GiantElectrobikeHephaGarmin
Sivu 22 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 12 20 21 22 23 24 32 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 631 - 660 / 1608

Aihe: Kiekon rakentaminen

  1. #631
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    Noi aikaisemmin antamani hope mitat olikin väärin mitattu, koska mittasin ulkokehältä enkä sisäpinnalta.
    Nyt sain oikeat lukemat 3-ristiin 281 ja 283 mm. Hopeiset vanteet ja puolat sekä kultaiset navat ja nipat.
    Kultaiset levyjarruruuvit :bling:


    Susiprojektissa 2-ristiin (Väärin tilatut pinnat olivat 291 ja 292 mm)
    Dang, noi olis passannu mun viimeisimpään kiekkosettiin... elämä on. Oppia jne. Eiköhän noistakin hyvät kiekot tule.

    Tosiaan joskus on napojen mitat ihan kiven alla. Mulla on vain kerran menny pinnojen mitat metsään, ja sekin oli Hopen navalle ja kiinan 60mm:n hiilari vanteelle. Sain silti puolattua ja jokusen satasen ajettua ennen kuin tilasin loput sopivat pinnat.

    Oli muuten tällanen rakennelma:



    Eli tarkoitus oli kokeilla jäykällä vanteella half-radial rihtausta: pakan puolella keskeltä ulospäin radiaalit ja toiselle puolelle 2-ristiin. Siksi eri väristä pinnaa kun tilasin kaksi sarjaa jotta saa tehtyä 3-ristiin mutta molempien mitat päin persusta joten noista sai rakennettua toimivan kiekon.

    Lopulta tulin järkiini. Napa ja vanne olisivat varmaan kestäneet, ja tuo kiekko oli erittäin tukeva ja helppo puolata.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  2. #632
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.084
    Pari nopeaa kysymystä kiekon rakennusrompetta varten...

    Tarviiko/tekeekö mitään Park Toolin WAG-4:lla?



    Äkkiseltään ajatellen Park Toolin tuolla TS2.2 rihtauspukilla pystyy tuonkin tekemään/tarkistamaan?



    Onko tuo WAG-4:nen lähinnä pikaista jo ajossa olevan kiekon tarkistamista varten pelkästään? Kun kait se asennuksen aikana tuolla ständillä kasaten kiekko on automaagisesti linjassa navan kanssa? Vai mitenkäkö?

    PT:n ohjeistus kyllä kertoopi että:

    "
    accurate work with the TS-2, working with a dishing tool such as the WAG-4 or WAG-5 is recommended.
    "

    Eli tarviisi tuon WAG4:sen tuon rihtauspukin kaveriksi? Ja tähän pukkiin tulisi ne Parktoolin TS2.2Di heittokellotkin.

    Ja minkäkokoisia nippeliavaimia tarvii? Tarviiko ottaa samantien Parktoolin kaikenväriset nippeliavaimet kun kuitenkin joka kiekossa on erikokoiset nippelit?



    Ja joo, en kerkeä nyt tähän hätään lukea koko 22 sivua tätä viestiketjua läpi, joten kysyn viisaammilta näin tässä ja nyt.
    VesaP muokkasi tätä : 27.02.2013 at 15.18

  3. #633
    Liittynyt
    01/2010
    Paikkakunta
    Ylläsjärvi
    Viestit
    321
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VesaP Katso viesti
    Pari nopeaa kysymystä kiekon rakennusrompetta varten...

    Tarviiko/tekeekö mitään Park Toolin WAG-4:lla?



    Äkkiseltään ajatellen Park Toolin tuolla TS2.2 rihtauspukilla pystyy tuonkin tekemään/tarkistamaan?



    Onko tuo WAG-4:nen lähinnä pikaista jo ajossa olevan kiekon tarkistamista varten pelkästään? Kun kait se asennuksen aikana tuolla ständillä kasaten kiekko on automaagisesti linjassa navan kanssa? Vai mitenkäkö?

    PT:n ohjeistus kyllä kertoopi että:

    "
    accurate work with the TS-2, working with a dishing tool such as the WAG-4 or WAG-5 is recommended.
    "

    Eli tarviisi tuon WAG4:sen tuon rihtauspukin kaveriksi?

    Ja minkäkokoisia nippeliavaimia tarvii? Tarviiko ottaa samantien Parktoolin kaikenväriset nippeliavaimet kun kuitenkin joka kiekossa on erikokoiset nippelit?



    Ja joo, en kerkeä nyt tähän hätään lukea koko 22 sivua tätä viestiketjua läpi, joten kysyn viisaammilta näin tässä ja nyt.
    Tossa rihatauspenkissä voi säätää niiden leukojen keskityksen helposti, joten ainakaan itse en ole kokenut tarvetta lisähärpäkkeille.
    Nippeliavaimista Park Tooli kohdalla kehuvat sitä neljältä sivulta nappaavaa i.e. tämä. Tota kokoa olen tarttenu nykyaikaisten maastokiekkojen vääntöön - maantiepuolesta en tiä varmaksi. Muksujen pyörissä on ollu suurempaakin nippeliä niin ostin sitten useamman eri koon varastoon. En menny konkkaan.

  4. #634
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Käpylä
    Viestit
    2.052
    Seuran pajalla on kyseinen Park Toolin teline mittakelloilla, ja olen kokenut keskitystyökalun nimenomaan mittakellojen kanssa käteväksi apuvälineeksi, sillä noita säädettäviä leukoja ole käyttänyt ollenkaan. Park Toolin nippeliavaimista paras on SW-20 - Park Toolin halvemmat mallit (kuten tuo ylempänä linkattu) ovat ergonomialtaan vähän ikäviä. DT:n, Sapimin yms. laatuvalmistajien nippelit ovat samankokoisia. Tacxin nippeliavain nappaa myös neljältä sivulta kiinni ja on mukava näpeissä, mutta hyvin tuolla kalliimmalla Park Toolillakin on tullut rakennettua kiekkoja myös alumiininippeleillä.
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

  5. #635
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.114
    Kun jaksaa pitää ton rihtauspukin säädöissä, niin ei tarvii lisähärpäkkeitä. Musta avain toimii DT:n, Wheelsmithin ja Sapimin nippelien kanssa (ainakin). Punaista saattaa kaivata joidenkin aasialaisten nippelien kanssa ja vihreä on joillekin eurooppalaisille nippeleille.

    Onko Suomessa yhtään kauppaa, jolla olisi Phil Wood "pinnakone" työkaluvalikoimassa? Toi on ihan huippulaitos, jos on aikeissa rakentaa kiekkoja kun voi tilata osat ja ennen rakentamista mitata navat, vanteet ja lyhentää pinnat jos on tarvis. Mun kohdalla asiaa auttaa se, että kadun päässä oleva pyöräkauppa tarjoaa palvelua ja palvelumaksu hoituu kätevästi käyneillä mallasjuomilla. Napojen ilmoitettuihin mittoihin voi aika hyvin luottaa, mutta vanteissa on eroja.
    6.7 WTF/kg


  6. #636
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.084
    Kiitos vastauksista! Nyt täytyy sitten tutustua viimeiseen fillarinrakennuksen osa-alueeseen josta ei ole mitään kokemusta, eli kiekon rakentamiseen/korjaamiseen. Joten tuo TS2.2 pukki on nyt tulossa lisähärpäkkeillä varustettuna. Ekana pukkiin pääsee sitten hybridin noin 80 kilsan ajon jälkeen mutkille menneet kiekot. Yeah!

  7. #637
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Tuossa tuo Phil Woodin pinnamasiina. Halpaa kuin saiputta, $4000

    Mä luulen että Suomesta ei löydy tuommoista?

    Toi Cyclus mulla onkin, mutta on jäänyt vähälle käytölle.
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  8. #638
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.114
    No jos ei vielä löydy mistään, niin toi pinnakone olisi oiva lisäpalvelu/markkinointityökalu jollekin putiikille. Jos ei muuten, niin toi on aika äärimmäistä työkalupr0noa pyörien parissa.

    EDIT: kieroutuneen kiekon korjaaminen saattaa usein olla se vaikein tapa aloittaa kiekkojen parissa puuhaaminen...
    6.7 WTF/kg


  9. #639
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702

    Kiekon rakentaminen

    Onnistuihan se lopulta. Hieman haki vielä kun oikeat mitat ei ollutkaan oikein :EiYlläri:
    3-ristiin tilatut pinnat olikin sopivat 2-ristiin. Laitoin ne yli-yli tyylillä, liekös tulee ongelmia???

    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  10. #640
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702

    Kiekon rakentaminen

    Nyt luulin/toivoin koeajavani motorenkaat, mutta Ei.
    Mitat edelleen pielessä. Toivoisin siis, että navan ( hope hub ) ( ihan vain google a varten kun eivät osaa kunnon suomi) keskikohta olisi merkattu napaan, koska mitat kai pielessä juuri siksi + tietysti myös koska ensin teen ja sitten huomaan mitan olevan väärin

    Olen tekijä en injenjööri lol
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  11. #641
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    355
    Itse en toivo mitään keskikohtamerkintöjä napoihini. Laippojen etäisyydet saa oikein mainiosti mitattua lukkomutterista.

    Kuvan tilanteesta voi ihan hyvin selvitä ilman pinnanvaihtoa, kun vaan löysäät vasenta puolta pari kierrosta ja kiristät sitten oikealta puolelta saman verran. Jos pinnat on jo täydessä kireydessä, kannattaa löysyttäminen tehdä vähän kerrallaan, vaikka aluksi kaikkia toisen puolen nippeleitä puoli kierrosta. Kiristys samoin vähän kerrallaan koko kiekon ympäri.

  12. #642
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702
    Halusin erheeni laittaa kaikkien nähtäville mitä yritteliäs kiekonrakentelija voi erhehtyä rakennellessaan kiekkoja itse. Tämä livenä ja suunnittelemattomana.

    Ja etukiekko on vielä vi....urammalla ku siinä on right side 2mm liian pitkä pinnat. Vempulaa ... ja kiristys tapissa >> on tilattava vielä uudet pinnasarjat puoliskolle. Ammattilaine olisi jo tehnyt vastaavat moneen kertaan. Jos ollaan kuulolla tuon nämä ammattilaisen tuunattavaksi vaikka kys paikassa luvataa nettisivujen mukaan vain 26" puolausta ( sellaiset aikaisemmin tilattu ja ai ok toimitettu>>> jospa rohkeasti soittelisin) ( ellei Hml BB kerkeä ensin) Hyvä liike en voi muuta sanoa. Olisko ammattiapu tarpeen.?

  13. #643
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Tuota noin... miten voi olla kiristys tapissa jos pinna on vain 2mm liian pitkä ?

    Vaikuttaa siltä että oli epätarkkuutta ainakin napojen mittojen kanssa kun pinnoille pituutta laskit. Itse ryssin yhtä pahasti kun kasasin kiinaihme hiilarikehälle Hope Pro III napaa, tunkkaamalla ja tuunaamalla (ja onneksi tilasin kahdet pinnasetit kehälle) sain ne kuitenkin kasattua. Syynä oli lopulta huolimattomuus navan mittojen selvityksessä, taisin käyttää Evo II -navan mittoja jotka poikkes tarpeeksi.

    Pitäisi onnistua etunen rihtaamaan navan keskelle, puoli kierrosta toisen puolen pinnoja kiristäen, toisen löysäten ja aina koko kehän kierros kerrallaan. Onhan sulla joku dish-guide käytössä ?
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  14. #644
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702
    Takakiekon sain kohdilleen kun lopulta viisastuin ja muutin pinnojen kulun oikeaksi l. yli-ali ( aikaisemmin oli yli-yli).
    Prosessin aiheutti virheen siirtyminen osittain aina seuraavaan vaiheeseen. Lisäksi halpispinna-avain meni pykälälle ja turmeli miltei kaikki toisen puolen nipat.
    Etukiekkoa varten tarttes tilata parktoolin laadukkaampi pinna-avain ja uudet nipat ja lyhyemmät pinnat. Koeajo onnistui vaikka etukiekko yli-yli-pinnoituksella nieman paukkuukin.


  15. #645
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    Takakiekon sain kohdilleen kun lopulta viisastuin ja muutin pinnojen kulun oikeaksi l. yli-ali ( aikaisemmin oli yli-yli).
    oppimista ikä kaikki... johon vois tulla boostia jos raskit investoida tuohon linkattuun pdf-rihtauskirjaan.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    Prosessin aiheutti virheen siirtyminen osittain aina seuraavaan vaiheeseen. Lisäksi halpispinna-avain meni pykälälle ja turmeli miltei kaikki toisen puolen nipat.
    Et vissiin pistäny öljyä pinnojen jengoihin ja vanteen holkkeihin ? Nimittäin rasvattuna nipat pyörii verraten helposti myös pinna kireellä (muullakin kuin rihtaajalla ).

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    Etukiekkoa varten tarttes tilata parktoolin laadukkaampi pinna-avain ja uudet nipat ja lyhyemmät pinnat. Koeajo onnistui vaikka etukiekko yli-yli-pinnoituksella nieman paukkuukin.
    Tuohon löytyy helppo lääke: kun olet suurimmat sivuttaissiirtymiset korjannut niin otat tukevat nahkarukkaset käteen ja puristelet pinnaparit jotka ovat about saman suuntaisia, koko kierroksen per puoli. Tämä puristelu löysää väliin jäävän pinnan joka pyörähtää suoraksi.

    Sitten vielä tarkistus ja rihtauksen hienosäätö, siten että pidät pinnasta kiinni ja kierrät avaimella niin että tunnet paljonko pinna kiertyy mukaan ja peruutat saman verran. Voi vielä tehdä löysäyskierroksen mutta yleensä ei tarvitse.

    Toinen vaihtoehto: pistät puukapulan lattialle jota vasten navan akseli. Painelet 180 asteen kohdista vanteesta alaspäin ja siirrät otetta 45 astetta, toistaen, kunnes kierros täynnä, ja sitten kiekko toisin päin. Tekee saman mutta vähän väkivaltaisemmin ja ei suositella kaikille napojen laakeroinneille. Itse tein ennen näin, nykyään en lainkaan.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  16. #646
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702
    Öljysin nipat nyt kun avasin ne ja vaihdoin pinnojen kulkua>> ei olisi muuten irronneet ja joidenkin kohdalla pihdit ja täysi momentti oli ainoa konsti avata. Satulapussukasta löytyi kunnon metallista tehty yleispinna-avain ja laadun kyllä huomasi kun nipat ei lipsuneet yhtään ja sai avattua/kiristettyä sellaisiakin joiden ajattelin jo turmeltuneen.
    Halpistyökalut tulleet maksamaan monta ylimääräistä työtuntia ja materiaaleja.

  17. #647
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    801
    Itsekin aloittelin kiekon kasaamisurani viikonloppuna. Pinnapituudet laskin tällä http://lenni.info/edd/ ja ihan ok mittaisia tuli, en tiedä olisiko nuo voineet olla pari milliä lyhyempiäkin, kun viimeisissä pinnoissa oli aikamoinen taivuttelu ja toisen puolen pinnat tuli ~0,5mm nipan läpi. Onneksi nipat oli sen verran syvällä vanteessa ettei tuosta pienestä ylityksestä ollut haittaa. Lisähaastetta teki se, että kyseessä oli 20" levarikiekko eli suht kookas napa ja pieni vanne yhdistettynä jäykkiin (BMX) pinnoihin. Osan pinoista sai asetella suht "väkivaltaisesti" ettei naarmuttaisi vannetta.

    Tein esikiristyksen hienomekaanikon ruuvarilla (nipoissa oli takana paikka meiselille) ja laskin kiristetyt kierrokset että kaikki tulisivat tasatiukkuuteen. Kierroksia oli sen verran että varmaan tuo silmämääräinen kiristys kierteiden mukaan olisi ollut parempi. Pystyheittoa tuli aavistus (reilusti alle milli kuitenkin) ja samoin sivuheittoa, mutta ajattelin ajella hetken ja napata kiekon sen jälkeen takaisin rihtauspukkiin loppusäätöjä varten.

    Ja multakin iso suositus tuolle edellämainutulle .pdf oppaalle.

  18. #648
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    844
    Pinnojen pituuuksista on edellä ollut paljon juttua. Tässä kun räkätaudissa makailen kotona, on joutilasta aikaa. Tein yksinkertaisen laskentataulukon pinnojen pituuden laskentaan. Alla olevista linkeistä sen saa ladata itselleen joko macciin numbers-
    tiedostona tai windowsiin excel- tai openoffice-tiedostona:

    mac , win:excel , win: Open office

    Laskenta on vastaava kuin Roger Mussonin spokecalc:ssa. taulukoissa on käytetty desimaalipilkkua. Laskukaavoissa ei ole desimaalilukuja.
    Ennen taulukon käyttöä kannattaa verrata sen tuloksia esim. seuraaviin:

    http://www.wheelpro.co.uk/spokecalc/ oletuksena 2,3mm pinnan reikä sekä 0,3mm:n pituuden vähennys, ehdottaa sopivaa pinnojen lomitusta
    http://spokes-calculator.dtswiss.com/Calculator.aspx ei pituuden vähennystä, pinnan reiän halkaisijan saa syöttää, osaa vähentää pinnan pituutta, jos käytetään DT:n pitkiä nippoja
    http://lenni.info/edd/ ei pituuden oletusvähennystä
    KJP muokkasi tätä : 14.03.2013 at 18.11

  19. #649
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Käpylä
    Viestit
    2.052
    En jaksanut perehtyä Roger Mussonin laskuriin, joten pistän vähän tyhmän kysymyksen: mikä tuo 0,3 mm vähennys on? Onko tarkoitus ottaa huomioon se, että pinna venyy jännitettynä?
    Tuo on joka tapauksessa sellainen tekijä, joka olisi ihan hyvä ottaa huomioon jos millin desimaaleja ruvetaan käyttämään, mutta 0,3 mm on hihavakiona useinmiten alakanttiin.

    Ihan nopeasti laskettuna, ja Jobst Brandtin kirjasta kaavat luntanneena: 100 kilon jännityksessä ohentamaton 290 mm pitkä teräspinna (esim. DT Champion) venyy 0,50 mm. Vastaavasti vahvasti ohennettu DT Revolution, DT Aerolite tai Sapim CX Ray venyy 0,85 mm. Niitäkin kehiä on, joissa valmistajan suositus jännitykselle on 140 kg ja ohut pinna venyy 1,2 mm, mikä on jo merkittävää pinnojen pituutta valittaessa.
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

  20. #650
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    844
    Mussonin kirjassa lukee näin:

    "The online spoke calculator at www.wheelpro.co.uk/spokecalc is programmed it to knock 0.3mmoff the theoretical lengths which is a good compromise and makes the results more accurate in thereal world. "
    Eli ei tarkemmin selitä syytä, on vain havainnut näin tulevan sopivia pinnan pituuksia. Venymisestä ei pituuden laskennan yhteydessä puhuta.
    Olen nyt tehnyt kaksi vannesarjaa tällä pinnanpituuslaskennalla ja ihan hyvin ne pinnat ovat sopineet, mutta eihän tässä vielä tällä kokemuksen määrällä kannata pajoa henskeleitään paukutella.

    Luinpa Mussonin kirjaa vähän tarkemmin, tässä Mussonin logiikka:
    1) ERD-mitta mitataan nippelin meisseliuran pohjalta
    2) kun vanne on kasattu ja pinnat ovat löysällä, niiden päät ovat 3mm uran pohjan alapuolella
    3) kiristettynä pinnan päät ovat juuri ja juuri nipan yläpinnan alla
    eli pinnoilla on n. 1mm:n kiristysvara. Venymisvara ei siis ole laskukaavassa vaan ERD-mitan mittaustapa tuo sen.
    KJP muokkasi tätä : 14.03.2013 at 20.52

  21. #651
    Mahtaako löytyä jostain ranskalaisia/ italialaisia kehiä avorenkaille 70-luvulta? Maantiepyöräilyyn siis tulossa.

  22. #652
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.073
    Tsekkaa ebay, tuubeissa tosin parempi valikoima.
    Kaar ittelles vaa

  23. #653
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    http://www.parktool.com/product/home...ing-stand-ts-8

    Olisko vinkkejä miten tuohon saisi ghettoviritelmällä jonkin systeemin tarkistaa dish?
    Viime kerralla kiekkoja rakennellessa kääntelin kiekkoa ympäri aina pienen säädön jälkeen ja pikku hiljaa mielestäni pääsin johonki 1mm seuduille. Nyt tässä myöhemmin huomasin, että sitä eroa onkin nyt ainakin 5mm ellei jopa sentti. Ei ole tällä hetkellä telinettä paikkakunnalla niin en voi suoraan tarkistaa, mutta kuitenkin niin, että sen haarukassa huomaa.

    Paras olisi jos kiekkoa ei koko rakentamisen tai rihtaamisen aikana tarttisi ottaa telineestä pois eli joku normi anturista erillinen palikka merkkaamaan dishiä.
    Yksi vaihtoehto olisi tiputtaa luotilanka kokoamattoman navan keskeltä, katsoa paikka ja tehdä sitä kautta jokin merkkaussysteemi. Siinäkin pitää sit vaan olettaa, että kiekko on suorassa telineessä.

    Mä mietin että ostais erikseen dishing työkalun, mutta sen käyttö tuntuu vaikealta kun pitää aina joka säätökierroksen jälkeen tarkistaa rihtaus, ottaa pois telineestä, iskeä dishtyökaluun, takaisin telineeseen, rihtaus, säätö, pois, mittaus... jne. ja toista noin 20 kertaa.

    Olis pitäny suoraan aikoinaan ostaa parkin ts-2 niin ei olisi tätäkään ongelmaa

  24. #654
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Itse hommasin ebaysta Parkin Wag-4:n. Sitä voi käyttää vaikka kiekko on telineessä, ei tarvii ottaa pois. Jos tosi ghettoviritelmää haluaa, niin siinä Mussonin kirjassa on ohje miten pahvista ja metallisesta viivottimesta voi tehdä vastaavan työkalun.

  25. #655
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    844
    Tällä pulikalla pystyt paikantamaan vanteen keskilinjan:
    http://www.parktool.com/product/centering-gauge-1554-1
    tämän voi tehdä itsekin, ei ole pakko ostaa. Kun keskilinja on mitattu, kiinnität puristimilla viivoittimen tai kuten minä tein puuriman pukin vasemman ja oikean jalan väliin muutaman millin päähän vanteen alapuolelle. Itse käytin puurimaa, jossa oli vanteen levyinen kolo. Vanne ei kuitenkaan ollut kolossa, jotta se pääsisi pyörimään vapaasta. Jälkimmäistä vannesettiä tehdessä laitoin teipin pätkä kolon reunoille, jolloin näki nopeasti kummalla reunalla koloa vanne oli

  26. #656
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Olisko vinkkejä miten tuohon saisi ghettoviritelmällä jonkin systeemin tarkistaa dish?
    Viime kerralla kiekkoja rakennellessa kääntelin kiekkoa ympäri aina pienen säädön jälkeen ja pikku hiljaa mielestäni pääsin johonki 1mm seuduille. Nyt tässä myöhemmin huomasin, että sitä eroa onkin nyt ainakin 5mm ellei jopa sentti. Ei ole tällä hetkellä telinettä paikkakunnalla niin en voi suoraan tarkistaa, mutta kuitenkin niin, että sen haarukassa huomaa.

    Paras olisi jos kiekkoa ei koko rakentamisen tai rihtaamisen aikana tarttisi ottaa telineestä pois eli joku normi anturista erillinen palikka merkkaamaan dishiä.
    No tuota. Tavallaan voisi olla kätevää jos ei tarttis ottaa kiekkoa pois telineestä dish:n tsekkaamiseen.

    Itse olen aina aikaisemmin rihtannu ihan vaan ylösalasin olevassa pyörässä ja dish:n tarkistannu mauserilla tms jarrun kohdalta haarukkaa vasten. Tarkkuus 1-2mm.

    Nyt kun tuon linkatun rihtauskirjan lukasin niin siinä oli ihan toimiva dish-työkalu: tarpeeksi jäykästä pahvilaatikon kyljestä vaan leikkaamaan ja käyttää vaikka viivotinta tai mattoveitsen terää toisella kädellä tulkkina akselia vasten.

    Vaikuttaa naurettavalta mutta kyllä sillä alle millin tarkkuuteen pääsee. Kehä pitää tietysti saada ensin rihtattua riittävän lähelle suoraa. Ja pinnojen kiertymiset löysättyä.

    Edit: ai niin, laiskana en ensin edes viitsiny sitä pahvin leikkelyä tehdä. Otin kattopaneelin pätkän ja siihen lukkopihdeillä kiinni kaksi alumiinilevyn palasta, saman suuntaisiksi ja sopiviin paikkoihin että kelpaa 26" ja 28" vanteille. Tulkkina käytin hiilikuidun suikaletta. Vähän painava mutta meni puoli minuuttia tehdessä.

    Tollanen ammattilais penkki ei kyllä nopeuttais mun kiekkojen kasausta ja rihtausta. Se MDF-levystä tehty teki jo varmaan ainakin 50/60 tehostuksen touhuun, kun pääsee vielä parempaan valoon touhuamaan.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  27. #657
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Jkl
    Viestit
    229
    Mistäpä ovat kokeneemmat tilanneet pinnoja ja kehiä maantielle? Katselin että esimerkiksi hibike.de:ssä on kohtuullisen kattava valikoima Sapimin ja DT:n pinnaa sekä Mavicin ja DT:n kehiä, tiedä sitten saatavuudesta oikeasti...

    Mutta tuollaisia olin ajatellut ensimmäisiin projekteihin. Lisäksi vielä, että onko takakiekon kasaamisessa aivan perusjuttuja laittaa vetopuolelle hiukan tukevampaa pinnaa kuin toiselle? Esimerkkinä takakiekkoon Sapim Race vetopuolelle ja Sapim Laser/D-light toiselle ja sitten etukiekkoon yksinään Laser/D-Light vai mitenkä.

  28. #658
    Pasi Ahopelto Guest
    Tänään tuli etukiekko valmiiksi, ja yksijalkainen teline tuntuu riittävän minulle. Kasaamiseen meni 5-10 tuntia ja kalenteriaikaa vajaa viikko. Seuraavan voisi olettaa menevän nopeammin, sillä jouduin korjaamaan puolausta kahdesti: ensimmäisellä yrityksellä oli kaksi ristiin kolmen sijasta ja seuraavalla venttiilin reikä oli väärässä välissä. Nyt näyttäisi olevan suora, pyöreä ja keskitys kohdallaan, mutta oikea testi sitten kun saan kiekot pyörän alle. Käytin siis Roger Mussonin kirjaa oppaana. Kiekossa Hope 3 Pro -napa, Mavic CXP33 -kehä ja DT Competition -pinnat. Seuraavaksi sitten takakiekko.

    Työkalut (pystyssä oleva tupla-H -tikku on "dishing gauge"):


    Kotona on riittävästi ylijäämäpuuta, mutta metallia ei oikeastaan yhtään, joten eniten miettimistä aiheutti kiekon kiinnitys rihtauspukkiin. Kolmen euron M10-ratkaisu:


    Lievästi off-topic: paksupyöräketjussa on ollut jonkin verran puhetta Hopen laakereista, ja tarkistin yhteensä seitsemästä laakerista kuusi; vapaarattaan keskellä olevan jätin tutkimatta. Kaikissa oli rasvat, mutta kahdessa ehkä hieman kevyesti, joihin laitoin lisää. Laakerit ovat siis uutta mallia, joissa lukee Hope tiivisteissä.

    Pasi

  29. #659
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.322
    Terveeks, aika osallistua tähänkin pitkästä aikaa.

    Työn alle tulee 29" levarikiekkopari perinne 3-ristiin pohjalta. Ensi talveksi valmistunee uusi hiilikuitu-täysjäykkis ja siihen Schwalben 29" Ice Spikerit. Onko palstalaisilla kokemuksia Mavic TN 719 Disc 29er vanteesta? Hintaero Mavic TN 319 Disc 29er vanteeseen vain n. 15 euroa. Vannevalmistajia on toki monia mutta olen jotenkin jymähtänyt noihin Maviceihin. Kun ei osta niiden ihan halvinta päätä niin yleensä homma aina toimii. Mitäs 29" systeemejä on palstalla tullut kasailtua?
    "Hän löysi vihdoin itsensä", ne sanoivat miehestä, joka vasta varsin iäkkäänä lakkasi kehittymästä. -Samuli Paronen

  30. #660
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    334
    Cycloon väsäsin kiekot palikoista dt rr415 kehät,dt revolution pinnat ja novatecin kevyet navat. 28 pinnaa 2X muodostelmassa,paino 1600g ja hintaa kertyi 250€. Tarkoitus oli väsätä köykäiset mutta sen verran lujat kiekot että uskaltaa ajella myös poluilla. Lujuus jää nähtäväksi, revoista vois mainota että ovat just niin vmäiset pinnat rihdata kuin aiemmin ketjussa kerrottiin, laitoin jokaiseen pinnaan teipinpalan jotta kiertymistä olisi helpompi seurata ja silti piti varsinkin takakiekkoa leipoa useamman kerran kesken rihtauksen jotta jännitykset sais pois. Jostain syystä aseöljyllä voidellut nipat eivät toimineet kiristyksessä yhtä hyvin kuin vaseliinillä voidellut vaan napsuivat ja kirskuivat.
    Vetopuolelle tuli 100-106kg jännitys mutta nurjallepuolelle vain 50-55kg mikä tuntuu vähältä. Kuskin paino on alle 70kg joten pinnojen jännityksen luulis riittävän.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •