Kuka tahansa - oli sitten ajokokemusta viikkoja tai vuosikymmeniä - saattaa ajaa kolarin tai muuten kaatua ryhmäajossa.
Yleensä jo se, että lähtee kaksipyöräisellä, tasapainossa pidettävällä ajoneuvolla liikkeelle, on riskialtista. Turvallisinta on - tietenkin - pysyä liikkumatta paikoillaan...
Jos haluaa välttää ryhmäajon riskejä, niin oman kokemukseni mukaan se onnistuu vain yksin ajaen... Jos ajaa vaikka yhden ajokaverin kanssa (esim. peesissä), tämä "miniryhmäajo" lisää riskiä kaatua peräti 50 %*... (tilasto- tai vakuutusmatemaatikot ym. voivatkin heti alkaa pohtia ed. väittämän oikeellisuutta... ks. disclaimer alla) Yksin ajaessasi sinua ei toisaalta huomata/huomioida muiden tielläliikkujien taholta yhtä hyvin kuin isompaa ryhmää, joten yksin ajaessa törmäysriski (siis muiden tienkäyttäjien kanssa) jonkin verran kasvaa ryhmäajoon verrattuna*.
Ryhmässä ajettaessa - etenkin suuremmissa, toisilleen tuntemattomien ajajien (pää)joukoissa - joku ennemmin tai myöhemmin kaatuu ja pahimmassa tapauksessa kaataa mukanaan myös muita. Tämä on fakta, joka pitää jokaisen ottaa huomioon. Mutta "kaatumisen todennäköisyydestä" tai "varmuudesta" ei pidä turhaan tehdä estettä tai "pelkoskenaariota" ryhmässä ajamiselle. Ripauksella hyvää onnea + ryhmäajon osaamisella moni (!) on välttänyt kaatumisia ajoryhmissä menestyksekkäästi vuosien ajan*.
Lyhyesti: Tervetuloa ajamaan ryhmässä - riskit huomioiden & välttäen - mutta samalla kaatumisen mahdollisuuden selvästi tiedostaen
j.k. Mitä enemmän ajaa ryhmässä, sitä paremmin ryhmäajo alkaa sujua*. Tiivissä, vauhdikkaassa kunto- tai kilparyhmässä ajaminen ei ole sen vaarallisempaa kuin väljemmässä retkiryhmässä - edellyttäen, että osaa muutaman perusseikan ryhmäajamisesta*. Näistä seikoista on ollut (ilmeisen riittävästi) puhetta jo edellisissä viesteissä.
- - -
*Disclaimer: Pyöräilyn riskianalyysi on toki paljon monimutkaisempaa kuin tässä(kään) viestissä esitetyt, lähinnä omaan kokemukseeni perustuvat (yksinkertaistetut) väittämät. Tiettyjä seikkoja voidaan tuoda esille, mutta paljon riippuu ajajasta itsestään sekä ryhmän muiden kuskien toiminnasta. Samoin ryhmän ulkopuolisten toimijoiden - olivat nämä sitten autoilijoita, kävelijöitä, tielle yllättäen ilmestyviä eläimiä tms. - reaktioista riippuu ryhmäajon turvallisuus. Turvallisuus/turvattomuus on monen seikan summa.







) Yksin ajaessasi sinua ei toisaalta huomata/huomioida muiden tielläliikkujien taholta yhtä hyvin kuin isompaa ryhmää, joten yksin ajaessa törmäysriski (siis muiden tienkäyttäjien kanssa) jonkin verran kasvaa ryhmäajoon verrattuna*. 
Lainaa viestiä vastauksessa
Juu ei vaan ihan noin byrokraattisesti. Käytännön opetusta saa ajoporukoiden ryhmälenkillä, kuten myös teorian opetusta, kunhan sitä jaksaa kokeneimmilta kuskeilta tivata. Käytännön loppukokeena voisi toimia vaikka TdH –ajo. Teoriatenttinä voisi olla TdH-ilmoittautumisen yhteydessä vaadittava kokeen täyttäminen.
noin rivon riehakkaannimiseen tapahtumaan.
.

Kirjanmerkit