No niin ne olikin hintavat, tuossa läskipyörän 26x4.8" nastarenkaassa on kumminkin materiaalia hieman enemmän.
Printable View
Johnny 5 lähetys saapui, olihan niitä heti koitettava pyörään, näppituntumalta huomattavasti pehmoisempaa kumia kun bulldozer, josko tässä olisi semmoiset ympäri vuoden gummit.
vanteelle meni näppivoimin helposti. 0.5bar paineella 119mm leveät sivunappuloista,vanteena mulefut 80.
Pyörä silverback scoop single kokoa XL ,keula nouto 120mm, pelivaraa jäi halkaisiassa etusormen paksuuden verran.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=240136
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=240137
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=240138
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=240139
Metsään ei vaan pääse ennen ensi viikkoa...
Noi toimii hyvin myös nastoitettuna, tarvii vaan puhdistaa reiät ennen nastoitusta.
Varmaan olisi oivat nastoillakin, minä meinasin jättää nastoittamatta, enemmän on hakusessa ympäri vuoden pitävä ja kantava rengas, snowshoe XL nastarenkaat minulla jo on pari talvea ollut mutta kokeilen nyt mennä näillä.
Sikäli yllätys että äsken menin talliin laittamaan litkut renkaisiin ,mokomissa oli vieläkin ihan ajettavan verran painetta sisässä.
Tässä on nyt viimeiset kolme vuotta pyöräily noin tunnin lenkkejä Kona Wo-fatbikella, jossa Jumbo Jim renkaat. Ajo 90 % asfalttia eli ei olla ihan siellä pyörän mukavuusalueella. Olen asioista mitään tietämättä aina kiskonut jopa 3 Mbar paineita renkaille , vaikka nyt katselin ettei edes ihan niin isoja saisi laittaa ainakaan renkaan merkintöjen puolesta. Liekkö pumppu huijannut vai mitä kun ei ole ongelmia tullut, parhaiten kuitenkin ihan kivikovana mielestäni rullaa asfaltilla.
Onkohan miten helppo rasti vaihtaa tähän ns. normileveyden vanteet ja renkaat, vai kannattaako suoraan miettiä pyörän vaihtoa? Pyöräily minulle pääosin kuntomielessä lyhyitä stinttejä ja kauppareissuja, joten en raaskisi toista pyörää hommata. Jos ns. normirenkaat saisi kohtuu rahalla (200-300 € max) niin olisiko vinkata, mitä kannattaisi metsästää? Pyörien huollosta en tiedä (vielä) mitään :D Kuitenkin aina kesäisin tämän surruttelu fättirenkailla hieman riepoo ja miettii, miten ripeämmin liikkuisi semmosilla kapoisemmilla "normaaleilla" renkailla.
Ei se kyllä sen ripeämmin kulke. En minä ainakaa huomaa eroa. Ehkä sen mittarilla näkis.
Litkuta renkaat niin sen huomaat.
Kiekot joutui rakentamaan ite tai rakennuttamaan. Kaupasta et saa valmiita.
Surly Budia ois nyt pitkästä aikaa saatavilla:
https://www.bike24.com/p2374090.html
Ei kannata vaihtaa. Mun mielestä Jumbo Jimit rullaavat jopa paremmin kuin kapeammat maastorenkaat. 1 bar maksimissaan asfaltille. Tässä vielä rengastesti, josta pääsee vertailemaan muihin vastaaviin kumeihin: https://www.bicyclerollingresistance.com/fat-bike-reviews/schwalbe-jumbo-jim-liteskin-2016
Itse itselleni vastaten, mahtuihan se. Selvästi Dunderia ja JJ:tä isompi rengas leveydeltään ja profiililtaan. Yön yli venyneenä ehkä pari - neljä milliä tilaa chainstayn vasemmalla puolella, rattaiden puolella hieman enemmän tyhjää. 100mm vanteella tuskin mahtuisi pyörimään. Talviajossa tuskin ongelma, kesällä miettisin järkevyyttä. Pitänee laittaa kuitenkin suojateipit tuonne.
Renkaan kumi vaikuttaa myös hieman 45NRTHia tahmeammalta näppituntumaltaan, ehkä ilman nastojakin löytyy enemmän pitoa vaikkakin enemmän se kantavuus ollut Dunderin kanssa haasteena, kun rengas on sen verran alimittainen.
Onpas nyt huonosti muhkumpaa 4.8" tarjolla. Kiinnostelisi Lou&Bud, mutta Lou näyttäisi olevan lopussa kaikkialta. Piti hankkia FBF & FBR Minionit ettei jää kokonaan ilman, mutta vähän epäilyttää miten toimivat lumessa. Tosin viime talvi meni JumboJimeillä oikein hyvin paksummassa hangessakin. Johnny 5 kiinnostelisi myös, mutta ei taida mahtua Beargrasen runkoon :/ 45NRTH:n Hüsker Dü:t kiinnostelis kanssa mutta eipä niitäkään näytä olevan missään.
Onko mitään erityistä nounouta talvikelpoiseksi renkaaksi? Tietenkään ei saa olla semislick tai liian tiheällä kuviolla mutta noin muuten. Tällä hetkellä Big Daddyt jotka ovat aivan älyttömän huonosti rullaavat melkein joka pinnalla.
Mite ois tuo uus schwalbe al mighty?
Ainaski takarenkaaksi. Eteen passaa vain Surly bud mikäli ei ole nastojen tarvetta
Mä nastoitin oman budin. Ehkä satakunta nastaa, siitä ei etunen parane
Bud tuli eteen ja johnny5 taakse. Pikasesti testailtuna tuntus aika hyvältä, pitoa on. Ei mitenkään merkittävästi hitaammilta tunnu jumbo jimeihi verrattuna. Litkutettu on.
^ Maastossa varmasti paremmat ja toimivat paremmin laajemmalla painealueella. JJ on aika tarkka paineesta ja pompottava maastossa, jos optimoi paineita kovalle alustalle. Ei taas oikein kestä löysillä paineilla ajoa. Lisäksi Bud on talvella ässä kovassa vauhdissa ja mutkaisilla baanoilla, ei lipsu kuten JJ. Erinomainen valinta.
Loun metsästys jatkuu. Lähimmäksi on nyt päässyt Justpedal.nl, jonka verkkokaupan mukaan pitäisi pystyä tilaamaan toimittajalta mutta enpä viitsi ottaa riskiä toimitusaika onkin ~6kk. Kaikkialla muualla sanotaan vaan että loppu ilman tilausmahdollisuutta.
https://www.justpedal.nl/en/tires/59...ck-120tpi.html
Harmittaa vähän kun Lousta ei ole kokemusta. Olen kuitenkin sitä mieltä että Johnny 5 voisi olla parempi valinta takarenkaaksi kun se kuitenkin rullaa isojen nappuoloittensa varassa melko hyvin, on samankokoinen ja tuntuinen Budin kanssa, pitoa on hyvin ja niitä taitaa kuitenkin saada. Välikelin renkaina minulla siis Bud ja Johnny 5.
Whoa, kiitos! Laittelin turskille mailia että miten onnistuu toimitus kun en löytänyt kv-toimituksesta erillistä mainintaa vaikka maavalinnan pystyikin tekemään Suomeksi. Pyysin myös varmistamaan että niillä oikeasti on ihan omassa varastossa noita :)
Edit: Norjasta tuli vastaus että kyllä löytyy ja toimitus onnistuu. Tilaus lähti heti!
Joo ei olleet nämä ykkösvalinnat itsellenikään, mutta oli riskienhallinan kannalta pakko-ostos ettei kokonaan jää ilman. Tosin Budejahan löytyy ja eri foorumeiden mukaan Bud/Bud combo on koettu ihan toimivaksi setiksi. Luulen että omiin ajoihin riittää Bud takana kun viime talvi meni Jumbo Jimeillä hyvin, jotka kuulemma ei toimi ollenkaan mudassa tai lumessa. Onneksi luin nämä foorumitotuudet(tm) vasta jälkikäteen, en olis ehkä uskaltanut niillä ajaa ollenkaan.
Norja ei sitten ole EU:ssa. Ettei tullimaksu yllätä.
Joo, no saman lähteen mukaan D5:t on lumella luokattomat. Pari talvea menty ja ainakin täällä Helsingissä ovat toimineet ihan ok. Ehkä joku muu toimii paremmin, mutta noi rullaa ihan ok ja kulkee vielä lumellakin.Lainaus:
viime talvi meni Jumbo Jimeillä hyvin, jotka kuulemma ei toimi ollenkaan mudassa tai lumessa. Onneksi luin nämä foorumitotuudet(tm) vasta jälkikäteen, en olis ehkä uskaltanut niillä ajaa ollenkaan.
Juu ei tullut yllätyksenä :D se taas mikä oli pieni yllätys, oli se, että laskussa oli Ruotsin VAT-koodi ja paketti tuli sieltä. Ruotsihan taas kuuluu EU:n eikä erillistä kulutusveroa tarvinnut maksaa. Saisi jokut UK pyöräliikeet (ei kuulu enää EU:n koska Brexit) tehdä samoin jonkun Saksalaisen bulvaanifirman kautta että voisi sieltäkin jatkaa tilailuja. Oli kyllä tosi nopea toimitus kun torstaina lähti tilaus ja tänään toi UPS ovelle. Kuljetuksen hinta oli muuten 8€ UPS:a, vrt Foxcompin 7.9€ toimituskulu noutoautomaattiin Turusta lähetettynä.. Hyvä löytö tämä https://www.bcsport.no/ kyllä, voi suositella.
Decision, decisions… tein rengasinventaaria syksyä ja talvea varten ja kas… mullahan on pakasta revityt kakunsyöjät nastoilla koossa 26x4.6”. Nyt ollut pari talvea alla D5:t samassa koossa. Olisko järkeä vaihtaa vai pysyä tutussa?
Paljonko noissa 4.8" ja 4.4" JJ on eroa leveydessä 80mm vanteella?
Tuli ostettua kun halvalla sai, ja mittasin että hyvin mahtuu rungossa pyörimään. Hankaa kuitenkin ketjuun kahdella pienimmällä vaihteella (3x7) ja eturattaat eivät ole vaihdettavissa.
Mulla näytti samalla kehällä nappulasta 113 mm ja 106 mm. Nuo tosin ovat vanhat pacestar-versiot.
Mitäs toi duden vakio rengas/vannekombo , onnistuuko tubeles kohtuuvaivalla ?
Laitetaan tännekin, jos joku kokotietoa jatkossa kaipaa. Uusin JJ 4.0" Superground 101mm DT Swissin kehällä (76mm).
Millä helpoiten tubeles 27.5 dt:n läski kiekkoon? Saako Fatty stripperiä järkevästi mistään?
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
Minä tein tällä https://r2-bike.com/SUN-RINGLE-Tubeless-Rim-Tape-78-mm
26" DT:n kiekko tosin, mutta samanlainen kai se vanne muuten on kehämittaa lukuunottamatta. Sopiva juuri ja juuri kevennysaukot peittävä heijastinnauha tms. alle.
Ihan järkevästi meni mun mielestä kun tilasin ihan pääkallopaikalta. 28.8. tilaus, maksu paypalilla. 30.8. lähti paketti matkaan, 4.9. tuli ilmoitus että tulossa tullattavaa kamaa, tullauksen sai tehtyä Oma posti appiksen kautta nopeasti ja 16.9. oli paketti haettavissa. Tilasin "stealth works" kitin, jossa tuli mukana kaksi paria lateksinauhaa, tubeless-venat ja yksi pari 3M vannenauhaa joka näyttää päivänvalossa mustalta, mutta heijastavat pimeällä. Lisäksi tilasin 1 parin normaalia vannenauhaa. Tuotteet yhteensä 60 USD, kuljetus 19 USD ja tullit 20€. Asennus oli superhelppo ja ilmat pysyneet hyvin sisällä, mutta täytyy kyllä sanoa että sen ylimääräisen lateksin leikkely oli vähän kotikutoisen oloinen operaatio..
edit: tuolta näyttäis saavan nopeammin itse fattystripperit, se vannenauha + venat pitää sit kehittää vielä jostain https://www.justpedal.nl/en/rim-tape...trips-set.html
Samat kokemukset ja samanlaisen setin tilasin omaan paksuuni tuossa nelisen vuotta sitten. Vaimo on jalkahoitaja ja hänen kauttaan tukusta tilaamallani ns. kirurgin veitsellä ylimääräiset lateksit lähtee helposti pois kun fillari on korjaustelineessä, venyttää toisella kädellä nauhaa ja samalla pyörittää vannetta hitaasti. Tulee siistiä jälkeä ja tarkka leikkuujälki. Vastaavantyyppinen sapeli tässä https://urly.fi/2Px3
Riittää luistelu ja meinasin hommata ekakertaa piikkipyörät FE11:een ja paria vaihtoehtoa oon miettinyt. Schwalbe Al Mighty ja VeeTire Snow Shoe XL. Hiton kalliita tuntuvat olevan ja nuo löytyisivät kohtuu hinnalla. Löytyykö kokemuksia noista? Jos olen oikein ymmärtänyt, niin ainakin joskus aikaisemmin on noissa Snow Shoeissa ilmeisesti ollut jotain heittoa noissa nastojen koroissa? Al Mightyistä ei ole paljoa tarinaa ollut missään, lienevätkö vielä niin uudet vai kuinka?
Itse olin samassa valinta tilanteessa viime talvena tosin nuo VeeTiret olisin silloin joutunut itse nastoittamaan.
Valitsin nuo AlMightyt. Tosin ensimmäiset fat nastarenkaat itsellä joten vertailua noiden välillä en voi suorittaa.
AlMightyt ovat tosin painavat, 1800 g mutta itselläkin ne ovat tuossa FE11:ssa joten paino ei ainakaan itseä ole haitannut. Pito on todella hyvä jäällä ja lumipolanteella. Nastoja ei irronnut yhtään ensimmäisenä talvena tosin ajot oli tuollaista setämies ajelua. Ääntä löytyy kyllä ihan riittävästi esim. sulalla pinnalla alikulkukäytävään ajettaessa. Mielestäni laadukas rengas. Suosittelen kyllä.
Mitäs kumia arvon raati on laittanut alle xc-tyyppiseen rymistelyyn täysjäykällä luomulla kun 26" 4.8JJ näyttää olevan historiaa?
Mitä ihmettä? Minne Jumbo on kadonnut?