Olen sitä funtisnut että mitenkä koeajolla ei ole merkitystä...jos nyt funtsii että fillarin selkään könyää Aikuinen Setä eli painoa ainakin X10 fillarin verran niin fillarin painollahan ei ole mitään merkitytä enää, right?
Ja koska sama möhkäle myös kokonsa takia on pyörään kokonaisuutena verraten aika suuri ilmanvastuksen aiheuttaja niin esim. kiekkojen profiilille ei liene mitään merkitystä, right?
kuitenkin aika moni tykkaa kinnailla mielummin 7kg fillarilla kuin 9kg maantiepyörällä ja paatuneimmat väittävät nauttivansa korkiaprofiilikiekkoje tuomasta vauhdin lisäyksen olettamasta....siis niinkuin huomaavansa moisia eroja vaikka teoriassa moisella hömpötyksellähän ei mitään virkaa ole?
Mullakin on vuoden sisään kaksi asiaa joissa ole kääntänyt kelkkani ja pelkästään pidemmän kokeilun perusteella. SRAM:in vaihdekaffojen toiminnasta on turha väitella ja selittää toimintaa: "...kui viännät vähä, niin menöö toiseen suuntaan, lisää niin toiseen suuntaa..." mutta ajaessa ne vaan toimiin todella loogisesti ja hyvin. Sama S3 yms "aero-road" rungoissa, täyttä hömppää mutta lenkillä ero on kuin Zippin 404 58mm keikot olisi heittänyt alle normimuotoiltuun fillariin...ja mää ns. "tykkään" hyvistä kiekoista....
Minusta fillarin kokeilu ei ole soopaa, koska soopaa on helppo suoltaa näppikseltä tai leivänsisäänottoluukusta reversiosuuntaan mutta on vaikea vaikuttaa kokemaan jos asiakkaalla on vähääkään omaa tahtoa....ja koska eri ihmiset kokevat asioita erilailla, koeajosta tuskin on haittaakaan. Sama ilmenee oivasti esim tangoissa, pieni käsien koe-sovitus auttaa kummasti useinkin.
Hassua,tutkin 3TTT kasaa... 2cm lisäys hiilaritangossa ei ole kun gramman tai kaksi? Ja levein/painavin yksilö alumiinitangoista oli 255g. Verraten esim. kun meillä on Akan Colnagossa Deta 215 "Lance" tanko joka oli 236g 4cm kapeampana ja normi-stemmille...pentele, 3TTT tekee 32x erilaista stemmiä...ja tossa on vasta 8 erilaista x2....sit jos jokaista pitää olla vähintään pari-kolme niin joku satakunta stemmiä olisi kiva aluksi...
Kirjanmerkit