GiantLostInLaplandElectrobikeBikeshop
Sivu 110 / 508 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 10 60 100 108 109 110 111 112 120 160 210 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.271 - 3.300 / 15229

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

Kommentit kuten "Tän budjetin pyörillä on varmaan porttikielto tähän" ovat äärettömän typeriä ja mielestäni niiden esittämisestä edes huumorimielessä tulisi seurata vähintään puolen vuoden banni. Mutta menköön pelkällä varoituksella vielä tämän kerran, koska linkki pyörään muistettiin ja viitsittiin liittää.

Uskaltaisin veikata että aika harvalla meistä on omakohtaista kokemusta Tiagra 4700:sta sen enempää mekaanisilla kuin hydraulisilla levyjarruilla. Mä olisin valmis myöntämään kokeilematta ja näkemättäkin että lienevät yhtä hyvät ja varmatoimiset kuin mun ikivanhat 10-sarjan Ultegrat ja jotkut perusjarrut. Ei niistä ainakaan kynnyskysymystä kannattane tehdä.

Jäljelle jää siis runko ja kiekot. Painoa on varmasti kuin ankkurissa, mutta tuskin ne pyörästä kivirekeä tekevät, vähän vähemmän herkästi kiihtyvän ja ketterän, mutta eiväthän nekään ole ominaisuuksia joista valinnan pitäisi jäädä kiinni kysytyssä käytössä.

Runkogeometriaa en tunne ja sitä osaavat muut varmasti kommentoida huomattavasti paremmin, mutta kunhan ei osta liian isoa - liian pientä harvemmin ostetaan - runkokokoa eikä runko ole liian pitkä (eli sellainen jota ei voi ajo-ominaisuuksien kärsimättä säätää sopivaksi) ei ole ongelma sekään.

Joten loppujen lopuksi kyse on siitä jaksaako ja voiko odottaa seuraavaan 20-25% alennusmyyntiin ja onko silloin oikeaa kokoa jäljellä.

PS Vallan unohtui: eivätkö ne XXL:n "ilmaiset huollot" rajoitu ensihuoltoon tai ensimmäisen kuuden kuukauden aikana tehtäviin huoltoihin ja kata tietenkin vain työn (eli käytännössä sen minkä takuunkin pitäisi ja ensihuollon osalta sen minkä monet hyvät liikkeet tarjoavat kaupan päälle hiukan paremman (lue: kalliimman) pyörän ostajalle?

Tai toisesta suunnasta asiaa tarkastellen: saisiko jo parin-kolmensadan lisäsummalla sen verran "enemmän pyörää" tai paremman pyörän, jolla ajaminen on miellyttävämpää tai hauskempaa ja jolla ajaa vuoden pitempään ennen kuin tulee pakottava tunne siitä että ehdottomasti pitää saada alle paremmat kiekot tai että haluaa pyörältä sellaisia ominaisuuksia mitä tuohon ei keveämmilläkään kiekoilla saa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sampo12 Katso viesti
    Tän budjetin pyörillä on varmaan porttikielto tähän, mutta kysyn silti. Kaveri on pyytänyt suositusta alle tonnin pyörästä jolla ajaa arkimatkat 2-8 km suunta ja ehkä lenkkeilyä asvaltilla ja hiekkatiellä. Suosittelin hänelle tätä https://www.xxl.fi/white-gx-pro-18-m...143986_1_style...
    Ei tarvitsee ainakaan minulta pyytää anteeksi, ja jos täällä jaettaisin porttareita (edes leikkimielellä) tyhmien kysymysten ja kommentien perusteella, eipä olisi minulla asiaa tänne.

Mutta mitä tulee pyörään, niin paljonhan riippuu siitä millä kulkimella kaverisi on ajellut. Jos hänelle on joku joustokeulalla varusteltu 15 kg hybridi, niin luultavasti tuon Whiten myötä avautuu taivas. Edellä pohdittiin Whiten laatua ja kysyn nyt, onko jotain konkreettista syytä epäillä sitä edullisen hinnan tai myyntipaikan lisäksi?

Mitä olen muista thredeistä lukenut niin XXLn huolto toimii todella hyvin, ilmeisesti sijainnista riippumatta. Tuossa näyttäisi vielä olevan renkaatkin sellaiset, että niillä voi lähteä heti ajelemaan. Ystäväni osti XXLstä (minulta kysymättä) pyörän, joka muuttui aivan toiseksi kun siihen laitettiin asialliset gummit alle. Tiagran osasarjalla ja mekaanisilla levyillä pärjää aivan varmasti. Me täällä olemme hifistejä, ja pervessejä, joille on vuosien varrella kehkeytynyt omia mieltymyksiä ja niinpä saatamme unohtaa että Tiagralla pärjää. Luen aika paljon brittiläisiä alan lehtiä ja niissä toistuvasti testaillaan myös alle tuhannen punnan/euron pyöriä ja viesti on aika usein: ei pyöräilyn tarvitse olla kallista.

Oikeastaan ainoa asia mitä itse miettisin juuri tuon pyörän kohdalla on paino (11,1 kg). Se ei ole missään nimessä paha tuohon hintaluokkaan, mutta itse yritän pysytellä 10 kg tuntumassa maksimissaan. Jälleen kerran: mikä on vertailukohta.

Isä Nitro: Hydrauliset jarrut tossa listan mukaan ainakin on, vai katsoinko väärin?

Tällä hetkellä ajelee Crescentin napavaihteisella miesten citypyörällä. Siksi en tota painoa niin edes harmitellut, kun nykyinen on +15kg. Muutenkaan ei ole mitään sporttista menoa tulossa. Ei puhuta siis harrastajasta vaan satunnaispolkijasta. Oli itse arponut cyclon ja hybridin välillä ni mun mielestä gravel nyt pyörätyyppinä on parempi kun noi, koska cyclolle häviää korkeintaan painossa, mutta aavistuksen monipuolisempi

Yritin alotuksella huumorin keinoin kunnioittaa noita hienoja pyöriä mitä tässä ketjussa usein on esillä, toivottavasti joku sen ymmärsi .

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Itsellä on haussa fillari työmatkaa Helsingissä 13 km Kehä I - keskusta - Kehä I välillä ja muihin päivittäisiin ajoihin ja harvemmin tapahtuviin vkl reissuihin ehkä 40-50 km suuntaansa. Pyörään olisi saatavana kiinni lokarit ja takatarakka laukkuja varten, jos lähtee tekemään pidempää reissua. Kyseessä ensi fillarin osto ja olen silloin tällöin polkenut töihin jokusen kerran vuodessa. Työpaikka vaihtui ja myin auton pois niin polkupyörälle olisi tarve aika monipuoliseen ajeluun. Tietotaitotaso polkupyöristä on, että saan vaihdettua kumit ja renkaat ja putsattua ketjut ja ohjeiden kanssa säädettyä jarrut ja vaihteet tarvittaessa jonkinlaisen tappelun jälkeen. Työkalut kyllä pysyvät käsissä. Nyt alla on reilu kymmenen vuotta vanha Cresentin joustokeulainen >17 kg painava hybridi Deore osilla. Tuntuu että pyörällä fysiikka alkaa tulla vastaan varsinkin ylämäessä ja tuntuma heikosta laadusta latistaa mieltä ja ajokokemusta.

Ensiksi löysin Pelagon Stavanger Outback version ja sitä kävin lyhyesti koeajamassa Helsingin keskustassa liikkeen läheisyydessä¤ ja en saanut oikein kunnon tuntumaa pyörää mukulakivikaduilla. Pyörän hinta 1600 € ja siinä on Tiagra osasarja, teräsrunko ja mekaaniset levyjarrut. Paino oli >12 kg. Pyörässä on Käsittääkseni hipster ja suomilisää hinnassa, jos vertaa muihin vastaavan hintaluokan pyöriin. Minulla ei kokemusta teräsrunkoisista pyöristä ole, mutta ihastuin ideaan teräsrunkoisesta pyörästä aiheesta luettuani ja tuon outbackin kirkkaan keltainen värikin miellytti Silmää. Olen nyt kuitenkin pohtinut, että paino, hinta ja osien laatu painavat enemmän pyörän valinnassa. Budjettina pyörälle olen pitänyt 1 000 - 1 500 € paikkeilla. Ajattelin, että CX tai GG pyörän voisi olla hyvä monipuolinen vaihtoehto lähteä polkupyöräharrastukseen ja tulevaisuudessa katsoa sitten mihin into vie ja hankkia sitten muita/kalliimman hintaluokan pyörän. Pyörällä olisi tarkoitus ajella nastoilla ja leveämmillä renkailla talvella silloin tällöin työmatkaa (vielä en silla tasolla ole, että polkisin säästä riippumatta töihin).

Kun Pelago vimma laantui, niin olen katsellut Vituksen Energie pyörää SRAM Apex osasarjalla hinta nyt 1026 €, jonka linkki alhaalla. Pyörän paino taisi olla karvan alle 10 kg ilman polkimia. Pyörässä alumiinirunko, hiilikuituhaarukka, hydrauliset levyjarrut. Tuo tumman vihreä¤ värikin miellyttää silmää. Energiestä löytyy myös budjettiin osuva VR versio, jossa rival osasarja ja kaapelit vietynä sisään. Tämä on pari sataa kalliimpi. En tosiaan ymmärrä juuri eri osasarjojen välisiä¤ eroja ja en varmaan eroja huomaisikaan. Näin oman empiirisen tutkimuksen perusteella tuo pyörä¤ vaikuttaisi hintalaatusuhteeltaan oikein hyvältä¤ ja sopivalta minulle vai onko tuossa jokin koira haudattuna, kun tuntuu melko edulliselta?

Wiggle:stä tilatut pyörät pitää vissiin itse lyödä osittain kasaan ja luin että joillain on ollut ongelmia esim. hydraulisten jarruvuotojen kanssa, mutta palvelu ilmeisesti ollut hyvää wigglellä näissä tapauksissa.
    Kuuntelen toki ehdotuksia muista vaihtoehdoista.
    https://www.pelagobicycles.com/stavanger-outback.html
    https://www.wiggle.com/vitus-energie...pex-1x11-2019/
    https://www.wiggle.com/vitus-energie...val-1x11-2019/
    Erbis muokkasi tätä : 01.05.2019 at 12.26 Syy: Ääkköset meni sotkuksi

Isä Nitro: Hydrauliset jarrut tossa listan mukaan ainakin on, vai katsoinko väärin...
    Menee siman piikkiin. Juu, hydrot on mikä ei ainakaan minun silmissäni pahenna tarjousta. Ja huumori ymmärretty.

sampo12, nythän tuo näyttää olevan 799€.
    https://www.xxl.fi/white-gx-pro-18-m...143986_1_style

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pyöräsimo Katso viesti
    sampo12, nythän tuo näyttää olevan 799€.
    https://www.xxl.fi/white-gx-pro-18-m...143986_1_style
    Joo huomasin kyllä. Sitä tarkoitin kun sanoin että alella heti ostamaan

Ei ole pelkästään Whiten pyörien ominaisuus vaan oikeastaan ihan kaikkien "oikean merkkistenkin" budjettipyörien juttu, että aina on jostain tingitty. Esimerkkinä mulla oli sekä Bianchin maantiepyörässä että Whiten krossarissa samaa näkkäriä keskiölaakerissa, ja kun se alkoi porsimaan niin katsoin parhaaksi vaihtaa koko hemmetin paskeet kampisarjoineen sen sijaan että ostaisin ylihintaisen jämälaakerisetin. Tämä siis, koska kampiakselin mitta oli muuta kuin esim normi Shimanoissa. Nämä tämmoiset on silleen pahoja, että niitä on tosi vaikea spotata ostotilanteessa. Nykyisin jos olisin pyörää ostamassa, katsoisin melko tarkkaan että osat on ns standardin mukaisia.

Erbiksen kysymykseen kommenttina. Suhtaudun Vitukseen samalla tavalla kuin Whiteen tai vaikka Inseraan. Voi olla, että huoli on turhaa, mutta kokemus asioista noin yleensä on opettanut markkinoilla sen, että yleensä halvalle hinnalle on jokin selitys. Tavismerkeistä puhuttaessa se yleensä ei ole merkkilisä. Vai monellako omassa työssään on varaa laitaa tuotteisiin lisää hintaa siksi, että kyse on ns. merkkituotteesta?

Minusta katselet ihan järkevän tyyppistä kalustoa käyttötarkoitus huomioiden. Sseikka, mikä pitää itsesi kanssa selvittää, on talvikäyttö. Krossarit (gg, cyclo yms.) ei ole silloin parhaimmillaan eli ajoittain voi tulla tarve siirtyä linja-auton käyttäjäksi. Vaihtoehtona on hommata joko a. ympärivuotiseksi tai b. kakkospyöräksi maasturi, jolla talvesta selviää aika kivasti.

Käyräsarvisista katso ainakin Kona Rove st ja Kona Sutra LTD. Salsa Journeyman on myös jollain tavalla kiinnostava, samoin Cannondale Topstone, Specialized Sequoia ja varmaan muitakin kohtalaisen leveää rengasta hyväksyvää ja myös kevyeen retkikäyttöön soveltuvaa mallia löytyy.

Joo huomasin kyllä. Sitä tarkoitin kun sanoin että alella heti ostamaan

Kannattaa katsoa GX Pron geometria tarkkaan. Pyörä ei ole kovin ”keskimittaiselle ja sopusuhtaiselle” itäsuomalaiselle sopiva. Toki jos haaramittaa ja pituutta löytyy ajajalta niin minä nottei.
    Meinaan vaan että S-koon pyörässä on standover height yli 81 cm, virtual top tube 542 ja emäputkikin taisi olla yli 16 cm.

http://whitebikes.com/bikes/gx-pro-18/

^ Tästä olen lukenut aiemminkin. Kaveri yli 190 pitkä joten ongelmaa voi tulla lähinnä siitä että 55 sekä 58 kannattaa molemmat kokeilla huolella

Onkohan tämä vain Jenkkilässä? Suomeen ei ehkä ole ehtinyt tämävuotisia vielä tulla?

https://gearjunkie.com/salsa-cycles-...ird-vaya-bikes
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Kävin tuota XXL:n tarjousgravelia, gx prota ajeluttamassa, ensimmäiseksi kippurasarveksi. Kokeilin 55 ja 58 koossa, mutta kun ainut kokemus on ajamisella pystyllä napavaihteisella, niin vaikea sanoa minkä tuntuinen sen pitäisi olla.

Myyjää kiinnosti vain pituus, joka on 183, jolla tuo koko 55 menisi ja olisi näin se pienempi vaihtoehto. Mutta inseam on 90-91 niin kaikki keskimääräiset kokotaulukot heittää jo häränpyllyä.

Onko tuossa myös jotenkin erikoinen takahaarukka, kun tuntu 45 jalka peräti osuvan siihen? Omilla kengillä ja polkimilla käytävä toiseen kertaan testaamassa...

Gravelpyörän ero cyclocrosspyörään voi näkyä tai siis tässä tapauksessa myös tuntua juuri noin. Jotta ne leveämmätkin eli vähintään 40-milliset gravelrenkaat mahtuisivat taakse, niin takahaarukan alaputket täytyy "muotoilla leveämmiksi".

45-numeron kengällä voi kantapää jo helposti ruveta hankaamaan maalipintaa paljaaksi, etenkin jos pitää klosseja edessä ja/tai ajaa polvet/varpaat hieman ulos- ja kantapää vastaavasti hieman sisääpäin käännettyinä.

Eli White tuskin on ainoa gravelpyörä jossa tuohon ilmiöön voi törmätä, mutta lienee myös gravelpyöriä joissa moista ongelmaa ei isojalkaisellakaan ole?

PS Mulla on se käsitys että pitkäjalkainen eli se jolla inseam on pituuteen nähden korkeahko selviää usein sillä että nostaa satulaa (mutta kannattaa varmistaa että nostovaraa on ja ettei satulan ja ohjaustangon etäisyys samalla kasva liian pitkäksi), mutta kun korkea inseam merkitsee lyhyttä selkää voi olla ettei pitkärunkoisesta eli matalalla geometrialla olevasta pyörästä saa oikein sopivaa (ellei kuskilla satu olemaan myös pitkiä käsiä).

Moro, kyselisin kokeneempien vinkkiä gravel -pyörän ostoon. Budjettina pyörään 1500-2000 euroa. Paikallisessa liikkeessä minulle tarjottiin surlyn straggleria ja alla netistä löytämääni mielestäni mielenkiintoinen pyörä. En löytänyt mielipiteitä tai kokemuksia Rondon pyörästä. Löytyykö joltain jotain kokemusta kyseisestä pyörästä tai merkistä.

https://www.bikester.fi/rondo-ruut-a...en-657408.html

Ja jos on ehdottaa tuohon hintahaarukkaan noin 190 cm pitkälle polkijalle hyviä vaihtoehtoja niin otetaan mieluusti vastaan.

Tän budjetin pyörillä on varmaan porttikielto tähän, mutta kysyn silti. Kaveri on pyytänyt suositusta alle tonnin pyörästä jolla ajaa arkimatkat 2-8 km suunta ja ehkä lenkkeilyä asvaltilla ja hiekkatiellä. Suosittelin hänelle tätä https://www.xxl.fi/white-gx-pro-18-m...143986_1_style
    pienin varauksin jo 999€ ja käskin ostaa heti jos saa alella. Löytääkö joku tästä jotain miksi ei ostaisi? Kaveri ei osaa huoltaa itse, joten ilmaset huollot olis hänelle hyvät. Myös hydrauliset levyt on mun mielestä sellaiset mistä ei kannata tinkiä jos ne suinkin on saatavilla.

Kävin tuota samaa pyörää viime kesänä ulkoiluttamassa/koeajamassa, mutta jotenkin ei vain innostanut. Oli silloin 699e tarjouksessa (normi sama 999e).

Jos vaan pyörä sopii itselle niin kyllä mä näen tossa potentiaalia tolla tarjoushinnalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi00 Katso viesti
    Moro, kyselisin kokeneempien vinkkiä gravel -pyörän ostoon. Budjettina pyörään 1500-2000 euroa. Paikallisessa liikkeessä minulle tarjottiin surlyn straggleria ja alla netistä löytämääni mielestäni mielenkiintoinen pyörä. En löytänyt mielipiteitä tai kokemuksia Rondon pyörästä. Löytyykö joltain jotain kokemusta kyseisestä pyörästä tai merkistä.

Ja jos on ehdottaa tuohon hintahaarukkaan noin 190 cm pitkälle polkijalle hyviä vaihtoehtoja niin otetaan mieluusti vastaan.
    Tuosta pyörästä ei ole kokemusta, mutta itselläni on ollut kohta vuoden alla Kona Sutra LTD ja olen ollut erittäin tyytyväinen.

https://www.bikeshop.fi/Kona-Sutra-L...uppa/pKOSULTD/

"Gravel Grinding" -fillarit

http://rondo.cc/

Puolalainen firma.

Tommi00: edellisen sivun Fuji Jari on alle 2000e fillari.

Toinen juttu: Konvertoin DTSwiss E 1700 kiekkosetistä sorapyörän kiekot. 15x100 =>12x100 muunnosta etukiekolle ei löydy DTswissin taulukoista, mutta kyllä se vaan 350-navan 12mm akselille tarkoitetulla päätykappaleella vaikuttaa onnistuvan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Onkohan tämä vain Jenkkilässä? Suomeen ei ehkä ole ehtinyt tämävuotisia vielä tulla?

https://gearjunkie.com/salsa-cycles-...ird-vaya-bikes
    Tuo oli jo syksyllä, kaikissa Suomeen tulleissa on asia kunnossa.
    *** teamvelocycling.fi /nonamesport.com / fat-bike.fi ***

Tuolla hinnalla saa hyvän pyörän, joten voinee keskittyä vain tärkeimpiin peruskysymyksiin: 1) sopivaan kokoon ja 2) miellyttävään väriin ja ulkomuotoon. Jos nämä kaksi asiaa ovat kunnossa, pyörää tulee todennäköisimmin käytettyä.

Sopivan koon valinnassa pyöräkauppiaat ovat hyvä apu. Myös pyörävalmistajien tai -myyjien nettisivuilla voi olla kokotaulukoita tai muita toimintoja sopivan koon valitsemiseen. Mainitsemallasi bikester.fi-sivustolla sanotaan, että 190-senttiselle sopiva rungon koko olisi 60–64 cm (ks. linkki ”Mikä koko sopii minulle?”). Näköjään mainitsemastasi Rondo-pyörästä ei ole tuossa kaupassa saatavilla ihan noin suurikokoista vaan suurin on 59 cm. En ostaisi noin pientä ainakaan kokeilematta.

Yksi budjettiisi ja kokoosi sopiva pyörä voisi olla Trek Checkpoint ALR 4 (linkki alla). En tiedä, tykkäätkö pyörästä, mutta katsele vaikka sivulla alempana olevia ”Koko ja istuvuus” -tietoja, niin saat ainakin tuntumaa kokoasioihin.

https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/p...olorCode=black

Ninerin hiilarigravelista olis 59 koko alennuksessa Wigglessä:

https://www.wiggle.co.uk/niner-rlt-9...star-apex-mtb/

Arvostelu:

https://www.bicycling.com/bikes-gear...e-bike-review/

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    ^joo tai Shand Stoater. En mä kolmen tonnin budjetilla mitään Surlyja kattelis. Tai saman kioskin Stooshie.

Tämä tai Fairlight Strael 2.0 kiinnostaa. Stoateria ei ole tällä hetkellä saatavilla kovan kysynnän takia. Hiilikuitua en halua enää, edes etuhaarukassa. 35mm renkaat pitäisi mahtua.

Shimano julkaisi eilen "sraminkaatajan" eli gravel-spesifin GRX-setin, järkevillä 1x11, 2x11 ja 2x10(!) -vaihtoehtdoilla, mutta vain hydrokahvoilla. http://www.cyclingnews.com/news/shim...pset-launched/

Vaikka ei kosketakaan itseäni, niin siinä mielessä ajankohtainen mulle, että olen vähän kyllästynyt 11-v. campagnocross-setin kanssa liikoihin ongelmiin ja hupenevaan osien saatavuuteen. Mulla oli eilen jo Sramin Force CX1 -setti ostoskorissa, mutta sitten aloin kattelemaan, että onkohan sekin gxp-keskiöineen kuolevaa tekniikkaa? Pitäiskö vaan palauttaa hyvin toiminut 10-v. Campagnolo (jota en onneksi ollut hävittänyt) toistaiseksi fillariin ja jäädä odottelemaan, että Sramin mekaanisetkin päivittyy 12-vaihteisiksi ja "dub"-keskiöisiksi. Toisaalta noiden mekaanisten vaihdesysteemien toiminta ei varsinaisesti ole enää parantunut 10-vaihteisten jälkeen, kun toleranssit menee niin pieniksi ja kuraherkiksi, joten pitäiskö mennä suoraan sähköihin? Force eTap AXS näyttääis 1x12-vannejarruversiona olevan noin tonnin kuluerä, mikä ei tunnu ihan kohtuuttomalta summalta, mutta ne kammet on suorastaan järkyttävän hintaset ja takavaihtajien paskominen krosseissa aiheuttaa pieniä kauhukuvia talousosastolle..

Niin joo ton 1-vaihteisen kanssa onkin ollut elämä harvinaisen helppoa ja kivaa muutenkin viimeaikoina....
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

"Gravel Grinding" -fillarit

Kunhan tässä pähkäilen ilman sen kummempi, mutta estääkö 1x12 Sram Force eTap:in kanssa mikään käyttämästä vaikkapa näitä Shimanon GRX kampia?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti maapaa Katso viesti
    ...mikään...
    Ei mikään.

Ai GRX:ssä on vain hydrokahvat. Bikepacking-puolella eivät ole kovin innostuneita 1x-vaihtoehdosta välitysten suhteen (11–42 -pakka ja edessä 40T). Tietysti eteen voi laittaa jotain muuta kuin GRX:ää.

Henkilökohtaisesti mulle tämä ei ole myöskään ajankohtaista, ja kun on niin lähinnä vanhimpaan fillariin joka on tarkoitus pitää riittävän huonona ja omituisena ettei sitä kukaan varasta. 1x10 riittää aika hyvin, jos vain löytyisi sekä riittävän suurta että pientä välitystä. 10-pakat ovat suht edullisia myös, samoin vaihtajat. (1x10-kahvat tai oikeastaan se ettei niitä ole on ongelma Shimanon puolella, myös GRX:n julkaisemisen jälkeen.) Jos näistä nykyisistä pitäisi valita, varmaan otttaisin kuitenkin SRAMia (Rival). 1x11 GRX taakse hydrojarruilla olisi sitten isompi päivitys ja ok myös.

Luultavasti joku (Wolftooth) myy pian GRX-päivityksiä, tyyliin pitempi häkki ja 50T.

^ juu mulle 40 eteen ja 11-36 toimis hyvin melkolailla kaikkeen ajoon, mihin tuota kyseistä pyörää käytän. Välitysalue ei hirveästi muuttuisi nykyisestä 46/36 ja 12-32 ja pykälät takaa ei ehkä vielä kasvaisi turhan isoiksi. Napsuttelun määrä lisääntyisi jonkin verran, kun etuvaihtajaa ei olisi. 10-v. Campaan verrattuna CX1:llä sais laajemman välitysalueen, kun niissä laajin takapakka on 13-29.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti maapaa Katso viesti
    Kunhan tässä pähkäilen ilman sen kummempi, mutta estääkö 1x12 Sram Force eTap:in kanssa mikään käyttämästä vaikkapa näitä Shimanon GRX kampia?
    Shimanon kammissa on se ei vetopuolen kammen kiinnistys sellainen hässäkkä, että vähän pitäis ainakin nieleskellä. Jos olis joku paksuputkinen ja alumiinirunko, niin menettelis ehkä, mutta esteetikko on esteetikko.. (Ja pitää vielä lisätä, että aika rumathan ne 12-v. Force-kammetkin on. Vanhempi CX1 on sirompi ja sievempi)

En oikein ymmärrä tätä 1x suuntausta gg-pyörissä kolmesta syystä:
    1) gg-pyörilläkin ajetaan pitkiä lenkkejä, joten olisi kiva saada sovitettu välitys ja mukavin pyöritysnopeus tarkasti tilanten mukaan eli välityksiä tarpeeksi
    2) Linkin olen valitettavasti kadottanut, mutta voimansiirron hävikki kasvaa mitä pienempi takaratas on ja asiaa oli ihan kunnolla tutkittukin. 12-piikkiseen rattaaseen asti hävikin suureneminen oli vielä melko merkityksetön, mutta 11-piikkisellä jo merkitsevä ja 10-piikkisessä vielä sitäkin suurempi pudotus hyötysuhteessa. Sen luettuani olen maantiepyörissäkin käyttänyt 12-piikistä lähteviä pakkoja (ja suurempaa eturatasta).
    3) gg-pyörä käy maantiepyörän korvikkeesta vaihtokiekoilla aika hyvin jos ei ole 1x

^ En tiedä onko 1x lähinnä muotivillitys noin yleisesti, mutta tässä oma kokemus: maastopyörässä minulla on etuvaihtaja ja se toimii mainiosti, ja tykkään mahdollisuudesta isoon välityshyppyyn eturattaalla, ja tämän käyttö on automatisoitunut. Mutta vanhassa CC-pyörässä oli etuvaihtajan kanssa jatkuvia ongelmia, lähinnä rattaalta putoaminen ja chain suck. Jälkimmäinen rikkoi Ultegra-etuvaihtajan kaksi kertaa. Ehkä 105 olisi vääntelyä paksumpana kestänyt. Kukaan ei osannut ongelmien alkusyytä diagnosoida. Kivenlahdessa sanoivat että epäilee ketjulinjaa (?), ja että huoltohlön omassa pyörässä oli ärsyttänyt sama ongelma niin paljon että oli sinkuloinut fillarin lopulta edestä. Niin minäkin myöhemmin tein, ja ostin seuraavan fillarin suoraan 1x vaihteilla. En ole kokenut vaihteiden määrää ongelmaksi, jopa 10 riittää mainiosti, mutta enpä juuri ajakaan yli 50km lenkkejä. Range on vähän siinä ja siinä, nyt 11–40 -pakalla pärjään kohtuuhyvin. Toisessa on 10–42 vai mitä se Rivalin peruspakka on.

Hyötysuhde on hyvä pointti, täytyy varoa käyttämästä pieniä rattaita, ainakin jos innostuu kisaamaan pitkillä suorilla.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •