ElectrobikeGarminGiantEfat
Sivu 2 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 126

Aihe: Turvallinen ryhmäajo

  1. #31
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.663

    Huutomerkki! Kenelle tahansa voi sattua ajovirheitä

    Kuka tahansa - oli sitten ajokokemusta viikkoja tai vuosikymmeniä - saattaa ajaa kolarin tai muuten kaatua ryhmäajossa.

    Yleensä jo se, että lähtee kaksipyöräisellä, tasapainossa pidettävällä ajoneuvolla liikkeelle, on riskialtista. Turvallisinta on - tietenkin - pysyä liikkumatta paikoillaan...

    Jos haluaa välttää ryhmäajon riskejä, niin oman kokemukseni mukaan se onnistuu vain yksin ajaen... Jos ajaa vaikka yhden ajokaverin kanssa (esim. peesissä), tämä "miniryhmäajo" lisää riskiä kaatua peräti 50 %*... (tilasto- tai vakuutusmatemaatikot ym. voivatkin heti alkaa pohtia ed. väittämän oikeellisuutta... ks. disclaimer alla ) Yksin ajaessasi sinua ei toisaalta huomata/huomioida muiden tielläliikkujien taholta yhtä hyvin kuin isompaa ryhmää, joten yksin ajaessa törmäysriski (siis muiden tienkäyttäjien kanssa) jonkin verran kasvaa ryhmäajoon verrattuna*.

    Ryhmässä ajettaessa - etenkin suuremmissa, toisilleen tuntemattomien ajajien (pää)joukoissa - joku ennemmin tai myöhemmin kaatuu ja pahimmassa tapauksessa kaataa mukanaan myös muita. Tämä on fakta, joka pitää jokaisen ottaa huomioon. Mutta "kaatumisen todennäköisyydestä" tai "varmuudesta" ei pidä turhaan tehdä estettä tai "pelkoskenaariota" ryhmässä ajamiselle. Ripauksella hyvää onnea + ryhmäajon osaamisella moni (!) on välttänyt kaatumisia ajoryhmissä menestyksekkäästi vuosien ajan*.

    Lyhyesti: Tervetuloa ajamaan ryhmässä - riskit huomioiden & välttäen - mutta samalla kaatumisen mahdollisuuden selvästi tiedostaen

    j.k. Mitä enemmän ajaa ryhmässä, sitä paremmin ryhmäajo alkaa sujua*. Tiivissä, vauhdikkaassa kunto- tai kilparyhmässä ajaminen ei ole sen vaarallisempaa kuin väljemmässä retkiryhmässä - edellyttäen, että osaa muutaman perusseikan ryhmäajamisesta*. Näistä seikoista on ollut (ilmeisen riittävästi ) puhetta jo edellisissä viesteissä.

    - - -

    *Disclaimer: Pyöräilyn riskianalyysi on toki paljon monimutkaisempaa kuin tässä(kään) viestissä esitetyt, lähinnä omaan kokemukseeni perustuvat (yksinkertaistetut) väittämät. Tiettyjä seikkoja voidaan tuoda esille, mutta paljon riippuu ajajasta itsestään sekä ryhmän muiden kuskien toiminnasta. Samoin ryhmän ulkopuolisten toimijoiden - olivat nämä sitten autoilijoita, kävelijöitä, tielle yllättäen ilmestyviä eläimiä tms. - reaktioista riippuu ryhmäajon turvallisuus. Turvallisuus/turvattomuus on monen seikan summa.
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

  2. #32
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    Kaiken kaikkiaan hyvä ketju. Peesissä ajaminen on vaikeaa, mutta tasainen veto vielä vaikeampaa. Kun en osaa.
    A Gentleman will walk but never run

  3. #33
    Liittynyt
    07/2003
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    51

    jännitys

    Minusta yksi olennainen asia on jäänyt mainitsematta eli jännitys.

    Kun ensimmäisiä kertoja ajoin isossa porukassa jännitys oli niin suuri että jo se aiheutti hämminkiä. Joka kerta kun tuli pieni heilahdus jonkun ajajan toimesta minä ylireagoin, eli jarrutin tai väistin enemmän kuin oli tarpeen. Lisäksi koko kroppa oli pienessä jännityksessä. Hartioita jännitti turhaan, tankoa puristi turhaan... ja energiaahan siinä kuluu.

    Samaa olen huomannut edelleen kauden ensimmäisissä kisoissa/kuntoajoissa, mutta kun muutaman tapahtuman on saanut alle niin menee jo huomattavasti rennommin. Eli aja RENNOSTI.

  4. #34
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Asikkala
    Viestit
    5.318
    Tuohonkin auttaa tekniikkarullat paljon. Ja ne kannattaa siksikin laittaa oviaukkoon, että voi leikitellä kimmahtelua ovenpielestä toiseen käsivarsilla tai olkapäällä vastaanottaen - muks-pam muks-pam ovenpielestä toiseen ja tunnistaa sen oikean ohjausliikkeen jolla nojasta pääsee irti. Samoin maksimaalisia kirejä joissa opiskelee käsivarsien-olkapäiden rentoutta = eriyttää 'ohjaamo' ja 'konehuone' toisistaan.

  5. #35
    TKP Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jari Kulmala Katso viesti
    Jo ennen Tour de Helsinki 2008 –tapahtumaa monet (minä mukaan lukien) olivat huolissaan miten kokemattomat pyöräilijät pärjäävät ryhmäajossa. TdH-viestiketjussa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ad.php?t=29835) ehdoteltiin varovasti että ryhmäajoa kannattaa opetella porukkalenkeillä ennen tapahtumaan osallistumista.

    Kolarointeja sitten tehtiinkin ehkä ennätysmäärä jopa osanottajiin suhteutettuna. Kauhistuin, että onko tosiaan niin, että kuntoajoon osallistui pyöräilijöitä, joilla ei ole lainkaan kokemusta kovavauhtisesta ryhmäajosta.
    Yllä oleva muotoili pisti silmään, ja esitän nyt virallisen kommentin näihin TdH-2008 kolarointi/onnettomuusasioihin.

    En ole kaikkea keskustelua seurannut, mutta jostakin näyttää muodostuneen sellainen kuva, että TdH-2008:ssa olisi ollut erityisen paljon kolareita/onnettomuuksia. En tiedä, mikä on suhde muihin kuntoajoihin, mutta TdH-2008:ssa oli saman verran hieman vakavampia kolareita tai kaatumisia kuin TdH-2007:ssä (osallistujamäärään suhteutettuna). Järjestäjien tilastojen mukaan TdH-2008:ssa kolarointeja ei tehty "ennätysmäärää". SPR:ltä on tullut raportti ja he olivat varsin tyytyväisiä tapahtumaan ja järjestelyihin. SPR:n mukaan heidän keikkamääränsä ja keikkojen laatu olivat tällaiseen tapahtumaan aivan normaaleja.Virheellinen kuva on ilmeisesti syntynyt jostakin näyttävistä yksittäistapauksista.

    TdH-2008:ssa n. 1000 henkilöä ajoi 140 km. Se tekee 140 000 km. Se on n. 3,5 kertaa maapallon ympäri. Jos ajaa keskimäärin 10 000 km/vuosi, niin tapahtumassa ajettiin 14 ajovuotta. Kuka ajaa 14 vuotta 10 000 km/vuosi kolaroimatta tai kaatumatta?

    Onnettomuuksia ja kolareita tulee aina pyöräillessä olemaan. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö ryhmäajo-opastus olisi tervetullutta, ja etteikö TdH-järjestelyissä (ja muiden tapahtumien järjestelyissä) voisi näihin asioihin kiinnittää paremmin huomiota. Itselläni on ainakin vakaa aikomus petrata TdH:n suhteen. Selvää on, että näihin asioihin on järjestäjän kiinnitettävä eri tavalla huomiota kuin esim. massajuoksuissa tai -hiihdoissa. Mutta sellaista väitettä en käytettävissä olevan datan perusteella voi allekirjoittaa, että TdH-2008 olisi ollut jotenkin erityisen riskaabeli pyöräilytapahtuma.

  6. #36
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    770
    Hyvä tavoite TdH-2009:lle olisi 1500 osallistujaa eikä yhtään ryhmäajovirheestä johtuvaa kolaria.

    Millähän keinolla tähän päästäisiin?

  7. #37
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Korpi
    Viestit
    2.770
    Ei siihen pääse jos siellä on ihmisiä ajamassa
    "Pythagoraksen mukaan katselemalla oppii lähes aina enemmän kuin päättömästi juoksemalla."

    "Ernest Hemingwayta mukaillen; vain härkätaistelu, kilpapyöräily ja moottoriurheilu ovat urheilua, muut ovat pelejä."

  8. #38
    TKP Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jari Kulmala Katso viesti
    Hyvä tavoite TdH-2009:lle olisi 1500 osallistujaa eikä yhtään ryhmäajovirheestä johtuvaa kolaria.

    Millähän keinolla tähän päästäisiin?
    Voisimme tavata Jari sinun ja muutaman muun asiasta inspiroituneen kanssa esim. joskus tammikuussa ja pohtia konkreettisia toimenpiteitä. Selvää kuitenkin on, että nollalinja on mahdoton: "ryhmäajovirheestä johtuvia kolareita" on ammattilaisillakin.

  9. #39
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    Pohjois-Pohjanmaa
    Viestit
    907
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jari Kulmala Katso viesti
    Hyvä tavoite TdH-2009:lle olisi 1500 osallistujaa eikä yhtään ryhmäajovirheestä johtuvaa kolaria.

    Millähän keinolla tähän päästäisiin?
    Max avg 5km/h ?

    Aina se kasa sattuu mutta tosiasia on se että aina napsuu jos kaksi tai enemmän on kavereita liikenteessä. Yleensä ne kasat on kuitenkin pahemman näköisiä kuin niiden lopputulos. Ylimääräinen ohjeistus vaan lisää jännitystä ja kasojen määrää.
    Peikkomainen flaksi

  10. #40
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    770
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TKP Katso viesti
    Voisimme tavata Jari sinun ja muutaman muun asiasta inspiroituneen kanssa esim. joskus tammikuussa ja pohtia konkreettisia toimenpiteitä. Selvää kuitenkin on, että nollalinja on mahdoton: "ryhmäajovirheestä johtuvia kolareita" on ammattilaisillakin.
    No joo, lievennetäänpä hieman vaatimuksia: Laitetaan tavoitteeksi, että ei tapahdu yhtään tietämättömyydestä johtuvasta ryhmäajovirheestä johtuvaa kolaria.

    Konkreettisena toimenpiteenä tämän saavuttamiseksi ehdottaisin autokoulusta lainattua linjaa:
    - Teorian opetus
    - Käytännön opetus
    - Teoriatentti
    - Käytännön loppukoe
    Juu ei vaan ihan noin byrokraattisesti. Käytännön opetusta saa ajoporukoiden ryhmälenkillä, kuten myös teorian opetusta, kunhan sitä jaksaa kokeneimmilta kuskeilta tivata. Käytännön loppukokeena voisi toimia vaikka TdH –ajo. Teoriatenttinä voisi olla TdH-ilmoittautumisen yhteydessä vaadittava kokeen täyttäminen.

    Joo, toi teoriatentti kuullostaa aika kauheelta. Mutta kuinka nuo ryhmäajon säännöt saataisiin menemään päähän niille, joita asia ei yhtään kiinnosta, mutta ryhmäajoon on kuitenkin päästävä? Ilmoittautujien määrä kyllä laskisi murto-osaan, jos tällaiseen kyselyyn pitäisi vastata. Tai mistä sen tietää, vaikka ilmoittautujien määrä jopa lisääntyisi, koska ne, jotka eivät ole uskaltaneet osallistua kolarien pelossa tulisivat nyt mukaan. Ehkä nähtäisiin jopa lehtiotsikoita tyyliin "TdH panostaa tänä vuonna turvalliseen ryhmäajoon". Järjestäjien työkuormaa tentti lisäisi kyllä huomattavasti, jos järjestäjien vastuulla olisi tenttien tarkastaminen. Tietokonesovelluksena tarkastus tietysti myös hoituisi, mutta järkevien monivalintatehtävien tekeminen on haastavaa, etenkin koska monivalintatehtävissä on aina riskinä että täyttäjälle jää mieleen "väärä vastaus".

    Laitan tänne ehdotuksen teoriatentin kysymyksistä piakkoin.

  11. #41
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    770

    Tenttikysymykset

    Tenttikysymykset aiheesta "turvallinen ryhmäajo"

    Huom! kysymykset liittyvät ryhmäajon epävirallisiin tunnettuihin sääntöihin, eikä liikennesääntöihin tms. (ellei erikseen ole kysymyksen kohdalla mainittu). Kysymysten ryhmäajo tarkoittaa harjoituslenkkiä tai sellaista kilpa-ajoa, jossa kaikki ajajat kuuluvat samaan joukkueeseen. Kysymykset ovat useimmiten "Miksi" –muotoa, jotta vastaaja joutuu hieman miettimään perusteluja, jolloin asia voi jäädä paremmin muistiin.

    1) Mikä on ryhmässä ajamisen perussääntö? Eli millaista ajo pitää olla kun ajetaan ryhmässä?
    2) Kumpi on syyllinen jos ryhmässä sattuu peräänajo: edellä ajava vai takana ajava? Oletetaan että kumpikin ajaa kyllä liikennesääntöjen mukaan, mutta toinen rikkoo ryhmäajon perussääntöä.
    3) Käsimerkit: miten näytetään este, josta ei pysty ajamaan läpi?
    4) Käsimerkit: miten näytetään kuoppa tai muuten vaarallinen kohta tiessä?
    5) Milloin edellä ajavan antamaa käsimerkkiä ei tule toistaa?
    6) Liikennesääntö: Minkä liikennesäännön perusteella pyöräilevän ryhmän pitää antaa tietä ennemmin tai myöhemmin, jos takana tuleva auto ei muuten pääse turvallisesti ohittamaan?
    7) Jarrutusrefleksi ja väistörefleksi ovat hyviä turvallisuustekijöitä autoillessa ja pyöräillessä. Miksi ne ovat kuitenkin vaarallisia ryhmäajossa?
    8) Miksi taaksepäin katseleminen on erityisen vaarallista ryhmäajossa?
    9) Miten putkelle nousu pitää suorittaa kun takanasi on toinen ajaja?
    10) Miten selviydyt nopeimmin edellä ajavan varomattomasta putkelle noususta?
    11) Mikä on ryhmän sisällä ajavan (siis ei vetäjän) ajolinja kun ajetaan mutkaan?
    12) Miksi sivutuulessa ajaminen voi olla vaarallista jos edellä ajava unohtaa perussäännön?
    13) Kun tuulee oikealta, kummalle puolelle vetäjä siirtyy kun hän antaa vetovuoron seuraavalle?
    14) Miksi sormia tulee pitää ohjaustangon ympärillä, eli miksi ohjaaminen vain ohjaustankoon nojaamalla on vaarallista?
    15) Miksi kyynärpäät tulee pitää ajaessa koukistettuna ja alaspäin?
    16) Miksi vetäjän pitää lisätä tehoja alamäessä, mutta ei kuitenkaan heti kun alamäki alkaa?
    17) Miksi vetäjä joutuu hieman lisäämään tehoa kun ylämäki alkaa, mutta sitten vähentämään tehoja normaalille tasolle vaikka ylämäki vielä jatkuu?
    18) Miksi katse on hyvä pitää edellä olevan hartioiden tasolla, eikä takapyörässä?
    19) Telaketjuveto: Kuka huolehtii että nopeampi jono kulkee tasaista vauhtia? Kuka huolehtii että hitaampi jono kulkee tasaista vauhtia?
    20) Lopuksi: miksi siistissä parijonossa ajaminen on hienoa? Joo, ei tarvitse vastata, se vaan on niin tyylikästä, etenkin kun parit ovat tarkasti toistensa vieressä ja välit pidetään tasaisena.

  12. #42
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jari Kulmala Katso viesti
    2) Kumpi on syyllinen jos ryhmässä sattuu peräänajo: edellä ajava vai takana ajava? Oletetaan että kumpikin ajaa kyllä liikennesääntöjen mukaan, mutta toinen rikkoo ryhmäajon perussääntöä.
    Oliko tämä kompa?
    Kun ajetaan liikennesääntöjen mukaan, peräänajon vaaraa ei ole. Ks. tieliikennelaki 10§.

    - Tomi

  13. #43
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    873
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tomibert Katso viesti
    Oliko tämä kompa?
    Kun ajetaan liikennesääntöjen mukaan, peräänajon vaaraa ei ole. Ks. tieliikennelaki 10§.

    - Tomi
    Ehkä lain mukaan mentäessä vastuukysymys olisi selvä. Kisassa (tai ryhmäajossa) vaan taitaa olla muitakin normittavia asioita. -> edelläajavalla on kohtuullinen vastuu takanatulevia kohtaan.
    Onni onnettomuudessa on kaluston hajoaminen ennen kasaa loppukirissä

  14. #44
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Asikkala
    Viestit
    5.318
    Muutama kommentti JK:n kysymyksiin:

    Kakkoskyssäri kannattaa heivata, koska käytännössä voi peräänajo tulla vaikka molemmat tekisivät aivan oikein.

    Esimerkki: Porukkalenkin reippaammalla osalla tai vauhdikkaassa kuntoajossa käännytään päätieltä oikealle sivutielle kovalla vauhdilla ja tykitetään kaarteesta ulos edelleen oikealle kaartuvaa tietä. Pian risteyksestä ulostulon jälkeen oikealla puolella on sivutien liittymä, josta on noussut muutamia murskepaloja asfaltille. Ryhmän kärki kiertää niukasti murskeet mutta ei infoa takanatulijoita, koska kiihdyttää kaarretta putkelta ajaen kovaa. Taempana tulevalle tapahtuu kiven läpilyönti ja eturengasrikko, jolloin noin 0,5 sekunnin sisällä tapahtuu ensin hämmästys ja balanssin/ajolinjan pitoon keskittyminen sekä satavarma tehon kevennys ja toisen 0,5 sekunnin aikana takana tuleva ajaja mahdollisesti ajaa rengasrikon kärsineen takakiekkoon. Seuraa kaatuminen tai ei seuraa.

    Kolmos ja neloskyssäri: Näytetään samalla tavalla ja takanatuleva päättää itse miten sen ajaa.

    Vitonen: Pitäisi toistaa aina, ei pitäisi tulla harkinnanvaraisia, joita funtsitaan siinä samalla kun kuljetaan eteenpäin 8-20 metriä sekunnissa.

    Kasi: Joukkueajajat katsovat taaksepäin nähdäkseen joukkuekaverinsa ym. merkittäviä asioita.

    On noita muitakin, mut ei ehdi nyt enempää.

  15. #45
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    vantaa
    Viestit
    1.294
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jari Kulmala Katso viesti
    Käytännön opetusta saa ajoporukoiden ryhmälenkillä.
    Ainakaan pk-seudun viimeisellä yhteislenkillä tätä ei ollut havaittavissa, ilmeisesti vetäjän / vetäjien puuttumisen johdosta.

    Tai sai oppia siitä miten ryhmä ei toimi

    Muutoin ketjussa on kyllä asiallista keskustelua, mutta johtaako se koskaan mihinkään?

    Ongelmia porukkalenkeillä aiheuttaa usein myös se että porukoihin eksyy tyyppejä, jotka ovat omalla lenkillään, mtta tulleet sitten osaksi aikaa "hengailemaan" mukaan osaksi matkaa, ja onnistuvat sitten sotkemaan vauhdinjaon ja reitin.

    Vk:n lenkeistä kommentti, että jos Antero tai Peter on mukana, nin ongelmia ei ole.
    Ville Ilves


  16. #46
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Pelto-Helsinki
    Viestit
    1.218
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Silvenius Katso viesti
    Kakkoskyssäri kannattaa heivata, koska käytännössä voi peräänajo tulla vaikka molemmat tekisivät aivan oikein.
    Ryhmässähän vastuu jaetaan sekä edellä, että takana ajavalle. Edellä ajavan pitää varoittaa ja takana ajavan pitää pystyä ennakoimaan. Esimerkissäsi takana ajavan olisi pitänyt pystyä ennakoimaan mutkan jälkeinen kiihdytys ja sen aiheuttama kykenemättömyys esittää käsimerkkejä ja sen takia jättää vähän isompi välimatka edellä ajavaan tai tarkkailla tien pintaa paremmin.

    Vitonen: Pitäisi toistaa aina, ei pitäisi tulla harkinnanvaraisia, joita funtsitaan siinä samalla kun kuljetaan eteenpäin 8-20 metriä sekunnissa.
    Sulla oli konditionaali tuossa ekassa lauseessa, eli joku syy jättää merkki näyttämättä on olemassa. Sanoisin, että jos merkin toistaminen aiheuttaisi esimerkiksi pyörän hallinnan menetyksen ja siten lähes varman kolarin, niin silloin se pitää jättää näyttämättä. Esimerkiksi jos oikealla kädellä juo vettä pullosta ja edessä vasemmalla puolella on monttu, niin lienee syytä pitää vasen käsi ohjaustangossa. Takana tulevalla on silloin vastuu seurata janoisen edellä menevää pyöräilijää, eli ennakoida.

    Kasi: Joukkueajajat katsovat taaksepäin nähdäkseen joukkuekaverinsa ym. merkittäviä asioita.
    Ammattilaiset ja muut tosissaan kilpailevat osaavat yleensä hallita pyöräänsä, joten taakse katselu ei ole ongelma. Amatööreillä hartiat tuppaavat kääntymään taakse katsoessa ja samalla ohjaustankokin. Taakse katselu on siis vaarallista amatöörien puuhastellessa. Kai me voidaan olettaa, että kilpajoukkueessa ajavat osaavat nämä säännöt jo, elikkä ihan hyvin kysymykset voi suunnata amatööreille.

  17. #47
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Pelto-Helsinki
    Viestit
    1.218
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tomibert Katso viesti
    Oliko tämä kompa?
    Kun ajetaan liikennesääntöjen mukaan, peräänajon vaaraa ei ole. Ks. tieliikennelaki 10§.

    - Tomi
    Olen muuten vähän hidas tajuamaan näitä kompakysymyksiä. Tietty se kakkonen oli kompa. Syyllinen oli nimittäin se, joka ei ajanut ryhmäajon perussäännön mukaan...

    Doh.

  18. #48
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    vantaa
    Viestit
    1.294
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti asb Katso viesti
    Ammattilaiset ja muut tosissaan kilpailevat osaavat yleensä hallita pyöräänsä, joten taakse katselu ei ole ongelma. Amatööreillä hartiat tuppaavat kääntymään taakse katsoessa ja samalla ohjaustankokin. Taakse katselu on siis vaarallista amatöörien puuhastellessa. Kai me voidaan olettaa, että kilpajoukkueessa ajavat osaavat nämä säännöt jo, elikkä ihan hyvin kysymykset voi suunnata amatööreille.
    Ehkä pitäisi kieltää koko touhu kaikilta .
    http://www.youtube.com/watch?v=4cJGk...eature=related
    Ville Ilves


  19. #49
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jari Kulmala Katso viesti
    ... Kysymysten ryhmäajo tarkoittaa harjoituslenkkiä tai sellaista kilpa-ajoa, jossa kaikki ajajat kuuluvat samaan joukkueeseen. ..
    Harjoituslenkeillä ryhmäajo sujuu yleensä hyvin kun porukka tuntee aika pitkälti toisensa. Uudetkin kaverit tuntevat olonsa aika turvalliseksi.Ongelmat ilmenevät ja kärjistyvät kun tämmöiset hyvinkin hommansa osaavat kaverit ja ajoporukat sekä porukoissa vähemmän ajaneet lähtevät ajelemaan kovempaa kyytiä massatapahtumissa. Vaikka opit tiedetään ja niitä on harjoiteltukin, niin tapahtumissa sattuu ja tapahtuu kaikenlaista ennalta odottamatonta.

    Kolareilta voisi välttyä vaikkapa siten että lähdetään tutulla porukalla rauhallisesti liikkeelle ja annetaan muiden kiireisempien mennä ja vasta jossain sopivassa vaiheessa lähdetään ajelemaan esim. jonossa tai parijonossa tavoitevauhtia maaliin. Eli ajetaan ihan oma ajo eikä lähdetä ollenkaan kovempaan kyytiin mukaan. Tämmöisiä sopivavauhtisia ja hyvin käyttäytyviä porukoita voi myös muodostua ajonkin aikana. Ongelmia tulee jos tämmöiset porukat pääsevät sekoittumaan epämääräisesti käyttäytyvään laumaan, joka erityisesti ylämäessä on pahimmillaan. Mutta kukas sitä nyt lähtee tapahtumiin ajelemaan peruslenkkivauhtia, tapahtumassahan ajetaan kovaa kyytiä itseäkin kovemmassa seurassa, siitähän raha maksetaan, ei tarjoilusta?

    Paperilla niin ryhmässä kuin autolla ajaminenkin on helppoa. Autokoulussakin opitaan pysähtymään suojatien eteen, mutta vasta oikeassa elämässä opitaan kantapään kautta katsomaan ensin kanssa-autoilijoiden aikomuksia ja vasta sen jälkeen mietitään millainen signaali annetaan suojatielle astuvalle jalankulkijalle. Autokoulun ohjeita kirjaimellisesti noudattamalla voi syntyä arvaamatonta jälkeä.

    Ryhmässä ammattikuskit ajavat kuulemma 10 cm päässä edellisestä, eikä kahvojen väli ole sen enempää. Mäet ja mutkat menevät lähes samalla kaavalla. Harrastelijoilta menee tähän pääsemiseen hiukka aikaa ja hikeä. Paperilta ja säännöistä voi lukea tavoitteita, joita kohti on hyvä mennä ja kouluttaa iseänsä ja refleksejänsä niihin.

  20. #50
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    770

    Vihjeitä kakkoskysymykseen

    Kakkonen ei ollut kompakysymys, mutta kieltämättä aika hermoja raastavasti muotoiltu ja vähän eri sarjaa muiden kysymysten kanssa.

    Kysymys on oikeastaan salapoliisitehtävä ja vaatii pilkuntarkkaa lukemista. Lisäksi pitää tietää oikea vastaus ensimmäiseen kysymykseen, joka on: "Ryhmässä käyttäytyminen pitää olla ennalta aavistettavaa. Pyöräilijän pitää edetä tasaista vauhtia ja pitää ajolinja suorana. Kaikki tästä poikkeava liikkuminen pitää tapahtua vähittäin."

    Tomibert oli oikeassa kun totesi että liikennesääntöjen mukaan ajettaessa peräänajon vaaraa ei ole, mutta en hakenut tässä tätä vastausta (pitänee tarkentaa kysymys, että välit pidetään kuitenkin normaalin ryhmäajon mukaisesti lyhyenä).

    Asb ei vielä löytänyt oikeaa ratkaisua mutta ei ollut väärässä todetessaan että syyllinen oli se, joka rikkoi perussääntöä.

  21. #51
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Pelto-Helsinki
    Viestit
    1.218
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Silvenius Katso viesti
    Kolmos ja neloskyssäri: Näytetään samalla tavalla ja takanatuleva päättää itse miten sen ajaa.
    Tarkemmin lukiessa, tuli mieleen, että tämäkin meni väärin. Este, josta ei voi ajaa läpi (esimerkiksi kasa maassa makaavia pyöräilijöitä) ja joka siten vaatii pysähtymistä, näytetään nostamalla käsi ylös. Vaarallinen kohta tiessä näytetään laskemalla alas sen puolen käsi, jolla vaarallinen kohta on.

  22. #52
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    224
    Eikös rengasrikonkin, tai miksei muunkin välinerikon, yhteydessä nosteta käsi ylös. Siis jos nyt ylipäänsä jotain viestiä käsimerkein pystyy siinä tilanteessa antamaan. Tilanne on usein mennyt niin että rengasrikon kohdannut on nostanut käden ylös ja huutanut vieruskavereille ongelmasta. Syntynyt mekkala kertoo että rengas on rikki ja silmin voidaan nähdä että kenellä on käsi ylhäällä. Myös sitä sattuu että rengasrikon kohdannut ei kättä voi heilutella, tällöin muut ajajat ovat kädellä näyttäneet takanatuleville ongelman kohdannutta ajajaa.

    trauma
    #DNFnegative

  23. #53
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    510
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jari Kulmala Katso viesti
    Kysymys on oikeastaan salapoliisitehtävä ja vaatii pilkuntarkkaa lukemista. Lisäksi pitää tietää oikea vastaus ensimmäiseen kysymykseen, joka on: "Ryhmässä käyttäytyminen pitää olla ennalta aavistettavaa. Pyöräilijän pitää edetä tasaista vauhtia ja pitää ajolinja suorana. Kaikki tästä poikkeava liikkuminen pitää tapahtua vähittäin."
    Jos "perussääntö" on määritelmällisesti tuo ja vain tuo, sitä rikkomalla voi peräänajon varmaankin aiheuttaa vain edellä ajava. Mutta kyllä minusta myöskin esimerkiksi liian lähellä tai muuten väärässä paikassa peesaava ja sillä peräänajon aiheuttava jotain ryhmäajon perussääntöä rikkoo.

    Tuo teoriakoe tuskin on toteutettavuuden rajoissa kuin korkeintaan ilmoittautumisen yhteydessä automaattisesti tarkastettavana virityksenä (joukkueille varmaan pitää sitten antaa jotkut koodit joilla jokainen saa tehdä oman kokeensa). Toinen kysymys onkin, mitä reputtaneille tehdään. Uusi yritys a) heti b) seuraavassa maksuluokassa c) seuraavana vuonna? Ja mahdollisesti osallistujajoukkokin halutaan rajata suomentaitoisiin?
    Pöysti! Sinä et tiedä, minkälaista porukkaa suomalaisissa lajiliitoissa on. Ju-ma-lau-ta! Ne on valmiit mihin vaan.

  24. #54
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Asikkala
    Viestit
    5.318
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti asb Katso viesti
    Tarkemmin lukiessa, tuli mieleen, että tämäkin meni väärin. Este, josta ei voi ajaa läpi (esimerkiksi kasa maassa makaavia pyöräilijöitä) ja joka siten vaatii pysähtymistä, näytetään nostamalla käsi ylös. Vaarallinen kohta tiessä näytetään laskemalla alas sen puolen käsi, jolla vaarallinen kohta on.
    Riippuu tietysti vähän siitä kuinka takana porukassa on, mutta yleensä nuo kasat tulee siinä vauhdissa ja tilanteessa, että käden pystyyn nostolle ei ole mitään aikaa. Käytännössähän 20 metrin päässä edellä tapahtuvaan kasaan on 40km/h nopeudella matkaa vajaa 2 sekuntia.

    Käsi ylös on ainoastaan tekninen vika tai huomiopyyntö huoltoon.

  25. #55
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Roihuvuori
    Viestit
    99

    Pätevät ohjeet turvalliseen ryhmäajoon kuvien kanssa

    http://www.pezcyclingnews.com/?pg=fullstory&id=6731

    Vätternrundaan lähtevä ryhmämme tenttii nämä ja tämän topicin opetukset ja testaa sitten käytännössä Keravan Kevätpolkaisusta, jos saa rouviltaan luvat noin rivon riehakkaannimiseen tapahtumaan.
    Blogissani italialaisia maantiepyöriä, maantiepyöräilyä ja tyyliä. UUDISTETTU ULKOASU: squadraazzurraciclista.blogspot.com

  26. #56
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    770

    Kakkoskysymykseen ratkaisu

    Hyvän linkin löysit L'una!

    Laitetaanpa tässä sitten vastaus tuohon tenttikysymykseen nro 2 (ks ylempänä), jonka Anna tuossa olikin jo ratkaissut 10+:n -arvoisesti.

    Kun kysymyksen lukee pilkuntarkasti, niin vastaukseksi saadaan, että edellä ajava oli syyllinen. Sillä jos ainoastaan toinen rikkoo perussääntöä ja tulee kolari, niin perussäännön rikkojan täytyy olla edessä ajava. Perussääntöä rikkomalla takana ajava tuskin saa aikaan kolaria edellä ajavan kanssa koska hän sentään näkee edellä ajavan. Muun ajovirheen kautta se on kuitenkin varsin mahdollista, esimerkiksi vain ajautumalla liian lähelle edellä ajavaa.

  27. #57
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    vantaa
    Viestit
    1.294

    Nauraa Californiassa

    Ajavat eivät ole ilmeisesti lukeneet tätä topicia.
    Nostetaan aihe ylös niin sujuu seuraavat etapit paremmin..
    Ville Ilves


  28. #58
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    770

    Lehtiartikkeli luettavissa

    Tuo topicin alussa mainitsemani artikkeli on nyt luettavissa tuolta:

    http://www.ik-32.org/ilmoitustaulu/2...ri_kulmala.pdf

  29. #59
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Repovuoren kupeessa
    Viestit
    826
    Kiitoksia! Piti ihan tulostaa, luvalla tai ilman.
    Muuten, jos ajat Hollannissa, älä huuda "Hoi", kun se tarkoittaa "Hei", huuda siellä mieluummin "Hei", suomeksi "Hoi" .-)

  30. #60

    Turvallinen ryhmäajo

    Teoriassa käytännöllä ja teorialla ei ole mitään eroa - mutta käytännössä on

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •