Lainaus Alkujaan tämän lähetti pöökke Katso viesti
Ei ne nastat sitten tee aina autuaaksi. Tämän talven toiset lipat tuli heitettyä parkkihallin sulalla betonialustalla. Kyllä lähti liukkaasti alta ja taas alotettiin laskeutumisvalmistelut. Myönnettäköön ,että vähän huolettomasti lähdin kaartamaan yhdellä kädellä ja paino takana niin pyörähän tahto mennä suoraan ja minä sinne maantasalle.
Juu, ei ne tosiaan aina, varsinkin kun niitä on tarpeeksi paljon, niin kyllä on muuten liukas sellainen alusta, johon nasta ei pääse pureutumaan, rauta - betoni kitka kun ei ole kovin kaksinen, kitkakerroin 0.45 ilman tunkeutumisvaikutusta, kumilla voi olla 0.8-0.9, tosin lepokitka kumirenkailla tunkeutumisvaikutus huomioiden 1.8 ja siitä ylöspäin yli 4 jopa autojen kisarenkailla, kiihdytysrengas meneekin jo yli 5 luistossa, se on kummajainen, kun luistossa kerroin on kovempi kuin levossa. Pyörän renkaista ei ole tarkemmin dataa tuon osalta, mutta ei se perinteinen käsitys 1:n maksimista päde.

Jäällä nastojen kitkakertoimet olisikin mielenkiintoista dataa, muttei ole tullut vielä vastaan kovin paljoa dataa tuosta, yleensä tyydytään vain yhteen kertoimeen, kun renkaiden osalta kyseessä on aina lepokitkan ja liikekitkan yhdistelmä.

Se miksi lumi jään päällä on liukasta johtuu tietenkin siitä, että lumen ja jään välinen kitkakerroin on pieni, rengas jos ei pääse tunkeutumaan lumen läpi, niin sitten käytännössä on lumesta tehdyt renkaat siinä tilanteessa ja sellainen ei voi toimia kovin hyvin.

Tuossa on kuitenkin ihan hyvin selitetty jään liukkauden syytä:
http://lptms.u-psud.fr/membres/trizac/Ens/L3FIP/Ice.pdf

Sitten tässä on ihan mielenkiintoinen työ Mikkelin ammattikorkeasta, siinä on katupölystäkin esitetty vaikutuksia, nastat pölisyttää, mutta hiekoitus se pahin pölyn syy näyttäisi olevan, jos ei olisi nastoja olisi enemmän hiekkaa, siinäpä sitten onkin kompromissin paikka taas kerran. Helsingissä ilmanlaatua eniten heikentävä tekijä taisi kuitenkin olla puunpoltto, sitten vasta katupöly, yllättäviä tuloksia jollain tavalla. Vaan tosiaan onhan tuossa auton nastojen hyötyjä tarkasteltu, sekä selitetty mistä se pito oikein tuleekaan, joka lähinnä talvifillaristeja kiinnostavaa settiä on:
https://publications.theseus.fi/bits...pdf?sequence=1

Samalla tasolla vertailtuna polkupyörien nastarenkaat ja eri kokojen vaikutus pitoon, sellainen tutkimus olisikin kiinnostavaa luettavaa, etenkin jos yhdistettäisiin eri jää- ja lumityypit sekä lumi jään päällä, helpottaisi nastarengasvalintaa ja ehkä loisi paineita valmistajille kehittää tuotteitaan entisestään, siinäpä taas artikkelille idea, joka kaatunee rajattuihin resursseihin

Kesällä nastarenkaat voisi toimia hiekkatiellä aika hyvin, himpun raskaat tosin voisivat olla ja saattaisivat kulua nopeasti, mutten usko, että pito loppuisi ihan heti kesken.