Onko tuohon muuten jokin logiikka olemassa, miksei kevyenliikenteenväylille voi niitä katuvaloja suunnata paremmin saatika asentaa? Hieman vaihdellut työmatkaa Forssan kautta ja sieltä löytyy näitä väyliä mihin ei valo riitä tai sitten on annettu puiden kasvaa ja varjostaa täysin kevlin.
No olihan sitä oikein avautumisen aihetta. Olen ajatellut etteihän sitä minun kohdalle onnettomuuksia pääse syntymään, kun pyrin ajamaan maltillisella vauhdilla kaupungissa ja ennakoiden. Mutta kuinkas tänään kävikään. Ehkä noin 50 metriä ennen pyörätienjatketta valot vaihtuivat vihreiksi, samalla myös edessa oleville autoilijoille. Vauhdin ollessa 15-20km/h jatkoin matkaa jatkeelle ja ensimmäinen autoilija kääntyi oikealle edestäni hyvällä marginaalilla. Toista autoa seurasin, että se näyttää hidastavan ja noudattavan väistämisvelvollisuutta, mutta sieltä se vain tasaisella tahdilla tuli ja takalokariin osui. Siitä nopea käännös takajarrun avulla ja katsoin rekkarin heti ylös ja seurasin mitä autoilija tekee. Yllätykseksi tämä pysähtyi ja siinä sitten tarkistimme vauriot fillarista. Mitään emme huomanneet fillarista, kun kerran takalokariin osui, mutta Volvosta lähti kyljestä vilkku irti. SKS 1 - Volvo 0.
Oli sinänsä ihan positiivinen kokemus tuon miehen kanssa, että hän totesi heti että oli hänen vikansa ja muutenkin oli auttavan oloinen. Syy oli tällä kertaa häikäisevä aurinko ja alhaalta se tosiaan paistoi. Eipä ne kirkkaat vaatteet tuossa tilanteessa paljoa auta. Ehkä autoilija seuraavalla kertaa ottaa ne aurinkolasit mukaan, kun oli kuulemma pohtinut ennen ajamaan lähtöä, pitäisikö ottaa..
Tässä vielä paikka kääntyvän autoilijan näkövinkkelistä ja itse ajelin vastaan kadun oikealla puolella kevlillä. https://goo.gl/maps/kY69Uz4jUy82
Kirjanmerkit