Itse lähtisin tekemään seuraavilla spekseillä:
-4xCree MC-E, joihin 2-3:een kohtuu kapea keila ja viimeiseen leveä.
- Lämpötilasuojaus eli tehojen tiputus lämpölilan kasvaessa liikaa. Ei puhallinta. Molempien laittaminen kuulostaa hätävarjelun liiottelulta.
- Himmennys virtaa säätämällä. Ratkaisuna yksinkertaisempi toteuttaa kuin PWM. Ja lisäksi maksimivirran pätkintä PWM:llä vanhentaa ledejä tehokkaasti eli ei missään tapauksessa suositeltava tapa.
Komponenttien minimitilausmäärät ei ole ongelma tänäpäivänä. Farnell, Elfa, digikey yms. toimittavat kyllä pieniäkin määriä. Lisäksi moni piirivalmistaja toimittaa aika helposti näytteitä protoilua varten. Piirilevykustannukset riippuvat tietenkin levystä, mutta alkuvuonna tilasin töissä yhteen protosarjaan 36 kpl kaksipuoleisia levyjä, joiden pinta-ala on ehkä vähän isompi kuin ledilamppuun tarvittaisiin. 6,3e/kpl + aloituskulut 95e joten alle 9e/kpl kokonaishinta ALV 0%. Siitä saa jotain käsitystä.Samoin tarvittaisiin elektroniikka-alan ammattilaista suunnittelemaan hyvä driver ja piirilevy tätä valaisinta varten. Suomessa on vielä sen verran piensarjoja ja protoja tekeviä piirilevyfirmoja, ettei tässäkään tule ongelmia. IC-piirien minimitilausmäärät saattavat tosin olla turhan suuria... Piirilevyjen hinnoista en osaa paljoa sanoa.
Pitäisi olla flyback tyyppinen hakkuri, että tulisi kaikkien tarpeet tyydytettyä. Joku haluaa kuitenkin käyttää vanhaa suunnistusakkua, joku lipo kennoja yms. hyvinkin vaihtelevia tulojännitteitä. Tai sitten pitää suunnitella useampi driveri.
Toisaalta mielestäni hirvittävän lumenimäärän hakeminen on turhaa, jos muita asioita ei ole optimoitu. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että 3xseoul p4 valaisimen päivittäminen 2xCree MC-E oli huima parannus. Kun vertaa 3xP4 täysteholla ja 2xMC-E 40% teholla(suhteessa valisimeni maksimitehoon), niin laskennallisesti lumeneita tulee 3xP4:sta enemmän. Kuitenkin 3xMC-E valaisee reilusti paremmin. Itse uskoisin että tämä johtuu paremmin tomivista linsseitä ja valonväristä. Seouleisssa on yleensä aika sininen valo. Silmä on kuitenkin aika epäherkkä siniselle valolle ja ne Cree:t joita olen kokeillut(MC-E ja pari versiota XR-E:stä) antavat selkeästi alkoista valoa.
Kirjanmerkit