HephaElectrobikeGiantFillari
Sivu 4 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 3 4 5 6 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 91 - 120 / 199

Aihe: Suht koht aloittelijana matkaan... Neuvoja?

brewster Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti amy Katso viesti
    Kiitoksia tiedoista, ja linkistä blogiisi, kävin lukemassa.

...attelimme kuitenkin mennä Bergamoon (Ryanair lentää sieltä) ihan pyörillä, koska välimatka on kuitenkin alle 50 km, ja seutu varmaan mielenkiintoisempaa meille kuin tuolla Saksassa. Eli matkoihin ei ainakaan tule noin paljon laitettua rahaa.
    ....lukat!
    Se vaan tiedoksesi, että tuolta Hahnin lentokentältä on tunnin fillarointimatka yhteen Euroopan hienoimmista/mielenkiintoisimmasta kohteista = Moselin laakso. Jo siellä on aivan mahtavaa fillarointia vaikkapa Luxemburg tavoitteena. Ei pohjois Italia (minun mielestäni) niin kaikin puolin kiva ole. Sottainen ja jotenkin sulkeutunut ulkopuoliselle. Luonto on sielläkin kyllä hieno, esim ne alppien etänpuoleiset järvet; Como Lecco Garda jne. on sairaan upeat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Henki Hieveri Katso viesti
    ...Mitä tulee halpislaukkuihin niin itsekin ajattelin ostaa taas pilateeman laukut.
    Tässä se haaste onkin! Miten olla uskottava tarviketoimittaja, jos myy surkeita fillareita? Muutama ilmainen neuvo B-kaupalle:
    - kätkekää tuotemerkkinne kelvollisista tarvikkeista kuten paremmat pyörälaukut,
    - myykää romupyörät nyt tunentulla tuotemerkillä ja
    - jos aiotte joskus myydä ok fillarin, kuten tuo tandemi oli, niin vaihtakaa tuotemerkkiä.
    OLMO Dynamic 2005
    Specialized Tricros single 2008
    FUJI Classic Track 2011
    Colnago Master 2014

brewster Guest
    Tossa on jonkinlainen kartta noista saksaa ja eurooppaa halkovista pitkänmatkanpyöräilyreiteistä. Ehdottomasti suosittelen seuraamaan niitä. Siellä on viittoja ja järkevästi valittuja teitä. Frankfurtista etelään on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa; reitti 8 tai 9. Toinen menee Baseliin ja toinen idemmäksi Fusseniin.
    http://maps.google.com/maps?f=q&hl=d...,58.886719&z=4
    Ja tossa on sveitsin pyörreittiverkostokartta. Valitse vasemmalta 'National' niin pikkureitit jää pois tosta kartasta. http://map.veloland.ch/?lang=de&p&route=all
    Tolla sivustolla o kaikenlasita tietoa Sveitsin matkailusta
    Ja hyvä opas Skrsan reiteista http://www.booky.fi/book.php?book_id=9783765440687

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brewster Katso viesti
    tuolta Hahnin lentokentältä on tunnin fillarointimatka yhteen Euroopan hienoimmista/mielenkiintoisimmasta kohteista = Moselin laakso [....] Ei pohjois Italia (minun mielestäni) niin kaikin puolin kiva ole. Sottainen ja jotenkin sulkeutunut ulkopuoliselle. Luonto on sielläkin kyllä hieno, esim ne alppien etänpuoleiset järvet; Como Lecco Garda jne. on sairaan upeat.
    En vois enempi samaa mieltä olla tuosta alkuosasta. Mutta kyllä Pohjois-Italiakin on hieno (mun mielestä). On Alpitkin, niitä en kyllä pyörällä ole noussut. Pienen vedonlyönnin voisi järjestää, että kuinka sitkeästi suhtkoht aloittelija jaksaa niitä omin voimin kiivetä, mutta kuten edellä on pyydelty, niin ei tehrä tästä numeroo, menee niin kuin menee, hienoa reissua on kumminkin luvassa.

Pellonpekko Guest
    Taas tyhmä noobin kysymys, mutta onko noilla pyörillä ihan kamalasti merkitystä? Itse olisimme lähdössä siis ihan perus Bilteman halpispyörillä (170 €?)
    Tässä sun projektissa on sitä oikeaa spirittiä. Kun on nuori ja nätti, niin mikä on mennessä Onnea matkaan!

Pyörän suhteen on mielestäni absoluuttinen totuus (bottom line) se, että pyörä on hyvä, jos se tuntuu hyvältä. Talven runttasin yksivaihteisella pappamallisella peruspyörällä, ja voi sitä ajamisen iloa! Nyt tuntuu hienommilla vehkeillä ajelu aika vaisulta. (Muuten toinen yleinen totuus on se, että parhaat ja vaikeimmat kysymykset on niitä ns. "tyhmiä" aloittelijan ja viattoman kysymyksiä.)

Tärkein tekninen ominaisuus pyörässä on se, että sillä pääsee eteenpäin ongelmitta. Pistosuojatut renkaat on ehdoton juttu, samoin kestävät pinnat. Jarrujen pitää toimia pomminvarmasti. Polkimien pitää olla sellaiset, että laakerit kestävät ja akseli ei katkea. Pinnoja pitäisi tarkkailla, etteivät pääse löystymään. Renkaisiin KOVAT paineet, niin pyörä rullaa kepeästi. Vaihteet vai ei? Ilman vaihteita meno huolettomampaa, mutta vuorten ylitys kuorman kanssa ilman vaihteita voi olla melkoisen haastavaa (kuvittelisin).

Tuommoinen halvempi pyörä on siinä suhteessa hyvä, että sitä ei tarvitse koko ajan vahtia sydän syrjällään. Mitäs vielä... Satula ei liian pehmoinen, että jaksaa istua pitempään. Kengän pohjat ei ihan lerpakkeet, että saa kunnon otteen polkimeen. Ei kai muuta kun vielä kerran onnea matkaan.

Pellonpekko Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti wma Katso viesti
    ...
    Itse olen tehnyt yhden pyöräretken vaihteettomalla mummopyörällä, erittäin alkeellisilla varusteilla. Edessä perus metallikori jota joutui vahvistamaan reissun päällä rautatangolla ja nippusiteillä. Siinä oli ruokatarvikkeet, 1,5l vesipullo ja telttakepit. Muu teltta oli survottu satulan ja tarakan väliin retkipatjan kanssa. Tarakalle oli kiinnitetty nippusiteillä Elfa pyykkikori, jossa oli isohko reppu, makuupussi, parit kengät ja skeittilauta. painoa kaikkiaan oli varmaan lähemmäksi 50kg.
    Pyörään tulleita vikoja: etulokari tippui, etukori vaati vahvennusta, tarakka väsyi heijauksesta ja joudin sitä matkalla vahvistamaan. Takakori hajosi n. 30km ennen kotiintuloa aika vakavasti. Molemmat takanavan luo menevät raudat väsyivät poikki=)
    ...
    Itse pyöräily oli niin mukavaa, ettei mp3-soitinta tarvinnut käyttää viihdykkeenä ajellessa.
    ...
    Reissu oli uskomaton henkinen kokemus. Sen jälkeen olo oli aivan mahtava pitkän aikaa! Ainakin itse huomasin, että perusasiat on enemmän kuin tarpeeksi. Nautinnon kannalta minulla oli kaikki oleellinen mukana: oma itseni ja hyvä seikkailufiilis. Miniläppäri tai parempi pyörä ei välttämättä olisi tuonut parempaa kokemusta, vaan helpotusta määrättyihin asioihin.
    Hienoa! Miehestä se on kiinni eikä vehkeistä!

Onnea matkaan! Sisulla pääsee yllättävän pitkälle. Minä en ole lähtenyt millekään pidemmälle reissulle ilman silitysrautaa ja aina olen sen jaksanut kantaa. Niin että varmasti se miniläppärikin siinä sivussa menee. Kysymys on siitä minkä kokee tarpeelliseksi. Tuollaiset reissut on just siitä niin ihania, että kun harrastus on alussa, niin joka päivä oppii tosi paljon kaikkea uutta sekä pyörästä että omasta kropasta.

brewster Guest

Punapää

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pellonpekko Katso viesti
    Tässä sun projektissa on sitä oikeaa spirittiä. Kun on nuori ja nätti, niin mikä on mennessä Onnea matkaan!

... Vaihteet vai ei? Ilman vaihteita meno huolettomampaa, mutta vuorten ylitys kuorman kanssa ilman vaihteita voi olla melkoisen haastavaa (kuvittelisin).

....
    Olen samanhenkinen. Ei se laitteista ole kiinni. Itse olen moniaita reissuja tehnyt vaihteettomalla. Erittäin kevyellä pyörällä lähes ilman kuormaa pystyy polkemaan tommosta 7% nousua tommosilla 42/18 välityksillä. Jos tietää että vuoria haluaa ajaa voihan sitä laittaa paljonkin tiheämmän välityksen jolloin tollanen 20-25 kmh menee vielä tasasellakin. Jos on vähänkin tavaraa, työntamiseksi noilla vakiovälityksillä menee. No ei siinä useimmiten sadoista kilometreista ole kyse, että mikäpä työntäessä. Sitä rattosampaa on sitten siellä vuoren takapuolella. Se autuus vaan kestää niin vähän aikaa. Sanotaan vaikka työntää 3 kmh, joten tollanen 30 km vuoristonousu vie abauttiarallaa 10 tuntia. Toisen puolen laskee sitten alas 45 minuutissa.

Peukalo ylös Onnea matkaan!

Tuollaisia reissusuunnitelmia on kiva lukea, tulee nuoruus mieleen
    Ja sitten raporttia tänne, pliiz! Ja kuvia myös!

Enpä viitsisi uimapatjaa raahata mukanani, jos kuorma pitää omin lihaksin liikuttaa. Normaali makuualusta ei paina juuri mitään, mutta esim. Haltin tms. pienen pieniä ja kevyitä ilmatäytteisiä makuualustoja kannattaa harkita. Mukavuutta pienellä vaivalla ja juhannuksen tienoilla noita alkaa löytyä alennetuilla hinnoillakin.

Prätkällä reissatessa käytin pientä Haltin alustaa, mutta ei kykene tarkistamaan, mikä malli oli kyseessä. Pätevääkin pätevämpi kuitenkin. Pieniä ja kevyitä makuupussejakaan ei voi liiaksi mainostaa.
    C'est mon dada!

Kyllähän niissä bilateman fillareissakin eroja on, toiset on vahvempia kun toiset, muistelen että jossakin mallissa olis taannoin ollut v-jarrujen länget muovia semmosten kanssa sit vaan alpeilla alamäkeen

tällä pyöräreissulla ollaan kyllä oikealla asenteella liikkeellä, ei se varusteiden hinta määritä retken onnistumista kunhan fillaria ei joudu niputtamaan kokoajan: eli kannattaapa harrastaa pientä testimuotoista retkeilyä ennenkuin lähtee matkaan niin tietää mistä pyörä on kotoisin.. tsemppiä reissuun !
    Vanha mutta lihava.

Hymy Miniläppäristä uusi yleistyökalu pyörämatkalle?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti blondi Katso viesti
    Onnea matkaan! Sisulla pääsee yllättävän pitkälle. Minä en ole lähtenyt millekään pidemmälle reissulle ilman silitysrautaa ja aina olen sen jaksanut kantaa. Niin että varmasti se miniläppärikin siinä sivussa menee. Kysymys on siitä minkä kokee tarpeelliseksi. Tuollaiset reissut on just siitä niin ihania, että kun harrastus on alussa, niin joka päivä oppii tosi paljon kaikkea uutta sekä pyörästä että omasta kropasta.
    Sinä sen sanoit jos Miniläppäri ja silitysrauta ovat niin oleellisia asioita niin miksei yhdistäisi niitä?
    Joku on kuulema pystynyt paistamaan kanamunan Macin läppärin alumiinisella kotelolla joka lämpenee kivasti prosessorin kohdalta käytössä.
    Siitä siis uusi yleistyökalu pyörämatkalle silitysrauta, paistinpannu ja miniläppäri! Ei tarvi sprii- tai kaasukeittovehkeitä matkalle enään.

Ja onhan se kannettava siitäkin hyvä, että jos pyörä hajoaa, eikä miehellä ole kaikkia tarvittavia korjausvälineitä, niin voi netistä etsiä lähimmän liikkeen ja reitin sinne.

amy Guest
    Se vaan tiedoksesi, että tuolta Hahnin lentokentältä on tunnin fillarointimatka yhteen Euroopan hienoimmista/mielenkiintoisimmasta kohteista = Moselin laakso. Jo siellä on aivan mahtavaa fillarointia vaikkapa Luxemburg tavoitteena. Ei pohjois Italia (minun mielestäni) niin kaikin puolin kiva ole. Sottainen ja jotenkin sulkeutunut ulkopuoliselle. Luonto on sielläkin kyllä hieno, esim ne alppien etänpuoleiset järvet; Como Lecco Garda jne. on sairaan upeat.
    Kiitoksia paljon tästä vinkistä! Itse en ollut moisesta Moselin laaksosta koskaan aiemmin kuullutkaan. Katselin netistä kuvia, ja näyttää upealta paikalta. Sinne voisi heittää heti ensimmäisenä päiväreissun, ja sitten seuraavana päivänä vasta ottaa bussi sinne Frankfurtiin.

amy Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cino C. Katso viesti
    En vois enempi samaa mieltä olla tuosta alkuosasta. Mutta kyllä Pohjois-Italiakin on hieno (mun mielestä). On Alpitkin, niitä en kyllä pyörällä ole noussut. Pienen vedonlyönnin voisi järjestää, että kuinka sitkeästi suhtkoht aloittelija jaksaa niitä omin voimin kiivetä, mutta kuten edellä on pyydelty, niin ei tehrä tästä numeroo, menee niin kuin menee, hienoa reissua on kumminkin luvassa.
    Heh, tämä todellakin on meille ehkä vähän extreme-reissu: mutta mennään kuitenkin sillä meiningillä, että jos ei enää jaksa, niin ei muuta kuin hypätään bussiin/junaan. Ei oteta tätä niin kovin vakavasti.

brewster Guest
    Kiitoksia paljon tästä vinkistä! Itse en ollut moisesta Moselin laaksosta koskaan aiemmin kuullutkaan. Katselin netistä kuvia, ja näyttää upealta paikalta. Sinne voisi heittää heti ensimmäisenä päiväreissun, ja sitten seuraavana päivänä vasta ottaa bussi sinne Frankfurtiin.
    Jos nyt saan näin henkilökohtaiseksi käydä suosittelen Hahnin kentän pohjoispaasta luikahtamista tielle 327 jasiitä koillisen suunnalla lähtee pienempi tie Altlayn kautta laaksossa olevaan Zell:iin. Siitä vaan sitten laaksoa pitkin Koblenziin. Ehdottomasti pitää käydä joen varressa olevalla keskiaikaisella linnalla Burg Eltz. Ja sitten vaan Koblentzisita Rheinia seurailevaa pyöräreittiä kohti Sveitsiä. Ei ole suunnistusvaikeuksia. Ja on hienoa eikä ole isoja mäkiä ollenkaan. Jokivarressa muiniaisia saksalaisia kaupunkeja toistensa perästä. Kaunista kuin morsian. Frankfurt sucks. Ei siellä ole mitään.

amy Guest
    Jos nyt saan näin henkilökohtaiseksi käydä suosittelen Hahnin kentän pohjoispaasta luikahtamista tielle 327 jasiitä koillisen suunnalla lähtee pienempi tie Altlayn kautta laaksossa olevaan Zell:iin. Siitä vaan sitten laaksoa pitkin Koblenziin. Ehdottomasti pitää käydä joen varressa olevalla keskiaikaisella linnalla Burg Eltz. Ja sitten vaan Koblentzisita Rheinia seurailevaa pyöräreittiä kohti Sveitsiä. Ei ole suunnistusvaikeuksia. Ja on hienoa eikä ole isoja mäkiä ollenkaan. Jokivarressa muiniaisia saksalaisia kaupunkeja toistensa perästä. Kaunista kuin morsian. Frankfurt sucks. Ei siellä ole mitään.
    On siellä pilvenpiirtäjiä... Niitä ei tämä raukka ole nähnyt oikein muualla kuin Moskova cityssä. Ei mutta tosissaan, en ole ikinä käynyt Saksassa, ja siksi olisi mukava nähdä sitä "miljoonakaupunkielämääkin". Mutta pistetään kuitenkin harkintaan ehdottomasti. :-)

kaiken voi saada - mutta onko se tarpeen

Moselin ja Reinin vartta pitkin ajaessa on majoitustilaa katon alla tarjolla "joka talossa", monet niistä oikeasti pyöräilijäystävällisiä + tietty jos on himo telttailuun niin sekin onnistuu.

Isoon F:ään voi toki tutustua pyörällä, täyteen lastattu retkifillari ei kuitenkaan ehkä se kätevin, eli tässä pitää harkita, onko F tarpeen - vai toisella kertaa joukkoliikenteellä tai kaupunkifillarilla. "Näkeminen" ehkä käy päivässä, mutta helposti menee väh. kaksi. Teltalle voi olla vaikeaa keksiä käyttöä

Noista Biltsun fillareista: ihmisen tekemiä ne on ja onhan niissä kolme eturatasta, joten eivät toivottomia pitiin ylämäkiinkään. Itse en suoralla tangolla jaksaisi edes yhtä päivämatkaa....

Jos hajoo pyörä tai kuski, nin olkoonn vain opiksi. Yksi reissaa mummopyörällä skeittilauta tarakalla, toinen painaa pitkiä päivämatkoja ultrakevein varustein erikisvarustellulla maantiepyörällä. Joku suunnittelee päivämatkat ja vaihtoehdot viimeisen päälle etukäteen, joku muu ajaa periaatteella "ei koskaan vastatuuleen".

Edit: hanurista tän foorumin softa. Tämän mitaisen viestin naputtelun (käntsyllä) aikana ehtii kirjata ulos, ja teskti haihtuu: kuole tai nnäpyttele vikkelämmin )))))))))))

Hei vaan kaikille, komppaampa vähän tätä ketjua kun aloittelija reissaamisen suhteen olen itsekin. Oma reissuni suuntautuu ihan vain Oulu-Rovaniemi akselille.

Uuden pyörän (cyclocross) ja kärryn (1-pyöräinen joku) aion ostaa kuukauden sisällä (mitä nopeammin löydän sopivan, sitä nopeammin pääsen ajamaan) ja varsinainen reissu sijoittunee heinä-elokuulle. Tarkkaa päivämäärää en lyö lukkoon vaan katselen miten treenit uudella pyörällä sujuvat (talven ajan olen harjoitellut peruskestävyyttä vanhalla pyörällä) ja milloin sopivat kelit tulevat.

Kuitenkin reittisuunnitelman lähtökohdaksi otin Oulusta lähtemisen ja Rovaniemellä haluan käydä vanhempia morjestamassa (+ sauna ja peti varmasti kelpaavat). Rovaniemi toimii myös huolto- tai päätepisteenä reissulla, sillä siellä on tilat huoltaa kamppeita ja voin lähteä junalla takaisin jos reissaaminen ei enää nappaa.

Olen nyt kahta vaihtoehtoista suunnitelmaa tässä katsellut ja kaipaisin vinkkejä reittivalinnan suhteen. Alunperin ajattelin polkevani Oulu-Kemi-Rovaniemi, ja jatkavani tarpeen mukaan Rovaniemi-Ranua-Pudasjärvi-Oulu, jos voimia ja intoa riittää. Kuitenkin katselin google mapsia ja hoksasin että Oulu-Pudasjärvi-Ranua-Rovaniemi olisi ehkä mieluisampi reitti lyhyempien päiväetappien (~80km vs ~100km) ja vähempiliikenteisen (?) tiestön ansiosta. Jos paukkuja riittää niin voisin sitten jatkaa Rovaniemi-Kemi-Oulu. Niin ja vauhdista vielä sen verran, että ajattelin jokaisen kaupunkien välisen matkan olevan yhden päivän mittainen ja yöpyisin kaupunkien läheisyydessä olevien vesistöjen tienoilla.

Kertokaa vinkkejä reitin suhteen, jos sellaisia löytyy! Reissun pääpaino on kiireettömällä viihtymisellä (25-vuotias pyöräilystä innostunut ukkeli olen ja yksin menossa matkaan) ja pyöräilymatkaamisesta nauttimisella. Yöpyä ajattelin teltassa ja ruoat keittelen trangialla todennäköisesti. Rajoituksia ei oikeastaan ole hirveästi (viikkoa pidän maksimina näin ensimmäiselle reissulle), Rovaniemelläkään ei ole pakko käydä jos joku super-reitti löytyy.

Olin pääsiäisen tuolla seudulla - tosin autolla. Ihan mukavan näköistä maaseutua muuten tuo Hahnin ja Rheinin välinen alue näytti olevan. Reinin varrella oli todellakin nähtävää runsaasti. Upeita vanhoja linnoja tai linnojen raunioita. Kaupungit pieniä ja ihmiset mukavia. Pyöräilijöitä paljon ja pyörätiet kunnossa.

Kun matkaa kohti Frankfurttia niin yhdistelmä Bingen / Rüdesheim (lähes vastakkaisilla puolilla jokea) jäi ainakin minun mieleen. Tietenkin se voi johtua siitä, että tuli otettua useampikin lasi paikallista sektiä (paikallinen tarkoittaa tässä tosi paikallista). Ei se riesling ollut myöskään pahaa ja yhdistettynä hapankaali+perunamuusi+makkara -settiin häätää se mielestä kiireentunteen ainakin vähäksi aikaa.

Mainzista kohti Frankfurttia ei jäänyt mieleen juuri mitään. Siis joen varrelta. Königstein im Taunus taas jäi mieleen kauniina pikkukaupunkina. Fillarilla sinne polkiessa voi sitten ottaa tuntumaa, miten tuo ylämäkeen eteneminen sujuu.

Edelleen iso F oli aika mitätön paikka noin nähtävyyksien kannalta.

Tällä oikeastaan vaan halusin sanoa, että ainahan on tämäkin vaihtoehto, että polkee Hahnilta tänne joen varteen (mukavia maisemia), kattoo paikat (mukavia maisemia), yöpyy jossain pikkukaupungissa (juo sektiä reissun aloituksen kunniaksi) ja hyppää junan kyytiin kohti Frankfurttia (siis jos sinne pitää päästä).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti wege Katso viesti
    Uuden pyörän (cyclocross) ja kärryn (1-pyöräinen joku) aion ostaa kuukauden sisällä (mitä nopeammin löydän sopivan, sitä nopeammin pääsen ajamaan) ja varsinainen reissu sijoittunee heinä-elokuulle. Tarkkaa päivämäärää en lyö lukkoon vaan katselen miten treenit uudella pyörällä sujuvat (talven ajan olen harjoitellut peruskestävyyttä vanhalla pyörällä) ja milloin sopivat kelit tulevat.

Olen nyt kahta vaihtoehtoista suunnitelmaa tässä katsellut ja kaipaisin vinkkejä reittivalinnan suhteen. Alunperin ajattelin polkevani Oulu-Kemi-Rovaniemi, ja jatkavani tarpeen mukaan Rovaniemi-Ranua-Pudasjärvi-Oulu, jos voimia ja intoa riittää. Kuitenkin katselin google mapsia ja hoksasin että Oulu-Pudasjärvi-Ranua-Rovaniemi olisi ehkä mieluisampi reitti lyhyempien päiväetappien (~80km vs ~100km) ja vähempiliikenteisen (?) tiestön ansiosta. Jos paukkuja riittää niin voisin sitten jatkaa Rovaniemi-Kemi-Oulu. Niin ja vauhdista vielä sen verran, että ajattelin jokaisen kaupunkien välisen matkan olevan yhden päivän mittainen ja yöpyisin kaupunkien läheisyydessä olevien vesistöjen tienoilla.
    Tuossa alla on linkki viime kesäiseen reissuun joka kulki rovaniemen-ranua-pudasjärvi reittiä pitkin. Rovaniemi - Pudasjärvi on ihan kiva ja helpohko tie ajaa. Ei ole paljon mäkiä eikä liikennettäkään liiaksi. Pudasjärven leirintäaluetta voin suositella varauksetta, oli oikein viihtyisä paikka ja kiva sauna. Ranualla piipahdin vain syömässä mutta ei siellä eläinpuiston lisäksi oikein mitään tuntunut olevan, joten sieltä päin kannattaa kattella muita vaihtoehtoja. Sitten en itse ainakaan lähti polkemaan rovaniemi-kemi-oulu reittiä ellei läheltä löydy jotain sopivaa pikkutietä. Sen verran vilkasliikenteinen tuo kemi-oulu (4 tie) väli ainakin on.

Itse olin liikenteessä bob yak kärryllä jota uskallan varauksetta suositella. Ei muuta kuin hyvää matkaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Tuossa alla on linkki viime kesäiseen reissuun joka kulki rovaniemen-ranua-pudasjärvi reittiä pitkin. Rovaniemi - Pudasjärvi on ihan kiva ja helpohko tie ajaa. Ei ole paljon mäkiä eikä liikennettäkään liiaksi. Pudasjärven leirintäaluetta voin suositella varauksetta, oli oikein viihtyisä paikka ja kiva sauna. Ranualla piipahdin vain syömässä mutta ei siellä eläinpuiston lisäksi oikein mitään tuntunut olevan, joten sieltä päin kannattaa kattella muita vaihtoehtoja. Sitten en itse ainakaan lähti polkemaan rovaniemi-kemi-oulu reittiä ellei läheltä löydy jotain sopivaa pikkutietä. Sen verran vilkasliikenteinen tuo kemi-oulu (4 tie) väli ainakin on.

Itse olin liikenteessä bob yak kärryllä jota uskallan varauksetta suositella. Ei muuta kuin hyvää matkaa.
    Arigatou Tuon sinun kertomuksen luin jo aiemmin, mutta lukaisempa nyt uudestaan ajatuksen kera! Vielä jää avoimeksi tuo Rovaniemeltä jatkaminen, toki yksi vaihtoehto olisi polkea Kemiin ja sieltä tulla junalla Ouluun. Kuitenkaan en hirveän pitkää matkaa ensimmäiseksi reissuksi halua ottaa.

Bob Yakia olen katsellut, pitää etsiä löytyykö Oulusta mistä ja mihin hintaan. Kiitokset kovasti!

EDIT: Lisäyksenä tällainen huomio, että varmaan olisi mukava aloittaa ja päättää reissu kotiovelle. Sitä varten voisin tietenkin sumplia noita pienempiä teitä (pitänee se pyöräilykartta hakea kaupasta) esim. tyyliin: (googlemap-linkki) http://tinyurl.com/dbnomw Kovasti matkakuume alkaa iskeä kun katselee näitä karttoja!

brewster Guest
    Noista Saksan linnoista sen verran kun tuli tota Burg Eltz'iä suositelleeksi, että suurin pääosa pystyssä olevista linnoista on rakennettu tai pikemminkin uudelleenrakennettu 1800 luvulla. Silloin oli suurrikkaiden harrastus että piti olla hieno linna. Pääosin keskiaikaiset linnat on hävitetty ja rakennettu ja hävitetty moneen kertaan keskieuroopan ylimystön harrastuksena - lukemattomilla sotaretkillä. Muun muassa suomalaisetkin ovat joitakin kertoja olleet linnojen hävityksissä mukana tuolla saksanmaalla. Tuo Eltz on erittäin idyllinen ja harvianainen aito keskiaikainen linna joka on yhä saman suvun asuttama kuin aikojen alussa. ON sen verran pieni ja sivussa että ei vaeltelevat sotajoukot ole nähneet vaivan arvoiseksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti wege Katso viesti
    .
    Bob Yakia olen katsellut, pitää etsiä löytyykö Oulusta mistä ja mihin hintaan. Kiitokset kovasti!
    Kari Kareinen Imatralta tuo noita maahan ja toimittaa matkahuollon välityksellä mihin vain suomessa varsin kilpailukykyiseen hintaan. En tiedä/usko löytyykö noita oulusta mistään puljusta hyllytavarana.

wma Guest
    http://forum.ctc.org.uk/viewtopic.ph...=15215&start=0

Tuolla mainittuja myydään ainakin huuto.netin välityksellä 100e+pk uutena, Saksasta.

Itse hommasin tuollaisen. Tuntuu toimivan ihan hyvin, mutta kiinnitysmekanismi ja nivel eivät tunnu aivan yhtä laadukkailta, kuin aidossa B.O.B:ssa.

Yhtään pitempää reissua en ole vielä tehnyt. Kokeen vuoksi lappasin n. 25-30kg tavaraa mukaan kärryyn ja ajoin 10km lenkin. Ei havaittuja ongelmia.

onko teillä ehdottaa mitään valmista pyörää tuollaiselle keski-Euroopan matkalle? Jos menisi kauppaan ja vain ostaisi pyörän jolla pystyy tekemään tuollaisen reissun?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Simboli Katso viesti
    onko teillä ehdottaa mitään valmista pyörää tuollaiselle keski-Euroopan matkalle? Jos menisi kauppaan ja vain ostaisi pyörän jolla pystyy tekemään tuollaisen reissun?
    Kevyellä varustuksella käy kaikki maantiepyörät. Raskaille varusteillekkin valinnan varaa kyllä on Cicli B, Rossano Touring, SURLY LHT (+ pari muuta mallia), KONA Sutra jne. Jos itse pääsisin teettämään retkipyörän, niin se olisi melko kevyt teräsrunko yhdistettynä Campan Velocen palikoihin.

Edit: Noilla paketeilla ei tietystikkään pääse vielä matkaan. Tarvitaan ainakin polkimet, kengät, kypärä, työkalut jne. tarvikkeita. Nämä kannattaa yleensä tarjouttaa samalla kun hankkii pyörän.

Retkeillessä tarvitaan myös laukut. Hyvä referenssi on Ortlieb, joka tekee laatulaukkuja moneen lähtöön.
    kpyora muokkasi tätä : 23.04.2009 at 16.12
    OLMO Dynamic 2005
    Specialized Tricros single 2008
    FUJI Classic Track 2011
    Colnago Master 2014

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Simboli Katso viesti
    Asiat voi tehdä monella tapaa . Itsellä esim. meni juuri niin, että näin kesäaamuna lehdestä ilmoituksen 20 % alennuksesta ja siitä lähdin kauppaan, jossa olikin valmiiksi kasattu kokoiseni pyörä, jota sain jopa koeajaa parkkihallissa...

Tunti pari harkintaa ja sitten ajoinkin takaisin kotiin pyörällä, viikon päästä reissuun. Satula kyllä vaihtui tuon viikon aikana ja pyöräilykengätkin ostin, kun entisessä fillarissa ei ollut lukkopolkimia.

Ko. Rossanolla olen sittemmin ajellut työmatkat ja kesäloman pyöräreissut nyt lähes kolme vuotta, tosin Keski-Euroopassa en ole vielä käynyt, joten en voi vannoa että välitykset ovat sopivat sikäläisiin mäkiin.

amy Guest
    Heipä hei taas...

Tulin vähän ilmoittelemaan, että missä mennään suunnitelmien kanssa.

Ollaan nyt sitten päätetty jättää Frankfurt väliin, ja käydä katsastamassa ainakin se Mosel, ja käväistä Ranskankin puolella siinä Strasbourgin seuduillaa, kun se on siinä matkan varrella. Eli kiitoksia kovasti Moselista vinkanneelle ja sille, joka ehdotti jättämään Frankfurtin väliin. :-)

Hienoa, että päästään Ranskankin kautta menemään, siinä taas yksi maa lisää nähtäväksi! Aiemmin ei tuollainen edes tullut mieleen, kun oli vain niin "itsestäänselvää", että jos kerran Hahniin lennetään, niin Frankfurtiin on mentävä. Kaiken lisäksi säästämme vielä bussirahatkin, kun ei tarvitse sinne Frankfurtiin lähteä (oli suunnitelma taittaa se väli bussilla)!

Käytiin ostamassa retkeilyvehjeitäkin sieltä joidenkin vihaamasta Biltemasta... Pyörälaukkuja, teltta, retkikeittiö ja muuta tällaista... Mites muuten, pidättekö joitain polvi- ja kyynärsuojuksia kun poljette? Olisihan se tuollaisella reissulla hyvä pitää huolta turvallisuudesta, mutta luulisi, että ne jotenkin häiritsevät ajamista ja varmaan kuumalla kelillä hiostavatkin? Vai mitä mieltä olette?

Heipä hei taas...

Mites muuten, pidättekö joitain polvi- ja kyynärsuojuksia kun poljette? Olisihan se tuollaisella reissulla hyvä pitää huolta turvallisuudesta, mutta luulisi, että ne jotenkin häiritsevät ajamista ja varmaan kuumalla kelillä hiostavatkin? Vai mitä mieltä olette?
    Ei oo tommosia ollut tapana käyttää... vaikka viime syksynä Nokian
    takakallioilla olis ehkä ollu tarpeen..

Kypärää kumminkin kannattaa harkita....

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •