Hei vaan kaikille, komppaampa vähän tätä ketjua kun aloittelija reissaamisen suhteen olen itsekin. Oma reissuni suuntautuu ihan vain Oulu-Rovaniemi akselille.
Uuden pyörän (cyclocross) ja kärryn (1-pyöräinen joku) aion ostaa kuukauden sisällä (mitä nopeammin löydän sopivan, sitä nopeammin pääsen ajamaan) ja varsinainen reissu sijoittunee heinä-elokuulle. Tarkkaa päivämäärää en lyö lukkoon vaan katselen miten treenit uudella pyörällä sujuvat (talven ajan olen harjoitellut peruskestävyyttä vanhalla pyörällä) ja milloin sopivat kelit tulevat.
Kuitenkin reittisuunnitelman lähtökohdaksi otin Oulusta lähtemisen ja Rovaniemellä haluan käydä vanhempia morjestamassa (+ sauna ja peti varmasti kelpaavat). Rovaniemi toimii myös huolto- tai päätepisteenä reissulla, sillä siellä on tilat huoltaa kamppeita ja voin lähteä junalla takaisin jos reissaaminen ei enää nappaa.
Olen nyt kahta vaihtoehtoista suunnitelmaa tässä katsellut ja kaipaisin vinkkejä reittivalinnan suhteen. Alunperin ajattelin polkevani Oulu-Kemi-Rovaniemi, ja jatkavani tarpeen mukaan Rovaniemi-Ranua-Pudasjärvi-Oulu, jos voimia ja intoa riittää. Kuitenkin katselin google mapsia ja hoksasin että Oulu-Pudasjärvi-Ranua-Rovaniemi olisi ehkä mieluisampi reitti lyhyempien päiväetappien (~80km vs ~100km) ja vähempiliikenteisen (?) tiestön ansiosta. Jos paukkuja riittää niin voisin sitten jatkaa Rovaniemi-Kemi-Oulu. Niin ja vauhdista vielä sen verran, että ajattelin jokaisen kaupunkien välisen matkan olevan yhden päivän mittainen ja yöpyisin kaupunkien läheisyydessä olevien vesistöjen tienoilla.
Kertokaa vinkkejä reitin suhteen, jos sellaisia löytyy! Reissun pääpaino on kiireettömällä viihtymisellä (25-vuotias pyöräilystä innostunut ukkeli olen ja yksin menossa matkaan) ja pyöräilymatkaamisesta nauttimisella. Yöpyä ajattelin teltassa ja ruoat keittelen trangialla todennäköisesti. Rajoituksia ei oikeastaan ole hirveästi (viikkoa pidän maksimina näin ensimmäiselle reissulle), Rovaniemelläkään ei ole pakko käydä jos joku super-reitti löytyy.
Kirjanmerkit