FillariGiantElectrobikeHepha
Sivu 265 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 165 215 255 263 264 265 266 267 275 315 365 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.921 - 7.950 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #7921
    Liittynyt
    03/2014
    Paikkakunta
    Forssa
    Viestit
    89
    Onko tuohon muuten jokin logiikka olemassa, miksei kevyenliikenteenväylille voi niitä katuvaloja suunnata paremmin saatika asentaa? Hieman vaihdellut työmatkaa Forssan kautta ja sieltä löytyy näitä väyliä mihin ei valo riitä tai sitten on annettu puiden kasvaa ja varjostaa täysin kevlin.

    No olihan sitä oikein avautumisen aihetta. Olen ajatellut etteihän sitä minun kohdalle onnettomuuksia pääse syntymään, kun pyrin ajamaan maltillisella vauhdilla kaupungissa ja ennakoiden. Mutta kuinkas tänään kävikään. Ehkä noin 50 metriä ennen pyörätienjatketta valot vaihtuivat vihreiksi, samalla myös edessa oleville autoilijoille. Vauhdin ollessa 15-20km/h jatkoin matkaa jatkeelle ja ensimmäinen autoilija kääntyi oikealle edestäni hyvällä marginaalilla. Toista autoa seurasin, että se näyttää hidastavan ja noudattavan väistämisvelvollisuutta, mutta sieltä se vain tasaisella tahdilla tuli ja takalokariin osui. Siitä nopea käännös takajarrun avulla ja katsoin rekkarin heti ylös ja seurasin mitä autoilija tekee. Yllätykseksi tämä pysähtyi ja siinä sitten tarkistimme vauriot fillarista. Mitään emme huomanneet fillarista, kun kerran takalokariin osui, mutta Volvosta lähti kyljestä vilkku irti. SKS 1 - Volvo 0.

    Oli sinänsä ihan positiivinen kokemus tuon miehen kanssa, että hän totesi heti että oli hänen vikansa ja muutenkin oli auttavan oloinen. Syy oli tällä kertaa häikäisevä aurinko ja alhaalta se tosiaan paistoi. Eipä ne kirkkaat vaatteet tuossa tilanteessa paljoa auta. Ehkä autoilija seuraavalla kertaa ottaa ne aurinkolasit mukaan, kun oli kuulemma pohtinut ennen ajamaan lähtöä, pitäisikö ottaa..
    Tässä vielä paikka kääntyvän autoilijan näkövinkkelistä ja itse ajelin vastaan kadun oikealla puolella kevlillä. https://goo.gl/maps/kY69Uz4jUy82

  2. #7922
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Heijastinkin voi olla autoilijan mielestä vain jotain valon välähdyksiä. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015...71434_uu.shtml
    Vastaantulevan auton valokeilan häikäisy riittää siihen ettei välissä olevaa heijastemillastakaan jalankulkijaa havaitse. Myöskin muistetaan aina kehua heijastimen tärkeyttä, mutta pitäähän sekin asentaa johonkin näkyvään paikkaan. Tuo turuntie on kyllä melko huono jalankulkijoiden osalta: alituksia/ylityksiä ei ole, suojatiet tulee puskista ja silti 60km/h rajoitus.

    Kiinanvalot on kyllä hanurista tuon valokuvion osalta, ja tuntuu että suomesta lähtökohtaisesti ei saa noita kunnon valokuviolla olevia. Sikäli saksassa tuntuu olevan ihan järkeväkin tuo sääntely, että sieltä näyttäisi olevan varsin helppo löytää valoja jotka on tieliikenteeseen sopivia.

  3. #7923
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    linkkiä linkkiä!

  4. #7924
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Ihan mielenkiinnosta niin missä on kelvejä, mutta ei ole katuvaloja?
    Ehkä vielä ikävämpi on tilanne, jossa kadulla on valot, mutta vieressä olevalle kelville ne eivät yllä. Erityisen hienoa tämä on, kun kelvin korkesasema on puolitoista metriä ajoradan alapuolella, jolloin silmät ovat autojen lähivalojenkin keilassa, kuten Turuntiellä Leppävaarassa.

    https://www.google.fi/maps/@60.22377...2!8i6656?hl=fi

  5. #7925
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.998
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Mä modasin joskus kaaaaauan sitten yhden ledin kiinanlampun valokeilaa, ja siitä tuli oikeastaan aika hyvä. Nyt mulla on wilmassa 20/40 asteinen linssi, jolla valokeilan sai leveämmäksi ja matalammaksi.
    Viitsitkö pistää tänne tarvittavat hankintalinkit/ohjeet linssin vaihtamisesta? Peruspositiivisena en halua uskoa, että foorumin ihmiset ihan vaan vit*uillakseen ajaa häikäisevillä valoilla. (Jokainen Magicshineilla ajava voi tehdä kokeen: pimeässä valot päälle ja pyörä ajoradan reunaan seisomaan. Kävele 50 metriä ja käänny ja kävele pyörälle. Jos et tämän jälkeen ymmärrä valojen rajaamista, jatka samalla tiellä. Sitten, kun näkökykysi on palautunut. )
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  6. #7926
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Viitsitkö pistää tänne tarvittavat hankintalinkit/ohjeet linssin vaihtamisesta?
    Tuommoiseen geneeriseen Lupine-kopio riistovaloon se ei ole kuin ruuvaa sen auki ja vaihtaa linssin. Linssejä saa ebaysta.

  7. #7927
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.020
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    , mutta sellainen systeemi olisi näppärä, jossa on normituikku valaisemassa etualaa niin, ettei ketään häiritse ja sit sellainen pidemmälle keilalle säädetty 2000 lumeninen valonheitin jonka saa päälle ohjaustangosta nappia painamalla ja pysyy päällä vain painalluksen ajan.
    Ainakin Fenix BC30 hoitaa homman. On muuten kätsy.
    http://www.fenixvalaisimet.fi/pyoravalaisimet


    Matinkylässä on yksi kiertoliittymä, joka on sillee hyvin tehty, että autoilija voi ajaa jatkeen yli odottamaan liittymään pääsyä. Ongelman muodostaa siis ne kuskit, jotka on toisena menossa liittymään. Tänään oli sit kahden auton jono ja tietty se toinen oli tuupannu sen autonsa jatkeen päälle. Olin varmaan kuskin mielestä ikävä ihminen, kun ajoin auton eteen ja näytin kädellä, että peruuta. Peruutti se metrin verran.




  8. #7928
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.998
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Tuommoiseen geneeriseen Lupine-kopio riistovaloon se ei ole kuin ruuvaa sen auki ja vaihtaa linssin. Linssejä saa ebaysta.
    Tarvitsee paljastaa, että ainakin itse olen aika kädetön tällaisissa asioissa. Eli linkki siitä, millainen linssi sopii, on tarpeeseen (MS-käyttäjille). Ruuvin avaaminen ei sentään ole ongelma.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  9. #7929
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Tuommoiseen geneeriseen Lupine-kopio riistovaloon se ei ole kuin ruuvaa sen auki ja vaihtaa linssin. Linssejä saa ebaysta.
    Myös heijastimettomat 20mm linssit voi vaihtaa vaikka elliptisiin jotka leventävät hotspottia ja päästävät vähemmän valoa ylös ja alas. Kannattaa vaan kattoo mitat tarkkaan ennen tilaamista.

  10. #7930
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Tarvitsee paljastaa, että ainakin itse olen aika kädetön tällaisissa asioissa. Eli linkki siitä, millainen linssi sopii, on tarpeeseen (MS-käyttäjille). Ruuvin avaaminen ei sentään ole ongelma.
    http://www.ebay.com/itm/Wide-angle-l...-/271548179151

    Tuollainen taitaa mennä suurimpaan osaan noista samannäköisistä riistovaloista. Omani ainakin aukesi ihan tuota hopean väristä kehystä vääntämällä.

  11. #7931
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    Valokeskustelusta. Viikon Darwin oli tiistaina pyörä ja peräkärry ilman mitään valoja tai heijastimia. Kuskilla ei kypärää, kärryssä kaksi lasta kyydissä.

    JK. Nuo valonheittimet, joita nykyisin myydään pyöriin XXL:ssa ja Lidlissä ja ties missä ovat sietämättömiä, kun ne ovat täydellä teholla ja suunnattuna liian ylös.
    A Gentleman will walk but never run

  12. #7932
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti p bonk Katso viesti
    Valokeskustelusta.

    JK. Nuo valonheittimet, joita nykyisin myydään pyöriin XXL:ssa ja Lidlissä ja ties missä ovat sietämättömiä, kun ne ovat täydellä teholla ja suunnattuna liian ylös.
    Eivätkö kaikki sitten ole? Vai tarkoititko kaikkia?

  13. #7933
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Viitsitkö pistää tänne tarvittavat hankintalinkit/ohjeet linssin vaihtamisesta? Peruspositiivisena en halua uskoa, että foorumin ihmiset ihan vaan vit*uillakseen ajaa häikäisevillä valoilla. (Jokainen Magicshineilla ajava voi tehdä kokeen: pimeässä valot päälle ja pyörä ajoradan reunaan seisomaan. Kävele 50 metriä ja käänny ja kävele pyörälle. Jos et tämän jälkeen ymmärrä valojen rajaamista, jatka samalla tiellä. Sitten, kun näkökykysi on palautunut. )
    Eipä tuosta enää kuvaa löytynyt. Idea oli sellainen, että laittoi ledin yläpuolelle tasaisen peilinpalasen, jolla se leikkasi yläosan pois lähes kokonaan, pehmensi spottia ja levitti valoa enemmän fillarin eteen.

  14. #7934
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oem Katso viesti
    Eivätkö kaikki sitten ole? Vai tarkoititko kaikkia?
    Varmaankin tajusit viestin, ellet, en voi auttaa. Millekään saivartelulinjalle en viitsi aikaani uhrata.
    A Gentleman will walk but never run

  15. #7935
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059
    Aamulla pakkasella -12c ja komiaa nastarenkaiden karseaa nirskiausrahinaääniä ku tullaan suojatie risteykseen liian lujaa ja sitten ei tiedä autonkuski meneekö vai päästääkö kävelijän tai pyöräilijän yli... Oikein välillä vitutuksesta rupiaa naurattaan nää väistämissäännöt ku ne ei oikein sovi kellekkään ...

    Kahesti tänäkin aamuna minä pyörällä että autoilija autolla täysjarrutus ja viittelöinti kumpi menee.., yleensä auto oli jo suojatien yöityksen päällä parkissa joten oisin voinu olla alla tai sitte viittelöimässä että mene vaan autolle

    Molemmat pyörätien jatkeita koulun vieressä.

    Ja ne toiset kaks tapahtumaa oli sitte risteyksissä missä autolle oli kolmio. Selviääköhän tästä talvesta hengissä ...

  16. #7936
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Heijastinkin voi olla autoilijan mielestä vain jotain valon välähdyksiä. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015...71434_uu.shtml
    "28-vuotias joutuu maksamaan 80 päiväsakkoa. Nykyään pienituloisen miehen sakot jäävät 480 euroon.
    Koska kyse ei ollut törkeästä teosta, korvauksista vastaa lähtökohtaisesti vakuutusyhtiö."

    Jokainen autoa ajanut tietää, miltä näyttää firman paku taustapeilissä. Näki heijastimen väläyksiä, mutta ei reagoinut, koska EN NÄHNYT MITÄÄN ja oli todennäköisesti ihan vitun kiire ja sekuntiaikataulu koska firman auto ja kiire. Halvalla menee terveen ihmisen telominen vuosikausiksi terapiaan. Ja juu se koirakin kuoli, rotukoiran pentujen ostohinnat heilahtaa helposti luokkaan 700-1000 euroa. Tulikohan sitäkään huomioitua kun "teline firman työ mies" töitä teki?

  17. #7937
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    330
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Munarello Katso viesti
    Jokainen autoa ajanut tietää, miltä näyttää firman paku taustapeilissä. Näki heijastimen väläyksiä, mutta ei reagoinut, koska EN NÄHNYT MITÄÄN ja oli todennäköisesti ihan vitun kiire ja sekuntiaikataulu koska firman auto ja kiire. Halvalla menee terveen ihmisen telominen vuosikausiksi terapiaan. Ja juu se koirakin kuoli, rotukoiran pentujen ostohinnat heilahtaa helposti luokkaan 700-1000 euroa. Tulikohan sitäkään huomioitua kun "teline firman työ mies" töitä teki?
    REPS, hieno avautuminen!

    Ihme menoa kyllä, vain autoilijoiden Espoossa tuollainen lienee mahdollista? Eiköhän tuo todellisiinkin oikeusasteisiin jatku, niin jotain toivoa sentään on.

    Oma (pieni) osansa on kyllä tuon Turuntien surkeudellakin. Parissa kohdassa 60:n(!) alueella on puiden katveessa katuvaloilta piilossa(!) minimimerkinnöin suojatiet ei ihan mäen laella, mutta sopivasti niin, että vastaantulijan valot ilkeästi häikäisee. Siihen p**kasade taivaalta ja pimeys, niin heikkoa on näkeminen. Nuo suojatiet ovat vielä ihan kohtuu käytettyjä ainakin merkintöjen tasoon suhteutettuna. Kerran itselläkin hyppäsi sydän kurkkuun, kun oikeasti heijastimeton mustiin pukeutunut oli juuri pimeällä puolella odottamassa ylipääsyä ja sateella tuli juuri kirkasvaloinen auto ylämäkeen vastaan. Sen ninjan näin kyllä oikeasti ihan viime tipassa, vaikka osasin tutulla reitillä oikeaan suuntaan yritää kurkistella. Jos olisi lähtenyt reippaasti ylittämään katua ja jos olisin ajanut 60:iä, olisin vain vähän ehtinyt jarruttaa ennen törmäystä.

    Aika k**i sukassa tuossa on tullut tuon jälkeen ajeltua. Ja hienosti onkin silloin kaikki "firmanpakut" ja ihan tavalliset espoonisit liising-paskattien puikoissa perää nuuhkimassa. Koska 60 rajoitus.

  18. #7938
    En pitäisi turuntien syytä niinkään pienenä. Liikennemääriin verrattuna tien turvallisuustaso on varsin minimaalinen. Leppävaaran ja lommilan välissä ei ole esim yhtään kohtaa missä pääsisi pyörällä tien yli/ali ilman että joutuu varomaan autoilijoita. Kuitenkin tien varrella on melko paljon asutusta, joten luulisi että vähintään jossain viherlaakson kohdilla olisi edes kehä-2 pyörätien pohjoistyngälle ali/ylikulku.

    Tien nopeusrajoitus on myös noihin suojateiden toteutuksiin nähden aivan liian suuri. Jopa 40km/h olisi perusteltu noissa pahimmissa kohdissa, ja muutenkin ennemmin 50km/h kuin 60km/h. Tosin jo puskia ja puita raivaamalla, sekä valaistusta parantamalla voisi ainakin suojateiden kohdat pitää 50km/h rajoituksessa. Käytännössä jo yhden tällaisen onnettomuuden hinnalla olisi korjattu kaikki suojatiet.

    Eipä tosin, kyllähän autoilijankin pitäisi osata hidastaa huonolla näkyvyydellä. Aivan liian vähän itsekkin autoillessa näkee sitä että hidastetaan pimeällä ja/tai sateella, vaan aika monella tuntuu olevan se tasanopeus olosuhteista ja joskus jopa rajoituksista riippumatta. Kyseisessä keississähän autoilija ei ajanut ylinopeutta, mutta jätti noudattamatta tieliikennelain pykälää jossa vaaditaan ajamaan sellaista nopeutta että kykenee pysäyttämään auton ajoradan näkyvällä osuudella, ja tässä keississä näkyvä osuus meni oikeastaan negatiiviselle puolelle. Ties mitä säätänyt ratissa jos ajetaan "tunto- ja kuuloaistilla".

  19. #7939
    IncBuff Guest
    Yleisesti ottaen 60km/h rajoitusalueelle ei tulisi rakentaa suojateitä. Joko valot tai sitten lasketaan nopeusrajoitusta. Nuo on järjestään vaarallisia.

  20. #7940
    mutanaama Guest
    Mä olen saanut pariinkin tienpätkään alennettua nopeusrajoitusta. Ota yhteys kunnan tiemestariin ja perustele

  21. #7941
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    330
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    Eipä tosin, kyllähän autoilijankin pitäisi osata hidastaa huonolla näkyvyydellä. Aivan liian vähän itsekkin autoillessa näkee sitä että hidastetaan pimeällä ja/tai sateella, vaan aika monella tuntuu olevan se tasanopeus olosuhteista ja joskus jopa rajoituksista riippumatta. Kyseisessä keississähän autoilija ei ajanut ylinopeutta,
    Tuota juuri tarkoitin, eli vaikka ensisijaisesti kuskin vika, tässä tilanteessa olisin valmis jopa pienen syyn vierittämään luokattoman surkealle infralle. Tuo pätkä Turuntietä ei tosiaan ole mitenkään pienesti surkea. Mutta sitä suuremmalla syyllä siinä pitäisi ajaa varovasti, koska tuo surkeus on niin ilmeistä.

    Eikö todella ajanut ylinopeutta? Jos iltapuluihin ja muihin on mitään luottamista, niistä kyllä sai käsityksen, että olisi lievää ylinopeutta päästellyt. Itse myönsi 60-70 mittari(?)nopeuden ja perässä ajanut sanoi, että 70 mittarinopeutta. Mikä ko. paikassa ja oloissa on kyllä todella vastuutonta.

    Tuon rajoituksen alentamisen luulisi olevan läpihuutojuttu. Turuntiellä Lommilasta eteenpäinkin sitä laskettiin jokin aika sitten 50:iin ja siellä ei ole lähimainkaan noin surkea se tie, eikä suojateillä käyttäjiä niin paljoa. Se on sitten eri asia, miten espoolaisautoilijat saa noudattamaan sitä rajoitusta.

  22. #7942
    Turuntiellä ongelma on myös, että Leppävaarasta Viherlaaksoon asti suojatiet ovat hyvin merkittyjä ja näkyvyys melko hyvin kohdallaan (Kuninkaisissa on pari, joissa suojatie näkyy mutta sille tuleva jalankulkija ei). Sitten tuo Viherlaakson länsipuolella Vanhan Turuntien risteyksessä oleva suojatie yhtäkkiä onkin sijoitettu niin että vastaantulevien valot häikäisevät pahasti niin että kokemattomampi ei edes huomaa suojatietä, saati näe heijastimetonta jalankulkijaa joka on tulossa sille. Siihen pitäisi laittaa jokin kunnon spottivalo valaisemaan kulkijoita, kun kerran jalankulkijoiden heijastimia ei saada käyttöön.

    Sitten taas Lippajärventien risteys näkyy aika hyvin, ja kohta Jorvin kohdalla on mäessä aika arvaamaton suojatie, jossa tulijoita ei näe ajoissa pusikoiden takia.

  23. #7943
    Vielä muutama vuosi sitten oli sellaisia liiketunnistimella toimivia välkehtiviä suojatien tolpassa olevia härpäkkeitä. Ne tuntuvat kadonneen; liekö patterit lopussa vai ilkiovalta tehnyt tehtävänsä..?

    Viimeviikon puolella illalla meinasin autolla lanata kahden ala-asteikäisen pyöräilevän pojan yli poistuessani liikenneympyrästä. Eivät olleet edes mustiin pukeutuneet ja toisella oli valkoinen fillarikin, mutta kummallakaan ei ollut heijastimia eikä valoja fillareissa. Ehdin pysähtyä ennen pyörätienjatketta ja pojatkin ehtivät tehdä paniikkiliikkeensä siten, etteivät olisi jääneet auton alle. Vaikka liikenneympyrä on kohtalaisen hyvin valaistu, niin silti hämärällä kostealla kelillä pojat näkyivät vasta sillä hetkellä, kun valokeila heihin osui. Itse yritän aina erityisesti ko. liikenneympyrässä skarpata koska tiedän, että siinä liikkuu paljon junioreita ml. oma poikani. Ikkunan avasin ja opastin poikia hankkimaan valaisimet pyöriinsä.

  24. #7944
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Kaikki värit on mustia pimeessä.

  25. #7945
    ^^ Ne vilkkuvat valot tuntuivat vilkkuvan ihan miten sattuu, ilmeisesti liiketunnistin havaitsi esmerkiksi tuulen heiluttaman oksan liikkeen. Ja kun valo vilkkuu aina, niin a) siitä ei ole mitään hyötyä, koska muutaman kerran vilkkumiseen hidastanut autoilija (kuten minä) oppii kyllä että vehje on turha, ja b) kun se vilkkuu aina, niin ilmeisesti patterikin loppuu nopeammin kuin on laskettu.

    Ja kyllä, jostain syystä nyt on muotia repiä joposta heijastimet irti. Siitä pitäisi oikeasti sakottaa.

  26. #7946
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    4.139
    Ennätys, ennätys!!!

    Kevyen liikenteen väylällä neljät samaan suuntaan matkalla olleet lastenrattaat rinnakkain. Otin tilanteen huumorilla ja huikkasin takaa lähestyessäni reippaan "välistä"-huudon. Ja katso: rattaiden väliin ilmestyi ajettavaksi samantyyppinen baana kuin Moosekselle aikanaan Kuolleen meren pohjalle (saattaa mennä moosekset ja meret sekaisin, mutta jotenkin noin).

    Pyytelivät kyllä kilvan anteeksi. Totesin joviaalisti, että "eipä mitään".

  27. #7947
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081
    ^Tuota enkkaa on jo melko paha parantaa :-)

  28. #7948
    Koeajettua: matinkylä-leppävaara-baana tuosta pykälä koivu-mankkaantiestä leppävaaraa kohti. Hieman on keskeneräinen edelleen, mutta kyllä tuosta alkaa jo hahmottua että millainen väylä siitä on tulossa.

    Hyvää:
    * pitkä suora, vähän risteyksiä
    * Helpottaa reitin löytämistä näiden kahden pisteen välillä

    huonoa:
    * SURAKU (yksi kohta missä pitää hidastaa alle pyöräilyvauhdin)
    * Näkemäesteitä ajoradan ylityksissä
    * alikulkutunnelit/sillat on huonoja näkyvyydeltään, ja pyörätiellä on murhamäki alitusta kohti jotta saadaan vauhdit kasvamaan kohtaamispisteessä
    * KLV erillisten kaistojen sijaan
    * opastus, klv päättyy yhtäkkiä toisella puolella ajorataa ilman ennakkovaroitusta (kyseisessä kohtaa ajoradan toisella puolella istutuksissa useampi polkupyörän renkaan jälki)

    Mitä me voimme tästä päätellä: Pyöräilyjärjestöjä tuskin on näissä projetkeissa kuunneltu, tai ainakaan toteltu. Siis onhan tuo espoossa paremmasta päästä oleva väylä, mutta pitkä matka on siihen että onnistutaan tekemään pyörätie vähintään ajoradan tasoiseksi väyläksi (verrattuna siis ajonopeuksiin). Reittien kannalta tämä todellakin on parannus ettei tarvitse antaa mapillista teiden nimiä jota seurata muutaman kilometrin matkalla. Vaikka kyllähän tämä tie on ihan linjassa espoon pyöräilystrategian kannalta, koska strategiassahan puhuttiin vain lyhyistä matkoista joskus vuonna 2025, eli aikaa on, ja kyseinen pätkä taitaa olla yli 5km. Eikä hitaalle fillaristille nuo jalankulkijat, kiveykset tai näköesteetkään ole niin suuri ongelma.

    Tänään tuli kokeiltua hieman autoilijoiden kärsivällisyyttä. Töihin mennessä autoilija antoi tietä paikassa jossa pyöräilijä väistää tuosta suunnasta tulevia autoja, no, tulin sivukadulta ja auton ajosuunnan mukaisesti oli jalkakäytävä (toisella, vasemmalla puolella ajorataa todella luokaton pyörätie). Vetäsin sitten pokkana 30km/h alue kun on, ajoradalle tämän auton eteen ajamaan, niin eikös tämä tainnut loukkaantua ja vetäsi tuolla 30km/h alueella noin 40km/h nopeudella ohitse. Eihän siinä mitään muuta, mutta tämä autoilija päätti tosiaan tehdä ohituksen päiväkodin edessä, ylitti seuraavan korotetun suojatien ylitse vasenta kaistaa ajaen, ja tämän suojatien edessä näköesteenä vielä pysäköityjä autoja. Kaikki tämä siis vain siksi että ajan vajaan 50m tuota pätkää mielummin ajoradan oikeassa laidassa kuin jalkakäytävällä/tuolla pyörätiellä joka on täynnä jalankulkijoita, ja pysäköityjen autojen ovet pakottaa ajamaan pyörätien vasenta laitaa muutenkin.

    Myöhemmin illallla (pyörää taluttavana) jalankulkijana taas havaitsin että virolaiset autoilijat osaa antaa tietä toisin kuin suomalaiset. Ei tullut edes tietä vaikka näytin todellakin siltä että saatan kävellä alle, ja fillari + valot + vaatteet kyllä näkyy aivan varmasti kohtalaisen hyvin. Sen ymmärrän että epäselvissä tapauksissa autoilijana ei välttämättä turhaan halua pysähtyä, mutta jos jalankulkija on aivan selvästi aikeissa tulla ylitse, niin tuossa keississä melkein olisi jonkun romufillarin voinut uhratakkin viimeistään toisen tai kolmannen auton etumaskiin. Jos tuntuu että takana oleva ei ehdi jarruttaa, niin voi miettiä että jos joku teini/muksu ei pysähdykkään, niin ottaako mielummin auton takakonttiin toisen auton vai syytteet liikenteen vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta.

  29. #7949
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    136
    Joku mulkero oikaisi oranssinkellertävällä (?) pikkuautolla Teknologiakylästä Rajakylään kevyen liikenteen väylää pitkin tänään noin 16:15. Valitettavasti en ehtinyt kaivaa kännykkää esille ajoissa, että olisin saanut valokuvan autosta rekkareineen päivineen. Toivottavasti joku muu sai rekkarin talteen.

  30. #7950
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    8
    Tapahtuipa kummia hollolan kirkonkylällä perjantaina: ajoin maantiefillarilla loivaan alamäkeen kelviä ja havaitsin melko kaukana vastaan tulevan kolmikon, johon kuului 2 koiraa sekä omistaja. Muodostelma näytti senverran hajanaiselta, että siirryn hyvissä ajoin bussipysäkin kohdalta autotielle. Kohdatessa koiran omistaja alkoi puimaan nyrkkiä ja olin kuulevani jotain: ``kusipää prkl..`` Mietin, että kuulinko oikein ja uteliaisuus voitti, joten käännyin takaisin. Henkilö paljastui n. 75-80. vuotiaaksi rouvaksi, joka puhisi kiukusta sen näköisenä, että meinasin välittömästi revetä nauruun, sain kuitenkin pokan pidettyä ja kysyin mikä rouvalla on hätänä. Selvisi, että sillon kun HÄN ajaa autolla, on vaikeaa ohittaa autotiellä ajava polkupyörä. Yritin aloittaa rakentavaa keskustelua mummun kanssa, mutta valitettavasti hän oli tähän kykenemätön, joten totesin, että jos rouvan kyvyt ei enää riitä autoiluun, kannattaa luovuttaa ajokortti poliisille ja siirtyä julkisiin kulkuneuvohin. Toivotin vielä hyvää päivänjatkoa ja jatkoin lenkkiä. Liekö mummulla jäänyt aamulääkkeet välistä..

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •