Auto kuuluu kotirauhan piiriin joten tuossa syyllistyt kotirauhan rikkomiseen.
On tullu koputeltua ikkunoihin ja juteltua henkeviä ihan hyvässä hengessä yleensä. Kerran jäin sitomaan kengännauhoja siihen auton eteen. Silloin se autoilijakin huomas mut. Nykyään yritän vain ottaa iisisti. Ei vaan jaksa enää noita tuulimyllyjä. Toisekseen on hauskempaa vaan moikkailla autoilijoita vaikkei erityistä tarvetta oliskaan - tykkään et se on parempaa peeärrää pyöräilyn ilosta kuin läimiä kylmää peltiä.
EVMP taas näkee. Olkaa kuin olette.
Yhtä vertailua en nähnyt käsiteltävän:
Jos kävelet kotiin ja kulkureitin tukkii auto, et pääse autosta ohi tilan vuoksi ja kuski on paikalla eikä tee elettäkään siirtyä. Odotatko että kuski huomaa tarpeesi päästä ohi vai menetkö koputtamaan ikkunaan että siirtäisi autoa?
Jos ajat autolla kotiin ja kulkureitin tukkii auto, et pääse autosta ohi tilan vuoksi ja kuski on paikalla eikä tee elettäkään siirtyä. Odotatko että kuski huomaa tarpeesi päästä ohi vai menetkö koputtamaan ikkunaan että siirtäisi autoa?
Jos aja pyörällä kotiin ja kulkureitin tukkii auto, et pääse autosta ohi tilan vuoksi ja kuski on paikalla eikä tee elettäkään siirtyä. Odotatko että kuski huomaa tarpeesi päästä ohi vai menetkö koputtamaan ikkunaan että siirtäisi autoa?
Auton peltien koputtelu/läimäyttely on samaa tasoa kuin ostarilla hengailu ja roskisten potkiminen. Ikkunan koputtelu sivistynyttä ja kysyvää kontaktin tekemistä.
Mutta toki auto täytyy pitää pyhänä ettei vaan linnut huomaa autoilijoiden nöyrtyvän joillekin pahuksen köyhille ja pyöräilijöille! ;)
Viimeviikolla cycloilin. Ajoin kevliä kunnes mehumaija tukki koko kevlin. Odottelin hetken että ajoväylä vapautuisi autoista ja lähdin kiertämään maijaa. No se yritti sitten samaanaikaan siihen autojonon peesiin, mutta kerran oli tukkinut reittini, menin päättäväisesti sen edelle. Ajoin ajoväylää pitkin hetken kun oli paljasta asfalttia esillä, hyvin rullas. Mehumaija tuli perässä kauha kestopäällystettä viistäen, melko lähellä. En viittinyt kattoa ettei horjahtaisi ja kuolisi raktorin alle, mutta kuulon perusteella oli kyllä kaveri ihan imussa koneellaan. Melko vaarallista leikkiä, eikö totta? 400-500m se siinä tuli ja tempo kauhaansa ylös-alas yrittäen ilmeisesti pelästyttää minua. Siis se kauha raapi asfalttia että kyllä korva kuuli helposti että on kone tosi lähellä takarengasta. Ihme spede, hengenvaarallista leikkiä tollanen..
Mehumaija on siis tämäntyyppinen työkone:
http://www.lannencenter.com/upload/t...g-premium2.jpg
Mahtaa se autoilu olla inhottavaa ja hidasta kun vaikuttaa että kaikki autoilijat on vihaisia ja niillä on aina kiire.
Koko elämäni aikana olen ollut vain yhden ihmisen autokyydissä joka ei ole milloinkaan saanut raivaria ratissa. Ja tämäkin ihminen ajaa vain tuolla syvällä maaseudun rauhassa missä kaikki tuntee kaikki, ja kaikki moikkaa kaikkia.
Pelottaa ajatella minkälainen peto minustakin löytyy jos joskus hankin kortin ja auton.
Kenties:
Videokamera kypärään, videokamerat fillariin eteen ja taakse, huomioliiviin selkeä logolla varustettu "NAUHOITTAVA KAMERAVALVONTA". U-lukko semmoiseen paikkaan että sen saa nopeasti esille jos joutuu puolustamaan henkeään/terveyttään. Ja lopuksi vielä ajolaseihin oranssit linssit että aina näyttää siltä kuin paistaisi aurinko.
Onneksi en ole vielä mihinkään isoon konfliktiin fillarilla päätynyt (kop kop), jotkut jalankulkijat joskus avautuneet ettei jalkakäytävällä saa ajaa ja olen heille sitten ystävällisesti kertonut että kyseessä on pyörätie tai KLV.
Nyt kun minä olin tämän mun tarinan idiootti teidän mielestä, tekoni ei ollut hyväksyttävä ja minun pitäisi siirtyä autoilemaan työmatkani, niin minulla olisi teille pari kysymystä tähän aiheeseen liittyen:
1. Jos olen niin idiootti, että olen mennyt koskemaan toisen autoon, niin teidän mielestä siis on ihan ok toimenpide tästä johtuen yrittää vielä tahalteen ajaa tämän jälkeen mun päälle?
2. Jos en olisi pysähtynyt vaan jatkanut matkaani ja jäänyt auton keulakoristeeksi, niin siinä tapauksessa siis tämä kosketus autoon on hyväksyttävä? Siitä olisi tullut varmaan jo jälkiä autoon, mutta se on siis ok, koska on jääty auton alle? Joku osahan minusta olisi siinäkin kohtaa varmasti autoon koskenut.
Se on oikein mukavaa ja nopeaa vrt. pyöräily. Saa istua lämpimässä kabiinissa mukavalla istuimella, jonka kanssa ei tarvitse vaippoja jotta perse ei kipeytyisi ja radiosta soi rokki.
Vaikuttaa tämän foorumin perusteella tuo pyöräilykin olevan varsin tuskaista hommaa kun foorumilla on useampi ketju pelkkää avautumista ja lisäksi niiden pitää nyrkein hoidella asioita.
http://www.laki24.fi/aski-asuntoosake-kotirauha.html
En ole mikään lakiasiantuntija enkä semmoista foorumilla ala leikkimään, joten tarkkaa lain kohtaa en tiedä.Lainaus:
Mitkä kaikki alueet sitten kuuluvat kotirauhan piiriin? Ensinnäkin mm. asunnot, kesämökit, loma-asunnot, hotellihuoneet, asuntovaunut ja autot. Luonnollisesti myös veneet ja muut senkaltaiset alukset ovat kotirauhasuojan piirissä.
Ok. Internetissä näytti olevan vastakkaistakin tietoa.
Anyway, jos menee aukomaan autojen ovia liikenteessä ja saa turpaansa on sen ansainnut.
Periaatteessahan tuo on liikenteen vaarantamista tai haittaamista koska jos sen auton oven jättää auki niin autoilija joutuu nousemaan autosta sulkemaan sen. Se on ainakin laitonta.
IncBuff, millä tavalla saada autokuskin huomio tämän töpeksiessä tai jo töpeksittyä?
Viitsitkö IncBuff vastata myös mun kysymyksiin? Kova tarve sulla on tulla tänne jeesustelemaan ja haukkumaan muita, mutta et voi edes kysymykseen vastata. Tuo jos joku on mun mielestä todella mulkvistia.
Pitäisikö tästä kaikesta päätellä että kaikkien tulisi hommata samankokoiset rekat ja ajaa niillä, jolloin ei tarvisi kiistellä siitä kenellä on isomman oikeus ja jokainen voisi tuntea olonsa turvalliseksi monen tonnin kotterossaan...
Tulipa huvittava aivopieru. :)
KK 175/1998 vp - Eduskunta - valtiopäiväasiakirjat
http://217.71.145.20/TRIPviewer/show...skunta.fi&f=WP
Hallituksen esityksessä yksityiselämän, rauhan ja kunnian suojaamiseksi (HE 239/1997 vp) kotirauhan suojaamalla paikalla tarkoitettaisiin selkeästi vain yksityisen kotirauhan piiriä, jota esityksessä pyritään ainoastaan täsmentämään. Kotirauhan rikosoikeudellista suojaa ei katsottu olevan tarpeen ehdottaa ulotettavaksi yleisesti kulkuneuvoihin. Edelleenkin vain asuntoautot ja muut vastaavat asuinkäytössä olevat kulkuneuvot saavat rikosoikeudellista suojaa. Mainitussa hallituksen esityksessä laajennetaan tosin rikosoikeudellista suojaa mm. oikeudetonta tunkeutumista vastaan myös liikehuoneistoihin ja muihinkin rakennuksiin ja huoneistoihin kuin virastoihin. Rangaistavuuden alan laajennuksessa on kuitenkin kysymys työskentely- ym. rauhan suojaamisesta, ei sen sijaan kotirauhan suojaamisesta.
Hallituksen esityksessä numero 242/1997 vp ehdotetaan lievennystä pakkokeinolaissa säädettyihin kulkuneuvoissa tapahtuvan kotietsinnän edellytyksiin. Poikkeussäännös on tarpeellinen, ei sen vuoksi, että ajoneuvo olisi perustuslaissa tai rikosoikeudessa turvatun kotirauhan piiriin kuuluva paikka, vaan sen vuoksi, että se sisältäisi poikkeuksen pakkokeinolaissa säädetyistä kulkuneuvoissa tapahtuvan kotietsinnän edellytyksistä.