
Alkujaan tämän lähetti
GrafZeppelin
Ebay kehitä toisiaan oli netissä kommenttia, että leveämpi 130mm napa aiheuttaa kehälle erilaisen jännitteen, kuin vanhemmat 126mm navat ja tästä aiheutuu se, että kehä voi murtua, mutta en tiedä minkä verran jutuissa on perää.
Pääosin huuhaata moinen väite...

Alkujaan tämän lähetti
Antti Salonen
Se mitä tässä joku lienee ajanut takaa on se, että uusilla maantienavoilla tulee selvästi epäsymmetrisempi puolaus takakiekkoon kuin menneinä vuosina. Vaikka takanapa on leventynyt vitospakkojen ajasta 120 millistä lopulta 130 milliin, vievät ne 10-11 takaratasta sitäkin enemmän tilaa. Riippuen takanavan mitoista oikean puolen pinnat ovat jopa tuplasti kireämmällä kuin vasemman puolen. Oikean puolen pinnojen on siis syytä olla kireällä (mikä rasittaa toki kehää nippeleiden kohdalta), tai muuten vasemman puolen pinnat ovat turhan löysällä.
Vanhemmatkin holkitetut vanteet kestävät kuitenkin ihan hyvin vetoa, ja jos vasemmalla käyttää reippaasti ohennettuja (= elastisia) pinnoja, ongelmia ei käytännössä juuri esiinny. Sopiva yhdistelmä vetelää kehää, paksuja pinnoja ja painavaa kuskia voi olla ongelmallinen.
Periaatteessa pitää paikkansa. Mutta vanhoissa navoissa kuten mun 80-90 luvun Record on vasen laippa kauempana keskipisteestä kuin vaikkapa Hope Pro III.
Vaihdoin Record-navan tilalle Hopen, 36 pinnaa mallia DT Revolution 2.0/1.5, 3-ristiin ja tuubivanne on siis Arc en Ciel "spagettivanne". Eipä tuolla ole ollut ongelmia, parempi tuli kuin entinen 2.0 pinnoilla.
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Kirjanmerkit