GiantHephaFillariElectrobike
Sivu 3 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 199

Aihe: Suht koht aloittelijana matkaan... Neuvoja?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti amy Katso viesti
    Ja "Euroopan" hinnoista. Itse en ole siis noissa maissa aiemmin käynyt, mutta olen kyllä kuullut (mm. uutisissa) että ruokakori Saksassa maksaa noin puolet siitä, mitä se Suomessa maksaa. No, näkeehän sen kun käy Lidlissäkin, plus Saksassa on vielä halvempaa.
    Olin muutama kuukausi sitten Frankfurtissa ja pari kertaa Berliinissä viime/toissa vuonna ja oli se ruoan ja oluen hinta aika järkyttävä verrattuna suomalaiseen. Järkytyin siitä kuinka kallista meillä on siihen verrattuna. Saatiin sitä rahaa siltii menemään ihan hyvin.. mutta nämä eivät olleetkaan mitään fillarointireissuja..

amy Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JiiPee Katso viesti
    Juu, pakkohan tätä on kompata ! Ne palkintobisset on vaan ihan must !

Amylle -> Lukaiseppa toi Mantiksen retkikertomus ajatuksen kanssa läpi. Ei välttämättä matkakuumetta laske mutta tarinassa on opettavaisia juttuja.
    Reissuromantiikan ja realismin eron kokee parhaiten satulassa. Mukavaa matkaa .
    Kiitos vinkistä, tuotapa tarinaa en aiemmin huomannutkaan lukea. Rankalta kuulostaa kyllä touhu ja mäkien ajaminen, mutta lohdutuksekseni huomasin, että tämä Mantis oli kuitenkin lähes joka päivä ajanut reilusti yli 100 km ja vieläpä peräkärryn kera - meillähän kilometrejä ilmeisesti tulee 45 per päivä. Sitäkin voi sitten sumplia niin, että Saksan puolella (ei vissiin kovin mäkistä Etelä-Saksasta?) voisi pyöräillä enemmänkin kuin tuon, jos Alpit ovat sitten tosi raskaat, kun kerran Pohjois-Suomikin...

Osaakos muuten kukaan sanoa Alppien lämpötiloista? Oltaisiin siellä siis toukokuun lopussa/kesäkuun alussa. Tietty se vaihtelee sen mukaan kuinka korkealla ollaan, mutta näillä pyöräreissaajien käyttämillä alueilla? Kannattako varata esim. pipot mukaan kylmiä öitä varten? Jos jollain on kokemusta tai tietoa asiasta, olisin kiitollinen.

brewster Guest
    Kiitos vinkistä, tuotapa tarinaa en aiemmin huomannutkaan lukea. Rankalta kuulostaa kyllä touhu ja mäkien ajaminen, mutta lohdutuksekseni huomasin, että tämä Mantis oli kuitenkin lähes joka päivä ajanut reilusti yli 100 km ja vieläpä peräkärryn kera - meillähän kilometrejä ilmeisesti tulee 45 per päivä. Sitäkin voi sitten sumplia niin, että Saksan puolella (ei vissiin kovin mäkistä Etelä-Saksasta?) voisi pyöräillä enemmänkin kuin tuon, jos Alpit ovat sitten tosi raskaat, kun kerran Pohjois-Suomikin...

Osaakos muuten kukaan sanoa Alppien lämpötiloista? Oltaisiin siellä siis toukokuun lopussa/kesäkuun alussa. Tietty se vaihtelee sen mukaan kuinka korkealla ollaan, mutta näillä pyöräreissaajien käyttämillä alueilla? Kannattako varata esim. pipot mukaan kylmiä öitä varten? Jos jollain on kokemusta tai tietoa asiasta, olisin kiitollinen.
    No noi alpit nyt vaan on aika pieni osa tosta teidäån suunnittelemasta kokonaismatkasta ettei siitä nyt tartte tehdä mitään norsua. Siksi suotittelen jos svaitsinkautta menette hankkimaan tietoa sveitsin fillarireiteistä. Ne on kuitenkin vedetty paikoista jotka on normaalin hyväkuntoisen ajettavissa. Ja solalla ja solalla on suuri ero. ON niitä melko mataliakin alppien ylitysrerittejä. Turhat kantamusket vaan kannattaa silti jättää kotiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JiiPee Katso viesti
    Juu, pakkohan tätä on kompata ! Ne palkintobisset on vaan ihan must !

Amylle -> Lukaiseppa toi Mantiksen retkikertomus ajatuksen kanssa läpi. Ei välttämättä matkakuumetta laske mutta tarinassa on opettavaisia juttuja.
    Reissuromantiikan ja realismin eron kokee parhaiten satulassa. Mukavaa matkaa .
    Kiitos vinkistä, tuotapa tarinaa en aiemmin huomannutkaan lukea. Rankalta kuulostaa kyllä touhu ja mäkien ajaminen, mutta lohdutuksekseni huomasin, että tämä Mantis oli kuitenkin lähes joka päivä ajanut reilusti yli 100 km ja vieläpä peräkärryn kera - meillähän kilometrejä ilmeisesti tulee 45 per päivä.
    Ei toi mun reissu niin kauhee ollu. Tosi hienoo se oli ja jäi hyviä muistoja, kuitenkin ensi kerralla teen muutamia asioita toisin, kuten blogin lopussa olen todennut. Tärkeimmät asiat on aloittaa reissu rauhallisesti (alle 100km/pvä), ja muistaa kuorman, välityksien sekä mäkien armoton yhtälö. Varsinkin jos suuntaa alpeille, on kolme eturatasta must. Kannattaa tosiaan käydä testaamassa mäkien ajoa pyörä kuormattuna esim PK-seudulla velskolantiellä on mukavia mäkiä, myös salpausselän ympäristö on mukavan mäkistä harjoittelu tannerta .

(ei vissiin kovin mäkistä Etelä-Saksasta?)
    Ja tuurilla sattuu reitille enemmän alamäkeä kuin ylämäkeä.

Osaakos muuten kukaan sanoa Alppien lämpötiloista?
    Uutisista olen kuullut (ja olihan siitä joku elokuvakin), että kun ilmasto lämpenee (kasvihuone ilmiön takia), niin Alppien jäätiköt sulavat. Ainakin siellä on sitten varmaan lämpimämpää kuin takavuosina (jolloin ylimmät tiet saattoivat avautua vasta kesäkuun lopulla).

Kannattako varata esim. pipot mukaan kylmiä öitä varten?
    Sveitsissä en ole koskaan käynyt, mutta yksi laskettelijatuttu kertoi, että siellä tulee helikopteri hakemaan, jos joutuu vaikeuksiin. Tuskin sitä pipoa kannattaa raahata mukana. Ja konjakkikoiriltahan saa lämmikettä, jos alkaa päätä palelemaan .
    Cino C. muokkasi tätä : 03.04.2009 at 13.38

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cino C. Katso viesti
    Uutisista olen kuullut (ja olihan siitä joku elokuvakin), että kun ilmasto lämpenee (kasvihuone ilmiön takia), niin Alppien jäätiköt sulavat.
    Paskapuhetta olet kuullut!!

Siitä miniläppäristä... itse olin juuri reilun viikon reppureissulla Etelä-Euroopassa ja välillä olisin kaivannut omaa nettipäätettä. Nettipisteitä ei ollut kovin tiheässä tai helposti löydettävissä, saattoivat olla kiinni siestan aikaan, jossain oli juuri monitori rikki, ja hinnat oli sellaista 3 euroa/puoli tuntia. Ilmaisesta (?) langattomasta verkosta kertovia tarroja näkyi useammin.

Riippuu varmaan alueesta, itse ehkä liikuin sitten vähän syrjemmällä eikä ollut sesonkiaikakaan. Tuntuu vaan, että moni tieto on nykyään helpommin ja luotettavammin saatavilla netistä kuin kyselemällä kieli/asenneongelmien vaikeuttaessa hommaa. Esim. saattaa saada varman vastauksen, kyllä niitä busseja menee puolen tunnin välein, ja sitten odottelet ja odottelet siinä pysäkillä... tai kaksi erilaista vastausta...

Kuulemma jopa ranskalaiset voi olla avuliaita englanniksi, kun ensin edes yrittää sanoa jotain "oikeiden ihmisten kielellä". Nyt siis opettelemaan neljällä tai viidellä kielellä fraasia: "Päivää, puhun kieltänne kovin huonosti. Puhutteko englantia?".

Muutaman fraasin opetteleminen on varmasti oiva neuvo. Oma syy tietenkin, mutta tosiaan itse en esim. suurta eurooppalaista kieltä kuten ranskaa osaa lainkaan... joten ei voi olettaa eikä niin olekaan, että kaikki osaisivat sitten esim. englantia tai ruotsia tai suomea . Vaikka haluaisivatkin auttaa. Elekieli tietenkin on hyvä.

Asenneongelmalla meinasin lähinnä sitä, että osa porukasta ei voi myöntää, etteivät tiedä jotain juttua, vaan antavat varman tuntuisen neuvon, joka saattaa olla ihan hihasta ravistettu. Eihän nettitieto tietenkään sekään aina luotettavaa ole, mutta helpompi harjoittaa lähdekritiikkiä siinä.

No ilman nettiyhteyttä pärjää ihan hyvin, saattaisi vaan säästää turhalta ympäriinsä juoksemiselta jossain tilanteessa.

Niin ja hyvää reissua alkuperäiselle kysyjälle, varmasti on mukavaa, vaikkei kaikki olisi viimeisen päälle säädettyä ennakkoon. Ja erittäin hyvä neuvo tuo pieni koereissu, näkee vähän mitä tarvitsee mukana ja mitä ei, ja miltä fillari tuntuu lastattuna. Johonkin lähikaupungin leirintäalueelle tms. jo riittää.

amy Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti alli Katso viesti
    Siitä miniläppäristä... itse olin juuri reilun viikon reppureissulla Etelä-Euroopassa ja välillä olisin kaivannut omaa nettipäätettä. Nettipisteitä ei ollut kovin tiheässä tai helposti löydettävissä, saattoivat olla kiinni siestan aikaan, jossain oli juuri monitori rikki, ja hinnat oli sellaista 3 euroa/puoli tuntia. Ilmaisesta (?) langattomasta verkosta kertovia tarroja näkyi useammin.

Riippuu varmaan alueesta, itse ehkä liikuin sitten vähän syrjemmällä eikä ollut sesonkiaikakaan. Tuntuu vaan, että moni tieto on nykyään helpommin ja luotettavammin saatavilla netistä kuin kyselemällä kieli/asenneongelmien vaikeuttaessa hommaa. Esim. saattaa saada varman vastauksen, kyllä niitä busseja menee puolen tunnin välein, ja sitten odottelet ja odottelet siinä pysäkillä... tai kaksi erilaista vastausta...
    Heips ja kiitoksia viestistä. Juu, olen itse asiassa taas vaihteeksi ottanut harkintaan tuon miniläppärin, kun ei se loppujen lopuksi paljonkaan tilaa vie, ja tuskin painaa edes kiloa. Ja kun meillä muutenkin tavara jakaantuu jo ihan mukavasti, kun ollaan kaksin lähdössä reissuun. Ostettiin tuollainen Euroopan karttakirja, ja mies olisi kovasti ottamassa sitä mukaan, mutta mielestäni miniläppärikin on paljon järkevämpi valinta, sinne voi sitten vaikka tallettaa ne kartat, pääsee nettiin kahviloissa ilmaiseksi jne. Tosin sen lataaminen sitten on ongelmallisempaa... Ja niin kuin joku sanoikin, sitä joutuu tietty pelkäämään jatkuvasti. Mutta tässä on vielä aikaa miettiä... Kiitos vinkistä kuitenkin.

amy Guest
    Hei ihmiset... Minkälaiset makuualustat teillä on ollut mukana matkassa? Itse sain eilen sellaisen idean, että jos ottaisi ihan vain uimapatjat mukaan, onko kukaan koskaan kokeillut? Saattaisivat nimittäin mennä pienempään tilaan ja varmasti ovat kevyempiä, ja lisäksi pehmeämmät ja paksummat makuualustat.

brewster Guest
    Amy, minä pyydän, kuittaa että olette ottaneet varteenne hyvien pyöräreittioppaiden hankkimisesta antamani neuvon. Siis EEEIII mitään euroopan karttakirjaa. Vaan joku saksan pieni fillarireittiopas ja sama vaikka netistä imuroituna sveitsisitä jos sen läpi aiotte mennä. Italiasta en edes tiedä onko siitä mitään fillarireittiopasta. Ei kai siellä mitään varsianisia fillarireittejä olekaan avvan pitää harjotta survivalia ja pujotella fiatteja ja alfaromeoita.

[QUOTE=amy;1114314sain eilen sellaisen idean, että jos ottaisi ihan vain uimapatjat mukaan, onko kukaan koskaan kokeillut? Saattaisivat nimittäin mennä pienempään tilaan ja varmasti ovat kevyempiä, ja lisäksi pehmeämmät ja paksummat makuualustat.[/QUOTE]

Kuulostaa hienolta, jos olette löytäneet makuualustoja kevyemmät uimapatjat. Onhan ne varmasti aikuisten mallia ja muutenkin tarpeeksi kestävät? Uimapatjojahan voi sitten käyttää vaikka auringonpalvontaan ja uimiseen, jos aikaa jää, siis ne ovat makuualustoja monikäyttöisemmät. Jostain biltemasta voisi saada sellaisen adapterin, millä voisi täyttää ne polkupyörän pumpulla, ei tarvitsisi ruveta keuhkoja rasittaan, tuli vaan mieleeni.

Tosta kielitaidosta muuten sellainen juttu, että jos Frankfurtin lentoasemalta kyselette suuntaa Milanoon, niin paikalliset ei välttämättä tiedä Milanosta mitään, sen nimi kun on saksaksi hauskasti Mailand.

Kyllä munkin mielestä keskivertoretkipatja on keskivertouimapatjaa kevyempi/pienempi, jos ilmatäytteisistä tai itsestääntäyttyvistä puhutaan.

Ex-retkikaveri käytti tuollaista perinteistä uimapatjaratkaisua, kun kyllästyi ohkaisempaan retkimalliin selkäongelmien takia - taitteli sen tavaratelineelle matkan ajaksi ja puhalsi iltaisin (hyvää harjoitusta keuhkoille). Oli muuten mukava, sen mitä sitä testasin .

Mulla on kesäksi sellainen Expedin puhallettava "miniuimapatjaa" muistuttava ilmatäytteinen patja. Ovat aika huonomaineisia keston suhteen ja viime kesänä jo tästäkin yksilöstä tihisi yön aikana pikku hiljaa ainakin puolet ilmoista pois, vuotokohtaa en löytänyt vaikka ammeessakin uittelin jälkikäteen.

Kontti Guest
    Jos teillä on pienet ja kevyet uimapatjat, joilla on hyvä nukkua, niin vinkkejä vaan meille muillekin!

Itse olen viimeiset vuodet pyörämatkailussa käyttänyt ihan perinteistä solumuovista retkipatjaa. Hyvä puolihan siinä on se, että ei paljoa paina (ei edes minun talvikäyttöön tarkoitettu aika paksu makuualusta) ja toimii kun junan vessa. Ei mene rikki. Mukavuus on sitten toinen juttu, mutta vuosikymmenten harjoittelulla en osaa makuualustaa kovasti moittiakaan.

Ehdoton huonopuoli on se, että oman makuualustan (paksuudesta johtuen) joudun rullaamaan. Sitten se on sellainen perus pötkylä, joka näppärästi kulkee rinkassa, mutta on rasittava putki takatarakalla ja aina tiellä. Ensi kesäksi on lähdössä reissuun joku keskihintainen ilmatäytteinen retkipatja, jonka saan taiteltua kuutioksi ja sijoitettua vaikka etutarakalle.

Ne vuosikymmeniä vanhat ilmapatjat joita olen käyttänyt joskus, ovat ainakin olleet sellaisia, ettei niissä ilmaosastoja itse patjassa, vaan ilma pakenee tehokkaasti kehon alta pois. Ei niillä ole kovin mukava nukkua. Ja tietenkin huono puoli on myös puhkeamisriski. Tosin pyöräretkellähän on paikkausvälineetkin mukana. Ja kehitys lienee tälläkin saralla mennyt eteenpäin.

Testireissullahan se selviää, jos teillä patjat on jo olemassa. Ja vaikka käytössä jotain ongelmia tulisi reissussa, niin solumuovisia makuualustoja varmasti saa mistäpäin Eurooppaa vaan. Jos mitään ei vielä ole hankittu, niin perinteinen makuualusta on halpa ja toimiva, joskaan ei täydellinen. Ilmatäytteiset makuualustat voi olla näppäriä hifikamoja, mutta niissäkin on kovasti laatueroja. Aina voi esim. Etolasta löytää ihan helmi uimapatjan, joka osoittautuu mukavaksi, kevyeksi ja kestäväksi. Kovin todennäköisenä en sitä vain pidä.

Edit: Kun minä ja muutkin kokoajan teille suositellaan testireissuja, niin kyse ei ole uusien turhasta patistelusta, vaan ihan normaalista toiminnasta. Itsellä on varusteisiin tullut täksi kesäksi pieniä muutoksia, mm. em. retkipatja, tarakat, renkaat, kengät ja vaatteet. Normaalien lenkkien yhteydessä testailen renkaita, kenkiä ja vaatteita, mutta yhden yön testireissulla testaan varusteet ennen neljän päivän retkeä, joka toimii testireissuna varsinaiselle kesän pitkälle pyörävaellukselle. Omat varusteet pitää tuntea ja niihin pitää voida luottaa. Kotimaassa on kivempi rauhassa hankkia, kokeilla ja testata varusteet, jotka saavat oikeutuksen lähteä mukaan reissuun. Kiireessä retkellä tulee todennäköisesti tehtyä kalliita ja huonoja hankintoja.

brewster Guest
    Ilmapatja on kylmä ja pitää inhottavaa kahinaa unissaan liikkuessa - varsinkin petikaverin liikkuessa. Niitä on kyllä oikeaan retkikäyttöön tehtyjä pieniä jotak ilmeisesti on aikas hyviä. JOskus oli sellainen untuvatäytteinenkin joka ei palella kylmällä ilmalla. En tiiä tehdäänkö niitä vielä. Olavt ainakin silloin tollasen halvan pyörän hintaisia. JOs tekee hankintaa pitkälä tähtäimellä pidän parhaan vaihtoehtona ThermARest ohuempaa itsetäyttyvää alustaa. Ja paksunpaa jos on luut alkanu kolottaa vanhuuttaan kuten brewsterlla. ON kestävä ja kevyt ja se ohempi versio menee pieneen tilaan aj on suhteellisen mukavakin.

Hei ihmiset... Minkälaiset makuualustat teillä on ollut mukana matkassa? Itse sain eilen sellaisen idean, että jos ottaisi ihan vain uimapatjat mukaan, onko kukaan koskaan kokeillut? Saattaisivat nimittäin mennä pienempään tilaan ja varmasti ovat kevyempiä, ja lisäksi pehmeämmät ja paksummat makuualustat.
    Mulla oli ekalla matkalla sellainen itsestään täyttyvä makuualusta jonka sisällä oli vaahtomuovi pehmuste(HALPA). Muuten hyvä mutta se kostui ja se olisi vaatinut joka aamuisen kuivattelun. Se sitten myös hajosi. Nyt ostin Haltin sellaisen "ilmapatjan" en sitä ole vielä päässyt kokeilemaan mutta pieneen tilaan se menee ja melko kevyt se on. Myyjän mukaan ilma patja on hyvä kesä olosuhteissa mutta jos maa on hivenenkin kylmä on myös patja kylmä.

Sitten vielä näistä Ranskalaisista. Minulle oli positiivinen yllätys koko kansa. Niin paljon on parjattu ja haukuttu tätä kansaa mutta minulla ei oikeastaan ole kuin hyviä kokemuksia. Englannilla pärjäsin resulla hyvin. Vajaan kahden viikon reissulla ei tullut kuin pari ihmistä vastaan jotka eivät puhuneet englantia. Ystävällistä kansaa. Päivittäin sai moneen kertaan sanoa päivää vastaan tulijoille ja kun nautin konditorioiden antimia pyöräni vieressä, ohikulkijat toivottivat "hyvää ruokahalua". Kokeilkaapa tätä Suomessa grillin nurkalla! Monesti kun olin tien risteyksessä tutkimassa karttaa pysähtyi viereeni auto tai ohikulkija kysyen tarvitsenko apua...

Mutta sitten taas jos paikallisilta kysyit ajo-ohjeita voit olla varma että annetut neuvot ovat väärin.. lähes aina kävi näin. Ja siten vielä Ranskassa tiet olivat merkattu todella huonosti eikä risteyksissä ollut viittoja minne tie vie ja muutenkin todella sekavaa...

Lisää mun varusteista ja matkasta
    www.matkafillari.com

Täältä myös ääni thermarestille. Tosin jos budjetti tiukka, kuten opiskelijoilla yleensä on, voi tuo tuntua turhan kalliilta vaihtoehdolta. Mukava nukkua, lämmin, menee pieneen tilaan ja kohtuu kevyt.

Uimapatjoistakaan en ole erikoisasiantuntija, mutta vielä en ole nähnyt sellaista joka olisi kevyt tai menisi pieneen tilaan. Niiden täyttäminen ja tyhjentäminenkin tuntuu yleensä olevan aikamoisen ähellyksen takana.

amy Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brewster Katso viesti
    Amy, minä pyydän, kuittaa että olette ottaneet varteenne hyvien pyöräreittioppaiden hankkimisesta antamani neuvon. Siis EEEIII mitään euroopan karttakirjaa. Vaan joku saksan pieni fillarireittiopas ja sama vaikka netistä imuroituna sveitsisitä jos sen läpi aiotte mennä. Italiasta en edes tiedä onko siitä mitään fillarireittiopasta. Ei kai siellä mitään varsianisia fillarireittejä olekaan avvan pitää harjotta survivalia ja pujotella fiatteja ja alfaromeoita.
    Kiitoksia muistutuksesta. Kuten sanoin, ei olla vielä päätetty lähteekö mukaan läppäri vai ei... Mutta jos lähtee, niin katsotaan ne reitit netistä, jos ei lähde niin paikan päältä ajateltiin ostaa ne pyöräreittioppaat.

amy Guest
    Ja kiitoksia kaikille maakualusta-vinkeistä... Mitään ei siis ole vielä hankittuna, joten otetaan nämä vinkit huomioon. :-) Toisaalta ne perus rullattavat makuualustatkin saattavat riittää, ollaanhan me nuoria, ja reissaamiseen esim. venäläisissä junissa (missä siis ei kovin pehmoisat pedit) totuttu. Ja kai sitä kaikkeen tottuu ja sopeutuu...

brewster Guest
    Kiitoksia muistutuksesta. Kuten sanoin, ei olla vielä päätetty lähteekö mukaan läppäri vai ei... Mutta jos lähtee, niin katsotaan ne reitit netistä, jos ei lähde niin paikan päältä ajateltiin ostaa ne pyöräreittioppaat.
    Tien päällä tulee koko ajan tenkkapoota että mihin pitää kääntyä, ja ollaan taas ihan pihalla suunnista ja kun väsyttääkin ja pitäisi löytää toi öypiakka. Ei silloin voi läppäriä aina ruveta kaivamaan. Kartat pitää olla printattuna ja koko ajan käsillä. Paras on sellainen ortliebin vedenpitävä karttatasku ohjainlaukkuun kiinnitettynä. Itse tein joskus etukäteen suunnitellusta reitistä kotona muovilaminoituja kopioita jotka ei muutu mujuksi ekassa sateessa.
    tai sitten karttaGPS. Sekin on vähän ongelmallinen fillarikäytössä kun patterit ei varmaan kestä edes lounaaseen saakka jos laitetta pitää koko ajan päällä. ------paperikartat pyöräreiteistä on paraas ellei ihan välttämätön-------- Sanon vielä että hyvillä autokartoillakaan ei eksy, mutta saksan ja sveitsin hienous = maankattavat eriytetyt fillarireitit jää hyödyntämättä. Itse olen senverran vanhankansan tekoa, että sähkövehkeitä en ottaisi muuta kuin taskulampun ja matkapuhelimen tai jotain sinnepäin

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brewster Katso viesti
    sähkövehkeitä en ottaisi muuta kuin taskulampun ja matkapuhelimen tai jotain sinnepäin
    Toisaalta, eikö koko reissu mene vähän hukkaan, jos ei pysty pitämään reissupäiväkirjaa reaaliajassa ja olemaan yhteydessä kavereihin? Ja kyllä isossa kaupungissa helpoin tapa selvittää asioita on infosivut, mutta pääseehän niille kännylläkin (jos löytää ilmaisen wlanin, muuten menee helposti sellaiset 150-200 euroa viikko, kokemusta on). No, nettikahvilat on hyvä vaihtoehto, Saksan turkkilaisilla on niitä melkein joka kadunkulmassa, ainakin isoissa kaupungeissa. Italian cafeissa surfailu kyllä oli ainakin muutama vuosi sitten ihan törkeen kallista.

Jossain muuten oli tarjolla sellainen ihme kumikuorinen läppäri, vähän niinkuin armeijamalli, kestää vettä ja kylmää. Olisin laittanut tähän linkin, mutta en enää löytänyt sitä mistään. Kallis se kyllä taisi olla...

Viime kesäkuussa oli Etelä-Saksassa aivan tajuttoman kylmää ja sateista (oltiin siellä juhannukseen saakka). Ei VOI sellaisia kelejä olla kahtena vuonna peräkkäin, joten uskoisin että säiden puolesta tänä vuonna on hyvä pyöräillä. Raekuuroja siellä voi kyllä aina tulla. Olisi nyt oma autokin ihan lommoilla, jos ei olisi hoksattu siirtää sitä puun alle suojaan. Sellaisia pingispallon kokoisia rakeita putoili.

Vaellus- ja fillarireittejä Saksassa on tosiaan valtavasti ja hyväkuntoisia. Mutta kyllä niille autoteiltäkin pääsee, kunhan on suunta vaan suurinpiirtein selvillä. Teidänhän on periaatteessa helppo suunnistaa, kun olette koko ajan menossa etelään

wma Guest

retkikokemus

Toisaalta, eikö koko reissu mene vähän hukkaan, jos ei pysty pitämään reissupäiväkirjaa reaaliajassa ja olemaan yhteydessä kavereihin? Ja kyllä isossa kaupungissa helpoin tapa selvittää asioita on infosivut, mutta pääseehän niille kännylläkin (jos löytää ilmaisen wlanin, muuten menee helposti sellaiset 150-200 euroa viikko, kokemusta on).
    Olikos tuo sarkasmia. Mä koen melkein toisin päin. Parasta on se, ettei tarvitse muuta kuin ns. hätätilassa olla yhteydessä kehenkään, tai kulutella aikaa netin ääressä muuten kuin säitä tarkistaen. Tämä vain oma ideani pyöräretkeilyssä.

Itse olen tehnyt yhden pyöräretken vaihteettomalla mummopyörällä, erittäin alkeellisilla varusteilla. Edessä perus metallikori jota joutui vahvistamaan reissun päällä rautatangolla ja nippusiteillä. Siinä oli ruokatarvikkeet, 1,5l vesipullo ja telttakepit. Muu teltta oli survottu satulan ja tarakan väliin retkipatjan kanssa. Tarakalle oli kiinnitetty nippusiteillä Elfa pyykkikori, jossa oli isohko reppu, makuupussi, parit kengät ja skeittilauta. painoa kaikkiaan oli varmaan lähemmäksi 50kg.
    Pyörään tulleita vikoja: etulokari tippui, etukori vaati vahvennusta, tarakka väsyi heijauksesta ja joudin sitä matkalla vahvistamaan. Takakori hajosi n. 30km ennen kotiintuloa aika vakavasti. Molemmat takanavan luo menevät raudat väsyivät poikki=)
    Tiedossa oli että pyörä ei välttämättä kestä. Jos olisi hajonnut pahemmin, niin olisin ostanut tien päältä uuden (käytetyn, halvan), ja lahjoittanut vanhan pois. Hätätilassa olisin saanut suurimman osan tavaroista reppuun ja selkään.

Retken pituus oli n 500km

Aikaa meni pari viikkoa. Ehdin käydä kaksilla festareilla ja skeitata monissa kaupungeissa, joten puhdas pyöräretki tämä ei ollut.

Yöpymiset tähtäilin yleensä joko uimarannan tai skeittiparkin viereen. Molemmat oli kohtalaisen onnistuneita ratkaisuja suurimmalta osin. Aamu-uinti on mukava herätys.

Itse pyöräily oli niin mukavaa, ettei mp3-soitinta tarvinnut käyttää viihdykkeenä ajellessa. Ei se turvallista olisi ollutkaan. Aloin kokea lähes heti retken jälkeen kovaa matkakuumetta uutta retkeä kohtaan. Nyt on hieman kevyemmin liikkuva VAIHDEpyörä ja siihen yksipyöräinen peräkärry.

Isoimmat ongelmat:
    Veden loppuminen. En viitsinyt raahata kuin 1,5l vettä mukana. Se määrä riittää juuri ja juuri ilta- ja aamuruokiin+toimiin. Välillä kävi niin, ettei aamulle jäänyt kuin pari huikkaa.. Seuraavalla retkellä mukana vähintään 3l tonkka.
    Raskas kuorma, eikä vaihteita. Olihan niitä mäkiä joita ei jaksanut kuin hädin tuskin työntäen ylös. Oli se kyllä hyvä fiilis, kun sai taisteltua itsensä ylös hikipäissä.
    Itikat perkele!

Reissu oli uskomaton henkinen kokemus. Sen jälkeen olo oli aivan mahtava pitkän aikaa! Ainakin itse huomasin, että perusasiat on enemmän kuin tarpeeksi. Nautinnon kannalta minulla oli kaikki oleellinen mukana: oma itseni ja hyvä seikkailufiilis. Miniläppäri tai parempi pyörä ei välttämättä olisi tuonut parempaa kokemusta, vaan helpotusta määrättyihin asioihin.

Toisaalta kaikki olisi voinut mennä aivan toisinkin, mutta se olisi ollut toisenlainen seikkailu. Minulle sattui viime kesän parhaat kaksi viikkoa kelien suhteen, ja tällainen helpohko seikkailu=)

Voin suositella pyörämatkailua Suomessa ihan hyvin. Jos vaikka ottaa tavoitteeksi johonkin tapahtumaan pääsyn tai päättää muuten liikkua pyörällä kaikki pidemmätkin matkan, niin ainakin se tuo leppoisuutta aikatauluttamiseen ja hötkyilyyn. Miksi mennä Helsingistä Turkuun kahdessa tunnissa, kun sen voi tehdä kahdessa päivässä?

brewster Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti wma Katso viesti
    ....Raskas kuorma, eikä vaihteita. Olihan niitä mäkiä joita ei jaksanut kuin hädin tuskin työntäen ylös. Oli se kyllä hyvä fiilis, kun sai taisteltua itsensä ylös hikipäissä.
    Itikat perkele!

Reissu oli uskomaton henkinen kokemus. Sen jälkeen olo oli aivan mahtava pitkän aikaa! Ainakin itse huomasin, että perusasiat on enemmän kuin tarpeeksi. Nautinnon kannalta minulla oli kaikki oleellinen mukana: oma itseni ja hyvä seikkailufiilis. Miniläppäri tai parempi pyörä ei välttämättä olisi tuonut parempaa kokemusta, vaan helpotusta määrättyihin asioihin.

Toisaalta kaikki olisi voinut mennä aivan toisinkin, mutta se olisi ollut toisenlainen seikkailu. Minulle sattui viime kesän parhaat kaksi viikkoa kelien suhteen, ja tällainen helpohko seikkailu=)

Voin suositella pyörämatkailua Suomessa ihan hyvin. Jos vaikka ottaa tavoitteeksi johonkin tapahtumaan pääsyn tai päättää muuten liikkua pyörällä kaikki pidemmätkin matkan, niin ainakin se tuo leppoisuutta aikatauluttamiseen ja hötkyilyyn. Miksi mennä Helsingistä Turkuun kahdessa tunnissa, kun sen voi tehdä kahdessa päivässä?
    Onko näin terveesti ajattelevia ihmisiä olemassakaan? Nyt halataan...

Varsin uusi tällä foorumilla, luin kuitenkin ketjua ja siellä keskusteltiin pyörän merkityksestä. Itse sanoisin, että vahva pitää olla, merkillä ei väliä. 1970 luvulla ajoin 5-vaihteisella (avoin takavaihtaja, yksi eturatas suntour) Etelä-Suomesta Altalle ja takaisin. Se fillari oli sellainen "poikien" vihreä.

Terve!

Ollaan miehen kanssa nyt pari päivää suunniteltu lähteä kesällä Keski-Eurooppaan pyöräilemään. Ajateltiin ottaa lennot Frankfurtiin ja takaisin, ja kiertää seuraavanlainen lenkki: Frankfurt - Starsbourg - Zürich - Bern - Geneva (?) - Ranskan eteläosaan Monaco, Nizza - Italian rannikkoa pitkin ja saappaan varren läpi Venetsiaan - Ljubljana - Itävallan kautta takaisin Frankfurtiin. Olen laskeskellut, että kilometrejä tulisi n. 1500-1700, ja aikaa ajattelimme reissulle varata 21 päivää. Onko tämä mielestänne millään tavalla realistista? Tarkoituksena ei ole jäädä minnekään pidemmäksi aikaa, vaan jatkaa aina matkaa seuraavana päivänä.

Meillä ei siis varsinaisesti ole pyöräretkeilystä kokemusta, mutta innostusta ja sisua löytyy senkin edestä... Kyllä me viime vuonna pyöräiltiin välillä viitisenkymmentä kilometriä päivässä. Ymmärrän kyllä, että se ei ole ihan verrattavissa. Olemme 20- ja 25-vuotiaita, ja kuntotaso varmaan perus (käymme salilla yleensä 3 krt/vko, kesällä pyöräillään suhteellisen paljon).

Miten on telttailun laita? Saako Euroopassa pystyttää teltan metsään tai johonkin pusikkoon? Ja kuinka turvallista se on? Missä voi peseytyä, jos ei aio yöpyä hotelleissa? Löytyykö luonnosta järviä tai jokia, missä uskaltaa peseytyä? Millaista vaatetusta suosittelisitte pakkaamaan mukaan? Ja näin naisena täytyy vielä kysyä, että mitä ihmettä niille kaikille ostoksille tehdään? Kannattaako ne ostaa vasta matkan loppuvaiheessa vai lähettää Suomeen postilla?

Kiitoksia

Huomasin vasta nyt yllä olevan tiedustelun, johon on tullut erilaisia vastauksia. Toissa kesän tein kahden kaverin kanssa pyöräretken Budapestistä Tonavan rantoja pitkin Itävallan läpi Passauhun, josta käännyttiin pohjoista kohti.
    Ensinnäkin en suosittele mitään halpis retkipyörää, koska on ongelmia, jos ulkomailla pitää ryhtyä etsimään pyöräkorjaamoa. On syytä olla kunnon sivulaukut takana. Vaikka meillä oli mukana teltat ja makuupussit. yövyttiin vainn kerran leirintäalueella. Sekä Itävallassa että Saksassa on edullisia Gasthaus majoituspaikkoja, joissa on hyvä palvelu sekä runsas aamiainen.Mielestäni matkasuunnitelmanne ei ota huomioon, että reitillänne on pitkiä nousuja ja laskuja. Tämän me huomasimme lähtiessämme Passausta pohjoiseen.Jos matkalla huomaa, että on tullut suunniteltua liian pitkä matka, niin mm. Saksassa on paikallisjunilla matkustaminen joustavaa ja edullista ja siellä on pyöräilijät otettu huomioon toisella tavalla kuin Suomen junissa. Itse matkustimme paikallisjunilla välillä Saksassa, kun tuli otettua liian aikatauluun nähden kovat tavoitteet. Kannattaa ennen matkaa hankkia pyöräillen riittävä peruskunto ja kokeilla jollain kertaa esim 80-100km:n lenkki. Edelleen on syytä matkasuunnitelmaa tehdessä huomioida, että se on riittävän realistinen aikatauluun nähden.
    Hyvää pyörämatkaa.

Täällä kun on ollut keskustelua ajomatkoista ja rahanmenosta niin liitän tähän vertailun vuoksi otteen omasta blogistani viime kesän Euroopan reissultani:

Total
    23 päivää
    18 ajopäivää
    1620km
    82h 10min
    19.71km/h

+~2h juoksua

70.42km päivässä
    89.98km per ajopäivä
    103.42km per todellinen ajopäivä(15kpl 1551km)

Max
    153km per päivä (6:59)
    7:06 per päivä(145km)

Budjetti

Ruoka:
    274€
    11.92€/d

Majoitus:
    201€
    8.73€/d

Ostokset:
    205€
    8.89€/d

Pelit:
    20€
    0.87€/d

Matkustus:
    482€
    20.97€/d

Total
    1202€
    52€/d
    Itse kokkasin lähes kaikki ruoat trangialla. Sprii tosin loppui Luxemburgin kohdalla eikä mistään löytynyt kelvollista polttoainetta niin loppumatkan kärvistelin jollain nokeavalla polttonesteellä. Majoituin pääosin leirintä alueilla, minkä lisäksi muutamana yönä hostelliin ja couch surfingin avulla vieraiden ihmisten kodeissa. Eniten syletti maksaa yli 20€ yöstä yhdellä Belgialaisella leirintäalueella vaikka saavuin paikalle sulkemisajan jälkeen ja lähdin heti aamusta. Suht sniidusti elelin reissun aikana.

Matkustus sarake sisältää lautan Helsinki-Rostock, kaksi junamatkaa, bussi- ja metrolippuja sekä lennon Milano-Helsinki.

Tänä kesänä olisi alustavissa suunnitelmissa pyörähtää lappiin. Säästyypä majoitus ja matkakuluilta.

Tuossa blogi jos kiinnostaa lukea enemmän:
    http://pk-kausi.blogspot.com/

edit: ja pusikkomajoitusta en suosittele keskieuroopassa. Ensinnäkin sopivaa pusikkoa saa etsimällä etsiä ja siltikin saa varoa ettei paikallinen isäntä tule tarjoamaan suolaa irtaantumista nopeuttamaan.

Pyöräilijöille tarkoitetut kartat ovat myös hyviä, minulla oli käytössä vain autokarttoja joiden avulla navigointi oli suht hankalaa vaikka suunnistusta harrastankin aktiivisesti. Tärkeintä on kuitenkin että kartassa näkyy leirintäalueet.

amy Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Latukka Katso viesti
    Täällä kun on ollut keskustelua ajomatkoista ja rahanmenosta niin liitän tähän vertailun vuoksi otteen omasta blogistani viime kesän Euroopan reissultani: Itse kokkasin lähes kaikki ruoat trangialla. Sprii tosin loppui Luxemburgin kohdalla eikä mistään löytynyt kelvollista polttoainetta niin loppumatkan kärvistelin jollain nokeavalla polttonesteellä. Majoituin pääosin leirintä alueilla, minkä lisäksi muutamana yönä hostelliin ja couch surfingin avulla vieraiden ihmisten kodeissa. Eniten syletti maksaa yli 20€ yöstä yhdellä Belgialaisella leirintäalueella vaikka saavuin paikalle sulkemisajan jälkeen ja lähdin heti aamusta. Suht sniidusti elelin reissun aikana.

Matkustus sarake sisältää lautan Helsinki-Rostock, kaksi junamatkaa, bussi- ja metrolippuja sekä lennon Milano-Helsinki.

Tänä kesänä olisi alustavissa suunnitelmissa pyörähtää lappiin. Säästyypä majoitus ja matkakuluilta.

Tuossa blogi jos kiinnostaa lukea enemmän:
    http://pk-kausi.blogspot.com/

edit: ja pusikkomajoitusta en suosittele keskieuroopassa. Ensinnäkin sopivaa pusikkoa saa etsimällä etsiä ja siltikin saa varoa ettei paikallinen isäntä tule tarjoamaan suolaa irtaantumista nopeuttamaan.

Pyöräilijöille tarkoitetut kartat ovat myös hyviä, minulla oli käytössä vain autokarttoja joiden avulla navigointi oli suht hankalaa vaikka suunnistusta harrastankin aktiivisesti. Tärkeintä on kuitenkin että kartassa näkyy leirintäalueet.
    Kiitoksia tiedoista, ja linkistä blogiisi, kävin lukemassa.

Meillä oli kyllä hyvä tuuri noiden lentojen suhteen, saatiin ne siis 300€:lla kahdelle hengelle ja molempien pyörille. Lisäksi ajattelimme mennä Frankfurt Hahnin lentokentältä Frankfurt am Mainiin bussilla, koska välimatka onkin yli 120 km (luulin sen olevan jotain 50 km, väärässä olin), mutta siihenkin menee vain pari kymppiä (8€/hlö + varmaan jokin maksu pyöristä). Italian päässä ajattelimme kuitenkin mennä Bergamoon (Ryanair lentää sieltä) ihan pyörillä, koska välimatka on kuitenkin alle 50 km, ja seutu varmaan mielenkiintoisempaa meille kuin tuolla Saksassa. Eli matkoihin ei ainakaan tule noin paljon laitettua rahaa.

Majoitusta katsotaan sitten siellä... Tarkoituksena on ainakin välillä majoittua leirintäalueilla, mutta saa nähdä minkä hintaisia ovat ja kuinka löytyy muita suojaisia paikkoja, missä yöpyä... Hieman kyllä hirvittää elukat!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tuntematon Katso viesti
    Ajaa Bilteman "fillarilla" ja on seksistikin vielä. Ei kannata tulla tänne ja kuvitella saavansa erikoiskohtelua pelkästään siksi, että sattuu olemaan pi**u jalkojen välissä. Täällä haukutaan ja nöyryytetään Biltemalla ajavia ihan tasapuolisesti sukupuoleen katsomatta.

Mutta jätän aiheen käsittelyn tähän, koska oletan sinun olevan trolli. Eihän kukaan voi oikeasti olla niin idiootti, että kuvittelee ilman minkäänlaista pyöräilykokemusta tosissaan ajavansa Bilteman fillarilla 70km päivässä kolmen viikon ajan ilman välipäiviä raahaten mm. läppäriä mukanaan läpi Keski-Euroopan vuoristomaisemien? Eihän?
    Kiitos!
    Tämä on reilu palsta, täällä ei saa erityiskohtelua siksi, että on pi**u jalkojen välissä. Mutta sen se teettää, että parempi satula saisi olla kuin mitä halpispyörissä.
    Mitä tulee halpislaukkuihin niin itsekin ajattelin ostaa taas pilateeman laukut.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •