^ Tästä olen lukenut aiemminkin. Kaveri yli 190 pitkä joten ongelmaa voi tulla lähinnä siitä että 55 sekä 58 kannattaa molemmat kokeilla huolella
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Printable View
^ Tästä olen lukenut aiemminkin. Kaveri yli 190 pitkä joten ongelmaa voi tulla lähinnä siitä että 55 sekä 58 kannattaa molemmat kokeilla huolella
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Onkohan tämä vain Jenkkilässä? Suomeen ei ehkä ole ehtinyt tämävuotisia vielä tulla?
https://gearjunkie.com/salsa-cycles-...ird-vaya-bikes
Kävin tuota XXL:n tarjousgravelia, gx prota ajeluttamassa, ensimmäiseksi kippurasarveksi. Kokeilin 55 ja 58 koossa, mutta kun ainut kokemus on ajamisella pystyllä napavaihteisella, niin vaikea sanoa minkä tuntuinen sen pitäisi olla.
Myyjää kiinnosti vain pituus, joka on 183, jolla tuo koko 55 menisi ja olisi näin se pienempi vaihtoehto. Mutta inseam on 90-91 niin kaikki keskimääräiset kokotaulukot heittää jo häränpyllyä.
Onko tuossa myös jotenkin erikoinen takahaarukka, kun tuntu 45 jalka peräti osuvan siihen? Omilla kengillä ja polkimilla käytävä toiseen kertaan testaamassa...
Gravelpyörän ero cyclocrosspyörään voi näkyä tai siis tässä tapauksessa myös tuntua juuri noin. Jotta ne leveämmätkin eli vähintään 40-milliset gravelrenkaat mahtuisivat taakse, niin takahaarukan alaputket täytyy "muotoilla leveämmiksi".
45-numeron kengällä voi kantapää jo helposti ruveta hankaamaan maalipintaa paljaaksi, etenkin jos pitää klosseja edessä ja/tai ajaa polvet/varpaat hieman ulos- ja kantapää vastaavasti hieman sisääpäin käännettyinä.
Eli White tuskin on ainoa gravelpyörä jossa tuohon ilmiöön voi törmätä, mutta lienee myös gravelpyöriä joissa moista ongelmaa ei isojalkaisellakaan ole?
PS Mulla on se käsitys että pitkäjalkainen eli se jolla inseam on pituuteen nähden korkeahko selviää usein sillä että nostaa satulaa (mutta kannattaa varmistaa että nostovaraa on ja ettei satulan ja ohjaustangon etäisyys samalla kasva liian pitkäksi), mutta kun korkea inseam merkitsee lyhyttä selkää voi olla ettei pitkärunkoisesta eli matalalla geometrialla olevasta pyörästä saa oikein sopivaa (ellei kuskilla satu olemaan myös pitkiä käsiä).
Moro, kyselisin kokeneempien vinkkiä gravel -pyörän ostoon. Budjettina pyörään 1500-2000 euroa. Paikallisessa liikkeessä minulle tarjottiin surlyn straggleria ja alla netistä löytämääni mielestäni mielenkiintoinen pyörä. En löytänyt mielipiteitä tai kokemuksia Rondon pyörästä. Löytyykö joltain jotain kokemusta kyseisestä pyörästä tai merkistä.
https://www.bikester.fi/rondo-ruut-a...en-657408.html
Ja jos on ehdottaa tuohon hintahaarukkaan noin 190 cm pitkälle polkijalle hyviä vaihtoehtoja niin otetaan mieluusti vastaan.
Tuosta pyörästä ei ole kokemusta, mutta itselläni on ollut kohta vuoden alla Kona Sutra LTD ja olen ollut erittäin tyytyväinen.
https://www.bikeshop.fi/Kona-Sutra-L...uppa/pKOSULTD/
http://rondo.cc/
Puolalainen firma.
Tommi00: edellisen sivun Fuji Jari on alle 2000e fillari.
Toinen juttu: Konvertoin DTSwiss E 1700 kiekkosetistä sorapyörän kiekot. 15x100 =>12x100 muunnosta etukiekolle ei löydy DTswissin taulukoista, mutta kyllä se vaan 350-navan 12mm akselille tarkoitetulla päätykappaleella vaikuttaa onnistuvan.
Tuolla hinnalla saa hyvän pyörän, joten voinee keskittyä vain tärkeimpiin peruskysymyksiin: 1) sopivaan kokoon ja 2) miellyttävään väriin ja ulkomuotoon. Jos nämä kaksi asiaa ovat kunnossa, pyörää tulee todennäköisimmin käytettyä.
Sopivan koon valinnassa pyöräkauppiaat ovat hyvä apu. Myös pyörävalmistajien tai -myyjien nettisivuilla voi olla kokotaulukoita tai muita toimintoja sopivan koon valitsemiseen. Mainitsemallasi bikester.fi-sivustolla sanotaan, että 190-senttiselle sopiva rungon koko olisi 60–64 cm (ks. linkki ”Mikä koko sopii minulle?”). Näköjään mainitsemastasi Rondo-pyörästä ei ole tuossa kaupassa saatavilla ihan noin suurikokoista vaan suurin on 59 cm. En ostaisi noin pientä ainakaan kokeilematta.
Yksi budjettiisi ja kokoosi sopiva pyörä voisi olla Trek Checkpoint ALR 4 (linkki alla). En tiedä, tykkäätkö pyörästä, mutta katsele vaikka sivulla alempana olevia ”Koko ja istuvuus” -tietoja, niin saat ainakin tuntumaa kokoasioihin.
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/p...olorCode=black
Ninerin hiilarigravelista olis 59 koko alennuksessa Wigglessä:
https://www.wiggle.co.uk/niner-rlt-9...star-apex-mtb/
Arvostelu:
https://www.bicycling.com/bikes-gear...e-bike-review/
Sent from my iPhone using Tapatalk
Shimano julkaisi eilen "sraminkaatajan" eli gravel-spesifin GRX-setin, järkevillä 1x11, 2x11 ja 2x10(!) -vaihtoehtdoilla, mutta vain hydrokahvoilla. http://www.cyclingnews.com/news/shim...pset-launched/
Vaikka ei kosketakaan itseäni, niin siinä mielessä ajankohtainen mulle, että olen vähän kyllästynyt 11-v. campagnocross-setin kanssa liikoihin ongelmiin ja hupenevaan osien saatavuuteen. Mulla oli eilen jo Sramin Force CX1 -setti ostoskorissa, mutta sitten aloin kattelemaan, että onkohan sekin gxp-keskiöineen kuolevaa tekniikkaa? Pitäiskö vaan palauttaa hyvin toiminut 10-v. Campagnolo (jota en onneksi ollut hävittänyt) toistaiseksi fillariin ja jäädä odottelemaan, että Sramin mekaanisetkin päivittyy 12-vaihteisiksi ja "dub"-keskiöisiksi. Toisaalta noiden mekaanisten vaihdesysteemien toiminta ei varsinaisesti ole enää parantunut 10-vaihteisten jälkeen, kun toleranssit menee niin pieniksi ja kuraherkiksi, joten pitäiskö mennä suoraan sähköihin? Force eTap AXS näyttääis 1x12-vannejarruversiona olevan noin tonnin kuluerä, mikä ei tunnu ihan kohtuuttomalta summalta, mutta ne kammet on suorastaan järkyttävän hintaset ja takavaihtajien paskominen krosseissa aiheuttaa pieniä kauhukuvia talousosastolle..
Niin joo ton 1-vaihteisen kanssa onkin ollut elämä harvinaisen helppoa ja kivaa muutenkin viimeaikoina.... :D
Kunhan tässä pähkäilen ilman sen kummempi, mutta estääkö 1x12 Sram Force eTap:in kanssa mikään käyttämästä vaikkapa näitä Shimanon GRX kampia?
Ai GRX:ssä on vain hydrokahvat. Bikepacking-puolella eivät ole kovin innostuneita 1x-vaihtoehdosta välitysten suhteen (11–42 -pakka ja edessä 40T). Tietysti eteen voi laittaa jotain muuta kuin GRX:ää.
Henkilökohtaisesti mulle tämä ei ole myöskään ajankohtaista, ja kun on niin lähinnä vanhimpaan fillariin joka on tarkoitus pitää riittävän huonona ja omituisena ettei sitä kukaan varasta. 1x10 riittää aika hyvin, jos vain löytyisi sekä riittävän suurta että pientä välitystä. 10-pakat ovat suht edullisia myös, samoin vaihtajat. (1x10-kahvat tai oikeastaan se ettei niitä ole on ongelma Shimanon puolella, myös GRX:n julkaisemisen jälkeen.) Jos näistä nykyisistä pitäisi valita, varmaan otttaisin kuitenkin SRAMia (Rival). 1x11 GRX taakse hydrojarruilla olisi sitten isompi päivitys ja ok myös.
Luultavasti joku (Wolftooth) myy pian GRX-päivityksiä, tyyliin pitempi häkki ja 50T.
^ juu mulle 40 eteen ja 11-36 toimis hyvin melkolailla kaikkeen ajoon, mihin tuota kyseistä pyörää käytän. Välitysalue ei hirveästi muuttuisi nykyisestä 46/36 ja 12-32 ja pykälät takaa ei ehkä vielä kasvaisi turhan isoiksi. Napsuttelun määrä lisääntyisi jonkin verran, kun etuvaihtajaa ei olisi. 10-v. Campaan verrattuna CX1:llä sais laajemman välitysalueen, kun niissä laajin takapakka on 13-29.
Shimanon kammissa on se ei vetopuolen kammen kiinnistys sellainen hässäkkä, että vähän pitäis ainakin nieleskellä. Jos olis joku paksuputkinen ja alumiinirunko, niin menettelis ehkä, mutta esteetikko on esteetikko.. :) (Ja pitää vielä lisätä, että aika rumathan ne 12-v. Force-kammetkin on. Vanhempi CX1 on sirompi ja sievempi)
En oikein ymmärrä tätä 1x suuntausta gg-pyörissä kolmesta syystä:
1) gg-pyörilläkin ajetaan pitkiä lenkkejä, joten olisi kiva saada sovitettu välitys ja mukavin pyöritysnopeus tarkasti tilanten mukaan eli välityksiä tarpeeksi
2) Linkin olen valitettavasti kadottanut, mutta voimansiirron hävikki kasvaa mitä pienempi takaratas on ja asiaa oli ihan kunnolla tutkittukin. 12-piikkiseen rattaaseen asti hävikin suureneminen oli vielä melko merkityksetön, mutta 11-piikkisellä jo merkitsevä ja 10-piikkisessä vielä sitäkin suurempi pudotus hyötysuhteessa. Sen luettuani olen maantiepyörissäkin käyttänyt 12-piikistä lähteviä pakkoja (ja suurempaa eturatasta).
3) gg-pyörä käy maantiepyörän korvikkeesta vaihtokiekoilla aika hyvin jos ei ole 1x
^ En tiedä onko 1x lähinnä muotivillitys noin yleisesti, mutta tässä oma kokemus: maastopyörässä minulla on etuvaihtaja ja se toimii mainiosti, ja tykkään mahdollisuudesta isoon välityshyppyyn eturattaalla, ja tämän käyttö on automatisoitunut. Mutta vanhassa CC-pyörässä oli etuvaihtajan kanssa jatkuvia ongelmia, lähinnä rattaalta putoaminen ja chain suck. Jälkimmäinen rikkoi Ultegra-etuvaihtajan kaksi kertaa. Ehkä 105 olisi vääntelyä paksumpana kestänyt. Kukaan ei osannut ongelmien alkusyytä diagnosoida. Kivenlahdessa sanoivat että epäilee ketjulinjaa (?), ja että huoltohlön omassa pyörässä oli ärsyttänyt sama ongelma niin paljon että oli sinkuloinut fillarin lopulta edestä. Niin minäkin myöhemmin tein, ja ostin seuraavan fillarin suoraan 1x vaihteilla. En ole kokenut vaihteiden määrää ongelmaksi, jopa 10 riittää mainiosti, mutta enpä juuri ajakaan yli 50km lenkkejä. Range on vähän siinä ja siinä, nyt 11–40 -pakalla pärjään kohtuuhyvin. Toisessa on 10–42 vai mitä se Rivalin peruspakka on.
Hyötysuhde on hyvä pointti, täytyy varoa käyttämästä pieniä rattaita, ainakin jos innostuu kisaamaan pitkillä suorilla. :)
Hydro Apex1 on ainakin ihan täyttä blissiä arjessa ja seikkailussa. En oikein keksi millä sitä voisi parantaa? SRAMin vaihto yhdellä vivulla on sitä paitti nerokkainta mekaanisella puolella <3
Jos allroudailisin myös maantiepyörän korvikkeena ja välillä porukassa niin 2x kyllä puolustaisi paikkaansa.
Mulla on edessä 38T ja pakka on 11-32. On riittänyt kaikkeen ajoon ja aina on sopiva vaihde löytynyt. Tosin maksimilenkit toistaiseksi olleet vain luokkaa 100-150 km. Retkikamaakin on kuskattu.
Mulle 1x on riittävä, mutta en ole vaatimassa sitä muilta eikä se kai mikään lakikaan ole :)
Tänään koeajo samankokoisella ovaalirattaalla. Tuskin huomasi, mutta aika jännä oli kyllä. Ihan kuin joku kohta kampikierroksesta olisi tosiaan keventynyt. Pitää vertailla vielä enempi.
EDIT: sellainen sivuvaikutus -tai ei ollenkaan liity asiaan- oli havaittavissa, että ikäänkuin satula olisi liian edessä. Pitää seuraavalla lenkillä siirtää vaikka sentti taaksepäin.
http://kuvanjako.fi/6528g-1920.jpg
Juu mulla myös toistuvat chainsuckit ongelmana nyt 11-v. Campan kanssa. Niiden seurauksena ketju on raapinut ikävästi maaleja chainstaystä. Pelkään, että tekee vielä pahempaa tuhoa huonolla tuurilla. Lisäksi etuvaihtaja tahtoo myös tiputtaa ketjua ison rattaan ulkopuolelle isommalle vaihtaessa. Rajoittimet ja säädöt on kohdillaan. Ketju jää ikäänkuin keikkumaan rattaiden päälle (ketjun holkit osuvat rattaan piikkien kohdalle) silloin, kun vaihtaa niin, että ei ole kovasti vetoa päällä ja sitten ketju tipahtaa rattaalta. Saa toki nostettua takas vaihtamalla pienemmän rattaan suuntaan, mutta ärsyttää. Tarvikerattaat edessä (Stronglight), koska Campan originaaleja 46/36-rattaita on vähän vaikea saada enää. Olen miettinyt, että voiko ainakin osasyynä olla se, että 11-v. ketjut on kevyempiä kuin kymppiketjut ja sitten jos on yhtään moskaa ketjussa, jää ketju "kiinni" rattaaseen ja siitä syntyy se chainsuck??
10-v. Campan kanssa ei vastaavia onelmia ollut ja se toimi lähinnä "fit and forget" -periaatteella. Mutta aika kehnoksi alkaa mennä 10-vaihdeosienkin saatavuus eli vaikka nyt ottaisi pienen aikalisän sen avulla, ei sillä loputtomiin pärjää.
Käytön kannalta olisin ehkä enemmän 2x-miehiä, mutta 2xsysteemit menee tosiaan gg- ja krossihommia ajatellen koko ajan huonompaan suuntaan, kun niitä vaihteita pitää olla enemmän kuin tarpeeksi.
Edit: JackOjan pyörä on kyllä vaan hieno edelleen. Vanteista vois vähän teippejä rapsia pois, jos ovat teippejä. Jos tulisit kerran kokeilemaan Hel CX:ää, niin huomaisit, mihin sitä 36-piikkistä tarvitaan. Mun reisillä esim. Kivikon täyttömäkeä kun polkee viidettä kertaa nurtsia pitkin ylös, riittää toi nykyinen 36/32 just ja just. Tietty, jos jaksaa juosta ylämäkiä, niin sittenpä sille ei ole tarvetta siinäkään touhussa. :)
Itselläni on syystä 3 ja sen jatkona syystä 1 gravel-pyörässä 2x. 1:llä ei hirveästi vaihtelevimmilla sorateillä ole väliä, mutta yhdistettynä syyhyn 3 se tulee validiksi. Asfaltilla kaipaa tosiaankin tiheää pakkaa.
Tähän lisänä se, että tulee välillä ajettua kaikenmaailman Syötteiden jne. maisemissa ja itse olen sen verran heikkojalkainen, että Ison päälle ei pääse, jos ei ole riittävän pieniä välityksiä 36-28 riittää, mutta toisaalta mikään 36-11 ei riitä alamäkiin.
Kohdalla 2 ei ole minulle merkitystä, kun ajan vain omaksi ilokseni keskinopeutta tuijottamatta.
Toisaalta GG-filosofiaan sopii semmonen hötkyilyn ja liiallisen pingotamisen välttely. Muhkut ja mukavat kumit, rento ajoasento ja vislaten menemään. Supple life.
Nyt taas ajetaan sitä GG-filosofiaa kuin kamelia neulansilmän läpi omia mieltymyksiä ja kai omaa ihannekuvaansa (itsestään pyöräilijänä) vastaavaksi. (Ja oletettavasti muulla kuin kuvatunlaisella filosofialla ja sen mukaisilla renkailla ja psyörällä ja säädöillä ja kai vielä ajoasullakin varustettuna tapahtuvasta ajosta on vastaavanlainen, mutta toiseen suuntaan venyttämällä vääristynyt kuva?)
Saahan santateillä ajella ja hiekkateilä himmailla, hienostella ja hupsutella, mutta kyllähän jo englanninkielinen termi pitää sisällään ihan muuta kuin jotain supplea lifea. Mitä tuo viimeksi mainittu sitten liekään.
^lyhyesti tulkattuna:
Kukin pitää helposti omaa tapaansa harrastaa sinä oikeana tapana ja muunlainen tekeminen koetaan vääräksi. Sen sijaan jokainen voi harrastaa omalla tavallaan ja kaikki tavat ovat yhtä oikeita.
Minun ehdoton mielipiteeni gg:n ominaispiirteistä on sallivuus. Kalusto on vapaa, tyyli on vapaa ja suunnilleen kaikki muukin, kunhan suunnilleen yhteiskunnan reunaehtojen (lait yms. ) mukaan mennään. Koska minä olen oikeassa, jätän oikean ja väärän rajoista keskustelun cyclokrossin-harrastajille.
Omat gravelajoni on tyypillisesti sitä, että 50 km:n lenkillä 5-10 km on soratietä.
Kuovipolkua tökkinee TheMiklun viesti GG-filosofiasta? Mutta jos erottaa sosiaaliset ja markkinoiden ilmiöt joita selvästi on, siitä mitä saa tai pitää tehdä, niin voipi ottaa iisimmin?
Siis en tiije mistä GG on syntynyt (enkä jaksa googlata), mutta on GG-brevettejä ja seuroja, jos ei täällä niin muualla, ja näihin porukoihin liittyy tiettyjä arvostuksia ja tapoja harrastaa, eli sitä filosofiaa (sanan ympärille saa laittaa lainausmerkit; itse asiassa yksi hyvä uusi närkästymiskohde voisi olla lainausmerkkien puute?) Markkinat vastaavat tarpeeseen elleivät keksineet sitä, ja markkinointi myy paitsi kalustoa myös filosofiaa ellei jopa elämäntapaa. Ihmisen kokonaiselämänlaatu paranee markkinoinnissa merkittävästi jo yksittäisellä pyörän osalla.
Tuntuu lapselliselta sanoa tätä, mutta em. mainitseminen ei kai tarkoita että kenenkään pitäisi ajaa jollain tavalla, tai että jokainen joka sanoo "GG" tarkoittaa samaa asiaa tai pyöräilee samoista lähtökohdista, tarkoituksesta, samalla tavalla jne. is ≠ ought
Tietysti me sosiaalisina eläiminä ollaan jännästi erilaisten identifikaatioiden ja (sosiaalisten) motivaatioiden verkossa, niin että pelkkä GG:n olemassaolo jo haastaa tekemään asioita ikäänkuin just niin. Ehkä siitä tässä onkin kyse.
Mulle itelleni GG on lähinnä tapa päästä asfaltilta lähemmäs luontoa, ja fillareita joissa korostuu kisamaisuus vähemmän ja retkeily enemmän. En ole tehnyt koskaan yönyli-retkeä fillarin kanssa, mutta bikepacking on silti lähimpänä mieltymyksiäni, tällä hetkellä. Käytännössä sitten kuitenkin ajan lähinnä töihin ja sieltä pois. :)
Pakka -ja 1x -keskusteluun liittyen tuli Mieleen, että mulla kun on pelkästään 1x9 -vaihteisto 38t ovaalilla ja 11-40 Sunracella nyt pyörässä (siinä on Challengen Gravel Grinder -renkaat ja erinomainen Specializedin Hover-graveltanko ja tosi negatiivinen -20 asteen FSA SL-K-stemmi), niin pyöräteitä ajellessa nyt keväällä rupesi ärsyttämään se välitysten "harvalukuisuus". Kahden pykälän väli on ok mun ajossa, mutta Sunracen pakka on tämmönen(mimmonen?):
11-13-15-18-21-24-28-34-40
Niin juolahti Mieleen taas, että jos ostaisi 15 eurolla 11-25 9-pakan tuon Sunracen seuraksi siten, että hajottaisi molemmat pakat ja kokoaisi uudestaan, että ei nuo 15-18 ja 18-21 -siirtymät ärsyttäisi enää.
Että oiskohan parempi näin:
11-13-15-17-19-21-25-34-40
Vai näin:
11-13-15-17-19-23-28-34-40
Eka vaihtoehdossa on hyvät välit kuudelle pienimmälle vaihteelle ja kolme mummovaihdetta jyrkille latupohjille, joita ajan kesäaamuisin.
Tokassa on taas tasasempi tuo loppu, siinä on 19-23 -siirtymä, ärsyttääköhän se pyöräteillä..
1x -vaihteiston voi tosiaan mun Mielestä tehdä ihan Shimanon Soralle, Tiagralle ja 105:lle oman maun mukaan. Ysipakkoja saa halvalla ja niitä voi hajottaa. Kokeilin aiemmin 2x -systeemissä 13-32 omatekoista pakkaa ja hyvä oli. Kukaan ei huomaa osien epästandardimaisuutta. 105-takavaihtajakin pelaa kun siihen hankkii Roadlink-jatkopalan.
Väline on viesti ja sinun viestisi sisältö ja tarkoitus lienee vain osoittaa itsellesi ja joillekin muille mihin itsesi asemoit. Mutta ei se mitään.
Halusin vain vastata edelliseen eli ylläolleeseen "TheMiklun" viestiin. Jos se mitä siinä sanoin ja toin keskusteluun - sikäli kun toin siihen yhtään mitään tähdellistä - ei siinä yhteydessä luettunakaan sinulle aukea, niin vika lienee edelleenkin siinä että kirjoitan vielä epäselvemmin kuin ajattelen.
Mutta pääasia että ajetaan.
Laitetaas välillä linkkiä Black Mountain Cyclesin monstercrossiin.
https://www.instagram.com/p/BtEg_IGFLBy/
Aaa, sori sori. Ajattelin, että tää "uuden aallon GG"-ismin lähtökohta/lyhyt historia olis jollain lailla tuttu. Maalasin romanttisen markkinointikuvauksen muotoon sen (niinku pyörävalmistajat haluaa tehdä) :D
Ei nyt jaksa ruveta filosofoimaan enempiä. On niin muhkut kumit <3 mutta mites sinä kirjoititkaan: Väline on viesti ja sinun viestisi sisältö ja tarkoitus lienee vain osoittaa itsellesi ja joillekin muille mihin itsesi asemoit. Mutta ei se mitään.
Jatketaan seikkailua seikkailupyörillä.
Se taittaa olla pakko komponettivalmistajien jotenkin keksiä eroja Road / GG-tuotteisiin, mitenkäs ne muuten erottaa tavallisista maantiepyörän osista. Ja sehän olisi vallan kauheata. Kyllä kunnon GG harrastaja tarvitsee GG takavaihtajan, GG-kiekot ja niin edelleen. :o