GiantElectrobikeFillariHepha
Sivu 69 / 371 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 19 59 67 68 69 70 71 79 119 169 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.041 - 2.070 / 11127

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

  1. #2041
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    669
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bansku81 Katso viesti
    Nii olikos nyt niin että parhaiten tuosta Mulefut+Bulldozer yhdistelmästä saa tubelesit kun ottaa toisen vannenauhan pois, kierros 75mm Gorilla teippiä ja Stanin venttiilit ja litkut sisään? Ei muuta?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Anaxagore Katso viesti
    Tässä mun tubeless-ohjeet mitä on joskus tullut naputeltua.

    Tarvikkeet mitä oisi hyvä olla:

    73mm leveää Gorilla-teippiä
    Notubes 35mm tubeless-venttiilit
    Notubes litkua 946ml
    Notubes injektori (tällä on kätevä työntää litkut venttiilin läpi)
    Notubes prestaventtiilin sielunirroitustyökalu (tähän riittää kyllä ohuet kärkipihditkin)
    Puupala
    Ämpäri
    Saippuavettä
    Kompura
    Presta-adapteri
    Denaturoitua alkoholia puhdistamiseen
    Sakset
    Ohutta pakkausteippiä
    Hiekkapaperia (>200 karkeudella?)

    Näin se homma sitten etenee kai...

    Ekaksi pitää tapella renkaat irti vanteelta. Mikä ei olekaan ihan helppo homma. Kannattaa laittaa tennarit jalkaan, kiekko matolle kyljelleen siten että ohut puupala on akselin alla. Sitten ei muuta kuin renkaan kyljen päälle pomppimaan jotta saa renkaan irti. Kyllä se sieltä lähtee vaikka usko meinaa mennä. Jos ei meinaa lähteä niin saippuavettä liukasteeksi.

    Sitten kun rengas on irti niin pitää saksia vannenauhat kapeammiksi. Käytännössä niin kapeiksi että kaikki reiät vielä peittyy. Sitten tulee putsata vanne kaikesta liasta. Hiekkapaperilla voinee karhentaa vielä niin auttaa teippiä kiinnittymään vieläkin paremmin, itse en tosin tehnyt. Jos karhentaa niin karhentaa vaan sen alueen mihin teippi tulee, eikä sinne renkaan uraan saakka.

    Sitten vaan vannenauhat paikoilleen ja teippaamaan. Aloittaa teippaamisen venttiilin kohdalta ja jatkaa toista kierrosta vielä 10cm alimmaisen päälle. Vanteen reuna-urassa on parit pienet reiät joihin kannattanee laittaa vaikka pakkausteippiä tai vastaavaa ohutta teippiä, itse en laittanut mitään. Sitten kuumennetulla pinnillä kannattaa tehdä reikä tubeless-venttiiliä varten. Ja venttiili sitten paikoilleen. Ja sitten rengas paikoilleen. Kannattaa kattoa että tulee oikein päin! Sitten venttiilistä sielu irti ja kompuralla niin paljon ilmaa että napsahtaa kyljet paikoilleen.

    Lopuksi litkua sisään 150ml per rengas, sielu takaisin paikoilleen ja ilmaa renkaaseen. Sitten heiluttelua että litku kulkeutuu kaikkialle. Saippuavesi auttaa näkemään että mistä vuotaa ja kuplii. Sitten vaan heiluttelua siihen suuntaan. Ja sitten rengas vaakatasoon ämpärin päälle 10min per puoli.

    Noilla ohjeilla pitäisi alkaa pitämään. Painetta voi joutua lisäämään mutta kannattaa tarkistaa että mistä vuotaa. Sitten vaan heiluttelua siihen suuntaan taas.

  2. #2042
    Liittynyt
    03/2004
    Paikkakunta
    syvä etelä
    Viestit
    1.470
    noilla ohjeilla laitoin minäkin..renkaat vajoaa jonkun verran parin vuorokauden aikana(etunen oikeastaan kokonaan ja takanakki luovuttaa noin 0,2bar tuona aikana),onko normaalia vai pitäiskö pitää ilmat kitusissa täysin?? itseäni tuo ei juuri häiritse kun tarkistan kuitenkin paineet lähtiessä mutta noin yleisesti..pitääköpitää.vanteet mulefut ja renkaat snow shoet.
    älkää kysykö mistä johtuu väkivalta!! älkää kysykö mistä johtuu päihdeongelma!!

  3. #2043
    Liittynyt
    01/2014
    Paikkakunta
    Rauma
    Viestit
    645
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bansku81 Katso viesti
    Nii olikos nyt niin että parhaiten tuosta Mulefut+Bulldozer yhdistelmästä saa tubelesit kun ottaa toisen vannenauhan pois, kierros 75mm Gorilla teippiä ja Stanin venttiilit ja litkut sisään? Ei muuta?
    Näin juurikin tein itse, Rauman honkkarissa ei tosin ollut kuin jotain 40-50 mm leveää gorillaa niin tein sillä.
    Muutama ylimääräinen teippi kerros siitä toki tuli mutta painon säästö ei itsellä hakusessa, vain sisureista eroon pääsy kiinnosti.

  4. #2044
    Liittynyt
    09/2014
    Paikkakunta
    Rauma
    Viestit
    833
    Mä laittelin hi5bikesista sen vajaan puol litraa stanin nestettä ja venat tilaukseen ja motonetin verkkokaupasta 73mm leveetä Gorillaa, ku ei tiedä koska seuraavaks kerkee motonet kaupassa poikkeamaan. Raumalta tosiaan ei tuota leveetä teippiä löytynyt. Katsoo koska sit alkaisi paikalle asentamaan. Ei tuo sisurin vaihto tosiaan tuolla tuulessa ja kylmässä mitään herkkua ollut, kun hikiset varusteet alkoi kylmettyä. Varsinkin kun sen verran meni kuraa renkaan sisään että joutui saman homman tekemään vielä uusiksi kotona tallissa.

  5. #2045
    Liittynyt
    06/2012
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    188
    Tuosta ohjeesta puuttuu se että kannattaa laittaa teippauksen jälkeen vielä sisuri ennen litkutusta. Tarkoitus on sisurilla painattaa teipit kunnolla paikalleen ja saada teipin reunat tarttumaan kunnolla ettei litku pääse teipi alle. Very heavylla luultavasti vuotaa juuri jostain teipin saumasta. Edes puolen tuntia jos malttaa sisurina pitää. Sitten sisuri pois ja litkua sisään, kumi takaisin vanteelle ja ilmaa. Jos epäilee tai tietää että vaikeuksia saada nousemaan niin laittaa ne litkut isolla injektioruiskulla venttiilin kautta sitten kun on saanut kumin ensin nousemaan. Itellä ainakin auttoi se solumuovi siinä vanteen keskiurassa nousemista tosi paljon, ei tarvinnut hihnaa taikka sisuria laittaa päälikumen ympäri.
    Mulla kanssa Sencon kompura, merkitystä ei ole kompuran tuotolla tai säiliön koolla. Eniten kumin nousemiseen vaikuttaa letkun pituus ja halkaisija, pitkä ohut letku vastustaa ilman virtausta eikä kumi nouse ilman liinaa. Eikä nouse myöskään jos ei venttiilin sielua poista. Letkun päässä tulee olla mieluiten pistoolikahva, virtaama parempi siinä kuin painemittarillisessa renkaantäyttövälineessä. Jos virtaama on huono niin sitten alkaa vaikuttaa se pieni säiliön kokokin, ei sieltä kovin pitkään kestä suhuutella ennenkuin paine putoaa.
    Pekka T L muokkasi tätä : 11.12.2014 at 21.44 Syy: typot

  6. #2046
    Liittynyt
    09/2008
    Viestit
    229
    Itse sain Fatboyn ghettotubelekset nousemaan tällä. Schrader-venttiilit ja sielut paikoillaan. Pumpussa tuore kapseli ja pumpun kiinnittämisen jälkeen nuppi täysin auki nopeasti. Eli jos lähimpään kompuraan tulee matkaa, niin ehkä kannattaa testata, kun ei tuo vie repusta paljoa tilaa sitten reissun päälläkään. Itse pumppu löytyy fillaripuolelta ja lisäkapseleita jonkun logiikan mukaan prätkäpuolelta.

  7. #2047
    Liittynyt
    09/2014
    Paikkakunta
    Rauma
    Viestit
    833
    On sitä tullut joskus tapeltua mönkijän renkaatkin vanteelle eli eiköhän ne nousemaan saa ja tuo "rengas rasva" toiminee fillarin pyörissäkin. Onkos hyötyä tuon teipin kiinnittymisessä jos sille antaa hiukan lämpöä?

  8. #2048
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Rauma
    Viestit
    63
    Miksi pitää käyttää just gorillateippiä ja vielä justiin 73mm vai onko se nyt 75mm leveätä?
    elasto muokkasi tätä : 12.12.2014 at 14.58

  9. #2049
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    1.636
    Tuolla leveällä teipillä saat yhdellä kierroksella vanteen teipattua, ei turhia saumoja. Sitä vanne nauhaa kannattanee hiukan kaventaa, jotta teippi pääsee ottamaan isommalta alalta vanteeseen kiinni. Miksi Gorilla? Se nyt ainakin toimii
    Läskillä on kerrankin hauskaa 😍

  10. #2050
    Liittynyt
    09/2014
    Paikkakunta
    Rauma
    Viestit
    833
    Mulle on Puuhis tulossa kieppi sitä leveetä Gorillaa niin piisaa sullekkin useampaankin renkaaseen

  11. #2051
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Rauma
    Viestit
    63
    Teipillä on siis tarkoitus vain tilkitä kevennys aukot ja venttiilin reikä, mutta ei ulottua vanteen laidasta laitaan pääliskumen reunan alle kuitenkaan?

    Ei mulla ole meininkiä alkaa mitään kumien kanssa värkkäämään. Kunhan mielenkiinnosta utelen. Vähäiset ajot olen kyennyt ajamaan Liten alkuperäis kumestuksilla takarengas käännettynä, kun en paremmasta tiedä. Käytän sit sen vähäisen vapaa-ajan itse ajamiseen, enkä lenkillä rengashommiin.

    Lumihommiin pitää sitten jo varmaan hankkia jotkut toiset päälikumet.

  12. #2052
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.023
    Mikä idea on kääntää rengas väärään suuntaan? Eikö valmistaja mieti juuri tuon kiertosuunnan?
    Miksi tänne pitäisi jotain kirjoittaa?

  13. #2053
    Liittynyt
    02/2014
    Viestit
    172
    Mitkä on the talvirenkaat? Eessä menestyy ilmeisesti kapeakin(4'')?
    Nastoja en tarvi, lähinnä kelkkareitille ja poluille sopiva.

  14. #2054
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Nuuksion kupeessa
    Viestit
    3.483
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKK Katso viesti
    Mikä idea on kääntää rengas väärään suuntaan? Eikö valmistaja mieti juuri tuon kiertosuunnan?
    Kuvio toimii eri tavalla edessä ja takan, esimerkkinä Surlyn Larry: edessä nuolikuvion kapeampi osa osuu
    ekana maahan > pienempi vierintävastus mutta jarruttaessa leveämpi osa puree paremmin alustaan. Takana rengas toisinpäin > leveämpi kohta osuu ekana
    eli leveämpi pito kohta > parempi vetopito.

    Pinna löystyy kun ketju kiristyy.

  15. #2055
    Liittynyt
    09/2014
    Paikkakunta
    Rauma
    Viestit
    833
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puuhis Katso viesti
    Käytän sit sen vähäisen vapaa-ajan itse ajamiseen, enkä lenkillä rengashommiin.
    Juurikin tästä syystä alkoi tuo tubeless kiinnostamaan.

  16. #2056
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HC Andersen Katso viesti
    Kuvio toimii eri tavalla edessä ja takan, esimerkkinä Surlyn Larry: edessä nuolikuvion kapeampi osa osuu
    ekana maahan > pienempi vierintävastus mutta jarruttaessa leveämpi osa puree paremmin alustaan. Takana rengas toisinpäin > leveämpi kohta osuu ekana
    eli leveämpi pito kohta > parempi vetopito.
    Itse en kääntänyt takarengasta toisinpäin, koska BFL:n heikko kohta oli mielestäni juuri jarrutuspito jyrkemmissä, lumisissa alamäissä. Vetopidosta ei ollut koskaan puutetta. Nyt tietysti sanotte, että jarruta etujarrulla, mutta en vaan osaa ihan joka paikassa

    - Tomi

  17. #2057
    Riippuu renkaasta varmaan paljon, kannattaako käännellä. White Liten Vee8 on rampitettu niin päin, että teoriassa vetopito paranee kääntämällä takarengas nurin, mutta käytännössä taitaa olla ihan se ja sama. Yhtä p*ska se on kummin päin vain.

  18. #2058
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Mikä siinä Vee8:ssa on niin huonoa? Tietää sitten ajaessa.

  19. #2059
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Iitti
    Viestit
    1.309
    Vee8 lähti omasta pyörästä heti ensimmäisen lumilenkin jälkeen pois. Se kuvio on niin matala ja tiuha, että pitoa ei vaan ollut. Vaihdoin on-onen floatereihin, niin pysyi lite-läski budjetti pyöränä.

  20. #2060
    En minäkään tiennyt, että se on p*ska, ennen kuin tilasin Floaterit tilalle. Kampeaa ohjausta, on raskas eikä pitoa. Floatereilla tuli ihan uus pyörä, kaikin puolin reilusti parempi rengas, eikä paljon maksanu.

  21. #2061
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081
    Yläfemmaan jäi vielä pari EXO mammuttia miun käyntini jälkeen. Hodagit vein kaikki.

  22. #2062
    Liittynyt
    01/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shimaani Katso viesti
    Yläfemmaan jäi vielä pari EXO mammuttia miun käyntini jälkeen. Hodagit vein kaikki.
    Mihin sää niitä hamstraat?

  23. #2063
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081
    Julumiin eläinkokeisiin, tietty.

  24. #2064
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    ?
    Viestit
    1.152
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shimaani Katso viesti
    Yläfemmaan jäi vielä pari EXO mammuttia miun käyntini jälkeen. Hodagit vein kaikki.
    Kamalan liukkaita rinkuloita nuo Hodagit!

    Onko jo kokemuksia mammutista lumella?

  25. #2065
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081
    Ei oo lunta näkynä. Kokemuxia ootellessa

  26. #2066
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.771
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shimaani Katso viesti
    Ei oo lunta näkynä. Kokemuxia ootellessa
    Räntäsohjua senkin eestä. Ei ollu mammutin keli ei. Eikä vanhelga ollu sen kummempi. Budi livetti yhtä lailla.
    Juustopyörän knipex-modattu magicmary oli tään päivän vetopitotestin selkeä voittaja.


  27. #2067
    mutanaama Guest
    10cm nuoskalumessa piti hyvin. Olisin odottanut paaalion huonompaa mutapidon perusteella. Nyt ei tarvitsekaan vaihtaa takarengasta.

  28. #2068
    Liittynyt
    01/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.105
    Puhuuko mutis Mammutista? Minä olen ollut hyvinkin tyytyväinen Hodaggiin mutta kuten GFD ajeluissa huomattiin niin samaisella kumilla toinen lipsui huomattavasti enemmän eli ajotyylillä paljon merkitystä? Lumella en vielä Hodaggia olen testannut.

  29. #2069
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    ?
    Viestit
    1.152
    Hodag on mainio rengas, mutta lumella ja jäällä lipsuu. Kun kaarteessa kallistaa, niin olemattomista sivunappuloista loppuu pito.

    Jouduin palaamaan takaisin Hodagiin takarenkaan osalta kun D5 lakkasi sopimasta Farleyn takahaarukkaan. Ensimmäisen 10 min. Aikana pannutin kun alamäessä Hodag lipsahti sivulle. Samassa paikassa d5:llä ei eilen ollut mitään ongelmia.

    Nyt on mietinnössä uudeksi takarenkaaksi D4, vanhelga tai mammoth. Todennäköisesti kuitenkin päädyn nastarenkaaseen.

    Ja vaimokin tuntui olevan tyytyväinen uuteen eturenkaaseen
    a-o muokkasi tätä : 13.12.2014 at 16.21 Syy: Se

  30. #2070
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.023
    Eihän traktoreissakaan rengasta väärään suuntaan käännetä vaikka missä muodossa ajettaisiin. Ideahan noissa v-muodoissa on se, että tuo ns nuoli levittää mutaa/skeidaa ja pito tulee siitä.
    Miksi tänne pitäisi jotain kirjoittaa?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •