Minä kans olen ymmärtänyt SM-tason olevan elite-luokka, koska ne ajavat SM-kisoissa.
Kilpa- ja elite-luokan välillä ero on se, että kun elitessä ajetaan kovaa, niin ajetaan vain pidempään. Ei juuri kuitenkaan kovempaa kuin kilpaluokassa kovissakaan vedoissa. Pidempään ajamisessa sitten tulee se kovempi keskivauhti kuin myös että kilpaluokan ihan naurettavat vauhdit puuttuvat. Jotkut sanovat elitessä ajamisen olevan jopa helpompaa, kun kovan ja hiljaisen vauhdin ero on pienempi.
On Suomessa ennenkin ollut jääkiekkotaustaisia kovia kuskeja, ainakin junnutasolla, luulisin että elitessäkin.
Kisaa vain yksi vuosi kunnolla kilvassa (mahdollisimman paljon erilaisia kisoja, maantietä ja kortteliakin) sekä tietysti yhteislenkkejä lisäksi. 10km tempo jossain ohjatussa ryhmässä (seuran viikkotempo) kerran viikossa, tuo kummasti parannusta sekä on erittäin hyvä mittari oman kunnon seurantaan. Kerran viikossa kun saisi kolmen-neljän kaverin kanssa tosi kovan 30-40km vuoroverotreenin, niin kesällä ei sitten muuta tarvitakkaan kuin viikkotempo, vuorovetotreeni, huoltavat kevyet noiden väliin ja viikonloppuna kisa.
Siihen asti, että pyörällä pääsee ajamaan, kannattaa käydä kerran viikossa punttitrenissä. Se että on voimaa, kummasti auttaa siinä 2-3mín vedossa jossa kattotaan missä porukassa sivarissa pysyy.
Ja traninerilla joku VK-veto kerran viikossa talven ajan (tähän joku muu voi kertoa enemmän) tai mahdollisesti joku kunnollinen spinninkitunti.
Tuollaisilla minä ainakin lähtisin ensimmäiselle vuodelle.
Kirjanmerkit