Siis pitääkö olla SRAMin valmistama vai..? Ketjua lukemalla näitä löytyy
http://www.wolftoothcycling.com/prod...oss-chainrings
http://absoluteblack.cc/cx-rings.html
Printable View
Siis pitääkö olla SRAMin valmistama vai..? Ketjua lukemalla näitä löytyy
http://www.wolftoothcycling.com/prod...oss-chainrings
http://absoluteblack.cc/cx-rings.html
OT
Ensi vuonna aion mennä ekaa kertaa tahkolle, mutta vuokatti mtb:n olen 3x ajanut. Käsittääkseni se on nykytahkoa paljon vaativampi reitti, eikä siellä viimosen kahden vuoden aikana ole juurikaan sinkuloita tai täysjäykkiä näkynyt. Syykin on selvä: todella raastavia nousuja ja hienoja, teknisiä ja nopeita laskuja (kiviäkin "jonkun verran"). Vuokatin laskettelurinteen nousu oli oikeastaan se helpoin, sen jälkeen vasta aletaan nousemaan. Huimaa schaissea joka hapottaa reilusti. Alamäetkin oli sen verran haastavia ja teknisiä, että jopa minun ajotaidoilla ohitellaan monet joustopyörilläkik ajavat kanssakilpailijat. Yhtään täysjäykkää sinkulakuskia en kyllä ohittanut...
viimeksi kimppalenkillä täysjäykällä ajavan miehen kanssa naureskeltiin, että pitää vaihteetkin karsia, koska fillarifoorumilla lukee niin. Kaveri oli ihan pehmeänä jo tunnin ajon jälkeen, niin paljon sitä kivikkoa ja juurakkoa täällä on. Onneksi maastopyöräilyä voi harrastella monella tavalla/vehkeellä, mutta aina on hyvä muistaa että suomen maasto vaihtelee huimasti eri puolilla suomea. Jos Espoossa asuisin, niin tuskin minäkään tämänkaltaista pyörää olisin speksaamassa... Mutta kun asun kuopiossa, niin tarttee saada joustoooo ja vaihteita :D
OT
Oma kanta on, että hankitaan laite jolla pystyy ajamaan kaikki pahimmatkin paikat. Sillä varmasti myös selviää "helpommista" paikoistakin? ;)
Ei tarvita siis kuin yksi pyörä.
Jyväskylässäkin on paikoin vaihteille tarvetta; esim. nyt kokeilussa oleva 1*9 32t eturieskalla ja 11-34 takapakalla ei itselle riitä. Talutteluksi menee paikoin. Näillä tikuilla siis hommataan eteen 30t ja taakse 11-36 10-pakka.
Ja 1*9/10:llä luulen saavani lisää voimaa onnettomiin jalkoihini. Toivottavasti. :) Mummorattaalle kun tulee vaihdettua yleensä liian helpolla. ;)
Löytyykö jostain nettikaupasta Rallinaaman narrow wide 30 tai 32 ratasta? kun kaikkialla näyttäis olevan loppu :(
Sent from my C5503 using Tapatalk 2
http://www.wiggle.co.uk/race-face-si...g-narrow-wide/
Itse odotan noita Hi5Bikesiin. 48e, pitäisi tulla kuulemma parin viikon sisällä. Ostan mieluummin sieltä; kotimainen kauppa ja kilpailukykyinen hinta. Tuetaan siis sitä. :)
Juurikin tuon takia haluan kokeilla tätä 1x10 -systeemiä. Tuntuu tosiaan välillä, että tulee vaihdettua liian helposti sille mummorattaalle 2x10 -systeemissä. Haluan löytää sellaisen kevyimmän välityksen minkä oikeasti tarvitsen ja kokeilla tuleeko sitä harjoiteltua kovempaa ja silti selvittyä esim. samoista ylämäistä.
Mulla on ollu kuukauden päivät tilauksessa bike-componentsilta yksi 30t ja yksi 32t musta rallinaaman ratas. Elättelen tässä toiveita jos ne vielä tänä vuonna saapuisi tai edes viimeistään ensi talven aikana. Eipä noita missään ole kauheasti näkynyt hyllyssä, ainakaan kauaa.
Mille BCD:lle? Kannattanee tsekata myös Sramin X01-rieskat, en ole varma mutta niitä voi saada paremmin kuin Rallinaamaa.
Edit: näitä tarkoitin http://r2-bike.com/SRAM-Kettenblatt-x01-Lochkreis-104mm
Itse itseäni lainaten:
http://www.nojapyorafoorumi.fi/downl...hp?id=3722&t=1
Tässä siis 11-28 9-pakan vauhtialueet.
Leikin vähän lisää näillä laskureilla. Jos edessä pitäisi 34-piikkisen ja taakse rakentelis itse parista 9-pakan lehdistä 10-pakkaan 12-13-15-17-19-22-25-28-34-40 valikoiman. Toisesta fillarista 10-vaihtaja ja kahva lainaan. Tulis jotakin tämmöstä:
http://www.nojapyorafoorumi.fi/downl...hp?id=3723&t=1
Olis budjettivaihtoehto varsinkin jos itse puuhastelis 34 ja 40 -piikkiset.
Vähemmän budjetti hommaamalla 10-pakan ja laittamalla General Lee:n rieskat. Ja kumpikin mahdollistaisi sitten lyhythäkkisen vaihtajan käytön jolla tilkka lisää maavaraa. Hmm...
Huomenna tulis ketjut, ja pääsis niitä asentelemaan. Ja tuota hommaa ei kyllä ole liian usein tullut tehtyä. Joten:
32 rieska edessä, 11-36 pakka takana. Vanhat ketjut ties missä, niin ei pääse pituutta laskemaan.
Onnistuuko sillein että iskari kun on nyt irti, niin perä siihen "maks" joustoasentoon ja isoimpien rieskojen läpi, sekä vaihtajan läpi ja lyhennys ja kiinni?
Kaikenmaailman laskukaavojakin on, mutta eipä niistä ole mitään mun pääkoppaan jäänyt.
Pyöränä siis 160mm joustava Enduro Comp, vuosimallia 2012.
E: Epicidiot.comin laskuri näytti 29" eli 73,66cm. Eikö näissä nyt sitten tarvia tuota joustomatkaa huomioida?
E2: Ja joo takavaihtajan läpi siis myös.
Mitä eturatasta hyypät suosittelee kun on siirtymässä tähän 1x10 sydeemiin? Pitäisi kohtuullisia ylämäkiä pystyä ajamaan, pääpaino kuitenki alamäissä. Nykyinen 2x10 suurempi eturatas, 38, tuntuu vähän liian järeltä. Olisiko 32 tai 34 sopiva? :)
^ sitähän ei tiedä kukaan varmasti sun puolesta. Mitä jos leikkisit noilla netin välityslaskureilla, aloittaen nykyisillä välityksillä jotka oletettavasti ovat tiedossa ja käytös maastossa myös ?
Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
Riippuu suuresti kiekkokoosta. Karkeasti ottaen 29":ssä 32t vastaa 26":ssa 36t. Isopyörässä lenkkikäytössä piisaa hyvin 32t tai 30t, jopa 28t jos niitä mäkiä on paljon/jyrkkää eikä mäki nouse ihan huippumiesten tahtiin. Topicissa on aiemmin aika paljon speksattu sitä huippunopeutta 11-piikkisellä. Pikkupyörään sitten se neljä hammasta enemmän eteen, niin on suunnilleen samanlaiset välitykset.
Omassa pyörässäni nyt 36 piikkinen eturatas , joka vaihtuu 34 piikkiseen.. Takana 12-32, jonka kyllä vois vaihtaa 12-34 versioon. 36 / 32 yhdistelmällä nousee kyllä tämän seudun jyrkimmätkin mäet senmitä pitoa riittää, enemmän se on uskalluksesta kiinni.
Tämä 36 piikkinen antaa kyllä vauhtia maatielläkin ihan riittämiin pyörittämällä :)
https://dl-web.dropbox.com/get/Publi...hmcEGSvM0JRuGw
Laskuri löytyy muutama sivu taaksepäite.
Itsellä kiinnostaisi heittää 30t eteen 36 takapakan kaveriksi 29" maasturiin, kunhan vaan tulis kauppoihin.
Nykyisellä 32 eturattaalla tulee aikapaljon ajettua, 24 vaan niissä pahimmissa paikoissa.
Tuntuisi että tolla 30 piikkisellä voisi kevyempään päähän saada sen vielä pykälää keposemman vaihteen.
Toisessapäässä kyllä riittää, niin kovaa ei tule siirtymilläkään ajettua.
Mun fillari on 26´´ eestä 160mm ja takaa 150mm joustava enska.
Btw, onko maantiepyöriin 1x10 tai 1x11 systeemejä? Suomessa ainakin riittäisi hyvin, itse en juuri edes muista milloin olisin edestä pientä lehteä käyttänyt. Minulla on 50 iso lehti ja se on sopiva.
^Oulussa ajaa imho vaikka yhdellä vaihteella, mutta on Suomessa muutakin kuin pohjanmaan pannukakkua.
Valmiina ei löydy 1x?-settejä maantielle, mutta wolfttoothia eturieskaksi löytyy ainakin 44hampaiseen asti. Cycloissa tuntuu suuntaus olevan tuohon ratkaisuun päin tällä hetkellä.
Oisko jossain kuvaa miten kireälle tollasen uuden Deoren shadow+ -vaihtajan voi asentaa? Eli siis miten lyhyeksi ketjun voi jättää. Epäilyttää tuo asennusohjeen mainitsema "sen verran kun suuremmille rattaille menee + 2 linkkiä päälle.". Edessä siis yksi ratas, takana 11-34.
Ei kun pitenee noin niinkun valtaosassa tapauksia.
"Most modern suspension designs use a little chain growth to create anti-squat and keep your bike from bobbing", sanoo mm. tämä Ibiksen artikkeli: http://www.ibiscycles.com/support/te...t_of_shifting/
^ai niinkö päin se oli, muistelin niitä käyriä sitten jotenkin väärinpäin. Seison korjattuna :o
Mutta pisimmillään ei chainstay kaiketi ole kuitenkaan "pohjattuna" vaan siinä jouston alkupäässä?
Eli takapää maksimijousto-asentoon, ketjut isoimpien rattaitten ja vaihtajan läpi + 2 linkkiä? vai ilman vaihtajaa?
Kyllä se taitaa niin mennä aika suuressa osassa jousitusratkaisuja että mitä syvemmällä joustossa ollaan niin sitä pidempi on ketjun tarve.
Jos miettii sitä miten takapyörään tulevat iskut ja voimat kohdistuu ja miten taka-akselin olis optimaalista liikkua niitä mukaillakseen niin sen taka-akselin pitäisi liikkua mielummin taakseppäin kuin eteenpäin että se pystyisi imemään niitä töyssyjä. Eteenpäin liikkuessaan taka-akseli liikkuisi ikäänkuin menosuuntaan ja täten töyssyjä "vastaan", ei niitä myötäillen. Linkage designin käppyröistä varmaankin löytyisi myös noita chain growth -graafeja joista tuon pystyisi tarkistelemaan...
Itse tein seuraavasti: takapää maksimijousto-asentoon, ketjut isoimpien rattaiden ja vaihtajan läpi. Ei tarvita lisälenkkejä(koska tuossa tulee jo se maksimaalinen ketjuntarve esille). Vaihtajan läpi kun laitat, näet samalla jouston vaikutuksen vaihtajan liikkeeseen. Josta hyvin havainnoi, mitä seuraa liian lyhyestä ketjusta jouston mennessä ääriasentoon...
Eikös se ollut niin ,että ketju isommille rattaille +2 lenkkiä ilman vaihtajaa? Ainakin joskus 3 rattaan aikakaudella.;)
Aika venyvä käsite tuo ketjun pituus näillä uusilla type 2 takavaihtajilla. 32 eturattaalle säädetty ,mutta toimii täydellisesti myös 28 rattaalla.
Kannattaa tuo kyllä varmaan tarkkastaa jousto pohjassa vielä ,ettei oo vaihtaja pinnojen välissä ekassa alamäessä.
Itselläni juurikin tuo 32 piikkinen eturatas. Ja type 2 vaihtaja tulossa. Eiköhän tuo noilla ohjeilla mene sitten. Jos ei, niin ensi kerralla viisaampi :)
Itse laitoin ketjun ihan saman pituisena kuin se oli alkuperäisessä 2x10 ratkaisussa. Narsk, sanoo type 2-vaihtaja välillä joustoissa, mutta kun orkkisrattaat 24-38 on korvattu 32:lla, ei ketjun tarve ole ainakaan pidempi kuin orkkis-setupissa. Toisaalta kun ketju tuntuu pysyvän, ja kun jotkut ovat valitelleet type 2-vaihtajan rikkoutumisista (ties vaikka ovat osuneet jonnekin/jääneet voitelematta) niin en ajatellut kireintä mahdollistakaan ketjua kokeilla.
Tällaista kuvaa hain itse, eli onko tässä ns. oikealla kireydellä tuo vaihtaja vai pitäisikö olla vielä tuota kireämmällä? Eli miten "vaakaan" tuollaisen Deore shadow+:n voi kiristää että vielä toimii kunnolla... ei nyt ole mitään vaihdepyörääkään mistä voisi luntata :)
http://img.photobucket.com/albums/v4...psd7449f3a.jpg
Irkissä jeesattiin, tällainen sivu löyty ja tuolla on kuvat "liian kireellä" ja "sopivasti".
http://www.pinkbike.com/u/mikelevy/b...th-Basics.html
Mjoo, täysjoustoissa ja lyhythäkkisissä vaihtajissa tuon ketjun pituuden kanssa syytä olla tarkempana kuin medium tai pitkähäkkisissä. Yx kaveri kerto.