FillariGiantElectrobikeHepha
Sivu 8 / 61 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 7 8 9 10 18 58 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 211 - 240 / 1826

Aihe: 1x10

  1. #211
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Itse itseäni lainaten:

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    Itse tykkään 29er takakiekon kanssa 34/25 tuplasta ja 11-28 9-pakasta. Jos renkaana on nopsa sliksi kuten Furious Fred. Kovempaan maastoon sitten 11-32 ja/tai enemmän nappulaa renkaaseen, silloin ei ilman pientä rieskaa pärjää.

    Tässä siis 11-28 9-pakan vauhtialueet.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    Aika paljon leikin välityslaskureilla josko yrittäis tuusata tulevaisuudessa 1x10 tsydeemin, ei vaan löydy mieleistä skaalaa ja vaihteiden väliä joka vastais nykyisen hyviä puolia riittävän lähelle. Eteen pitäis saada pienempi kuin 34 joka laittaa kampisarjankin uusiksi, nykyisessä kun on 110 BCD, mieluusti sen ainoan laittais ulommaksi tai keskimmäiseksi rattaaksi.
    Leikin vähän lisää näillä laskureilla. Jos edessä pitäisi 34-piikkisen ja taakse rakentelis itse parista 9-pakan lehdistä 10-pakkaan 12-13-15-17-19-22-25-28-34-40 valikoiman. Toisesta fillarista 10-vaihtaja ja kahva lainaan. Tulis jotakin tämmöstä:


    Olis budjettivaihtoehto varsinkin jos itse puuhastelis 34 ja 40 -piikkiset.

    Vähemmän budjetti hommaamalla 10-pakan ja laittamalla General Lee:n rieskat. Ja kumpikin mahdollistaisi sitten lyhythäkkisen vaihtajan käytön jolla tilkka lisää maavaraa. Hmm...
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  2. #212
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    885
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Two-Shoes Katso viesti
    Löytyykö jostain nettikaupasta Rallinaaman narrow wide 30 tai 32 ratasta? kun kaikkialla näyttäis olevan loppu

    Sent from my C5503 using Tapatalk 2
    Evancycles. Sininen 32T

  3. #213
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    496
    Huomenna tulis ketjut, ja pääsis niitä asentelemaan. Ja tuota hommaa ei kyllä ole liian usein tullut tehtyä. Joten:

    32 rieska edessä, 11-36 pakka takana. Vanhat ketjut ties missä, niin ei pääse pituutta laskemaan.

    Onnistuuko sillein että iskari kun on nyt irti, niin perä siihen "maks" joustoasentoon ja isoimpien rieskojen läpi, sekä vaihtajan läpi ja lyhennys ja kiinni?

    Kaikenmaailman laskukaavojakin on, mutta eipä niistä ole mitään mun pääkoppaan jäänyt.

    Pyöränä siis 160mm joustava Enduro Comp, vuosimallia 2012.

    E: Epicidiot.comin laskuri näytti 29" eli 73,66cm. Eikö näissä nyt sitten tarvia tuota joustomatkaa huomioida?

    E2: Ja joo takavaihtajan läpi siis myös.
    samu88 muokkasi tätä : 29.10.2013 at 17.48

  4. #214
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    890
    Mitä eturatasta hyypät suosittelee kun on siirtymässä tähän 1x10 sydeemiin? Pitäisi kohtuullisia ylämäkiä pystyä ajamaan, pääpaino kuitenki alamäissä. Nykyinen 2x10 suurempi eturatas, 38, tuntuu vähän liian järeltä. Olisiko 32 tai 34 sopiva?

  5. #215
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    ^ sitähän ei tiedä kukaan varmasti sun puolesta. Mitä jos leikkisit noilla netin välityslaskureilla, aloittaen nykyisillä välityksillä jotka oletettavasti ovat tiedossa ja käytös maastossa myös ?

    Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  6. #216
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    974
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TANUKI Katso viesti
    Mitä eturatasta hyypät suosittelee kun on siirtymässä tähän 1x10 sydeemiin? Pitäisi kohtuullisia ylämäkiä pystyä ajamaan, pääpaino kuitenki alamäissä. Nykyinen 2x10 suurempi eturatas, 38, tuntuu vähän liian järeltä. Olisiko 32 tai 34 sopiva?
    Riippuu suuresti kiekkokoosta. Karkeasti ottaen 29":ssä 32t vastaa 26":ssa 36t. Isopyörässä lenkkikäytössä piisaa hyvin 32t tai 30t, jopa 28t jos niitä mäkiä on paljon/jyrkkää eikä mäki nouse ihan huippumiesten tahtiin. Topicissa on aiemmin aika paljon speksattu sitä huippunopeutta 11-piikkisellä. Pikkupyörään sitten se neljä hammasta enemmän eteen, niin on suunnilleen samanlaiset välitykset.

  7. #217
    Liittynyt
    06/2003
    Paikkakunta
    .
    Viestit
    4.436
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TANUKI Katso viesti
    Mitä eturatasta hyypät suosittelee kun on siirtymässä tähän 1x10 sydeemiin? Pitäisi kohtuullisia ylämäkiä pystyä ajamaan, pääpaino kuitenki alamäissä. Nykyinen 2x10 suurempi eturatas, 38, tuntuu vähän liian järeltä. Olisiko 32 tai 34 sopiva?
    Omassa pyörässäni nyt 36 piikkinen eturatas , joka vaihtuu 34 piikkiseen.. Takana 12-32, jonka kyllä vois vaihtaa 12-34 versioon. 36 / 32 yhdistelmällä nousee kyllä tämän seudun jyrkimmätkin mäet senmitä pitoa riittää, enemmän se on uskalluksesta kiinni.

    Tämä 36 piikkinen antaa kyllä vauhtia maatielläkin ihan riittämiin pyörittämällä

    -- not fast but furious --

  8. #218
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    499
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    ^ sitähän ei tiedä kukaan varmasti sun puolesta. Mitä jos leikkisit noilla netin välityslaskureilla, aloittaen nykyisillä välityksillä jotka oletettavasti ovat tiedossa ja käytös maastossa myös ?

    Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
    Onko heittää vinkkiä hyvästä laskurista? Vois itekkin vähän tutkiskella
    Gravity, what a heartless bitch.

  9. #219
    Liittynyt
    08/2006
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    382
    Laskuri löytyy muutama sivu taaksepäite.
    Itsellä kiinnostaisi heittää 30t eteen 36 takapakan kaveriksi 29" maasturiin, kunhan vaan tulis kauppoihin.
    Nykyisellä 32 eturattaalla tulee aikapaljon ajettua, 24 vaan niissä pahimmissa paikoissa.
    Tuntuisi että tolla 30 piikkisellä voisi kevyempään päähän saada sen vielä pykälää keposemman vaihteen.
    Toisessapäässä kyllä riittää, niin kovaa ei tule siirtymilläkään ajettua.
    www.mckramppi.com

  10. #220
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    890
    Mun fillari on 26´´ eestä 160mm ja takaa 150mm joustava enska.

  11. #221
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    69
    Btw, onko maantiepyöriin 1x10 tai 1x11 systeemejä? Suomessa ainakin riittäisi hyvin, itse en juuri edes muista milloin olisin edestä pientä lehteä käyttänyt. Minulla on 50 iso lehti ja se on sopiva.

  12. #222
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    81
    ^Oulussa ajaa imho vaikka yhdellä vaihteella, mutta on Suomessa muutakin kuin pohjanmaan pannukakkua.
    Valmiina ei löydy 1x?-settejä maantielle, mutta wolfttoothia eturieskaksi löytyy ainakin 44hampaiseen asti. Cycloissa tuntuu suuntaus olevan tuohon ratkaisuun päin tällä hetkellä.

  13. #223
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.683
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TANUKI Katso viesti
    Mitä eturatasta hyypät suosittelee kun on siirtymässä tähän 1x10 sydeemiin?
    Ajelet testilenkkejä johonkin valitsemaasi ylämäkeen ja kuulostelet millä välityksellä pystyt sen ajamaan, tai mitä maksimissaan jaksaisit sietää. Sitten ne rataskoot ylös ja sen jälkeen vertailu onkin matematiikkaa.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  14. #224
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    1.133
    Oisko jossain kuvaa miten kireälle tollasen uuden Deoren shadow+ -vaihtajan voi asentaa? Eli siis miten lyhyeksi ketjun voi jättää. Epäilyttää tuo asennusohjeen mainitsema "sen verran kun suuremmille rattaille menee + 2 linkkiä päälle.". Edessä siis yksi ratas, takana 11-34.
    Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet

  15. #225
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    458
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti snowfake Katso viesti
    Oisko jossain kuvaa miten kireälle tollasen uuden Deoren shadow+ -vaihtajan voi asentaa? Eli siis miten lyhyeksi ketjun voi jättää. Epäilyttää tuo asennusohjeen mainitsema "sen verran kun suuremmille rattaille menee + 2 linkkiä päälle.". Edessä siis yksi ratas, takana 11-34.
    Turhaan epäilet, noilla ohjeilla tulee hyvä. Tai ainakin normaalilla takavaihtajalla toimi mulla erinomaisesti, en tiedä jos noissa plussissa on jotain erikoiskikkoja, mutta tuskinpa vain.

  16. #226
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti snowfake Katso viesti
    Oisko jossain kuvaa miten kireälle tollasen uuden Deoren shadow+ -vaihtajan voi asentaa? Eli siis miten lyhyeksi ketjun voi jättää. Epäilyttää tuo asennusohjeen mainitsema "sen verran kun suuremmille rattaille menee + 2 linkkiä päälle.". Edessä siis yksi ratas, takana 11-34.
    Siis onko jäykkäperäinen kyseessä? Kiikkupyörässä vielä ehdottomasti takaiskari pohja-asentoon, saattaa muuten tulla yllätyksiä.

  17. #227
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.110
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    ...Kiikkupyörässä vielä ehdottomasti takaiskari pohja-asentoon, saattaa muuten tulla yllätyksiä.
    Miksi? Eikös chainstay "lyhene" joustaessa jokaisessa tunnetussa jousitusratkaisussa ja jos tuota ohjettasi noudattaa ketjusta tulee liian lyhyt ja yläasennossa saattaa tulla yllätyksiä


  18. #228
    Liittynyt
    11/1999
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    288
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Miksi? Eikös chainstay "lyhene" joustaessa jokaisessa tunnetussa jousitusratkaisussa ja jos tuota ohjettasi noudattaa ketjusta tulee liian lyhyt ja yläasennossa saattaa tulla yllätyksiä
    Ei kun pitenee noin niinkun valtaosassa tapauksia.
    "Most modern suspension designs use a little chain growth to create anti-squat and keep your bike from bobbing", sanoo mm. tämä Ibiksen artikkeli: http://www.ibiscycles.com/support/te...t_of_shifting/

  19. #229
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.110
    ^ai niinkö päin se oli, muistelin niitä käyriä sitten jotenkin väärinpäin. Seison korjattuna

    Mutta pisimmillään ei chainstay kaiketi ole kuitenkaan "pohjattuna" vaan siinä jouston alkupäässä?


  20. #230
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.164
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti snowfake Katso viesti
    Oisko jossain kuvaa miten kireälle tollasen uuden Deoren shadow+ -vaihtajan voi asentaa? Eli siis miten lyhyeksi ketjun voi jättää. Epäilyttää tuo asennusohjeen mainitsema "sen verran kun suuremmille rattaille menee + 2 linkkiä päälle.". Edessä siis yksi ratas, takana 11-34.
    Jossain blogissa neuvottiin 1x setupissa laittamaan 4 linkkiä päälle. En muista oliko parempia perusteluja kuin turha tehdä turhan tiukka kun varaa on lyhyenkin häkin vaihtajissa.

  21. #231
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    496
    Eli takapää maksimijousto-asentoon, ketjut isoimpien rattaitten ja vaihtajan läpi + 2 linkkiä? vai ilman vaihtajaa?

  22. #232
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    596
    Kyllä se taitaa niin mennä aika suuressa osassa jousitusratkaisuja että mitä syvemmällä joustossa ollaan niin sitä pidempi on ketjun tarve.

    Jos miettii sitä miten takapyörään tulevat iskut ja voimat kohdistuu ja miten taka-akselin olis optimaalista liikkua niitä mukaillakseen niin sen taka-akselin pitäisi liikkua mielummin taakseppäin kuin eteenpäin että se pystyisi imemään niitä töyssyjä. Eteenpäin liikkuessaan taka-akseli liikkuisi ikäänkuin menosuuntaan ja täten töyssyjä "vastaan", ei niitä myötäillen. Linkage designin käppyröistä varmaankin löytyisi myös noita chain growth -graafeja joista tuon pystyisi tarkistelemaan...
    I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...

  23. #233
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viesti
    Eli takapää maksimijousto-asentoon, ketjut isoimpien rattaitten ja vaihtajan läpi + 2 linkkiä? vai ilman vaihtajaa?
    Itse tein seuraavasti: takapää maksimijousto-asentoon, ketjut isoimpien rattaiden ja vaihtajan läpi. Ei tarvita lisälenkkejä(koska tuossa tulee jo se maksimaalinen ketjuntarve esille). Vaihtajan läpi kun laitat, näet samalla jouston vaikutuksen vaihtajan liikkeeseen. Josta hyvin havainnoi, mitä seuraa liian lyhyestä ketjusta jouston mennessä ääriasentoon...

  24. #234
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viesti
    Eli takapää maksimijousto-asentoon, ketjut isoimpien rattaitten ja vaihtajan läpi + 2 linkkiä? vai ilman vaihtajaa?
    Eikös se ollut niin ,että ketju isommille rattaille +2 lenkkiä ilman vaihtajaa? Ainakin joskus 3 rattaan aikakaudella.
    Aika venyvä käsite tuo ketjun pituus näillä uusilla type 2 takavaihtajilla. 32 eturattaalle säädetty ,mutta toimii täydellisesti myös 28 rattaalla.
    Kannattaa tuo kyllä varmaan tarkkastaa jousto pohjassa vielä ,ettei oo vaihtaja pinnojen välissä ekassa alamäessä.
    - Fear is a mindkiller -


  25. #235
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    496
    Itselläni juurikin tuo 32 piikkinen eturatas. Ja type 2 vaihtaja tulossa. Eiköhän tuo noilla ohjeilla mene sitten. Jos ei, niin ensi kerralla viisaampi

  26. Itse laitoin ketjun ihan saman pituisena kuin se oli alkuperäisessä 2x10 ratkaisussa. Narsk, sanoo type 2-vaihtaja välillä joustoissa, mutta kun orkkisrattaat 24-38 on korvattu 32:lla, ei ketjun tarve ole ainakaan pidempi kuin orkkis-setupissa. Toisaalta kun ketju tuntuu pysyvän, ja kun jotkut ovat valitelleet type 2-vaihtajan rikkoutumisista (ties vaikka ovat osuneet jonnekin/jääneet voitelematta) niin en ajatellut kireintä mahdollistakaan ketjua kokeilla.
    *****************************
    Alhainen kadenssi - dekadenssi?

  27. #237
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    1.133
    Tällaista kuvaa hain itse, eli onko tässä ns. oikealla kireydellä tuo vaihtaja vai pitäisikö olla vielä tuota kireämmällä? Eli miten "vaakaan" tuollaisen Deore shadow+:n voi kiristää että vielä toimii kunnolla... ei nyt ole mitään vaihdepyörääkään mistä voisi luntata

    http://img.photobucket.com/albums/v4...psd7449f3a.jpg
    Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet

  28. #238
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    1.133
    Irkissä jeesattiin, tällainen sivu löyty ja tuolla on kuvat "liian kireellä" ja "sopivasti".

    http://www.pinkbike.com/u/mikelevy/b...th-Basics.html
    Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet

  29. #239
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.325
    Mjoo, täysjoustoissa ja lyhythäkkisissä vaihtajissa tuon ketjun pituuden kanssa syytä olla tarkempana kuin medium tai pitkähäkkisissä. Yx kaveri kerto.

  30. #240
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    496
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    Takavaihtajako ? ? puhut pulteista monikossa??? vähän vaikea hahmottaa mitä tarkoiitat Tulee mukana jos tarkoitat pultia millä vaihtaja kiinnitetään korvakkeeseen.
    Ota type 2 vaihtaja. Oikeesti se on toiminnaltaan eri maailmasta kun vanhat,
    Tuli tuo Type2 x9 sitten tilattua ja asennettua, niin täytyy kyllä myöntää että toiminta aika erilaista kun vanhassa x9:ssä. Voi se tietty johtua jousistakin, mutta kyllä napsahtaa vaihteet aika napakasti kohdilleen, eikä takkuile yhtään.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •