Lainaus Alkujaan tämän lähetti 30 hampainen Katso viesti
ot. Harjoittelin monta talvea magneettivastuksellisella trainerilla, tuntuma oli kuin olisi ajanut ylämäkeen. Isolla vastuksella pienikin asennonmuutos saattoi hajoittaa pyörityksen ja piti vaihdella vaihteilla kevyempää välitystä että pystyi jatkamaan. Kampien ylösvetovaihe oli luultavasti pyörityksen tärkein osa-alue, ainakin kun voimat rupesivat loppumaan.
Sitten vaihdoin traineria Turbo Muiniin. Tällä tuntuma on kuin ajaisi tasaisella tai kiihdyttäisi alamäkeen. Trainerilla pystyy isoillakin tehoilla pitämään puolen sekunnin tauon. Kampien ylösveto ei ole oikeastaan minkäänlaisessa roolissa vaikka ajaisin 1000 watin teholla. Lihasten piti hermottua uudelleen että rupesin ajaminen maistumaan.
Tästä päättelin että pyöritykseen ei saada tasaisella ja alamäkeen ajaettaessa käyttöön kaikkia niitä lihaksia joita ylämäkeen ajettaessa saadaan. Mistä se taas johtuu? Ei hajuakaan.
No totta hitossa sieltä lonkankoukistajasta löytyy enempi 'voimaa' kuin reidestä ja pakarasta.

Itellä ainakin samat watit on irronnu mäkeen kuin tasasellakin. Mäkeen se on vaan sikäli helpompaa että kuormitus on tasaista, ja tietysti se on myös motivaation kysymys. Ja yleensä kadensissi on matalampi jolloin aineenvaihdunnallinen hyötysuhde on parempi, joidenkin tutkimusten mukaan.