HephaElectrobikeGiantFillari
Sivu 109 / 181 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 59 99 107 108 109 110 111 119 159 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.241 - 3.270 / 5421

Aihe: Uudet kiekot maantiepyörään

  1. #3241
    Kiitoksia vastauksista ja linkistä. Nimenomaan matalaprofiilinen alukehä on haussa. Ebay kehitä toisiaan oli netissä kommenttia, että leveämpi 130mm napa aiheuttaa kehälle erilaisen jännitteen, kuin vanhemmat 126mm navat ja tästä aiheutuu se, että kehä voi murtua, mutta en tiedä minkä verran jutuissa on perää. Navoiksi ehdin jo hankkia 32-reikäiset hopeiset PMP:t, joten joku sopiva irtokehä täytyy löytää. Ambrosion Montrealista on jotain hopeaa saatavana, mutta lienee lähempänä harmaata... täytyy selvitellä.

  2. #3242
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    En kyllä usko tuollaisiin jännite-eroihin ja kehien hajoamisiin ollenkaan. Miksi kirkkaat kehät? Grafiitinharmaat anodisoidut kehät ovat periodikorrektit runkoihin 70-luvun lopulta lähtien. Halvemman pään pyörissä ja retkipyörissä kirkkaita kehiä on tietty käytetty pidempäänkin. Mikä runko sinulla on projektissa?


  3. #3243
    Runko on vielä hankkimatta, mutta tarkoitus on teettää Tommasini Tecno runsaalla kromauksella ja omilla mitoilla, jahka lomarahat kilahtaa tilille. Periodikorrektiuden kanssa ei ole niin väliksi kut modernit Campan Athenat on jo hankittuna. Jotenkin oma silmä ei tahdo hyväksyä tuota grafiitinharmaata visioidun kokonaisuuden osaksi, mutta täytyy vielä funtsia asiaa ja googletella - tuossa Festka-projektissasi kiekot näyttivät kyllä todella hyvältä.

  4. #3244
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    Tommasini Tecno omilla mitoilla kuulostaa oikein maukkaalta. Itselläni oli muuten tällainen projekti runsaalla kromauksella ja Athena-osasarjalla, ja kiekkoina Reflexit Choruksen navoilla. Kyllä nuo kehät aika kirkkailta näyttää kun anodisointi kuluu jarrupinnoilta pois joka tapauksessa.


  5. #3245
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Käpylä
    Viestit
    2.052
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti GrafZeppelin Katso viesti
    Ebay kehitä toisiaan oli netissä kommenttia, että leveämpi 130mm napa aiheuttaa kehälle erilaisen jännitteen, kuin vanhemmat 126mm navat ja tästä aiheutuu se, että kehä voi murtua, mutta en tiedä minkä verran jutuissa on perää.
    Se mitä tässä joku lienee ajanut takaa on se, että uusilla maantienavoilla tulee selvästi epäsymmetrisempi puolaus takakiekkoon kuin menneinä vuosina. Vaikka takanapa on leventynyt vitospakkojen ajasta 120 millistä lopulta 130 milliin, vievät ne 10-11 takaratasta sitäkin enemmän tilaa. Riippuen takanavan mitoista oikean puolen pinnat ovat jopa tuplasti kireämmällä kuin vasemman puolen. Oikean puolen pinnojen on siis syytä olla kireällä (mikä rasittaa toki kehää nippeleiden kohdalta), tai muuten vasemman puolen pinnat ovat turhan löysällä.

    Vanhemmatkin holkitetut vanteet kestävät kuitenkin ihan hyvin vetoa, ja jos vasemmalla käyttää reippaasti ohennettuja (= elastisia) pinnoja, ongelmia ei käytännössä juuri esiinny. Sopiva yhdistelmä vetelää kehää, paksuja pinnoja ja painavaa kuskia voi olla ongelmallinen.
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

  6. #3246
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti GrafZeppelin Katso viesti
    Ebay kehitä toisiaan oli netissä kommenttia, että leveämpi 130mm napa aiheuttaa kehälle erilaisen jännitteen, kuin vanhemmat 126mm navat ja tästä aiheutuu se, että kehä voi murtua, mutta en tiedä minkä verran jutuissa on perää.
    Pääosin huuhaata moinen väite...

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antti Salonen Katso viesti
    Se mitä tässä joku lienee ajanut takaa on se, että uusilla maantienavoilla tulee selvästi epäsymmetrisempi puolaus takakiekkoon kuin menneinä vuosina. Vaikka takanapa on leventynyt vitospakkojen ajasta 120 millistä lopulta 130 milliin, vievät ne 10-11 takaratasta sitäkin enemmän tilaa. Riippuen takanavan mitoista oikean puolen pinnat ovat jopa tuplasti kireämmällä kuin vasemman puolen. Oikean puolen pinnojen on siis syytä olla kireällä (mikä rasittaa toki kehää nippeleiden kohdalta), tai muuten vasemman puolen pinnat ovat turhan löysällä.

    Vanhemmatkin holkitetut vanteet kestävät kuitenkin ihan hyvin vetoa, ja jos vasemmalla käyttää reippaasti ohennettuja (= elastisia) pinnoja, ongelmia ei käytännössä juuri esiinny. Sopiva yhdistelmä vetelää kehää, paksuja pinnoja ja painavaa kuskia voi olla ongelmallinen.
    Periaatteessa pitää paikkansa. Mutta vanhoissa navoissa kuten mun 80-90 luvun Record on vasen laippa kauempana keskipisteestä kuin vaikkapa Hope Pro III.

    Vaihdoin Record-navan tilalle Hopen, 36 pinnaa mallia DT Revolution 2.0/1.5, 3-ristiin ja tuubivanne on siis Arc en Ciel "spagettivanne". Eipä tuolla ole ollut ongelmia, parempi tuli kuin entinen 2.0 pinnoilla.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  7. #3247
    Liittynyt
    12/2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    434
    Kolme lenkkiä takana Fulcrumin racing speed 35 tuubikiekoilla ja hyvältä tuntuivat. Vertailupohja on toki melko erilainen, kun alla pyöri aikaisemmin Aksiumit.
    Aluksi pelkäsin tuubien asennusta, mutta Tufon teippi oli erittäin helppo käyttää.

    Ainut ongelma asennuksessa oli uuden tuubirenkaan asennus vanteelle venymään... Yksin ei ollut mitään mahdollisuutta onnistua. Onneksi naapurilta sai lisäkäsiparin apuun ja saatiin tuubit paikalleen.

  8. #3248
    sledgehammer Guest
    Motonetista gripper hanskat, niin alkaa kumi venyä Contejakin sai kyllä ihan pää punaisena kiskoa ekaa kertaa vanteille. Silloin juuri ajattelin, että jumaliste, jos tää rengas olis vielä tuoreessa liimassa, sitä olis varmaan jokapaikassa. Nostan kyllä hattua niille, jotka sen homman saavat siististi hoidettua. Toisaalta taitavat venyttää yön yli sitä rengasta vanteella, niin menee vähän helpommin.

  9. #3249
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    Kun käyttää vain Veloflexejä, ei ole ongelmia asennuksen kanssa eikä tartte juuri venytellä...

    Takaisin kiekkoihin: Kylläpä olikin liiman levitys suorastaan nautinnollista uusille pulleille Borille kun ei ole pinnanreikiä häiritsemässä. Kehässä on myös keskellä syvennys tuubin saumakohtaa varten. Hyviä parannuksia molemmat. Ajofiiliksistä myöhemmin...


  10. #3250
    Liittynyt
    12/2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    434
    Ei auttanut 'asennushanskat'... ja seuraavana päivänä oli peukalon lihakset aivan jumissa.

  11. #3251
    Liittynyt
    03/2010
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    531
    Tosta näkee miten se tuubi laitetaan kehälle venymään omaa painoa käyttäen. Ei tule peukalot kipeeksi ja tässä ylipaino on ylivoimaa. Sama tekniikka toimii myös avokkaille. Alkaa siis kohdasta 0:30 suunnilleen.

    https://m.youtube.com/watch?v=28JRnYKjmn8

  12. #3252
    Liittynyt
    12/2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    434
    Tota ja contin vastaavaa videota yritin matkia... ja varmasti kyse on myös osaamattomuudesta... mutta h*lvetin tiukat ne oli... jaaaa takaisin studi... eiku kiekkoihin.

  13. #3253
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Melkosen väljät mitoitukset videon sedän renkaan ja kehän välillä. 30min ajan paineella venytetty Schwalbe One vaati tuota samaa tekniikka vartin verran Eastonin kehälle, vielä siten että rengasta ja kehää tuli pidettyä luistamattoman maton päällä ja paljasta kantapäätä kehän päällä, jolloin oli mahdollisuus vääntää se viimeinen 15 senttiä kehälle käyttäen molempia peukaloita vierekkäin.

    Kun syksyllä laitoin käytettyä Onea kehälle, se lipsahti paikoilleen yhtä helposti kuin videolla.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  14. #3254
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Kyllä minä olen tiukaksi väitettyjä contin competitioneita laittanut vanteelle ihan suoraan vaan sormilla vetämällä, peukuilla en kyllä ole onnistunut, mutta neljä sormea per käsi riittää hienosti. Ehkä se on kiekosta kiinni sitten, omani ovat FFWD F6R. En ole nähnyt tarvetta venytellä tuubeja kun teipillä kiinnittelen.

  15. #3255
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Contin Competition tuubien pitäisi kai olla tiukemmasta päästä, mutta helposti nekin sai ffwd:n vanteelle kun anto hyvin venyä. Kannattaa alottaa koko urakka et pumppaa renkaisiin 6 bar ja antaa venyä päivän verran ja tämän jälkeen vasta alkaa jumppaamaan. Ainakin noiden Contin kanssa autto kummasti, ensikertalainenkin sai tuubin vanteelle suhkot pienellä vaivalla. Mitä nyt muutama hikipisaran tarvi.

  16. #3256
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Tommasini Tecno omilla mitoilla kuulostaa oikein maukkaalta. Itselläni oli muuten tällainen projekti runsaalla kromauksella ja Athena-osasarjalla, ja kiekkoina Reflexit Choruksen navoilla. Kyllä nuo kehät aika kirkkailta näyttää kun anodisointi kuluu jarrupinnoilta pois joka tapauksessa.
    Hyvä kokoonpano tuossa Bottecchiassa, hyvin samantapaista on itselle tulossa. Hieman kun on netissä nyt tuijotellut pyöränkuvia niin silmä alkaa sopeutua grafiittiin ja taidan taipua tuohon nemesikseen, NOS-kehät on ebayssa sen verran hinnoissaan, että nemesis taitaa tulla halvemmaksikin.

  17. #3257
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    150
    Mavicin kiekot ksyrium equipe ja cosmic elite, minkälaista ääntä vapaa ratas pitää?

  18. #3258
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Keijo Leppänen Katso viesti
    Mavicin kiekot ksyrium equipe ja cosmic elite, minkälaista ääntä vapaa ratas pitää?
    Ranskalaistyyppinen tylsä rallatus. Ei ole yhtä vaikuttava kuin DT-Swissin epäsymmetrinen säksätys tai Shimanon hiljainen tikitys.

  19. #3259
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    791
    Minkälainen ääni Campan navassa on, kun on noin viiltävää analyysiä?
    - Heavy Metal will never die!! -

    Canyon Endurace CF custom

  20. #3260
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Warlord Katso viesti
    Minkälainen ääni Campan navassa on, kun on noin viiltävää analyysiä?
    Navat ovat ihan äänettömiä.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  21. #3261
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Akaa
    Viestit
    88
    Tilasin tälläiset kiekot , onko kokemuksia... ? http://zipp.com/wheels/30-clincher/

  22. #3262
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    791
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Navat ovat ihan äänettömiä.
    Toivottavasti ainakin. Miten analysoisit Campan vapaarattaan ääntä?
    - Heavy Metal will never die!! -

    Canyon Endurace CF custom

  23. #3263
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    58
    Hiljensin maantiepyörän vapaarattaan räkätyksen reilulla määrällä mos2 -rasvaa. Nyt tuskin edes kuuluu.
    Jamis Xenith SL, Trek Crocket 5, Felt Virtue 60

  24. #3264
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Warlord Katso viesti
    Toivottavasti ainakin. Miten analysoisit Campan vapaarattaan ääntä?
    1070-luvulla sirittivät kirkkaammin kuin muut, 2000-luvun ovat selvästi matalammalla taajuudella ja raksuttavampia - erottuvat kyllä 2000-luvun Maviceista ja 2010-luvun Fulcrumista, mikä antaa aihetta epäillä, että nyky-Campan ääni pitäisi tarkistaa, mutta viidensiä maantiekiekkoja on vähän vaikea perustella itselleen uskottavasti.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  25. #3265
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    791
    Campalla on mahtanut olla melkoinen monopoli kiekkovalmistajana 1070-luvulla. Pääsinpäs kuittaamaan.
    - Heavy Metal will never die!! -

    Canyon Endurace CF custom

  26. #3266
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Minun keskinkertainen alumiinipyörä sai uudet vähän keskinkertaista paremmat Ultegra WH-6800-kiekot, mukavat on saundit ja pehmeän simppamainen vapaarattaan pirinä. Ensilenkit ajettu, kyllä noilla.

  27. #3267
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Ja Teru, pakko kysyä oliko navat tehtaan jäljiltä oikeella kireydellä?
    I väntan på ännu dåligare tidet

  28. #3268
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Ja Teru, pakko kysyä oliko navat tehtaan jäljiltä oikeella kireydellä?
    Kiitos kysymästä, hyvin olivat säädössään, akelit pyörivät hyvin mukavasti sormin pyöritettäessä.

    Hyvin aiheellinen huomio. Tuttava ajoi puolessa vuodessa laakerin piloille Ultegran takakiekosta, sanoi kyllä huomanneensa hieman huonon pyörimisen! Oululainen pyöräliike sai hommia.

  29. #3269
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Akselin päistä sormin kiinni ja kiekko pyörimään on kyllä Terun ja minun ikä- ja kokemusluokan perustesti uusille kiekoille, ennenkuin niillä ajetaan. Oli nyt irtokuula tahi mitkä hyvänsä laakerit.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  30. #3270
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Akaa
    Viestit
    88
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti bucinebikers Katso viesti
    Tilasin tälläiset kiekot , onko kokemuksia... ? http://zipp.com/wheels/30-clincher/
    Nii oliko täällä jo näistä...

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •