Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
Onkos kukaan vielä tutustunut ajatuksella tuohon uuteen harjoitusohjelmarakenteeseen, jonka julkaisusta tuli sähköpostia 7. päivä? Katselen tässä paraikaa High Volume -ohjelmia kun tässä lähiviikkoina on aikaa ajaa melko paljon, erityisesti tuota General Buildin High Volumea.
No niin, nyt on General Build High Volumen puolen matkan krouvi saavutettu. Olen ajanut ohjelmaa muuten täysin aikataulun mukaan, mutta sunnuntai-PK:t olen käynyt ajamassa seuran halliajovuorolla vastuksen sijaan ja kahden ensimmäisen viikon jälkeen pidin taukoa muiden kiireiden takia. Ajoin kyseisellä viikolla sovelletusti ja jatkoin seuraavalla ohjelman 3. viikon harjoituksilla.

Oikeastaan suurimmat huomiot harjoitusohjelmien rakennemuutoksissa liittyy harjoittelun sovittamiseen muuhun arkeen. Ihan luonnollisesti tunnin harjoitus on helpompi sovittaa päivän muiden askareiden joukkoon ja sikäli kun elämässä ei ole arkikiirettä, harjoitukset on aina vaan helpompi myös aloittaa juuri parhaaseen mahdolliseen aikaan vuorokausi- ja ruokailurytmin suhteen. Vaikka kovimmat treenit onkin vieneet mehut aika tehokkaasti, tunnin treeneillä ei tyypillisesti saa itseään aineenvaihdunnan kannalta niin piippuun kuin esimerkiksi 1,5 tunnissa voi käydä, joten tankkaamista ei tarvitsi miettiä niin tarkkaan. Painon pudottaminen on onnistunut hallitusti viimeisten viikkojen aikana, kun energia-aineenvaihdunta on melko helppo säätää hieman miinusmerkkiseksi eikä tarvitse kantaa huolta siitä jaksamisesta / pyrkiä palautumisen maksimoimiseen.

Jaksamiseen liittyy myös se, että huonona päivänä tunnin treenistä on mielestäni helpompi jättää vaikka 2/3 työintervalleista ajamatta jos tuntuu ettei vaan kulje. 1,5h harjoituksen kanssa ainakin minä tunsin hylkääväni merkittävän osan viikon harjoitusvaikutuksesta jos jätin työintervalleja ajamatta, jolloin saattoi satunnaisesti tulla ajettua liian kovia treeniä suhteessa omaan palautumisen tasoon.

Ainut kysymysmerkki on tietysti se miten kesällä jaksaa sitten 2-3h lenkkejä tai kilpailuja, kun on talvella treenannut painopisteisesti vain sen tunnin kerrallaan. Kuitenkin koska minulla ei sitä arkikiirettä ole viime aikoina ollut, olen pyrkinyt rullaamaan harjoituksen jälkeen vielä 20-30min ajan palauttavaa, jolloin ainakin pyörän päällä vietettyä aikaa kertyy melko paljon.

Joka tapauksessa aikaa on tullut vietettyä pyörän päällä High Volume -ohjelman hengessä melko paljon. Trainerroadin harjoitusohjelman lisäksi muuta pyöräilyä on kertynyt sen verran, että tammikuun harjoituspäiväkirjasta sitä löytyi yhteensä 34h 15min. Helmikuu näyttää menevän lähelle 40 tuntia jos tahti ei tästä hidastu. Väittäisin että jos harjoitukset on keskimäärin lyhyempiä, toteutuneet viikko- ja kuukausimäärät on lopulta korkeampia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 30 hampainen
Kys. Tein äsken 20 min testiä ja 7 min ennen loppua: ant error. Eikä ollut ensimmäinen kerta.
Suunnon tikku, patterit ok, iMac. Mistäköhän kannattaisi alkaa etsimään vikaa?

Trainerroadko tuottaa tuollaisen ilmoituksen? Mitä kaikkia antureita on käytössä ja häviääkö ne kaikki kerralla? Suunton tikkua veikkaisin ensimmäisenä, jos se on 2 metriä kauempana antureista tai jos sillä ei ole näköyhteyttä antureihin. Hankkisin USB-jatkojohdon jolla tikun saisi lähemmäs antureita. iMacin runko itsessään toimii melko hyvänä hidasteena sille ANT+-liikenteelle, kun tikku on siellä takapuolella. Jos käytössä on Applen kokopitkä langallinen näppäimistö, hyvä vaihtoehto voisi olla myös Suunton tikun liittäminen näppäimistön laidassa olevaan USB-paikkaan.

Minulla oli 27" iMacin kanssa ongelmana Stagesin tehomittarin pätkiminen kun Suunton tikku oli iMacin takapuolella kiinni. Muina antureina Garminin nopeusanturi takanavassa ja Wahoon sykevyö jotka pelasivat normaalisti ja samaan aikaan ohjaustangossa oleva Garmin Edge 510 kuitenkin vastaanotti tehodataa ongelmitta. Nurkissa sattui lojumaan 1,5m tai 2,0m USB-jatkojohto jolla toin Suunton tikun pyörän vierelle siten, että tikku on likipitäen yhtä lähellä antureita kuin Edgekin on ohjaustankokiinnikkeessään. Sen jälkeen ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa yhteyksien kanssa.