottorissa avustaa kun pojinta painaa, ei siis ennen... eikös se ole juuri sähköavusteisen polkupyörän määritelmä?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •