GiantElectrobikeHephaGarmin
Sivu 4 / 40 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 3 4 5 6 14 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 91 - 120 / 1172

Aihe: Hyvät tuubirenkaat

  1. #91
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.084
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti E.T. Katso viesti
    Ihan vaan omien empiiristen kokemusten perusteella ei ne tuubit ainakaan kalliimmaksi tule, ja ovat vielä ällistyttävän helppo paikata, siis nämä nykytuubit.
    Täh? Paikkaako joku tuubeja? Jos minun tuubi sanoo SUUUH jostain muusta paikasta kuin venttiilistä, niin tuubi seuraavaksi makaa hiilarikiekkojen sijaan roskakorin pohjalla. Nih!

    ps) Paikkaako joku tuubeja?

    ps2) Täytyykö puhjenneet tuubit jemmata ja myydä eteenpäin halvalla kun joku paikkaa niistä käyttökelpoiset ittelleen?

  2. #92
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VesaP Katso viesti
    Täh? Paikkaako joku tuubeja? Jos minun tuubi sanoo SUUUH jostain muusta paikasta kuin venttiilistä, niin tuubi seuraavaksi makaa hiilarikiekkojen sijaan roskakorin pohjalla. Nih!
    No, pari kertaa olen joutunut tuubin paikkaamaan tien päällä. Paikka-aineella tuo on aikas kätevä toimenpide. Ennemmin teen tuon, kuin alan kiskomaan hampaat irvessä jotain kevennystuubia irti tien poskessa.

    Mihinkään vanhakantaiseen tuubien aukiratkomiseen en ole koskaan ryhtynyt, tuntuu aika epätoivoiselta hommalta. Ja noi pari Contia jotka olen "paikannut" ovat vielä ajokelpoisia, eivät tosin nyt ajossa. Tuon paikkaamisoperaation jälkeen ajelin niillä kyllä vielä aika paljon. Taitaa roskis olla niille jo oikea osoite....

  3. #93
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.084
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti E.T. Katso viesti
    alan kiskomaan hampaat irvessä jotain kevennystuubia irti tien poskessa.
    Osu ja uppos!

    ps) EeeTee prkle! Tuubinrepimisshow on mukavaa viihdettä tylsän ajelun väliin!

    ps2) Itse en kyllä uskalla laittaa "mömmöllä" korjattuun tuubiin enää 10-11 baria paineita. Pelottaa että tuubi lasahtaa silmille pumpatessa...

  4. #94
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.660

    Nauraa Tuubien "loppusijoituspaikka" => Pekalle

    Tiedoksi vaan, että olen sujuvasti paikannut kavereidenkin (suht' uusia/ hyväkuntoisia) tuubeja - joilla sitten olen ajellut tyytyväisenä. Esimerkiksi viime TdH:ssa takana oli paikattu tuubi Cool!!!

    J.k. Edellinen siis vinkkinä, että jos teillä on lähes uutena puhjennut (... miel. hyvin pieni reikä/ vuoto) mutta laadukas tuubirengas, niin lahjoittakaa se minulle (= varmasti parempi vaihtoehto kuin roskis ) -- Kiitos!!!
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

  5. #95
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    182
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti E.T. Katso viesti
    No, pari kertaa olen joutunut tuubin paikkaamaan tien päällä. Paikka-aineella tuo on aikas kätevä toimenpide. Ennemmin teen tuon, kuin alan kiskomaan hampaat irvessä jotain kevennystuubia irti tien poskessa.
    Mites litkutetut tuubit, onko kokemuksia? Kannattaako tehdä? nimim. asiaa harkitseva

  6. #96
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.084
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka Sirkiä Katso viesti
    J.k. Edellinen siis vinkkinä, että jos teillä on lähes uutena puhjennut (... miel. hyvin pieni reikä/ vuoto) mutta laadukas tuubirengas, niin lahjoittakaa se minulle (= varmasti parempi vaihtoehto kuin roskis ) -- Kiitos!!!
    Perkule sentään, tämän kun olis tiennyt muutama vuosi sitten kun kilometrejä tuli ihan eritahtiin tien päällä mitä nyt niin olisit saanut kauden aikana kassillisen puhjenneita tuubeja... Nykyisellä ajomäärällä nuo kestää "isältä pojalle" nuo tuubit.

  7. #97
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Merckx Katso viesti
    Mites litkutetut tuubit, onko kokemuksia? Kannattaako tehdä? nimim. asiaa harkitseva
    Yhden renkaan litkutin Tufon vaalealla mönjällä. ja toimihan se, reikäkin oli aika iso. Roiskui aika paljon pihalle sotkien pyörää, mutta pääasia että toimi.

    En kyllä osaa sanoa mikä kannattaa ja mikä ei. Itse en enää litkuta noita etukäteen. Nyt kun tuli hommattua lateksisisuriset Veloflexit, niin kiinnostaisi tietää, toimiiko caffelatex jos sen ruuttaa sisään vasta renkaan puhjettua. Luulisi kyllä. Etukäteen ei viitsisi laittaa 50 ml per rengas.

  8. #98
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Caffelatexia on kehuttu – itse en ole vielä päässyt kokeilemaan – ja tuon pullon mukana olevassa spruutassa on ainakin sellainen suutinkappale joka ruuvautuu prestaan jossa ei ole irroitettavaa sielua.
    Tuleeko se spruutta siis sen pelkän pullonkin mukana vai pitääkö ottaa tuo koko tubeless conversion -kit?

  9. #99
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    101
    Tufo elite ride 23 kusahti takaata muutaman sadan kilometrin jälkeen. Puoli pullollista tufon extremeä sisään, pyörittelyä ja reiän hakua ja 16g co2 perään. Ei pysynyt co2 kauaa sisällä. Maaliin pääsi hiljalleen ja ilmaa pumpusta, jolloin alkoi pysymään. Seuraavana päivänä taas suhinat ja loppupullo sisään. Sotki venttiilinsydämen pyöritellessä sitä takaisin kiinni ja ilmaa ei oikein saanut sisään -> sydän irti ja mömmöt pois välistä, niin nyt ollut taas muutaman sata kilometriä ja 10bar oon pistellyt. Vähän tuntus pomppivan tuon paikan jälkeen..

    Voikohan tollaisen litkutetun ottaa pois sitten kun sillä kyllästyy ajamaan ja laittaa sen joskus syksyllä vielä takaisin?

  10. #100
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.660
    1) Joku kyseli edellä, että onko tuubien kokeileminen muka miten edullista...? No, ei tietysti ole, jos uusilla vehkeillä aloittaa/ tuubikiekon omaksi ostaa. Jos ja kun (!) sattuu olemaan jonkin pyöräilyseuran jäsen, niin tuubivanteita/-kiekkoja löytyy kyllä jokaisen wanhemman harrastajan autotalleista tms. vaikka kuinka paljon. Ei ehkä niitä kaikkein kalleimpia hiilikuituisia, mutta ihan käyttökelpoisia alumiinisia. -- Itselläni on esim. heti lainattavissa 2 kpl etukiekkoja tuubivanteella. Tällöin tuubien "makuun" pääsee noin 25-35 eurolla (halpa tuubirengas + liimaputkilo), ja saapa saman tien tuubin liimauksenkin opetusta, jos tarpeen (...pons asini...).

    2) Muistutan mieliin, että tuubeilla ajetaan rengasrikon/ renkaanvaihdon jälkeen yleisesti siten, että niitä ei ole liimattu (tai on ehkä vain teipattu) vanteelle. Tämä on tuubien normaalia käyttöä - eikä omankaan kokemukseni mukaan mitenkään haitallista, jos ja kun muistaa liimata vaihdetun/ uuden tuubin myöhemmin kunnolla paikoilleen.
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

  11. #101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VesaP Katso viesti
    Osu ja uppos!

    ps) EeeTee prkle! Tuubinrepimisshow on mukavaa viihdettä tylsän ajelun väliin!

    ps2) Itse en kyllä uskalla laittaa "mömmöllä" korjattuun tuubiin enää 10-11 baria paineita. Pelottaa että tuubi lasahtaa silmille pumpatessa...
    --> Huh huh mitä paineita ....taidat ajaa kilpaa
    retrokilpuriini pistän vain 7-8 bar ja mukavasti rullaa

    JT

  12. #102
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Aika moni näyttää tämän foorumin perusteella käyttävän noita huiman kovia paineita. Renkaaseen merkitty maksimipaine ei käsittääkseni tarkoita, että sitä olisi pakko käyttää...

    Nuo isot paineet sopivat varmaan jonnekin velodromille, mutta suomalaiselle maantielle oikea paine on monesti ihan jotain muuta.
    Rule #1: Obey The Rules

  13. #103
    Liittynyt
    01/2003
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    586
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kervelo Katso viesti
    Renkaaseen merkitty maksimipaine ei käsittääkseni tarkoita, että sitä olisi pakko käyttää...
    Jos renkaan kylkeen on painettu 8-14 bar (näin esim. Vittoria Corsa CX:ssä), niin pitäisikö tyytyä 6,5 barin paineisiin, jos jollakin tietyllä rengasmallilla on jonkun hippiäisen painoilla tuo alhainen paine todettu optimaaliseksi?

  14. #104
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.114
    Ihan mielenkiintoista, jos 8,5 ja 10 barin paineilla on tosiaan noin iso merkitys rullaamisen kannalta. Varmaan pito "vähän" kärsii ainakin normaalilla tien pinnalla, kun laittaa 10 baria painetta tuubiin, mutta jos rullaavuudessa on perstuntumalla huomattava ero, niin ainakin tempossa kannattaa laittaa kunnon paineet kumeihin.
    6.7 WTF/kg


  15. #105
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jussi Katso viesti
    Tuleeko se spruutta siis sen pelkän pullonkin mukana vai pitääkö ottaa tuo koko tubeless conversion -kit?
    Ostin 1000ml pullon, siis Caffelatexin reiänestoainetta, ja siinä tuli mukana (mutta voi tietysti olla Wigglen politiikkaa). Tubelessista en tiedä mitään.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti StePe Katso viesti
    Jos renkaan kylkeen on painettu 8-14 bar (näin esim. Vittoria Corsa CX:ssä), niin pitäisikö tyytyä 6,5 barin paineisiin, jos jollakin tietyllä rengasmallilla on jonkun hippiäisen painoilla tuo alhainen paine todettu optimaaliseksi?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Ihan mielenkiintoista, jos 8,5 ja 10 barin paineilla on tosiaan noin iso merkitys rullaamisen kannalta. Varmaan pito "vähän" kärsii ainakin normaalilla tien pinnalla, kun laittaa 10 baria painetta tuubiin, mutta jos rullaavuudessa on perstuntumalla huomattava ero, niin ainakin tempossa kannattaa laittaa kunnon paineet kumeihin.
    Niin, en nyt jaksa etsiä juttua (jossain täällä foorumilla se oli) mutta ideana oli nimenomaan että liian kova paine aiheuttaa renkaan pomppimista ja tätä kautta tehohävikkiä (mukavuuden lisäksi), ja suositus oli että ajettaisiin mahdollisimman pienellä paineella niin että rullaavuus ei häviä (joka tietysti tapahtuu kun paine laskee liikaa). Liitteenä oli laskentakaavio johon laitettiin paino, painojakauma ja kumin koko ja se laski käsittääkseni jotain 25% kompressiota.

    Proffatasolla esim. Levi Leipheimer jaksaa aina välillä asiasta mainita. Muistaakseni herran suosikkipaine normikelillä on 100/110psi eli siis jotain 6,5/7,5 bar luokkaa.

  16. #106
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jussi Katso viesti
    Tuleeko se spruutta siis sen pelkän pullonkin mukana vai pitääkö ottaa tuo koko tubeless conversion -kit?
    Ostin 1000ml pullon, siis paikka-ainetta, ja siinä tuli mukana (mutta voi tietysti olla Wigglen politiikkaa). Tubelessista en tiedä mitään.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti StePe Katso viesti
    Jos renkaan kylkeen on painettu 8-14 bar (näin esim. Vittoria Corsa CX:ssä), niin pitäisikö tyytyä 6,5 barin paineisiin, jos jollakin tietyllä rengasmallilla on jonkun hippiäisen painoilla tuo alhainen paine todettu optimaaliseksi?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Ihan mielenkiintoista, jos 8,5 ja 10 barin paineilla on tosiaan noin iso merkitys rullaamisen kannalta. Varmaan pito "vähän" kärsii ainakin normaalilla tien pinnalla, kun laittaa 10 baria painetta tuubiin, mutta jos rullaavuudessa on perstuntumalla huomattava ero, niin ainakin tempossa kannattaa laittaa kunnon paineet kumeihin.
    Niin, en nyt jaksa etsiä juttua (jossain täällä foorumilla se oli) mutta ideana oli nimenomaan että liian kova paine aiheuttaa renkaan pomppimista ja tätä kautta tehohävikkiä (mukavuuden lisäksi), ja suositus oli että ajettaisiin mahdollisimman pienellä paineella niin että rullaavuus ei häviä (joka tietysti tapahtuu kun paine laskee liikaa). Liitteenä oli tosiaan laskentakaavio johon laitettiin paino, painojakauma ja kumin koko ja se laski käsittääkseni jotain 25% kompressiota.

    Proffatasolla esim. Levi Leipheimer jaksaa aina välillä asiasta mainita. Muistaakseni herran suosikkipaine normikelillä on 100/110psi eli siis jotain 6,5/7,5 bar luokkaa. Kyseessä on tietysti aika kevyt heppu.

  17. #107
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Jep! Ruhab on taas oikeassa. Liian kovilla paineilla rengas pomppii ja ei ole nopea. Tour-magasinessakin muutama vuosi sitten asiaa mittailtiin ja todettiin, että rupisella asfaltilla 25 millin rengas kuuden kilon paineilla oli nopein, mutta ajajan painoa en muista. Ihan sileällä sitten 23 millinen oli nopeampi 8 kilon paineilla. Avoista olis silloin kysymys, mutta muistan, että tuubejakin oli silloin mukana, mutta en muista niiden sijoituksia mittauksissa.

    Edit: Tässä vähän juttua vierintävastuksesta.
    hannupulkkinen muokkasi tätä : 20.04.2011 at 16.48
    Jos et aja et voi ottaa!

  18. #108
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.660

    Peukalo ylös Paineista definitiivisesti

    Lainaus auktoritatiivisesta pyöräilylähteestä:

    "Renkaassa on oltava riittävä ilmanpaine, eturenkaassa 6-7 ik ja takarenkaassa 7-8 ik, rata-ajossa 9-11 ik. Huomattakoon, että ylipaine aiheuttaa 'värinää' nopeassa liikkeessä ja siten lisäkitkaa. Räjähtämisvaaran lisääntyessä rengas menettää tällöin tärkeän 'iskunvaimennus'-ominaisuutensa."

    Just näin

    J.k. Tuo 'ik' on siis lyhenne ilmakehästä ...joka bar'inakin tunnetaan.
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

  19. #109
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.281
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Tufon ja monien muiden paikka-aineita ei sitten saa käyttää sellaisissa tuubeissa joissa on lateksia sisällä koska niissä on ammoniakkia tjsp. (Tufoissa on butyyliä sisällä). Caffelatexia on kehuttu – itse en ole vielä päässyt kokeilemaan – ja tuon pullon mukana olevassa spruutassa on ainakin sellainen suutinkappale joka ruuvautuu prestaan jossa ei ole irroitettavaa sielua.
    Tulipahan selviteltyä että tufon extreme kyllä toimii lateksin kanssa mutta tuo caffelatex on parempi koska siinä ei ole sitä ammoniakkia.
    http://weightweenies.starbike.com/fo...25545&start=75

  20. #110
    Liittynyt
    08/2007
    Viestit
    237
    Jatketaanhan vähän aihetta. Mistä päin Mastik'One -käyttäjät ostatte liimanne?

    Tosi tylsää, kun PK-seudun "tarjonta" vaihtelee Schwalben tai Continentalin liimojen välillä. Myös vähän tylsää ostella tällaisia pikkujuttuja netistä tarvittaessa. Tosin tällä hetkellä ainakin minun tuntemieni / käyttämieni nettikauppojenkin tarjonta on hieman rajallisen oloista.

  21. #111
    Liittynyt
    08/2007
    Viestit
    237
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka Sirkiä Katso viesti
    "Renkaassa on oltava riittävä ilmanpaine, eturenkaassa 6-7 ik ja takarenkaassa 7-8 ik --
    Minä en kyllä jättäisi alle 8 barin paineita tuubikiekkoon. Ihan sen vuoksi, että iso osa tuubin kehällä pitävästä voimasta kuitenkin perustuu ilmanpaineeseen. Rengas painautuu vannetta vasten lujemmalla voimalla, jne.

    Omien kokemuksien pohjalta voin todeta, että hyvä ja keskitasoinenkin tuubirengas on todella mukava ajettava juuri tuossa 8 bar kieppeillä. En halua lähteä vertailemaan, miltä vastaavat paineet tuntuvat avorenkailla koska asia pitää kokea. Avorengashepulle on ihan turha selittää hyvän tuubin ja "älyttömältä" kuulostavan 10 bar paineen tuntumaeroa avorenkaaseen ja vaikkapa 6,5 bar paineeseen. Puhutaan kuitenkin ihan eri asioista joka tapauksessa.

    Itse pistän renkaat (tuubit) runsaaseen 8 bar paineisiin ennen lenkkiä ja kisoja. Ajopaino minulla noin 60kg - 61kg (175cm). Mainitsen, koska katson sen vaikuttavan mielipiteisiini noista painelukemista. Raskaammalla kaverilla painelukemat ovat varmasti erilaiset.

    Tietysti riippuu tuubirenkaasta (pohjanauhan muoto, onko saumoja, jne), liimaajasta ynnä muista tekijöistä viime kädessä. Pekalla on varmaan muutama vuosikymmen minua enemmän kokemusta tuubeista. En kuitenkaan neuvoisi yleisellä foorumilla jättämään tuubirenkaan painetta 6 bariin kuskista riippumatta.

  22. #112
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nga Katso viesti
    En kuitenkaan neuvoisi yleisellä foorumilla jättämään tuubirenkaan painetta 6 bariin kuskista riippumatta.
    Höpö höpö... Kyllä ne crossituubitkin pysyy kiinni vaikka painetta on 2-3 baaria, kunhan vaan on liimattu kunnolla.

  23. #113
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nga Katso viesti
    Minä en kyllä jättäisi alle 8 barin paineita tuubikiekkoon. Ihan sen vuoksi, että iso osa tuubin kehällä pitävästä voimasta kuitenkin perustuu ilmanpaineeseen. Rengas painautuu vannetta vasten lujemmalla voimalla, jne.
    Jos kehällä pitävä voima perustuu ilmanpaineeseen, voitko spekuloida, miten avorengas tarvitsee taitetun vanteen, jottei se luiskahtaisi ulos vanteelta? Jos laittaa avon vanhanmalliselle nk "non-hooked" vanteelle, se pullahtaa pois sieltä, kun paineen nostaa maantierenkaan lukemiin.

  24. #114
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.471
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka Sirkiä Katso viesti
    2) Muistutan mieliin, että tuubeilla ajetaan rengasrikon/ renkaanvaihdon jälkeen yleisesti siten, että niitä ei ole liimattu (tai on ehkä vain teipattu) vanteelle. Tämä on tuubien normaalia käyttöä - eikä omankaan kokemukseni mukaan mitenkään haitallista, jos ja kun muistaa liimata vaihdetun/ uuden tuubin myöhemmin kunnolla paikoilleen.
    Siksi aikoinaan piti vararengas olla kerranliimattua mallia kontaktin parantamiseksi.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  25. #115
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Tallinna
    Viestit
    288
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Siksi aikoinaan piti vararengas olla kerranliimattua mallia kontaktin parantamiseksi.
    Kyllä se uusikin pysyi hyvin lenkin loppuun (hieman vain kettumaisempi laittaa tien poskessa päälle). Ei sitä nyt mitään korttelikanttauksia pidä tehdä liimaamattomalla tuubilla...

    Joskus menny junnuna pidempikin aika kun ei ole muistanu tuubia liimata, eikä kertaakaan ole sen takia vanteelta lähteny..

  26. #116
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.073
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nga Katso viesti
    Minä en kyllä jättäisi alle 8 barin paineita tuubikiekkoon. Ihan sen vuoksi, että iso osa tuubin kehällä pitävästä voimasta kuitenkin perustuu ilmanpaineeseen. Rengas painautuu vannetta vasten lujemmalla voimalla, jne.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jan Katso viesti
    Jos kehällä pitävä voima perustuu ilmanpaineeseen, voitko spekuloida, miten avorengas tarvitsee taitetun vanteen, jottei se luiskahtaisi ulos vanteelta? Jos laittaa avon vanhanmalliselle nk "non-hooked" vanteelle, se pullahtaa pois sieltä, kun paineen nostaa maantierenkaan lukemiin.
    Jep. Suuremmalla paineella renkaan muotoinen rinkula pyrkii venymään ja ympyrän kehä pitenee > rengas ennemminkin löystyy vanteella.
    Homman voi testata pelkällä sisärenkaalla. Painetta sisään niin, että rengas on muodossaan. Mitataan sisähalkaisija. Painetta lisää niin, että rengas selvästi paksunee. En ole koskaan mitannut, mutta käytännön kokemuksella lyön pääni vetoa että sisähalkaisija suurenee.

    Viime vuonna Liedon ajoissa mun takatuubi tyhjeni ajossa. Huomasin tyhjenemisen vasta kun rengas muljahti korttelikurvissa alla, ei se mihinkään vanteelta lähtenyt. Olin kyllä jo hetken ihmetellyt ajon raskautta. Painetta oli varmaan pari-kolme kiloa jäljellä kun heivasin viimeisellä kierroksella, nilkuttaen sillä samaisella tuubilla kuitenkin vielä maaliin, viitisen kilsaa. Viimeiset sadat metrit ajoin putkelta hiljaa, paino mahdollisimman edessä, kun lopussa kumi oli lähes täysin tyhjä. Pieni oli reikä...
    Kaar ittelles vaa

  27. #117
    Liittynyt
    02/2006
    Paikkakunta
    Joensuu
    Viestit
    376

    Kokemuksia Schwalben tuubista

    Onko kellään kokemusta tuosta schwalben ultermo ht:sta? Näyttäs samalta kuin contin competition mut lateksisisurilla. Jos ois yhtä kestävä kuin competition ja lateksisisurin ansiosta contia rullaavampi niin vaikuttaisi aika kovalta yhdistelmältä.
    Puserra,puserra...

  28. #118
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.471
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti villef Katso viesti
    Kyllä se uusikin pysyi hyvin lenkin loppuun (hieman vain kettumaisempi laittaa tien poskessa päälle). Ei sitä nyt mitään korttelikanttauksia pidä tehdä liimaamattomalla tuubilla...

    Joskus menny junnuna pidempikin aika kun ei ole muistanu tuubia liimata, eikä kertaakaan ole sen takia vanteelta lähteny..
    Uusi puhjenneena oli kaupunkiliikenteessä vähän riski ja lähtee helposti irti - joskus junnuna tullut kokeiltua.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  29. #119
    Liittynyt
    08/2007
    Viestit
    237
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Höpö höpö... Kyllä ne crossituubitkin pysyy kiinni vaikka painetta on 2-3 baaria, kunhan vaan on liimattu kunnolla.
    Ei se ihan höpöhöpöä taida kuitenkaan olla. En missään nimessä väitä, että ilmanpaine olisi se ainoa tai ensisijaisin renkaan vanteella pitävä voima. Tämän todistaa vaikkapa tuo CC-tuubin kehällä pysyminen alhaisilla paineilla.

    Jos ajaisin CC:tä, varmaankin ajaisin tuubikiekoilla ja vastaavilla ilmanpaineilla.

    Oma ajatukseni oli, että maantiekäytössä "vaatimustaso" poikkeaa CC-käytöstä. Toisin sanoen maantiekäytössä, jolloin paineet voivat olla esim. CC-käyttöä selvästi korkeammat, voidaan tukeutua yhtenä merkittävänä tekijänä tuohon paineeseen renkaan paikalla pitäjänä.

    Viime kädessä riittävästi paikallaan pitävää voimaa, niin voidaan pistää juuri niin alhaiset ilmanpaineet kuin huvittaa?

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jan Katso viesti
    Jos kehällä pitävä voima perustuu ilmanpaineeseen, voitko spekuloida, miten avorengas tarvitsee taitetun vanteen, jottei se luiskahtaisi ulos vanteelta? Jos laittaa avon vanhanmalliselle nk "non-hooked" vanteelle, se pullahtaa pois sieltä, kun paineen nostaa maantierenkaan lukemiin.
    En voi. En tunne tollaisen vanteen toimintaperiaatetta. En myöskään tiedä, miten tämä liittyy tuubeihin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka L Katso viesti
    Jep. Suuremmalla paineella renkaan muotoinen rinkula pyrkii venymään ja ympyrän kehä pitenee > rengas ennemminkin löystyy vanteella.
    Homman voi testata pelkällä sisärenkaalla. Painetta sisään niin, että rengas on muodossaan. Mitataan sisähalkaisija. Painetta lisää niin, että rengas selvästi paksunee. En ole koskaan mitannut, mutta käytännön kokemuksella lyön pääni vetoa että sisähalkaisija suurenee.

    Viime vuonna Liedon ajoissa mun takatuubi tyhjeni ajossa. Huomasin tyhjenemisen vasta kun rengas muljahti korttelikurvissa alla, ei se mihinkään vanteelta lähtenyt. Olin kyllä jo hetken ihmetellyt ajon raskautta. Painetta oli varmaan pari-kolme kiloa jäljellä kun heivasin viimeisellä kierroksella, nilkuttaen sillä samaisella tuubilla kuitenkin vielä maaliin, viitisen kilsaa. Viimeiset sadat metrit ajoin putkelta hiljaa, paino mahdollisimman edessä, kun lopussa kumi oli lähes täysin tyhjä. Pieni oli reikä...
    Yhteenvetona kahteen ensimmäiseen quoteen. En siis väittänyt, että ilmanpaine olisi ainoa asia, joka merkitsee. Hain sitä, että se on tärkeä osatekijä, mitä tulee renkaan vanteellapysymiseen. Luulen, että Pekka L:n postaus komppaa sitä mitä itsekin haen tässä takaa.

    [EDIT]Luin tuon postauksen renkaan halkaisijasta uudelleen. Ainakin, kun itse pumppaan tuubiin paljon ilmaa (ilman, että tuubi on kehällä) käy kaksi asiaa:
    1) Tuubin paksuus kasvaa.
    2) Tuubin muodostaman renkaan sisähalkaisija pienenee. Varsinkin sellaisella tuubilla missä ei ole saumoja ja missä venttiili ei käänny sivulle (Tufo) -> parempi kontakti vanteen liimapintaan.[/EDIT]

    Poikkeavia hyviä käytäntöjä varmasti on. Varsinkin foorumilaisilla.

    [EDIT2]Testasin huippupikaisella mittauksella 320 TPI Vittorian Corsa EVO CX renkaalle. Asetin lattialle, pumppasin 1 bar paineeseen. Ei tietenkään tule kuin silmämääräinen ympyrä. Merkitsin kahden suunnilleen toisiaan vastakkain olevien sisäkehän kohdat ja mittasin, noin 59.5cm. Pumppasin 8 bar paineelle, jonka aikana rengas kääntyi odotetusti 180 astetta ympäri. Katsoin samasta mittauslinjasta nyt sisäänpäin kääntyneiden renkaan tietä vasten osuvien pintojen välisen etäisyyden, noin 54cm.[/EDIT2]
    nga muokkasi tätä : 21.04.2011 at 14.12

  30. #120
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Minä olen ajanut 25 millisillä Schwalbe Stelvioilla 4-5 kilon paineilla kun en ole aina lenkille lähtiessäni muistanut pumpata ja hyvin ovat pysyneet.
    Mallorgalla ajoin lähes tyhjällä tuubilla serpentiiniä alas, tosivarovasti kyllä, mutta pysyivät kehillä.

    Minulle on tulossa nuo Schwalbe Ultremot. Kerron sitten kokemuksista vaikka taidan käyttää niitä vain eturenkaina ja takana käytän Stelvioita.

    Nämä jälkimmäiset ovat kyllä olleet erittäin mukavat ajaa ja testasin niitä niin, että ajoin täsmälleen samanlaisilla avoilla ja lateksisisureilla samalla lenkillä välillä kiekkoja vaihtaen. En voisi sanoa, että ero oli suuri. Molemmat olivat tosihyviä, mutta tuubit ehkä vielä hieman mukavammat, tosin tuubikiekot olivat parisen sataa grammia painavammat kappale.
    Nyt on kahdet kiekot, avot ja tuubit, täsmälleen samanpainoiset. Pitää taas kokeilla.
    hannupulkkinen muokkasi tätä : 21.04.2011 at 22.15 Syy: typo
    Jos et aja et voi ottaa!

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •