GiantHephaFillariElectrobike
Sivu 66 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 16 56 64 65 66 67 68 76 116 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.951 - 1.980 / 4198

Aihe: Tee-Se-Itse valot

  1. #1951
    Warrior-1 Guest
    Kiitos tiedosta!!

  2. #1952
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    90
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JMRa Katso viesti
    ...mutta esim. led ajoneuvovailoihin ei PWM:ää käyttetä, koska ledin käyttöikä tipahtaa murto-osaan valmistajan ilmoittamasta. Siksi ledien himmennys tehdään virtaa säätämällä.
    Kumpa joku olisi tämän kertonut myös noille autojen valoja toteuttaville tahoille. Poikkeuksetta ainakin taka/jarruvaloledeihin on käytetty pwm:ää - mikä on aivan raivostuttavan näköistä. Pahin esimerkki taitaa olla jokin Volvon uudehko malli. Ehkä autotehtailla on meneillään kisa, kuka kehtaa tehdä pwm-kirkkaussäädön matalimmalla taajuudella.

    -
    Menni

  3. #1953
    Liittynyt
    09/2003
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    63

    Millainen DIY-LED-valo?

    Minkälaisella projektilla kannattaisi lähteä liikenteeseen kun lähtötilanteena on nykyinen Silvan 478 10W/20W suunnistushalogeenisetti 6V 9Ah NiMH -akulla?

    Tarkoitus olisi saada ehkä lisää paloaikaa mutta ainakin sama teho kuin nykyisellä 10W/20W halogeenipolttimoilla ja käyttää tuota samaa akkua projektiin eli 6V systeemiä siis rakentamassa.

    Onnistuuko mitenkään järkevästi vai pitäisikö heti harkita 7.2V tai 14.4V systeemiä?
    "Our greatest glory is not in never falling, but in rising each time we fall."

  4. #1954
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    873
    Mennillä on joku super näkö. Kaikki ledivalot vilkkuu
    Meille jotka kulkevat omia polkujaan

    -- mtbSeikkailu 2016 --

  5. #1955
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.536
    Tosta PWM:stä...on nyt vähän aikaa muun erotiikan opiskelusta mutta jos piikit on se rasite LED:eille niin eikö väliin voi laittaa pienen LC-filtterin? Loppuu se Mennin silmäin sirittelykin muutaman tuhannen hertzin taajuudella vai millä noita kellotellaan...

    Jotenkin tuntuu että JOS käyttö-ikä lyhenee niin hakisin syytä pulssien nousevista reunoista? Mutta pirustako tiän.

  6. #1956
    JH_ Guest
    Kun tarpeeksi hyvän treenin vetää alkaa vilkkumaan jo halogeenit himassakin. Vähänkö olin kypsänä kun luulin vessan halogeenien muuntajan tiltanneen hyvän mäkitreenin jälkeen. Valojen sammuttaminen sai sitten koko huoneen valaistuksen sykkimään oudosti Muuten se olis vielä mennyt sähkölaitteiden piikkiin, mutta auringonvaloon PWM tuskin vaikuttaa. Hyvä treeni mutta huono kunto. Mennillä samaa vaivaa?

  7. #1957
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Elektroniikka tulee yllättävän kalliiksi, jos halutaan vaikkapa 4x MC-E, tai P7.
    No tuota eikös sen hipFlexin hinnaksi oo kaavailtu 35 taalaa? Onko se paljon vai vähän?

    Miulla o kaveri hienomekaanisella konepajalla r&d inssinä, se meille ne oldskool-halogeenien kotelot koneisti mistä on kuva tässäkin ketjussa pari sivua takaperin. Ja koneistanee tässä asap myös ledivaloille koteloita, kunhan kehtaan taas sitä ahistella aiheesta. Perskules ku on taas tullu jahkailtua niin kauan asian kanssa, että uus tekniikka ajaa jo ohi, piti jo päivittää suunnitelmiaki Noh, pitää ne vanhatki hilppeet johonkin käyttää..

    Oon itekki tullu miettineeks notta kuinkahan ois markkinoita valoille. CPF:ia lukiessa tulee mieleen, että vois ollakin ku jenkit tuntuu hankkivan kaikkia mahollisia fikkareita ja lamppuja mitä vaan joku keksii valmistaa. Aasian hintojen kanssa vaan voipi olla vaikia kilpailla, pitäis sit olla sen verran isot volyymit, että sais sitä kautta tingittyä kustannuksia alas.

  8. #1958
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Toisaalta, ongelma ei ole ainoastaan nuo lumenit tai niiden vähäisyys, vaan valokeilan muoto. Pyöreä valokeila on surkea muoto maantielle, kun iso osa fotoneista singahtaa taivaalle ilmakehää ja avaruutta valaisemaan. Multa saisi isot aplodeeraukset se, joka suunnittelisi LED:lle tarkoitetun heijastimen, jossa valokeila olisi rajattu ylöspäin ja levitetty sivusuunnassa.
    Autojen HID-projektoreissa homma toteutetaan niin, että puolet valosta leikataan pois. Eli siis kun niissä on valokeilassa sellanen terävä yläreuna niin se on toteutettu peltilätkällä joka yksinkertaisesti estää valoa pääsemästä sen rajan yli. Autossa missä sähköä on tarjolla riittävästi tuo ei liene ongelma koska jos ei valo riitä niin tuupataan lisää lamppuja, joskin jo kahdella 35W hid-polttimolla ja projektorilla lähtee valoa melko reilusti, ainakin normi halogeeneihin verrattuna.

    Nykyään autojen heijastin-halogeenivaloissakin on tuollainen aika terävä reuna valokeilan yläosassa. En ole niitä heijastimia sen enemmälti pällistellyt, mahtaako niissä tuo homma olla toteutettu fiksummin?

  9. #1959
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    圖爾庫
    Viestit
    582
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fob Katso viesti
    Busch + Müller tekee mielenkiintoisia valaisimia, joissa heijastinta on mietittykin.

    Schmidt käyttää tuota samaa heijastinta uudessa dynamovalossaan . Ovat saaneet valokuviota vielä parannettua tarkemmalla ledin sijoituksella.
    http://www.nabendynamo.de/layoutbild...korrigiert.jpg

    Luxejakin lupaavat lähes tuplasti jopa dynamokäytössä.
    http://www.nabendynamo.de/produkte/Edelux.html

    Omassa dynovalossa on sama heijastin ja se toimii yllättävän hyvin vaikka olen vaihtanut MC-E ledin alkuperäisen tilalle.

  10. #1960
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Janu Katso viesti
    No tuota eikös sen hipFlexin hinnaksi oo kaavailtu 35 taalaa? Onko se paljon vai vähän?
    Totta. 18650-LiPoista kun akun väsää, tarvitaan niitä 4h ajoaikaan neljälle MC-E:lle vähintään 12kpl. Ei se kovin iso lisä ole, jos laittaa 15 kennoa, josta saa kätevästi 5S3P-paketin.

    Eli mitä tämä lysti sitten maksaa?

    1. 4x MC-E ~80€
    2. Carlon linssit ja pitimet 15€
    3. Hipflex 35$
    4. 15x 18650-LiPo 70€
    5. Johtoja, kytkimiä, ja muuta pikkusälää 10€ (mutta nämä ei oikeasti maksa mitään)
    6. Kossupullo sorvaajalle. Paljos se nykyään on?
    7. Kossupullo hiilikuitukuninkaalle, joka leipoo näppärän akukotelon
    8. Akkulaturi

    Paljos tuosta nyt tulee? Hipflexejä ei vielä saa, mutta eikös taannoin joku esitellyt kytkennän, jolla saadaan Kaidomainin driverikin hoitamaan homman.

    Akkulaturin kohdalla ei kannata vaipua epätoivoon. DX:n 2-3 kennon LiPo:ja lataava laturi kelpaa, mutta lataus pitää suorittaa ensin 3s ja sitten 2s. Tarkoittaa, että illalla kotiin tullessa laitetaan lataamaan alapäätä ja sitten töihin lähdettäessä siirtää latausjohdon akun yläpäähän. Vaihtoehtoisesti voi ostaa kaksi laturia; ei se tässä budjetissa enään missään tunnu.

  11. #1961
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    90
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hammer Katso viesti
    Mennillä on joku super näkö. Kaikki ledivalot vilkkuu
    Älkääs nyt! Väitän kyllä valittavani ihan oikeasta asiasta. Mutta itseään kannattaa onnitella, jos kuuluu niihin onnellisiin, jotka pitävät esim. 50Hz kuvaputkitelkkarin kuvaa mukavana, tyytyväisinä käyttävät kuvaputkinäyttöistä tietokonetta 60Hz oletuspäivitystaajuudella, tai eivät näe sateenkaaria DLP-väripyöräprojektorien kuvista. Tai sitten nykyään yleistyvät autojen leditakavalot eivät ärsytä näkökentän äärilaidoilla tai piirtele ikäviä helminauhoja katsetta siirrettäessä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Samu Ilonen Katso viesti
    Tosta PWM:stä...on nyt vähän aikaa muun erotiikan opiskelusta mutta jos piikit on se rasite LED:eille niin eikö väliin voi laittaa pienen LC-filtterin? Loppuu se Mennin silmäin sirittelykin muutaman tuhannen hertzin taajuudella vai millä noita kellotellaan...
    Ja tarkennettakoon nyt vielä, että en tietenkään välkytyksellä tarkoita tuota hakkurin kymmenien tai satojen kilohertsien taajuutta, jonka tahdissa ledin kirkkaus muuttuu ehkä 10-50% riippuen hakkurin mitoituksista - vaan tuollaista alle 200Hz 100%-0% kirkkausvaihtelua. Pwm-kirkkaussäätö on tietenkin ihan ymmärrettävä, kun onhan se yksinkertaisin ja _halvin_ tapa saada tarkka lineaarinen säätö. Samun ehdottamaan LC-filtteriä ei myöskään voi enää tämän pwm-säädön perään laittaa, sillä silloin menetetään säädön lineaarisuus (ja luultavasti vaikeutetaan myös itse vakiovirtahakkurin kompensointia stabiiliksi).

    Oikea () ratkaisu on luonnollisesti tehdä kirkkaussäätö jo itse vakiovirtahakkurin 'asetusarvoa' säätämällä tai jos sitä välkytys (pwm) säätöä on pakko käyttää, niin valitsee sitten riittävän korkean taajuuden, jotta valo ei välky.


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hartsu Katso viesti
    Schmidt käyttää tuota samaa heijastinta uudessa dynamovalossaan . Ovat saaneet valokuviota vielä parannettua tarkemmalla ledin sijoituksella.
    http://www.nabendynamo.de/layoutbild...korrigiert.jpg
    Erittäin lupaavaa nähdä, että heijastimiakin ainakin jotkut suunnittelevat ja tuovat ihan myyntiin asti. Sellainen n. 10W ledivalo tuollaisella auton lähivaloja vastaavalla valokuviolla olisi aika ideaalinen pyörätie ja luultavasti myös metsäpolkukäyttöön.

    -
    Menni

  12. #1962
    Liittynyt
    04/2003
    Paikkakunta
    Joensuu
    Viestit
    2.357
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Menni Merkkari Katso viesti
    Mutta itseään kannattaa onnitella, jos kuuluu niihin onnellisiin, jotka pitävät esim. 50Hz kuvaputkitelkkarin kuvaa mukavana, tyytyväisinä käyttävät kuvaputkinäyttöistä tietokonetta 60Hz oletuspäivitystaajuudella, tai eivät näe sateenkaaria DLP-väripyöräprojektorien kuvista. Tai sitten nykyään yleistyvät autojen leditakavalot eivät ärsytä näkökentän äärilaidoilla tai piirtele ikäviä helminauhoja katsetta siirrettäessä.
    Samat ovat havainnot. Uusimman Jetan/Passatin takavalot vilkkuvat myös ankarasti. Häiritsee.
    If Jens Voigt was a country, his principle exports would be Pain, Suffering, and Agony.

  13. #1963
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.536
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Menni Merkkari Katso viesti
    ....Samun ehdottamaan LC-filtteriä ei myöskään voi enää tämän pwm-säädön perään laittaa, sillä silloin menetetään säädön lineaarisuus (ja luultavasti vaikeutetaan myös itse vakiovirtahakkurin kompensointia stabiiliksi).

    Menni
    Lineaarisuus kyllä pysyy jos suodatimen yli on takaisinkytkentä.



    ...kuten digitaalisessa audiopäätevaffistimessa taitaa olla. Ainakin muistihäröilyt sellatteen ite rakestelusta joskus 97' kertovat.

  14. #1964
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.598
    Mulla on muuten yhä se 3.7V/6.6Ah li-ion akkupaketti jos joku haluaa ostaa.

  15. #1965
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Punapää

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JH1 Katso viesti
    Pitäisi lyödä päät (kypärät päissä) yhteen ja tuotteistaa todellinen led-hirviö. Esimerkiksi:
    - 50-wattinen star-led (n. 3 500 lm)
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JMRa Katso viesti
    Itse lähtisin tekemään seuraavilla spekseillä:

    -4xCree MC-E, joihin 2-3:een kohtuu kapea keila ja viimeiseen leveä.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jagge_ Katso viesti
    Tällä hetkellä tehokain lienee Lupine Betty, se lienee noissa 25W tehoissa. Siis lukuunottamatta DIY kokeiluja,
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Pexi ei oikein ole samaa mieltä tuosta, että maantiellä optimi olisi vähemmän kuin about 1000 lm. Olen nyt nautiskellut Lupinen Teslan seurassa työmatkaani sen verran, että uskallan esittää omia kokemuksiani: Teslan luvattu 700 lm riittää suht suoralla baanalla ehkä johonkin 40+ km/h vauhtiin ja mutkapätkällä jo 30 km/h alkaa olla liikaa. Omille vajaan 20 km duunimatkareiteilleni osuu laskuja, joissa mennään päivänvalossa reilusti yli 60 km/h ja lisäksi muutaman kilometrin metsäinen ja mutkainen osuus, jossa normaalivauhti on siellä 30 km/h paremmalla puolella. Teslaan nähden joku tuplamäärä valoa olisi iso turvallisuuden parannus, IMHO.
    Muistan vielä kun tälläkin palstalla porukat rakentelivat 20W sisustushalogeenivalaisimia maastoajoa varten... Jotkut hurjat käyttivät 35W ja siitä tuli valoa ihan rutosti, mutta käyttö oli vähän ikävää kun lyijyhyytelö painoi pari kiloa...

    Mahtaakohan kukaan muu muistaa? Ei siitä niin kauaa aikaa ole.

    Ja maantiellä pitäisi siis olla ainakin 1000lm, kun 700 lumenia ei riitä kuin päälle neljänkympin vauhtiin? Toivottavasti laitat tehot pienemmälle aina kun tulee vastaantulijoita...

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    5S3P-paketin.

    ...

    Akkulaturin kohdalla ei kannata vaipua epätoivoon. DX:n 2-3 kennon LiPo:ja lataava laturi kelpaa, mutta lataus pitää suorittaa ensin 3s ja sitten 2s. Tarkoittaa, että illalla kotiin tullessa laitetaan lataamaan alapäätä ja sitten töihin lähdettäessä siirtää latausjohdon akun yläpäähän. Vaihtoehtoisesti voi ostaa kaksi laturia; ei se tässä budjetissa enään missään tunnu.
    Eipä se saman puljun Mystery chargerkaan maksanut kuin 50$, ja sillä latasikin sitten kutakuinkin kaikki mahdolliset Li-, Ni- ja Pb -alkuiset akkupaketit mitä kodin harrastuselektroniikasta saattaisi löytyä. Virtalähteen taisi tosin vaatia.

  16. #1966
    mutanaama Guest
    Tuli heijastimet DX:ltä MC-E:lle. Koko on se 50mm, ja sopii varmasti hienosti otsalampuksi hyvin tiukan spottinsa ansiosta.

  17. #1967
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Eipä se saman puljun Mystery chargerkaan maksanut kuin 50$, ja sillä latasikin sitten kutakuinkin kaikki mahdolliset Li-, Ni- ja Pb -alkuiset akkupaketit mitä kodin harrastuselektroniikasta saattaisi löytyä. Virtalähteen taisi tosin vaatia.
    Tuo DX:n laturi, jonka kanssa Kuiton Anttikin pari sivua sitten paini, osaa näköjään ladata 1-6 kennon LiPo-paketteja. Maksaa jotain 50$ ja virtalähde vaikuttaisi tulevan paketissa mukana? Yber-valon hinnaksi tulee kuitenkin yli 250€+pari kosanderia. Onko se paljon?

  18. #1968
    mutanaama Guest
    Tässä liikkeellelähtöä odotellessa huomasin sellaisen seikan, että laittamalla tuohon MC-En heijastimeen suoran peilinpalasen saa leikattua suurimman osan taivaisiin menevästä valosta, ja käännettyä alas eteen reilun levyisen valon. Eli ei tarvitse välttämättä murjoa mitään, ja voi viritellä valokeilan just sellaiseksi kuin haluaa. Tota leikattavaa peiliä saa muistaakseni motonetistä tai biltemasta.

  19. #1969
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Tuo DX:n laturi, jonka kanssa Kuiton Anttikin pari sivua sitten paini, osaa näköjään ladata 1-6 kennon LiPo-paketteja. Maksaa jotain 50$ ja virtalähde vaikuttaisi tulevan paketissa mukana? Yber-valon hinnaksi tulee kuitenkin yli 250€+pari kosanderia. Onko se paljon?
    Siellä olikin nähtävästi kaksi monitoimilaturia, ja toisen (vähän halvemman, 44$) mukana tuli virtalähde. Hintaero siihen 2s-3s -laturiin oli enää ~35 dollaria. Sitä voi sitten miettiä, että haluaako ladata akut joka lenkin jälkeen nopeimmillaan tunnissa, vai onko valmis tuon säästön vuoksi lataamaan ne aina kahdessa erässä, eka erä yön yli ja toka työpäivän yli (luultavasti valvomattomana). Laturien laadusta en toki sitten mitään tiedä.

    Tuo hinta on hyvä kysymys. Sen joutuu varmaan itse kukin miettimään omalta kohdaltaan. Samalla kun miettii sen, että tarvitseeko oikeasti sen ~3000 lumenia. Vähän epäilen, että yleisesti ottaen osa rakentelijoista haluaa sellaisen lähinnä siksi, että moinen määrä lumeneita kuulostaa makealta ja nykyledeillä lamppu on mahdollista käyttökelpoisena rakentaa. Ei niin, etteikö sekin olisi ihan ok syy lamppu tehdä.

  20. #1970
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    873
    Kyllähän "Show factor" on aivan kelpo syy rakentaa lamppu. Varsinkin jos lopputuloksena on fillari kelpoinen kokonaisuus.
    Meille jotka kulkevat omia polkujaan

    -- mtbSeikkailu 2016 --

  21. #1971
    Liittynyt
    11/2008
    Viestit
    25
    Noniin, kertokaapa viisaammat mistä voisi alkaa kaivelemaan vikaa.
    *Ledi on P7 DX:stä joka tuli alumiinitähtöseen kiinnitettynä
    *Tähtösen ruuvasin DX:n heijastin+kupariheatsinkki yhdistelmään kiinni tahnaa välissä.
    *Driveri on Kaidoimain super P7 driver
    *akkuna kokeilin 5*NiMh ja 6*NiMh C kenno.

    Kun pistää virrat päälle kohtuu kirkasta valoa tulee pari kolme sekuntia sitten välk-välk ja valo putoaa johonkin low modeen. Low mode pysyy päällä mutta muutaman sekunnin välein välk-välk. Onko tää nyt joku lämpökatko? Mikään ei kyllä tunnu yhtään lämpöseltä eikä käry haise. Voisko olla että ledi ei johda lämpöä kunnolla tähtöseen?

  22. #1972
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    87
    Paljon akkupaketin jännite on? Testaa ainakin driverin lämpiäminen, ota driveri sormien väliin ja laita virta päälle, jos polttaa niin kuumuu liikaa ja alkaa katkoon virtaa. Näin ainakin mulla 12V akulla tekee. 6V akulla lämpiää käden lämpöseksi, mutta toimii.

  23. #1973
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rikalar Katso viesti
    Noniin, kertokaapa viisaammat mistä voisi alkaa kaivelemaan vikaa.
    *Ledi on P7 DX:stä joka tuli alumiinitähtöseen kiinnitettynä
    *Tähtösen ruuvasin DX:n heijastin+kupariheatsinkki yhdistelmään kiinni tahnaa välissä.
    *Driveri on Kaidoimain super P7 driver
    *akkuna kokeilin 5*NiMh ja 6*NiMh C kenno.
    6*NiMh riittää kaiken järjen mukaan. 5*NiMh pitäisi riittää ainakin juuri ladattuna.

    LED:n päässä voi epäillä oikosulkua, mutta jos se LED palaa, niin ei se kovin paha oikonen voi olla. Kannattaa tarkistaa, ettei paljaat johdot pääse koskettamaan alumiinitähtösessä mitään muuta kohtaa, kuin niitä juotospadeja.

    Seuraava tarkistettava kohde on driveri. Se ei saa olla liian lämpöä eristävästi paketoitu. LED:n johtojen puolelta se olisi hyvä puristaa jotain alumiinikappaletta vasten. Näin se pysyy viileänä.

    Jos LED muuttuu siniseksi, sen lämmöt on liian korkealla. Ja sitten se sammuu; ei välky, eikä palaudu.

  24. #1974
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Siellä olikin nähtävästi kaksi monitoimilaturia, ja toisen (vähän halvemman, 44$) mukana tuli virtalähde. Hintaero siihen 2s-3s -laturiin oli enää ~35 dollaria.
    Mutta kun Antilla se laturi ei toimi... hintaeroa ei pysty muuten perustelemaan. Muutenkin alan kääntyä sille kannalle, että on helpompi ratkaista akku-ongelma, kuin suuri LED-virta. 3x MC-E rinnankytkettynä kun tarkoittaisi 5.4A.

  25. #1975
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Tässä liikkeellelähtöä odotellessa huomasin sellaisen seikan, että laittamalla tuohon MC-En heijastimeen suoran peilinpalasen saa leikattua suurimman osan taivaisiin menevästä valosta, ja käännettyä alas eteen reilun levyisen valon. Eli ei tarvitse välttämättä murjoa mitään, ja voi viritellä valokeilan just sellaiseksi kuin haluaa. Tota leikattavaa peiliä saa muistaakseni motonetistä tai biltemasta.
    Loistavaa... tuota on pakko kokeilla Teslaankin.

  26. #1976
    Liittynyt
    11/2008
    Viestit
    25
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    6*NiMh riittää kaiken järjen mukaan. 5*NiMh pitäisi riittää ainakin juuri ladattuna.

    LED:n päässä voi epäillä oikosulkua, mutta jos se LED palaa, niin ei se kovin paha oikonen voi olla. Kannattaa tarkistaa, ettei paljaat johdot pääse koskettamaan alumiinitähtösessä mitään muuta kohtaa, kuin niitä juotospadeja.

    Seuraava tarkistettava kohde on driveri. Se ei saa olla liian lämpöä eristävästi paketoitu. LED:n johtojen puolelta se olisi hyvä puristaa jotain alumiinikappaletta vasten. Näin se pysyy viileänä.

    Jos LED muuttuu siniseksi, sen lämmöt on liian korkealla. Ja sitten se sammuu; ei välky, eikä palaudu.
    Eli todennäköisesti joku häikkä driverissa... Toiminta oli ihan sama sekä 5 että 6 kennolla, jännite ei vaikuttanut ongelmaan mitenkään ja ledin valo oli kyllä ihan samaa sävyä kuin toisessa toimivassa P7 systeemissä. Mikään osa ei ole sormiin tuntuvasti yhtään lämmin. Kirkasta valoa tulee siis vain pari sekuntia, että ei luulisi sinä aikana ehtivän juuri kuumetakaan noilla jännitteillä. Kiinalaista laatua...

    Tuolle driverille en minä ainakaan osaa tehdä mitään. Kysymys kuuluukin, että mistä uusi driveri? Optimi olisi jos voisi käyttää NiMh kennoja akkuna kun niitä pyörii laatikoissa eli käyttöjännite joku 1,2V kerrannainen (tai sitten 2S lipo eli 8,4). Modeja en tarvitse. Direct drive ilmeisesti ei ole oikein kestävä vaihtoehto?
    rikalar muokkasi tätä : 28.11.2008 at 10.53

  27. #1977
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    ... Ja maantiellä pitäisi siis olla ainakin 1000lm, kun 700 lumenia ei riitä kuin päälle neljänkympin vauhtiin? Toivottavasti laitat tehot pienemmälle aina kun tulee vastaantulijoita...
    Kirjoitetusta tekstistä on joskus vaikea tulkita viestin tarkoitusta... Ilmeisesti Eskon viesti tässä on se, että olet erimieltä kuin minä?

    Joillekinhan riittää maantielle pelkkä etuheijastin, mulle ei. En näe mitään järkeä tinkiä omasta turvallisuudestani sillä perusteella, että takavuosina kovat jätkät ajoi kuutamon valossa ja öljytuikku otsalla .

    Vastaantulijat ei vaikuta mithän mun valojen tehoasetukseen. Korvessa kun en käy töissä, niin vastaantulijaa riittää jatkuvana nauhana varsinkin duunimatkan alkupäässä. Niillä on kaikilla vähintään se H4:n 2 x 1000+ lumenia keulalla, joten kilpavarustelussa olen vielä pahasti alakynnessä.

  28. #1978
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Helsinki / Chamonix Mont-Blanc
    Viestit
    332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Kirjoitetusta tekstistä on joskus vaikea tulkita viestin tarkoitusta... Ilmeisesti Eskon viesti tässä on se, että olet erimieltä kuin minä?

    Joillekinhan riittää maantielle pelkkä etuheijastin, mulle ei. En näe mitään järkeä tinkiä omasta turvallisuudestani sillä perusteella, että takavuosina kovat jätkät ajoi kuutamon valossa ja öljytuikku otsalla .

    Vastaantulijat ei vaikuta mithän mun valojen tehoasetukseen. Korvessa kun en käy töissä, niin vastaantulijaa riittää jatkuvana nauhana varsinkin duunimatkan alkupäässä. Niillä on kaikilla vähintään se H4:n 2 x 1000+ lumenia keulalla, joten kilpavarustelussa olen vielä pahasti alakynnessä.
    Henkilökohtaisesti kuulun myöskin niihin, jotka eivät halua pelätä jatkuvasti ajavansa jonkun tumman turrin tai sen musta-asuisen taluttajan päälle pyörällä liikkuessani. Ja itse olen ollut kovin tyytyväinen Betty-ostopäätökseeni, vaikka Betty onkin törkeän kallista seuraa...

    / Panu.

  29. #1979
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Mutta kun Antilla se laturi ei toimi... hintaeroa ei pysty muuten perustelemaan. Muutenkin alan kääntyä sille kannalle, että on helpompi ratkaista akku-ongelma, kuin suuri LED-virta. 3x MC-E rinnankytkettynä kun tarkoittaisi 5.4A.
    Siis... hintaeroa ei pysty perustelemaan millä? Mitään toimimatonta laitetta ei tietenkään kannata ostaa, mutta se riski taitaa olla jossain määrin rakennettu kaikkiin noihin DX:n halpiksiin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Kirjoitetusta tekstistä on joskus vaikea tulkita viestin tarkoitusta... Ilmeisesti Eskon viesti tässä on se, että olet erimieltä kuin minä?

    Joillekinhan riittää maantielle pelkkä etuheijastin, mulle ei. En näe mitään järkeä tinkiä omasta turvallisuudestani sillä perusteella, että takavuosina kovat jätkät ajoi kuutamon valossa ja öljytuikku otsalla .

    Vastaantulijat ei vaikuta mithän mun valojen tehoasetukseen. Korvessa kun en käy töissä, niin vastaantulijaa riittää jatkuvana nauhana varsinkin duunimatkan alkupäässä. Niillä on kaikilla vähintään se H4:n 2 x 1000+ lumenia keulalla, joten kilpavarustelussa olen vielä pahasti alakynnessä.
    No, itselläni on paljon vähemmän ja toisaalta enemmänkin välillä kaipaisi. Jollain tonnilla kyllä näkisi ihan mukavasti. Ei se teho nyt suoranaisesti mielipidettä ratkaise vaan se, häikäistyykö vastaantulija, olipa tuo sitten liikkeellä autolla, mopolla tai pyörällä. Siihen vaikuttavat muutkin seikat kuin vain teho, ja usein niitä muita seikkoja ei vain ole paljon pyörävaloissa (tai taskulampuissa) mietitty.

  30. #1980
    Liittynyt
    11/2008
    Viestit
    25
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rikalar Katso viesti
    Eli todennäköisesti joku häikkä driverissa... Toiminta oli ihan sama sekä 5 että 6 kennolla, jännite ei vaikuttanut ongelmaan mitenkään ja ledin valo oli kyllä ihan samaa sävyä kuin toisessa toimivassa P7 systeemissä. Mikään osa ei ole sormiin tuntuvasti yhtään lämmin. Kirkasta valoa tulee siis vain pari sekuntia, että ei luulisi sinä aikana ehtivän juuri kuumetakaan noilla jännitteillä. Kiinalaista laatua...

    Tuolle driverille en minä ainakaan osaa tehdä mitään. Kysymys kuuluukin, että mistä uusi driveri? Optimi olisi jos voisi käyttää NiMh kennoja akkuna kun niitä pyörii laatikoissa eli käyttöjännite joku 1,2V kerrannainen (tai sitten 2S lipo eli 8,4). Modeja en tarvitse. Direct drive ilmeisesti ei ole oikein kestävä vaihtoehto?
    Emitteri on tämä:
    http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12721
    - 3.6V~3.7V voltage input

    Jos tilailisi driveriksi 3 *
    AMC7135 1050mA
    http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1885
    -input voltage range: 3.6V~4.5V

    Ja akkuna 3S2P NiMh eli 3,6V toimiiko vai laskeeko noi driverit jännitettä liikaa?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •