Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka Sirkiä Katso viesti
"Renkaassa on oltava riittävä ilmanpaine, eturenkaassa 6-7 ik ja takarenkaassa 7-8 ik --
Minä en kyllä jättäisi alle 8 barin paineita tuubikiekkoon. Ihan sen vuoksi, että iso osa tuubin kehällä pitävästä voimasta kuitenkin perustuu ilmanpaineeseen. Rengas painautuu vannetta vasten lujemmalla voimalla, jne.

Omien kokemuksien pohjalta voin todeta, että hyvä ja keskitasoinenkin tuubirengas on todella mukava ajettava juuri tuossa 8 bar kieppeillä. En halua lähteä vertailemaan, miltä vastaavat paineet tuntuvat avorenkailla koska asia pitää kokea. Avorengashepulle on ihan turha selittää hyvän tuubin ja "älyttömältä" kuulostavan 10 bar paineen tuntumaeroa avorenkaaseen ja vaikkapa 6,5 bar paineeseen. Puhutaan kuitenkin ihan eri asioista joka tapauksessa.

Itse pistän renkaat (tuubit) runsaaseen 8 bar paineisiin ennen lenkkiä ja kisoja. Ajopaino minulla noin 60kg - 61kg (175cm). Mainitsen, koska katson sen vaikuttavan mielipiteisiini noista painelukemista. Raskaammalla kaverilla painelukemat ovat varmasti erilaiset.

Tietysti riippuu tuubirenkaasta (pohjanauhan muoto, onko saumoja, jne), liimaajasta ynnä muista tekijöistä viime kädessä. Pekalla on varmaan muutama vuosikymmen minua enemmän kokemusta tuubeista. En kuitenkaan neuvoisi yleisellä foorumilla jättämään tuubirenkaan painetta 6 bariin kuskista riippumatta.