Joo, nää on näitä testauksen perimmäisiä kysymyksiä. Jos tuijottaa watteja testissä, niin mitä se mittarin tarkkailu saa sinänsä aikaan. Ja jos tietää, millainen on se tasaveto, niin mihin testiä tarvitaan. Itse lähden haarukoimaan tarvittavaa tehoa ihan subjektiivisen tuntemuksen kautta, eli Borgin mutu-asteikon avulla. Miltä se tuntuu? Kun on jo yli 30-vuotta testannut itseään säännöllisesti, on tullut vähän tapojen orjaksi ja mulla on sellainen tietty etiäinen *naps* mitä jaksan tehdä kuinkakin pitkään. Aika hyvin pitää kutinsa, joskus sellaista pientä hiipumista loppua kohti tapahtuu. "Kipu" on yleensä lopussa helvetillinen ja tunne viimeiset minuutit mennään usvassa. 30 min vedon jälkeen ei ole ollut tunnetta, että olisihan tätä mennyt vielä.
Koska tässä säikeessä pitää tehdä paljastuksia, niin tehdään. Taustaksi siis, että mulla (50-vuotta, mies) meni elokuun puolesta välistä lokakuun alkuun kävellessä (pallolaajennusta odotellessa) ja sen jälkeen kaksi viikkoa "reippaasti kävellessä", jonka jälkeen sain luvan treenata. Viimeisin testi ennen elokuun sydäntuntemuksia valehteli mulle FTP:n 325W, joka ei ehkä ollut niin metsässä, koska edellinen suora testi keväältä antoi AnK tehoksi 300W (syke kynnyksellä 178, testissä max syke 192, mitattu maks VO2 5,0 l/min eli 64,1 ml/kg/min eli paino 78kg/ plösö). Tai sitten se oli. metsässä. Mene ja tiedä.
Lokakuussa sisätiloissa FTP 230, tammikuun 5 päivä 250. Testi 30 min veto (20 min testi antaa mulle liian kovia arvoja). Tarkempia tietoja tammikuun testistä alla, koska olen avautunut näistä sykkeistä sun muusta, eli eroteltuna kukin 10 min keskiarvoina:
263W, syke 163
265W, syke 173
264W, syke 180
sykekeskiarvo 172 ja maksimi 183. Teho keskiarvo 264,05W, josta arvioitu FTP: 264,05*0,95= 250,85W. Paras (yritin oikein) tunnin setti on keskiarvolla 225W eli 90% FTP:stä. Ehkä olisi mennyt kovempaa - ehkä ei. 95% olisi tarvinnut 12,5W lisää... ehkä menisi, ehkä ei. 2x20 min menee tuolla 250W teholla ja luonnollisesti myös 30 min. Menisikö 1x40 min tai 1x45min, en tiedä. Mikä siis on tämä mun FTP?

Lainaa viestiä vastauksessa

Kirjanmerkit