Juu mulla myös toistuvat chainsuckit ongelmana nyt 11-v. Campan kanssa. Niiden seurauksena ketju on raapinut ikävästi maaleja chainstaystä. Pelkään, että tekee vielä pahempaa tuhoa huonolla tuurilla. Lisäksi etuvaihtaja tahtoo myös tiputtaa ketjua ison rattaan ulkopuolelle isommalle vaihtaessa. Rajoittimet ja säädöt on kohdillaan. Ketju jää ikäänkuin keikkumaan rattaiden päälle (ketjun holkit osuvat rattaan piikkien kohdalle) silloin, kun vaihtaa niin, että ei ole kovasti vetoa päällä ja sitten ketju tipahtaa rattaalta. Saa toki nostettua takas vaihtamalla pienemmän rattaan suuntaan, mutta ärsyttää. Tarvikerattaat edessä (Stronglight), koska Campan originaaleja 46/36-rattaita on vähän vaikea saada enää. Olen miettinyt, että voiko ainakin osasyynä olla se, että 11-v. ketjut on kevyempiä kuin kymppiketjut ja sitten jos on yhtään moskaa ketjussa, jää ketju "kiinni" rattaaseen ja siitä syntyy se chainsuck??
10-v. Campan kanssa ei vastaavia onelmia ollut ja se toimi lähinnä "fit and forget" -periaatteella. Mutta aika kehnoksi alkaa mennä 10-vaihdeosienkin saatavuus eli vaikka nyt ottaisi pienen aikalisän sen avulla, ei sillä loputtomiin pärjää.
Käytön kannalta olisin ehkä enemmän 2x-miehiä, mutta 2xsysteemit menee tosiaan gg- ja krossihommia ajatellen koko ajan huonompaan suuntaan, kun niitä vaihteita pitää olla enemmän kuin tarpeeksi.
Edit: JackOjan pyörä on kyllä vaan hieno edelleen. Vanteista vois vähän teippejä rapsia pois, jos ovat teippejä. Jos tulisit kerran kokeilemaan Hel CX:ää, niin huomaisit, mihin sitä 36-piikkistä tarvitaan. Mun reisillä esim. Kivikon täyttömäkeä kun polkee viidettä kertaa nurtsia pitkin ylös, riittää toi nykyinen 36/32 just ja just. Tietty, jos jaksaa juosta ylämäkiä, niin sittenpä sille ei ole tarvetta siinäkään touhussa.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit