Kokeilemalla se liiman määrän raja-arvo löytyy juu. Sitten kun tuubi rullaa alta, on laitettu liian vähän :D .
edit. Itse siis liimaan renkaat Kiinni. Irrotus tapahtuu siirtoleukapihdeillä.
Printable View
Kokeilemalla se liiman määrän raja-arvo löytyy juu. Sitten kun tuubi rullaa alta, on laitettu liian vähän :D .
edit. Itse siis liimaan renkaat Kiinni. Irrotus tapahtuu siirtoleukapihdeillä.
Mites kaima nyt tuon edullisuuden perustelee? Jos katsotaan vaikka Suomen Urheilupyörästä, niin Contin GP4000 avo on 39€ ja Misukan sisärengas 9€, eli 48€ yhteensä. Contin Sprinter tuubi 49€ ja ehkä siihen vajaan euron edestä sitten liimaa. Sisärengasta voi toki käytää uudelleen, mutta vanhenee nekin, ei ne loputtomiin kestä.
Ulkomailta sitten kumpaistakin halvemmalla, mutta erot ei todellakaan ole suuren suuria. Kympin hintaero tekee 4000km kestolla 0,25 senttiä/km. 480km ajolla siis tienaa jo Iltalehden verran...:rolleyes:
Minä taas muistutan, että liimatkaahan ne tuubinne asiallisesti. Eli kerros liimaa vanteelle ja kerros tuubille, mieluummin vielä yksi kerros vanteelle. Tai sitten teipillä kun pelkällä teipillä pysyy kaiketi crossituubitkin vanteella.
Sen kauniin kerran kun joudut väistämään pienessä alamäessä puskista eteen työntävää autoa, niin et välttämättä halua tuubin rullaavan vanteelta.
Mitä tässä on tullut 1000km ajeltua noilla tufon s33:lla niin kestäviltä renkailta vaikuttavat, mutta aika kovilta tuntuvat ajossa (painetta 10bar) ja rullaavuuskaan ei tunnu parhaalta mahdolliselta. Paineet tosin pysyvät erinomaisesti tuossa tuubissa. Seuraavaksi voisi harkita vaikka vittorian tai veloflexin tuubeja.
Tästä päästäänkin seuraavaan asiaan: eli paikkausaineet. Ymmärsin että esim. vittoriossa ei olisi irrotettavaa sielua jotta aineet saisi sisään (paitsi pitstopp). Voiko tälläisten tuubien kanssa käyttää esim tufon paikka-ainetta jollain tavalla? Pullon mukana tulee pieni silikoniletkun pätkä jota ehkä voisi käyttää tässä tilanteessa mutta epäilyttää josko aine tukkii ventiiliin sielun. Ei huvittaisi aina kantaa varatuubia selässä.
Oletteko muuten poistelleet vanhoja liimoja tuubeista ja vanteista ennen uusien laittoa? Voiko asetonia käyttää vanhojen liimojen poistoon hiilarivanteista?
Missäs sitä nyt puhuttiinkaan noista alempien paineiden hyödyistä, olisiko ollut lateksikeskustelu? Joku sinne postasi jonkun Excel-hommelin jonka pohjalta laskin omat paineeni ~6bar edessä ja ~7,5bar takana (suositus taisi olla vieläkin alempi, itseasiassa).
Tufon ja monien muiden paikka-aineita ei sitten saa käyttää sellaisissa tuubeissa joissa on lateksia sisällä koska niissä on ammoniakkia tjsp. (Tufoissa on butyyliä sisällä). Caffelatexia on kehuttu – itse en ole vielä päässyt kokeilemaan – ja tuon pullon mukana olevassa spruutassa on ainakin sellainen suutinkappale joka ruuvautuu prestaan jossa ei ole irroitettavaa sielua.Lainaus:
Tästä päästäänkin seuraavaan asiaan: eli paikkausaineet. Ymmärsin että esim. vittoriossa ei olisi irrotettavaa sielua jotta aineet saisi sisään (paitsi pitstopp). Voiko tälläisten tuubien kanssa käyttää esim tufon paikka-ainetta jollain tavalla? Pullon mukana tulee pieni silikoniletkun pätkä jota ehkä voisi käyttää tässä tilanteessa mutta epäilyttää josko aine tukkii ventiiliin sielun. Ei huvittaisi aina kantaa varatuubia selässä.
Ksyleeni toimii paremmin jos sopii vanteillesi.Lainaus:
Oletteko muuten poistelleet vanhoja liimoja tuubeista ja vanteista ennen uusien laittoa? Voiko asetonia käyttää vanhojen liimojen poistoon hiilarivanteista?
Keskustelu on aina hyväksi, mutta entäpäs tämä TUUBI-BUUMI-HUUMA? Jos olet kuntoilija tai kansallisentason kisailija pitäydy avorenkaissa. Ne riittävät ja tulevat vielä taloudellis-ekologisemmiksi, koska nykytuubeja on lähes mahdoton paikata niiden "valurakenteen" takia. Lisäksi kohta on varmasti taas taitekohta edessä, silloin markkinat taas vakuuttavat, että avorengassysreemi on se ainut oikea valinta. Me uskomme ja aloitamme vaihtoviikot. Näin kauppa toimii. Itse ylsin viisikymmentäluvulla tuubipyörän putkelle ja taiteilin trendeistä huolimatta 2000-luvun alkuvuosiin tuubeilla, kunnes siirryin lenkkipyörissäni avoaikakaudelle. Olen siis ajanut "parhaat" vuoteni tuubeilla ja vaikka varsinkin venäläisen silkkirenkaan nautinnollisen vaimenpehmeä "kaiku" on vieläkin kuulomuistissani, niin silti suosittelen avoyhdistelmää. Mutta jos haluat vielä olla "mukamas-trendikäs", niin minusta Vittorian CORSA EVO CX on paras tuubi ja KÄYTÄ LIIMAA EI TEIPPIÄ: Se ei oikein kuulu pyöräily-väline-kultuuriin; siihen oikeaan. Ps Ihailen nimimerkki E.T:n kaltaista käsin aistivaa "rengastuntijaa".Voi kun osais.
Voisitko vähän perustella tuota Vittorian ylivoimaisuutta. Sinullahan luulisi olevan aivan ylivertaista kokemusta ja tietämystä, älä piilota kynttilää vakan alle. Myös tuota avojen "riittävyyttä" voisit vähän avata, mihin ne riittävät ja mihin eivät? Eivätköhän tuubit olisi kadonneet jo kaupan hyllyiltä edellisen avo-buumi-huuman jälkeen, ellei niillä olisi omaa perusteltua paikkaansa pyöräilykulttuurissa.
Mikä on halvempaa, kätevämpää ja mukavampaa on näköjään perskohtainen juttu. Mulla on kokemusta niin venäläisistä silkkituubeista kuin nykyisitä avoistakin. Aikoinaan kun alkoi saamaan kunnon avoja, taivas aukeni kun sai ajella pyöreillä renkailla eikä tuubia tarvinnut vaihtaa joka viikko. Pari vuotta sitten (liekö "markkinoiden" vaikutusta) ostin kevyet kuitukehät tuubeilla enkä tosiaan ole katunut.
Ihan vaan omien empiiristen kokemusten perusteella ei ne tuubit ainakaan kalliimmaksi tule, ja ovat vielä ällistyttävän helppo paikata, siis nämä nykytuubit.
Ajelen toki myös avokiekoilla. Shamaleilla ja Misukoilla, ihan riittävät..:D
ps. Veloflex loi ryssäsilkin kuvajaisen verkkokalvoilleni, ja samassa tunsin aivan selvää öljysoran tuoksua vanhan Scanian pakokaasun ryydittämänä..taisi vähän pissaakin päästä housuun...
Ei muuten tule enää uusissa Extreme paikka-aineen pulloissa kyseistä letkunpätkää mukana. Ainakaan minulle ei juuri tilaamiini toimitettu mukaan kuin sielun irroittava muovipalikka.
Käytännössä olen kerran joutunut truuttaamaan venttiiliin, jonka sielua ei saanut irti, Tufon Extreme paikka-ainetta. Toimi kyllä hyvin, mutta
a) ainetta oli todella vaikea saada aluksi kulkemaan venttiilin läpi -> sotkua
b) ainetta kului kohdasta a) johtuen normaalia enemmän
c) aikaa kului kohdasta a) johtuen normaalia enemmän.
Teorioiden mukaan saa laskea mitä tahansa, mutta perskohtaisten kokemusten perusteella kunnon renkailla kannattaa pitää se 10 bar takana (edessä riittää vähän alhaisempi). Tuli viime kesänä ihan käytännössä havaittua kolmella peräkkäisellä lenkillä, että paineilla ja renkailla on vaikutusta. Ensimmäisellä lenkillä Contin Competitioneilla oli 8,5 bar sillä seurauksella, ettei isossa ryhmässä joutui peesissä polkemaan, vaikka kaikki muut laskivat vapaalla. Seuraavalla lenkillä Conteilla 9,5 bar riitti siihen, ettei tarvinnut peesissä samalla tavalla polkea. Kolmannella lenkillä Vittorioilla 10 barilla peesissä joutui jarruttelemaan jatkuvasti.
Jos "paikkaaminen" tarkoittaa paikkauslitkun/-vaahdon käyttämistä, on se helppoa. Perinteinen paikkaus on sitten eri asia. Conteja on varmaankin helppo paikata, kun se pohjanauha irtoaa itsestään (yleensä viimeistään rengasta vanteelta poistaessa). Vittorioissa (ja Veloflexeissäkin) pohjanauha on liimattu sen verran tiukkaan, ettei sitä oikein helpolla saa irtoamaan.
Täh? Paikkaako joku tuubeja? :eek: Jos minun tuubi sanoo SUUUH jostain muusta paikasta kuin venttiilistä, niin tuubi seuraavaksi makaa hiilarikiekkojen sijaan roskakorin pohjalla. Nih!
ps) Paikkaako joku tuubeja? :eek::eek:
ps2) Täytyykö puhjenneet tuubit jemmata ja myydä eteenpäin halvalla kun joku paikkaa niistä käyttökelpoiset ittelleen? :eek::eek::eek:
No, pari kertaa olen joutunut tuubin paikkaamaan tien päällä. Paikka-aineella tuo on aikas kätevä toimenpide. Ennemmin teen tuon, kuin alan kiskomaan hampaat irvessä jotain kevennystuubia irti tien poskessa.;):)
Mihinkään vanhakantaiseen tuubien aukiratkomiseen en ole koskaan ryhtynyt, tuntuu aika epätoivoiselta hommalta. Ja noi pari Contia jotka olen "paikannut" ovat vielä ajokelpoisia, eivät tosin nyt ajossa. Tuon paikkaamisoperaation jälkeen ajelin niillä kyllä vielä aika paljon. Taitaa roskis olla niille jo oikea osoite....
Tiedoksi vaan, että olen sujuvasti paikannut :) kavereidenkin (suht' uusia/ hyväkuntoisia) tuubeja - joilla sitten olen ajellut tyytyväisenä. Esimerkiksi viime TdH:ssa takana oli paikattu tuubi :cool: Cool!!!
J.k. Edellinen siis vinkkinä, että jos teillä on lähes uutena puhjennut (... miel. hyvin pieni reikä/ vuoto) mutta laadukas tuubirengas, niin lahjoittakaa se minulle (= varmasti parempi vaihtoehto kuin roskis :mad: ) -- Kiitos!!!
Perkule sentään, tämän kun olis tiennyt muutama vuosi sitten kun kilometrejä tuli ihan eritahtiin tien päällä mitä nyt niin olisit saanut kauden aikana kassillisen puhjenneita tuubeja... Nykyisellä ajomäärällä nuo kestää "isältä pojalle" nuo tuubit. :eek:
Yhden renkaan litkutin Tufon vaalealla mönjällä. ja toimihan se, reikäkin oli aika iso. Roiskui aika paljon pihalle sotkien pyörää, mutta pääasia että toimi.
En kyllä osaa sanoa mikä kannattaa ja mikä ei.;) Itse en enää litkuta noita etukäteen. Nyt kun tuli hommattua lateksisisuriset Veloflexit, niin kiinnostaisi tietää, toimiiko caffelatex jos sen ruuttaa sisään vasta renkaan puhjettua. Luulisi kyllä. Etukäteen ei viitsisi laittaa 50 ml per rengas.
Tufo elite ride 23 kusahti takaata muutaman sadan kilometrin jälkeen. Puoli pullollista tufon extremeä sisään, pyörittelyä ja reiän hakua ja 16g co2 perään. Ei pysynyt co2 kauaa sisällä. Maaliin pääsi hiljalleen ja ilmaa pumpusta, jolloin alkoi pysymään. Seuraavana päivänä taas suhinat ja loppupullo sisään. Sotki venttiilinsydämen pyöritellessä sitä takaisin kiinni ja ilmaa ei oikein saanut sisään -> sydän irti ja mömmöt pois välistä, niin nyt ollut taas muutaman sata kilometriä ja 10bar oon pistellyt. Vähän tuntus pomppivan tuon paikan jälkeen..
Voikohan tollaisen litkutetun ottaa pois sitten kun sillä kyllästyy ajamaan ja laittaa sen joskus syksyllä vielä takaisin?
1) Joku kyseli edellä, että onko tuubien kokeileminen muka miten edullista...? No, ei tietysti ole, jos uusilla vehkeillä aloittaa/ tuubikiekon omaksi ostaa. Jos ja kun (!) sattuu olemaan jonkin pyöräilyseuran jäsen, niin tuubivanteita/-kiekkoja löytyy kyllä jokaisen wanhemman harrastajan autotalleista tms. vaikka kuinka paljon. Ei ehkä niitä kaikkein kalleimpia hiilikuituisia, mutta ihan käyttökelpoisia alumiinisia. -- Itselläni on esim. heti lainattavissa 2 kpl etukiekkoja tuubivanteella. Tällöin tuubien "makuun" pääsee noin 25-35 eurolla (halpa tuubirengas + liimaputkilo), ja saapa saman tien tuubin liimauksenkin opetusta, jos tarpeen (...pons asini...).
2) Muistutan mieliin, että tuubeilla ajetaan rengasrikon/ renkaanvaihdon jälkeen yleisesti siten, että niitä ei ole liimattu (tai on ehkä vain teipattu) vanteelle. Tämä on tuubien normaalia käyttöä - eikä omankaan kokemukseni mukaan mitenkään haitallista, jos ja kun muistaa liimata vaihdetun/ uuden tuubin myöhemmin kunnolla paikoilleen.
Aika moni näyttää tämän foorumin perusteella käyttävän noita huiman kovia paineita. Renkaaseen merkitty maksimipaine ei käsittääkseni tarkoita, että sitä olisi pakko käyttää...
Nuo isot paineet sopivat varmaan jonnekin velodromille, mutta suomalaiselle maantielle oikea paine on monesti ihan jotain muuta.
Ihan mielenkiintoista, jos 8,5 ja 10 barin paineilla on tosiaan noin iso merkitys rullaamisen kannalta. Varmaan pito "vähän" kärsii ainakin normaalilla tien pinnalla, kun laittaa 10 baria painetta tuubiin, mutta jos rullaavuudessa on perstuntumalla huomattava ero, niin ainakin tempossa kannattaa laittaa kunnon paineet kumeihin.
Ostin 1000ml pullon, siis Caffelatexin reiänestoainetta, ja siinä tuli mukana (mutta voi tietysti olla Wigglen politiikkaa). Tubelessista en tiedä mitään.
Niin, en nyt jaksa etsiä juttua (jossain täällä foorumilla se oli) mutta ideana oli nimenomaan että liian kova paine aiheuttaa renkaan pomppimista ja tätä kautta tehohävikkiä (mukavuuden lisäksi), ja suositus oli että ajettaisiin mahdollisimman pienellä paineella niin että rullaavuus ei häviä (joka tietysti tapahtuu kun paine laskee liikaa). Liitteenä oli laskentakaavio johon laitettiin paino, painojakauma ja kumin koko ja se laski käsittääkseni jotain 25% kompressiota.
Proffatasolla esim. Levi Leipheimer jaksaa aina välillä asiasta mainita. Muistaakseni herran suosikkipaine normikelillä on 100/110psi eli siis jotain 6,5/7,5 bar luokkaa.
Ostin 1000ml pullon, siis paikka-ainetta, ja siinä tuli mukana (mutta voi tietysti olla Wigglen politiikkaa). Tubelessista en tiedä mitään.
Niin, en nyt jaksa etsiä juttua (jossain täällä foorumilla se oli) mutta ideana oli nimenomaan että liian kova paine aiheuttaa renkaan pomppimista ja tätä kautta tehohävikkiä (mukavuuden lisäksi), ja suositus oli että ajettaisiin mahdollisimman pienellä paineella niin että rullaavuus ei häviä (joka tietysti tapahtuu kun paine laskee liikaa). Liitteenä oli tosiaan laskentakaavio johon laitettiin paino, painojakauma ja kumin koko ja se laski käsittääkseni jotain 25% kompressiota.
Proffatasolla esim. Levi Leipheimer jaksaa aina välillä asiasta mainita. Muistaakseni herran suosikkipaine normikelillä on 100/110psi eli siis jotain 6,5/7,5 bar luokkaa. Kyseessä on tietysti aika kevyt heppu.
Jep! Ruhab on taas oikeassa. Liian kovilla paineilla rengas pomppii ja ei ole nopea. Tour-magasinessakin muutama vuosi sitten asiaa mittailtiin ja todettiin, että rupisella asfaltilla 25 millin rengas kuuden kilon paineilla oli nopein, mutta ajajan painoa en muista. Ihan sileällä sitten 23 millinen oli nopeampi 8 kilon paineilla. Avoista olis silloin kysymys, mutta muistan, että tuubejakin oli silloin mukana, mutta en muista niiden sijoituksia mittauksissa.
Edit: Tässä vähän juttua vierintävastuksesta.
Lainaus auktoritatiivisesta pyöräilylähteestä:
"Renkaassa on oltava riittävä ilmanpaine, eturenkaassa 6-7 ik ja takarenkaassa 7-8 ik, rata-ajossa 9-11 ik. Huomattakoon, että ylipaine aiheuttaa 'värinää' nopeassa liikkeessä ja siten lisäkitkaa. Räjähtämisvaaran lisääntyessä rengas menettää tällöin tärkeän 'iskunvaimennus'-ominaisuutensa."
Just näin :)
J.k. Tuo 'ik' on siis lyhenne ilmakehästä :cool: ...joka bar'inakin tunnetaan.
Tulipahan selviteltyä että tufon extreme kyllä toimii lateksin kanssa mutta tuo caffelatex on parempi koska siinä ei ole sitä ammoniakkia.
http://weightweenies.starbike.com/fo...25545&start=75
Jatketaanhan vähän aihetta. Mistä päin Mastik'One -käyttäjät ostatte liimanne?
Tosi tylsää, kun PK-seudun "tarjonta" vaihtelee Schwalben tai Continentalin liimojen välillä. Myös vähän tylsää ostella tällaisia pikkujuttuja netistä tarvittaessa. Tosin tällä hetkellä ainakin minun tuntemieni / käyttämieni nettikauppojenkin tarjonta on hieman rajallisen oloista.
Minä en kyllä jättäisi alle 8 barin paineita tuubikiekkoon. Ihan sen vuoksi, että iso osa tuubin kehällä pitävästä voimasta kuitenkin perustuu ilmanpaineeseen. Rengas painautuu vannetta vasten lujemmalla voimalla, jne.
Omien kokemuksien pohjalta voin todeta, että hyvä ja keskitasoinenkin tuubirengas on todella mukava ajettava juuri tuossa 8 bar kieppeillä. En halua lähteä vertailemaan, miltä vastaavat paineet tuntuvat avorenkailla koska asia pitää kokea. Avorengashepulle on ihan turha selittää hyvän tuubin ja "älyttömältä" kuulostavan 10 bar paineen tuntumaeroa avorenkaaseen ja vaikkapa 6,5 bar paineeseen. Puhutaan kuitenkin ihan eri asioista joka tapauksessa.
Itse pistän renkaat (tuubit) runsaaseen 8 bar paineisiin ennen lenkkiä ja kisoja. Ajopaino minulla noin 60kg - 61kg (175cm). Mainitsen, koska katson sen vaikuttavan mielipiteisiini noista painelukemista. Raskaammalla kaverilla painelukemat ovat varmasti erilaiset.
Tietysti riippuu tuubirenkaasta (pohjanauhan muoto, onko saumoja, jne), liimaajasta ynnä muista tekijöistä viime kädessä. Pekalla on varmaan muutama vuosikymmen minua enemmän kokemusta tuubeista. En kuitenkaan neuvoisi yleisellä foorumilla jättämään tuubirenkaan painetta 6 bariin kuskista riippumatta.
Jos kehällä pitävä voima perustuu ilmanpaineeseen, voitko spekuloida, miten avorengas tarvitsee taitetun vanteen, jottei se luiskahtaisi ulos vanteelta? Jos laittaa avon vanhanmalliselle nk "non-hooked" vanteelle, se pullahtaa pois sieltä, kun paineen nostaa maantierenkaan lukemiin.
Kyllä se uusikin pysyi hyvin lenkin loppuun (hieman vain kettumaisempi laittaa tien poskessa päälle). Ei sitä nyt mitään korttelikanttauksia pidä tehdä liimaamattomalla tuubilla...
Joskus menny junnuna pidempikin aika kun ei ole muistanu tuubia liimata, eikä kertaakaan ole sen takia vanteelta lähteny..
Jep. Suuremmalla paineella renkaan muotoinen rinkula pyrkii venymään ja ympyrän kehä pitenee > rengas ennemminkin löystyy vanteella.
Homman voi testata pelkällä sisärenkaalla. Painetta sisään niin, että rengas on muodossaan. Mitataan sisähalkaisija. Painetta lisää niin, että rengas selvästi paksunee. En ole koskaan mitannut, mutta käytännön kokemuksella lyön pääni vetoa että sisähalkaisija suurenee.
Viime vuonna Liedon ajoissa mun takatuubi tyhjeni ajossa. Huomasin tyhjenemisen vasta kun rengas muljahti korttelikurvissa alla, ei se mihinkään vanteelta lähtenyt. Olin kyllä jo hetken ihmetellyt ajon raskautta. Painetta oli varmaan pari-kolme kiloa jäljellä kun heivasin viimeisellä kierroksella, nilkuttaen sillä samaisella tuubilla kuitenkin vielä maaliin, viitisen kilsaa. Viimeiset sadat metrit ajoin putkelta hiljaa, paino mahdollisimman edessä, kun lopussa kumi oli lähes täysin tyhjä. Pieni oli reikä...
Onko kellään kokemusta tuosta schwalben ultermo ht:sta? Näyttäs samalta kuin contin competition mut lateksisisurilla. Jos ois yhtä kestävä kuin competition ja lateksisisurin ansiosta contia rullaavampi niin vaikuttaisi aika kovalta yhdistelmältä.
Ei se ihan höpöhöpöä taida kuitenkaan olla. En missään nimessä väitä, että ilmanpaine olisi se ainoa tai ensisijaisin renkaan vanteella pitävä voima. Tämän todistaa vaikkapa tuo CC-tuubin kehällä pysyminen alhaisilla paineilla.
Jos ajaisin CC:tä, varmaankin ajaisin tuubikiekoilla ja vastaavilla ilmanpaineilla.
Oma ajatukseni oli, että maantiekäytössä "vaatimustaso" poikkeaa CC-käytöstä. Toisin sanoen maantiekäytössä, jolloin paineet voivat olla esim. CC-käyttöä selvästi korkeammat, voidaan tukeutua yhtenä merkittävänä tekijänä tuohon paineeseen renkaan paikalla pitäjänä.
Viime kädessä riittävästi paikallaan pitävää voimaa, niin voidaan pistää juuri niin alhaiset ilmanpaineet kuin huvittaa?
En voi. En tunne tollaisen vanteen toimintaperiaatetta. En myöskään tiedä, miten tämä liittyy tuubeihin.
Yhteenvetona kahteen ensimmäiseen quoteen. En siis väittänyt, että ilmanpaine olisi ainoa asia, joka merkitsee. Hain sitä, että se on tärkeä osatekijä, mitä tulee renkaan vanteellapysymiseen. Luulen, että Pekka L:n postaus komppaa sitä mitä itsekin haen tässä takaa.
[EDIT]Luin tuon postauksen renkaan halkaisijasta uudelleen. Ainakin, kun itse pumppaan tuubiin paljon ilmaa (ilman, että tuubi on kehällä) käy kaksi asiaa:
1) Tuubin paksuus kasvaa.
2) Tuubin muodostaman renkaan sisähalkaisija pienenee. Varsinkin sellaisella tuubilla missä ei ole saumoja ja missä venttiili ei käänny sivulle (Tufo) -> parempi kontakti vanteen liimapintaan.[/EDIT]
Poikkeavia hyviä käytäntöjä varmasti on. Varsinkin foorumilaisilla.
[EDIT2]Testasin huippupikaisella mittauksella 320 TPI Vittorian Corsa EVO CX renkaalle. Asetin lattialle, pumppasin 1 bar paineeseen. Ei tietenkään tule kuin silmämääräinen ympyrä. Merkitsin kahden suunnilleen toisiaan vastakkain olevien sisäkehän kohdat ja mittasin, noin 59.5cm. Pumppasin 8 bar paineelle, jonka aikana rengas kääntyi odotetusti 180 astetta ympäri. Katsoin samasta mittauslinjasta nyt sisäänpäin kääntyneiden renkaan tietä vasten osuvien pintojen välisen etäisyyden, noin 54cm.[/EDIT2]
Minä olen ajanut 25 millisillä Schwalbe Stelvioilla 4-5 kilon paineilla kun en ole aina lenkille lähtiessäni muistanut pumpata ja hyvin ovat pysyneet.
Mallorgalla ajoin lähes tyhjällä tuubilla serpentiiniä alas, tosivarovasti kyllä, mutta pysyivät kehillä.
Minulle on tulossa nuo Schwalbe Ultremot. Kerron sitten kokemuksista vaikka taidan käyttää niitä vain eturenkaina ja takana käytän Stelvioita.
Nämä jälkimmäiset ovat kyllä olleet erittäin mukavat ajaa ja testasin niitä niin, että ajoin täsmälleen samanlaisilla avoilla ja lateksisisureilla samalla lenkillä välillä kiekkoja vaihtaen. En voisi sanoa, että ero oli suuri. Molemmat olivat tosihyviä, mutta tuubit ehkä vielä hieman mukavammat, tosin tuubikiekot olivat parisen sataa grammia painavammat kappale.
Nyt on kahdet kiekot, avot ja tuubit, täsmälleen samanpainoiset. Pitää taas kokeilla.