Lainaus Alkujaan tämän lähetti kesäjuippi Katso viesti
Suomessa ei ole pyöräilyssä tasoa. Jokainen voi päästä siis SM tasolle. Kun vertaa suomalaisten harjoittelua ulkomaalaisten vastaavaan, niin on siinä iso ero. Aivan mieletön. Suomessa ei vaan osata mennä nuorena riittävän hiljaa riittävän pitkään. Ulkomailla taas osataan, koska kelit ovat hienot ja näin ollen on kiva olla mukavassa säässä ulkona. Suomessa sataa vettä ja on kylmää silloin kun pitäisi olla ulkona retkeilemässä 10-14h päivässä. Sitten suomalaiset päättävät korvata harjoittelua tekemällä vain tehoja. Tämän seurauksena kehitytään vain tietylle tasolle nopeasti ja siitä ylöspäin ei koskaan päästä. Siinä käy sitten niin, että kansalliselle tasolle kyllä näin päästään, mutta pohjaa ei ole mille rakentaa kansainvälistä uraa. Joten SM-tasolle tehoharjoittelulla, mutta jos haluaa kansainväliselle tasolle niin sitten täytyy luoda kunnon pohjat. Jos ei huvita ja SM taso kelpaa niin OK.
No juuri näin on. Ei jakseta tehdä sitä perusharjoittelua - ja MYÖS HUONOISSA OLOISSA! Kaikki tekee vaan vetoja/ niitä intervalleja ja testejä, haluaa ulkomaanleireille lämpöiseen, ja sitten kun aletaan 2 harjoitusta päivässä - tulostaso heikkenee edelleen. ( mun esimerkki tulee kestävyysjuoksusta). Aika monessa kestävyyslajissa sm-tasolle ( palkinnoille) pääsee aika helposti. Se, haluaako kaikki sitten kansainväliselle tasolle? vai olinko mä ainut ( usein tuntuu että olin) jolle sm-voitto oli se juttu ja riitti oikein hyvin. Mutta urheilu voi olla myös "kiva harrastus" ja uskon että moni haluaa sitä "muutakin elämää".

Mutta miksi sitä peruskuntoharjoittelua karsastetaan? Mun mielestä ainakin se on kaikkein kivointa.