Alkujaan tämän lähetti
kuovipolku
En aio osallistua keskusteluun pyöräilijän paikasta, mutta ihmettelenpä tässä samalla miksi monille autoilijoille hetkellinenkin ajaminen pyöräilijän takana 5-10 km/h alle nopeusrajoituksen (so. 30-35 km/h 30-/40-rajoitusalueella) vaikuttaa tuottavan suurta tuskaa silloinkin kun aikamenetys selvästi jäisi minimaaliseksi muiden liikenteellisten seikkojen vuoksi. Itse asiassa omakohtaisen kokemuksen mukaan näille autoilijoille nopeusrajoituksen ylittävälläkin nopeudella ajava pyöräilijä tuntuu usein olevan silkka provokaatio joka pakottaa heidät tunkemaan vaarallisestikin ohi vain joutuakseen hidastamaan seuraavan ja jo edessä näkyvän liikenteenjakajan, töyssyn, suojatien tai liikennevalon kohdalla.

Alkujaan tämän lähetti
IncBuff
Samalla vois ihmetellä miksi maantiepyöräilijälle tuottaa niin suurta tuskaa ajaa 5-10km/h hitaammin jotta pystyisi turvallisesti ajamaan lain määräämässä paikassa.
Ihan samaa havaittavissa mullakin. Vaikka teen kaikkeni välttääksni paikkoja joissa on edes pieni mahdollisuus että pyöräteitä menis edes lähellä. Mulle ei tuota mitään tuskaa ajaa rajoitusten mukaan noissa paikoissa, vaikka olis 50 km/h...
Siitä päästäänkin asiaan. Kun olen pyörän päällä, olen lenkillä. Mulla on tarkoitus kehittää jotakin osa-aluetta, ja jos olen maantievehkeellä liikkeellä on kyseessä kestävyyden ja/tai vauhdin treenaaminen. Se ei oikein onnistu pyöräteillä 20-30 vauhdeissa. Ehkä riittää IncBuff:lle mutta ei riitä mulle. Samoin en ole treenamassa sopivia jarrutustekniikoita ja kelvien sekoilijoiden väistämistaitoja.
Jos taas olen liikkeellä maasturilla ja siirtymissä pyöräteillä, ei mulla ole mitään ongelmia noidenkaan kanssa. Sillä saa kyllä tehotkin kohdalleen mutta vauhti vaan tahtoo karata 30:n päälle.

Alkujaan tämän lähetti
kolistelija
Autoilijahan hermostuu vaikka ajoradalla ajamiseen olisi ihan perusteltu ja laillinen syykin. Se tuli opittua moneen kertaan kun työmatkallani oli yhdessä kohtaa kelvi suljettu puolen vuoden ajan rempan takia.
Näin on. Oulusta löytyy paikkoja joissa autoilijat jopa malttavat ajaa 50:n rajoitusalueella takana jos painan lähelle tuota vauhtia. Mutta 40:n alueella painetaan ohi vaikka kuinka lujaa vaikka mulla olis 40-45 vauhtia. Sama 30:n rajoituksilla joilla täällä ei juurikaan koskaan kukaan aja alle 40:n vauhtia, näköjään.

Alkujaan tämän lähetti
sonnet
Minä pidän omana sääntönäni, että väistän aina kaikkea päälle tulevaksi potentiaalista kun kuljen fillarilla tai prätkällä. Toki muutenkin mutta heikompana noissa.
Enkä käytä aina kypärää. Kyllä, monen mielestä hulluutta mutta muistuttaa minua kuolevaisuudestani vaikka monen mielestä juuri päinvastoin.
Sama käytäntö. Ilmeisesti toimii koska edes läheltä piti tilanteita ei tule montaa vuosittain. Toivottavasti muistat kypärättömänä olla etenkin kevleillä siitäkin edestä varovainen. Routarailo/kolo ja OTB ei tee hyvää jakaukselle ja hipiälle... sama niille mutta vakavan päävamman voi saada noissakin vauhdeissa ihan yksin ajaessa.
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Kirjanmerkit