Iiitseasiassa, jos käyttään raskasta etukuormaajaa tai etunostolaitteessa raskaita työkoneita, on meilläpäin ainakin tapana laittaa rattorin eturenkaat takaperin, isossa nelivedossa siis..
Ja asiasta läskin renkaisiin, haluaako D5-kuski (a-o) hieroa kauppaa D4-vaihdosta, voisin vitosen itelle eteen laittaa..
Kuvista päätellen Mammoth on samanlainen kuin Ardent Race, joka on hyvä kumi kesällä ja kuivalla.
Huomenna pääsee kokeilemaan dillingerejä, samat polut kuin tänäänkin.
![]()
Ensikokemukset Vee8: En nyt ihan tyrmäisi, olivat toki liukkaat mutta niin taitaa olla nyt kaikki renkaat kun kivien ja juurien päällä on pari senttiä kosteaa lunta joka ei ole siinä kiinni. Vetopidossa toivomisen varaa varmaankin. Rullaa paljon paremmin kuin Floaterit. Tosin pidän Nobby "saippuarengas" Nicejäkin ihan hyvinä renkaina jopa märällä.
No niin, ensimmäiset 28km takana Dillingereillä. Asensin myös takakumin "oikein päin". Ground controliin verrattuna Dillinger 5:ssa on huomattavasti parempi veto ja sivuttaispito lumella ja jäällä. Rengas myöskin mielestäni rullaa paremmin lumella. Muutaman sadan metrin asfalttisiirtymäkin kuului lenkkiin, em. alustalla Ground Control taasen voittaa rullaavuudessa. Dillingerin kuvio myöskin putsautuu ajossa paremmin, eli tällä lenkillä ei tullut pyörä aivan umpilumisena kotiin.
Edit: Yksi reunanappulan nasta on jäänyt näemmä jollekin metsän kivelle.
svheebo muokkasi tätä : 14.12.2014 at 17.12
^Onkos sulla 120tpi versiot? Mulla on 72tpi.
Dillinger 4:t ei kyllä eilisellä vakuuttaneet oikein mitenkään. Jospa nuo vitoset on paremmat.
Minä liputan edelleen Hodagin puolesta kun en paremmasta tiedä. Tämän päivän jää/nuoskalumi testailun jälkeenkin sitä mieltä että kelpo kumi, kyllähän tuo lipsui muutamassa sellaisessa nousussa jossa kesälläkin joutui hieman keskittymään että pääsi ylös mutta mitään yllättävää pidon menetystä ei tapahtunut. Eipä näistä yksittäisitä testeistä voi mitään absoluuttisia johtopäätöksiä tehdä, pitäis vähintääkin porukalla ajaa samat paikat eri kumeilla samaan aikaan mutta sittenkin eroja syntyy pelkästään kuskien ja pyörien eroista johtuen.
Näin. Pääasia että on kivaa, toinen tykkää kun rengas vähän lipsuu ja toinen haluaa maksimipidon. Varmaan kuitenkin Floaterit tai jotkut jossain vaiheessa tilaan, ensin pitää kuitenkin saada pari kunnon lumilenkkiä saada alle kun itsellä läski on ainakin toistaiseksi pelkkä "lumipyörä". Onkos suurempi tpi-arvo kovempi vai miten se meni? Pitää tarkastaa tossa illemmalla jos vaikka jaksaisi käydä sahailemassa ohjaustankoa kapeammaksi.
"tpi" kertoo kudostiheyden eli miten suurempi lukema sitä kevyempi ja joustavampi runko.
Kumin kovuudesta kertoo durometer eli "a" esim 42a joka on tarrakumi ja 62a on kulutuskestävämpi
Pinna löystyy kun ketju kiristyy.
Dillinger 5, jopa nastoitettuna on kyllä ihana kumi. Tänään metsää parikymmentä ja asfalttisiirtymää (sekä lumista, jäistä, sohjoista että sulaa) reilut neljäkymmentä kilsaa ja toimi joka tilanteessa -myös jäällä. Kokemusta Bud&Lou, Ground Control ja BFL-renkaista ja Dillingeristä tuntuisi löytyvän noiden kaikkien hyvät ominaisuudet. Mitään huonoa en osaa Dillingereistä keksiä, poisilukien hinta.
Tänään tuli testattua mammutin toiminta lumessa kimppalenkillä. Oma positiivinen fiilis renkaasta sai toiselta testikuskilta tukea. Eihän se mikään taikakumi ole, mutta riittää meikäläiselle.
120 tpi. Ja ohjaustangosta lähti 9 senttiä... Katotaan tarviiko nyt pitempää stemmiä.
Sisäkumeista: Läskipyöräilijän ensimmäinen tehtävähän on tietysti modifioida renkaat tubeleksiksi, mutta jos nyt jostainsyystä mielessä kävisi tubeleksen sijasta kevyempien sisureiden hankkiminen, niin onko jotain hyväksi havaittuja vaihtoehtoja? Onhan sitä varasisuriakin kivempi kantaa mukana, jos se ei paina puolta kiloa. Ison rapakon toisellapuolen näyttävät kovasti liputtavan Q-tubesin 26" x 2,4-2,7 superlight:n puolesta, mutta miten lie noiden saatavuus täälläpäin.
Mää vaihoin ne paksut ja raskaat sisurit takasin kun laitoin nastat alle. Ajattelin, että kun nyt on PK-kausi sekä muutenkin teen salilla voimatreeniä, niin miksi suotta keventelemään pyörää tässä vaiheesa kautta? Katotaan sitten niitä kevennyshommia keväämmällä
Edit:
Varmaan sen Onzan FR sisurin sekä Schwalbe sv13F voisi lisätä aloitusviestiin?
http://www.onzatires.com/75-1-MTB-080mm.html ->A1109865http://www.schwalbetires.com/bike_ti...ta_valve-40_mm -> SV13F
a-o muokkasi tätä : 14.12.2014 at 21.33 Syy: linkit lisätty
Että saa asenneltua kätevästi nastarenkaat talvea varten jo valmiisiin tubelesasetuksella oleviin vanteisiin onkin todella hankalaa. Nastakumit kun ovat roikkuneet koko kauden orrella niin renkaan reuna ei asetu vanteen sivua vasten ilman, että sisäkumilla ne siihen ensin työntää. Sentin rakoja joka puolella ja eihän se silloin nouse. Joten jouduin kaivamaan sisäkumit esille. Mielestäni ainoa hyvä konsti pelata kaksien rengassarjojen kanssa on omistaa myös kahdet vanteet. Tai ainakin säilyttää renkaita kyljellään.
Pitäisikö sitten vielä vanhat lateksijämät jynssätä pois?
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Continental freeride 2.7 sisuri on pyörinyt omissa 4" kumeissa.
Bike-Discountista lähti Schwalbet tilaukseen, jospa ne ehtisivät tänne vielä ennen joulua![]()
Kirjanmerkit