Akku on tietysti irroitettava(avaimella), sen voi ladata pyörästä irrallaan.
Akku on tietysti irroitettava(avaimella), sen voi ladata pyörästä irrallaan.
Lipojen kanssa sitten vielä ihan oma rulettinsa, kun akku ei ole yksi jööti, vaan kasa pieniä akkuja jotka ladataan erikseen ja joita yhdistelemällä voi kasata eri kokoisen ja tehoisen akun vaikka joka lenkille.
Olen kyllä silti roudannut pyörää hissillä himaan, mutta se ei liity akkuihin. Nyt on alakerrassa autopaikka mihin mahtuu sekä kinneri että cruiseri.
Saatavilla kesäkuun alusta kaikissa väreissä 4200e hintaan ja painon pitäisi jäädä alle 30kg
"I think a bike is a major part of anybody winning races." Steve Peat
Oman sähkökitin parin tonnin merkkipaalulla tuli mieleen: onko näppituntumaa kuinka pitkää elinikää voisi ympärivuotisessa käytössä odottaa geared minimoottoreista? Tiesin toki ostaessani että planeettapyörästö ei ole niin kestävä kuin suoravetomoottori, mutta mitään tosielämän kilometrimääriä geared-mottien kestosta ei ole pistänyt silmään. Käyttö 85-kiloisen kuskin kaupunki-kelvi-ajoa joka talvisin vastaa hyvinkin metsäpolulla menemistä rytyytyksen ja jarrutus-kiihdytysjumpan puolesta.
Voiko ja kannattaako motin sisustaa huoltaa millään tavalla? Entä onko moottorin hajotessa mahdollista tai käytännössä järkevää vaihtaa moottorin sisuksia niin että kotelo jää paikoilleen, eli säästäisi vaivan joka menisi vanteen uudelleenpinnoittamiseen kokonaan uuden moottorin ympärille?
Mahttaakohan kannattaa huoltaa mitenkään?
Mutta kun muovirattaat on loppu, niin laittaa vaan googleen varaosahakua moottorin nimellä.
Ei välttämättä maksa paljoa esim:
http://www.greenbikekit.com/accessor...placement.html
Paljonko tuli maksamaa tommonen hökötys? En itse koe tärkeenä keventää, kun ajelin 21kg sähkötäysjoustolla niin eipä sitä painoa edes kauheesti huomaa, ja kun ei tiedä paremmasta.. Sitten huomasi kun oli päällään ja nosteli ja käänteli pyörää, muuten ei juurikaan.
Nyt on rakenteilla jäykkäperänen sähköfillari jonka painoksi arvioin tulevan 25kg...Mutta se selvinnee sitten puntarilla.
Kaippa se pitää ruveta suunnittelee pedelecin kasaamista. Onko jollain valmistajalla täpärirunko/tekniikka settejä myynnissä?
29er täpäreitä?
Tällainen setti on tulossa, aikataulusta ei tietoa. http://www.b-labs.org/e-ram/
Piti sitten käydä kokeilemassa sähkömaasturi Cubea edullisinta mallia ja rakkautta ensi polkaisulla.Kuntoiluun sopiva laite ja aivan itsestä kiinni miten rankaksi lenkin haluaa tehdä.Helppo saada pidettyä sykkeet halutulla tasolla ja kaikin puolin hauska laite.Työmatkakäyttöön itselle loistava laite, kun voi mennessä ottaa kevyemmin ja kotiinpäin kovemmilla sykkeillä.Omalla kohdalla lisää liikuntaa hauskuuden takiakin.
Toi olis hienoo että sais käytettyä mitä runkoa vaan. Kuinkakohan kauan tuo on ollu suunnitteilla. Hiukan epäilyttää 4cm leveä moottori. Piuhan varmaan kyllä sais suht hyvin stongan kautta menemään reppuun.
Vähenis myös riski saada puukosta, kun nää pedelecit on niin saatanasta...
Kun ei ole mitään hajua hinnasta tai aikataulusta saatavuuden suhteen, niin mielenkiintoviisari ei kyllä stopparista irronnut.
Ajelin tuossa päivällä reilut 50 km sähköavusteisella taittopyörällä. Tämän kokemuksen perusteella luulen, että alan ajaa sillä työmatkaa. Mainio ominaisuus on se, että rasituksen voi säätää aivan täsmälleen sellaiseksi, että ei tule kylmä eikä kuuma. Silti meno ei mene mateluksi ylämäissä tai vastatuulessa.
Peilikuva, näkeehän tuon teksteistä.
Muutenkin foto näyttää selkeästi shopatulta => ei lisää luottamusta siihen, että tuote olis edes lähellä valmista.
wekkuli muokkasi tätä : 04.04.2015 at 09.49
Ainakin ollut pidemmät aikaa jo toi E-Ram kehitteillä.
http://bikepornpics.com/blog/bionicon-e-ram/
Moro,
yksi työmatkasähköpyöräilijä ilmoittautuu joukkoon...ehkä jo kevyesti alan harrastaja
Sähköpyörään päädyin kun ei viiti töissä mennä suihkuun aamulla, eli se klassikko.
Hommasin pari vuotta sitten Bafangin etunapa moottorin 36V 10Ah LiFePo4:lla BMSbatterystä ja asensin vaimon fillariin. Sillähän on aivan mahtava pyyhältää töihin. Kaupassa käyntin myös tosi kätevä. Vaikka on muksu takajakkarassa, ja kassit tangossa, niin matka joutuu. Ja mukavan stealth kun akku on etukorissa.
Nyt halusin kuitenkin jotain vähän muuta. Kunnolla integroitu akku kiinnosti, ja ehkä vähän "miehekkäämpi" pyörä. Ebaysta löysin tarjouksesta Winora SX1:n (ovh2300 nyt 1245). Pari pikku rundia olen nyt sillä heittänyt, ja mukava sillä on ajella. Halusin kokeilla suoravetomoottoria, ja sellaista pyörää jolla voi vähän huolettomammin jyräytellä rotvallien yli.
Tuollaiset yleensä Suomessa maksa aika paljon enemmän. Eikä osat paljon kummosempia ole.
p
Taitavat myydä tuota vanhaa mallia pois joka paikassa poistohintaan? Katselin juuri samaa pyörää tuolta ja hintakin on melkein sama:
http://www.schauer-sw.de/winora-e-bi...eiss-2014.html
Moro,
jep. Sen takia ostin. Toivoa sopii että ovat latailleeta akku edes pari kertaa...
Mutta henkisesti olen varautunut että modaan siihen uuden akun parin vuoden sisään.
p
Tuo rupesi kyllä kiinnostamaan, joten kerroppa lisää tuntemuksia, kun saat ajeltua. Netistä en ole onnistunut löytämään kunnollista tietoa fillarista, kun nyt olen tässä yrittänyt niitä kaivaa. Sähköfillari olisi kiva noin työmatkoja ajatellen, joka tarkoittaa mun tapauksessa ~25 km/suunta, josta en pahemmin nauti aamutuimaan, kun en aamuihminen oikein ole. Sähköfillarilla olisikin huomattavasti pienempi kynnys lähteä fillarilla töihin, kuin sähköttömällä, joten saisi vähän paremmin liikuntaa, kuin se, että töitten jälkeen ei kiinnosta lähteä enää erikseen ajelemaan. Muutamana edellisenä vuotena olen myös miettinyt sähköfillaria, mutta kun on ollut pitkiä lomautuksia ja juurikin sopivasti pyöräilykautena, joten asia on jäänyt hautumaan. Nyt alkaa tilanne työpaikalla olemana valoisampi, joten vaihtoehtoinen kulkupeli kiinnostaisi.
Tärkeimmät kysymykset mun kohdalla oikeastaan onkin kuinka pitkälle tuolla pääsee, kuinka paljon vääntöä löytyy (kuski kun on raskaamman puoleinen) ja kuinka hyvin tuo rullaa ilman avustusta, kun tarkoitus ei ole polkea pelkästään sähköavustuksella. Nykyisen fillarin sähköistystäkin olen miettinyt, mutta samalla haluan pitää myös täysin sähkötöntä fillaria.
Oma mielipiteeni on, ettei sähköpyörän sähköttömän ajon ominaisuuksilla ole mitään merkitystä. Vähän sama kuin kysyisi, miten kevyt mitäkin autoa on työntää. Sähköpyörällä on tarkoitus ajaa sähköavusteisesti, toki jos on mitoittanut väärin matkan ja avustusprosentin, niin pääsee kotiin sähkön loppuessa ilman sähköäkin. (Pitempään matkaan valitaan siis pienempi avustusprosentti jo lähtiessä.) Ja rullaavuushan riippuu vain renkaista. Paino taas vaikuttaa ylämäissä. Toki painossakin eri seteillä on eroa, mutta jos kerta kuski oli painavamman puoleinen, niin en näkisi että pyörän tai sähkösetin painolla juurikaan on väliä. Sähköttömään ajoon sitten omat fillarinsa.
Moro,
no jos sitä vääntöä haluaa, niin sitten keskimoottori. Siinä saa ne pyörän vaihteet mukaan voimalinjaan.
Tuo suoravetomoottori vastustaa jonkin verran sähköttömänä pyöriessään. En osaa oikein mitään tarkaa sanoa tuosta omasta, että miten paljon. Suurin vaikutus on sillä, että kun ontottunut polkemaan sähköpyörällä, niin avustuksen poistuminen tuntuu kauhealta
Vapaarattaalla olevat napamoottorit ei vastusta. Niissä yleensä on välityssuhde jotain 5:1. Niillä saa varmaan pikkasen paremman mäennousukyvyn kuin suoravetomoottoreilla...jos nyt mennään noissa laillisissa tehoissa.
Suoravetomoottorin pitäsi oikeasti olla melkoinen halkaisijaltaan jotta vääntäisi hyvin pienillä kierroksilla.
Noissa kaikissa on omat jyvät ja huonot puolet.
Keskimoottori olis muuten tosi hyvä, mutta usein vaihten vaihtaminen on aika väkivaltainen tapahtuma kun moottori vetää. Ainakin noilla itseasennettavilla seteillä. Onkohan noissa valmiissa pyörissä jotain älyä vaihteen vaihdossa? Varmaan noissa metsäpyörissä paras.
Suoraveto on ideana kiva. Jarruttamalla energiaa akkuun, ei kuluvia osia, hiljainen. Mutta se ei pyörimisnopeus on vähän ongelmallinen.
Napamoottori jossa alennus ja vapaaratas, on aika hyvä kompromissi. Ei vastusta jos akku kuivuu. Jos moottori on etunavassa, niin siinäkin on etunsa. Menee vähän helpommin esteiden yli, ja 2 vetävää pyörää. Ties vaikka polut kuluis vähemmän
p
Olemassa olevaan fillariin askartelin sähköpalikat kiinni. Moottori keskiön edessä, kiinnityslevyt keskiön ja rungon väliin kuten monissa jälkiasennettavissa keskimoottorikiteissä, ketju moottorilta kammille. Akku viistoputken alla. Keveys (ja sitä myötä pyörän käsiteltävyys) oli tärkeämpi kriteeri kuin ultimaagiset tehot, joten sähköpalikat sieltä kompaktimmasta päästä...
Pyörä oli jo, joten kustannuksia sen mitä sähköistyksen vaatimat osat oli. Jos omille työtunneille lasketaan edes minimipalkka niin kallishan siitä tuliAlkujaan tämän lähetti pmw
![]()
"I think a bike is a major part of anybody winning races." Steve Peat
Pistetääs vähän erilaista hommaa tähän. Onko kukaan valmistanut pohjapanssaria fillariin näitä moottoreita varten?
Oon vähä skeptinen sähkömoottorin keston suhteen kun sen pamauttaa täysiä kiveen.
Pohdin jos teettäisi alumiinista fillariin sellasen *suikaleen* pohjapanssariksi, onkohan kukaan kerennyt väkertään tällaisia? Eniten lähinnä mietityttää kiinnittäminen..varmaan täytyy jonkinlaiset pannat tehdä rungolle.
Aivan samat on suunnitelmat. Materiaaliksi tulee PE muovi 2 tai 3 mm paksuisena. Alumiini on materiaalina huomattavasti huonompaa, sillä se ei liu'u vaan takertuu kiviin. Se myöskään ei palaudu muotoonsa kosketuksen jälkeen.
Pikkaisen on tullut mallailtua, mutta siihen se on jäänyt. Ei tuo mitenkään mahdottomalta tunnu. Pitäisi vaan jaksaa aloittaa.
Mielenkiintoinen vertailu Yamaha vs Bosch. Ainakin Yamahan akun parempi pakkaskestävyys (luvattuna) on intressanttia...
https://www.e-bikeshop.co.uk/blog/po...ces-explained/
Kirjanmerkit