Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antti Salonen Katso viesti
Tyypillisin syy löystyviin pinnoihin on se, että ne menettävät ajon aikana jännityksensä ja nippelit kiertyvät tärinässä vähitellen auki. Kun kiekon päällä on kuormaa painuu vanne enemmän tai vähemmän kasaan maata vasten (kuten liioiteltuna tässä kuvassa), jolloin maata vasten olevien pinnojen jännitys vähenee tilapäisesti. Jos jännitys katoaa kokonaan voi nippeli kiertyä auki.

Yleisimmin ongelma ilmenee nimenomaan takakiekon vasemmalla puolella, koska siellä jännitys on pienin. Yleisesti ongelma ilmenee sitä helpommin mitä 1) pienempi jännitys 2) paksumpi pinna 3) joustavampi vanne ja 4) painavampi kuski. Kaverille rakensin maantiepyörään uuden takakiekon, sillä alkuperäisen kiekon kanssa yhtälö oli yksinkertaisesti mahdoton: vetelä vanne 80 kilon maksimijännityksellä (Mavic Open Sport), ohentamattomat pinnat ja lähes 100 kilon kuski.

Näinhän tuo menee, voipa olla että Stan's Arch ja Revolutionit (2-1.5-2 mm) on liian letku yhdistelmä reilun sadan kilon kuskille. Varsinkin kun lämmönvaihtelut on suuria, kiekot koottu kuitenkin jossain +22 lämpötilassa ja nyt ajelin reilun kympin pakkasessa; alumiini kuitenkin kutistuu enemmän kuin teräs niin pinnat menettää kireyttä jo ihan viemällä kiekot pakkaseen. Lisäksi voitelin nuo vanteet ja pinnat ennen kasausta tulevaisuutta ajatellen, olisi pitänyt ehkä käyttää vaseliinia tai pulttitervaa nipan kierteessä öljyn sijaan. Nyt ne on valmistajan suositukseen nähden ylitiukalla jonkin verran, lähinnä siis vetopuolelta, että sain tunkattua nuo ei-vetopuolen pinnat tuohon sadan kilon pintaan.