Jos teillä on pienet ja kevyet uimapatjat, joilla on hyvä nukkua, niin vinkkejä vaan meille muillekin!
Itse olen viimeiset vuodet pyörämatkailussa käyttänyt ihan perinteistä solumuovista retkipatjaa. Hyvä puolihan siinä on se, että ei paljoa paina (ei edes minun talvikäyttöön tarkoitettu aika paksu makuualusta) ja toimii kun junan vessa. Ei mene rikki. Mukavuus on sitten toinen juttu, mutta vuosikymmenten harjoittelulla en osaa makuualustaa kovasti moittiakaan.
Ehdoton huonopuoli on se, että oman makuualustan (paksuudesta johtuen) joudun rullaamaan. Sitten se on sellainen perus pötkylä, joka näppärästi kulkee rinkassa, mutta on rasittava putki takatarakalla ja aina tiellä. Ensi kesäksi on lähdössä reissuun joku keskihintainen ilmatäytteinen retkipatja, jonka saan taiteltua kuutioksi ja sijoitettua vaikka etutarakalle.
Ne vuosikymmeniä vanhat ilmapatjat joita olen käyttänyt joskus, ovat ainakin olleet sellaisia, ettei niissä ilmaosastoja itse patjassa, vaan ilma pakenee tehokkaasti kehon alta pois. Ei niillä ole kovin mukava nukkua. Ja tietenkin huono puoli on myös puhkeamisriski. Tosin pyöräretkellähän on paikkausvälineetkin mukana. Ja kehitys lienee tälläkin saralla mennyt eteenpäin.
Testireissullahan se selviää, jos teillä patjat on jo olemassa. Ja vaikka käytössä jotain ongelmia tulisi reissussa, niin solumuovisia makuualustoja varmasti saa mistäpäin Eurooppaa vaan. Jos mitään ei vielä ole hankittu, niin perinteinen makuualusta on halpa ja toimiva, joskaan ei täydellinen. Ilmatäytteiset makuualustat voi olla näppäriä hifikamoja, mutta niissäkin on kovasti laatueroja. Aina voi esim. Etolasta löytää ihan helmi uimapatjan, joka osoittautuu mukavaksi, kevyeksi ja kestäväksi. Kovin todennäköisenä en sitä vain pidä.
Edit: Kun minä ja muutkin kokoajan teille suositellaan testireissuja, niin kyse ei ole uusien turhasta patistelusta, vaan ihan normaalista toiminnasta. Itsellä on varusteisiin tullut täksi kesäksi pieniä muutoksia, mm. em. retkipatja, tarakat, renkaat, kengät ja vaatteet. Normaalien lenkkien yhteydessä testailen renkaita, kenkiä ja vaatteita, mutta yhden yön testireissulla testaan varusteet ennen neljän päivän retkeä, joka toimii testireissuna varsinaiselle kesän pitkälle pyörävaellukselle. Omat varusteet pitää tuntea ja niihin pitää voida luottaa. Kotimaassa on kivempi rauhassa hankkia, kokeilla ja testata varusteet, jotka saavat oikeutuksen lähteä mukaan reissuun. Kiireessä retkellä tulee todennäköisesti tehtyä kalliita ja huonoja hankintoja.
Kirjanmerkit