Stemmin kiinnitys; onko se ihme pyörylä tarkoitus irroittaa, vai siitä jollain (millä rikkomatta) kiristää klappi pois haarukasta?
Kysyn nyt kerrankin ennen murjomista.
Pyöritin vaan sormin tähän asti, mutta pieni klappi jäi.
Printable View
Stemmin kiinnitys; onko se ihme pyörylä tarkoitus irroittaa, vai siitä jollain (millä rikkomatta) kiristää klappi pois haarukasta?
Kysyn nyt kerrankin ennen murjomista.
Pyöritin vaan sormin tähän asti, mutta pieni klappi jäi.
https://www.youtube.com/watch?v=qH6Qpyrh2L8
Jos siinä joku pahvinen suojapyörylä on niin se on tarkotus poistaa :)
Monien vaiheiden jälkeen tuli meillekin eilen perheenlisäystä kun sähköposti ilmoitti Singlen olevan noudettavissa Verkkokaupasta. Verkkokaupan järjestelmä ehti tuoda vähän mutkia matkaan, mutta erittäin hienosti asiakaspalvelu hoiti asian niin että loppujen lopuksi sain pyörän alle vain vähän muiden ennakkotilaajien jälkeen ja alkuperäisillä kustannuksilla. Kiitos siitä verkkokaupalle, näitähän sattuu.
Työreissun päälle kävin noutamassa pyörän ja ilta kului mukavasti kasaillessa. Parin sadan metrin testilenkin kävin heittämässä, ja nyt pitäisi malttaa olla päivä töissä ennen kuin pääsen kunnolla testaamaan. Aivan loistavalta vaikuttaa kyllä. Elämä on hienoa.
Doublessa oli myös hyvin teipatut mulefutit, annoin olla muuten paitsi rumasti puukotettuihin venttiilireikiin pistin päälle palat gorillaa jottei siitä ensimmäisenä alkaisi vuotaa. Venttiilitkin tuli pyörän mukana sälälaatikossa. Olipa muuten helppo tehdä bulldozerista tubeless kun ei sitten tarvinnutkaan vetää pohjia myöten vanteita teipillä, vain notubes litkua ja jalkapumpulla nousi renkaatkin vielä paikalleen kun ensin sormin avitti reunat niin pitkälle kun sai. Elämäni ensimmäinen tubeless on nyt tehty ja seurataan alkaako vuotaa jostain.. Vielä 5 tuntia homman jälkeen ei ole havaittavissa vuodon merkkejä
Joo sama mulla, muuten nätti teippaus mutta venttiilireikä oli rumasti tehty. Tuliko sulla kaks niitä tubeless-venttiilejä? Mulla oli vaan yks, ja samaa tais joku toinenkin kertoa.
Vähän kyllä tuo tubeless houkuttelisi... mitenkähän Bud & Lou mahtaisi mulefutille nousta.
Lähetetty jollakin ihan uskomattoman bugisella softalla jostakin.
Nousee mutta huomattavasti huonommin kuin Bulldozer. Bud ja Lou piti käydä nostamassa vanteelle huoltoaseman paineilmalla. Oma kompura ei riittänyt eikä napsautin.
Budiin olen myös kerran joutunut lenkillä lisäämään ilmaa kun vuoti. Muuten ei ole ollut ongelmia. Bulldozerit ei vuotanut ikinä mistään 5 kk aikana.
Mutta on nuo Bud ja Lou sen verran paremmat talvella että tämä vaiva kannattaa.
Joo 2 kpl tuli mukana. Tämän aamuinen tsekkaus, ei havaittavia vuotoja. Ennen litkujen laittoa kokeilin ilmalla molemmat vanteet ilman pitävyydestä ja edestä kuului todella pieni suhina vanteen saumasta. Litkujen laittamisen jälkeen ei ole nähtävissä vuotoa sauman kohdalla, eikä suhise enää. Takavanne oli täysin ilmatiivis. Bulldozereistä sen verran että eturenkaassa on hieman heittoa kun taas takarengas on aika hyvä, nämä heitot on tainnutkin jo tulla muillakin esille jos en väärin muista lukeneeni täältä.
Tuli luettua verkkokaupan speksejä tuosta single mallista, sitten menin tutkimaan fillaria ja ei mulla ainakaan ole mitään näyttöä vaihtajassa..
Verkkiksen kuvauksessa lukee:
Vaihdevivut: Shimano SLX SL-M7000-11, Rapid Fire Plus w/Optical Gear Display, 11 speed
SLX siinä luki.. näyttöä tuskin ehtisi vilkuilemaankaan, mut kunhan vaan tommosen eron hokasin. Mitähän muuta tuossa on erilaista spekseihin.
Mun singlen mukana tuli vaan 1kpl tubeless venttiileitä.
Sent from my Ramos i9s using Tapatalk
Saman eron vaihdevivuissa laitoin merkille kun pyörän sain. Muuten kaikki kuitenkin näyttää olevan speksien mukaista, ja vivut kuitenkin slx:ää, niin eipä tuo haitannut. Venttiilejä tosiaan vaan yks kappale, siitä pitää reklamoida.
"Silverback Technologies pidättää oikeuden muutoksiin värien, materiaalien, komponenttien, teknisten tietojen ja mallien osalta. Valmiusaste, komponentit ja tekniset tiedot saattavat vaihdella eri tuotanto erien kohdalla." Doublessa on eri jarrut kuin mitä verkkokauppa listaa, mutta samat mitä silverbackin sivuilla on listattuna.
Jos jarrut on huonommat, niin viestiä vaan ja hyvitystä vaatimaan. Itse sain muinoin 100€ lahjakortin, kun valitin renkaiden olevan 72tpi, eikä 120tpi kuten Verkkokauppa mainosti. ;)
Tervehdys kaikille !
Tässä ensimmäistä fatbikea itselle katsomassa ja toi Scoop Fatty sopisi miekäläisen budjettiin mainiosti. Minkä kokoisilla pyörillä te ajelette ? Itse olen 178 ja jalan sisämitta 81 cm. Tässä arvon M ja L koon välissä. Kumpi mahtaisi mulle sopia paremmin ?
Janne
Joo itse suunnilleen samoilla mitoilla ja m-koko on kyllä passeli. Ja pyörästä sen verran että on kyllä kelpo peli ja tubeless hommatki hoitu kyllä helposti.
Tuli kans pari korvaketta haettua tänään varalle. Palvelu pelasi taasen, kun kesällä minulle sanottiin että 2016-vuotisen Scoopin korvake kelpaisi myös tähän uuteen Singleen. Jätin silloin siksi vanhan korvakkeen palauttamatta. Ottivat kuitenkin nyt puoli vuotta myöhemmin sen mukisematta takaisin kun asiasta kysyin.
Liian hyvin on fillari toiminu, joten piti taas päästä säätämään. :) Ensimmäinen tubeless-yritelmä kokeiltu. Takarengas Budin kanssa meni aika heittämällä, yhden barin paine pysyi sen mitä tuossa odottelin. Hiukan tihkui litkua, mutta aika vähän. Eturenkaan kanssa oli sitten vähän enemmän ongelmaa, kun litkua tihkui vähän sieltä ja täältä. Se kuitenkin loppui ittekseen, paitsi toisesta reunasta vanteen kehän saumakohdasta. Siihen kupli litkupalloa koko ajan niin kauan kun renkaassa oli isommin painetta. Jätin renkaan yöksi sangon päälle vuotokohta ylöspäin, jospa se siitä tiivistyisi ajan kanssa.
Muuten operaatio meni hävyttömän helposti. Kumit nousi vanteelle heti kun kompurasta vähän näytti ilmaa. Ja ylipäätään tuo kumien saaminen vanteelle on uskomattoman helppoa kun vertaa tappeluihin cyclocrossin kapeiden renkaiden kanssa. Rengasmuoveja ei tarvitse ollenkaan, senkun vääntää käsillä pois ja takasin paikalleen.
2x bud?
Pyörä telineeseen tai väärinpäi lattialle ja käy välillä antaan renkaalle vähä vauhtia niin litkut leviää. Sillä tavalla tiivisty ainaki mulla ku aluksi jätin vaan seisomaan ja oli tyhjentyny
Äh, sekoilin. Siis takana Lou meni heittämällä, edessä on sitten Bud. Kesällä kyllä tarkoitus ajaa 2x Budilla, jos litkutuksen jälkeen takarengasta saan enää siististi vaihdettua.
Kiitti vinkistä, pitääpä kattoa jos vielä yöksi kävisi renkaan laittamassa paikalleen. Pitäs varmaan vielä teipata porakone siihen pyörittämään rengasta. :D
Mulla oli siinä semmoinen ajatus, että toivoin sen aukon vähän pienentyvän ensiksi jättämällä aukon ylöspäin, kun litkua kuitenkin oli siinä hollilla. Suoraa alaspäin käännettynä litkua tiputti sen verran, että tuntui ettei se ehkä hyydy ihan pian. Eli tarkoitus oli myöhemmin kääntää se alaspäin.
Laittelin renkaan kuitenkin illalla haarukkaan takaisin kiinni ja kävin sitä pyörittelemässä. Tänään se näytti edelleen kuplivan, mutta jonkinlainen paine oli pysynyt. Kokeilin lisätä painetta n. 1 barin asti, ja silloin litku alkoi oikein suihkuamaan siitä raosta, kuten eilenkin. Paineen laskiessa vuotokin sitten rauhoittui. Lisäsin vähän litkua ja kävin vartin lenkin ajelemassa. Hyvältä kyllä tuntui, mutta loppuun asti kuplaa siihen saumaan tuli.
Pitää nyt kattoa rupeaako tuo tuosta asettumaan, vai pitääkö rengas itse teippailla. Vaikkei tuota yhtä baria normaalisti tulekaan pidettyä, niin haluaisin että se kuitenkin sen kestäisi jotta olisi vähän pelivaraa töyssyjäkin silmällä pitäen. Ja toki kuplimisen olisi syytä loppua kokonaan.
Mulla roiskus niistä hitsauksista. Tosin eri vanne :) Ei passannu yli 15psi pistää
Oulun Motonetistä joku ehti ostamaan viimeisen Gorilla-teippirullan, mutta minulle löytyi vielä yksi kappale Kärkkäisiltä. Oli aikomus tänä viikonloppuna ruveta eturengasta teippailemaan uusiksi, kun ei se siitä tuntunut pitävämmäksi muuttuvan. 0,5 barin ja suuremmilla paineilla litku alkoi vuotamaan joka päivä kun kokeilin, ja tuolla 1 barin paineella oikein suihkuamaan.
Nyt kuitenkin viimeiset 50 km ajettuani se rengas rupesi pitämään paineita. Luulen kuitenkin että ajokilometrejä suurempi merkitys on ollut sillä, että töihin paluun myötä olen kolmena päivänä työpaikan puolella tuonut pyörän lämpimiin sisätiloihin. Ja siis nimenomaan siellä päässä vuodot ovat tuntuneet vähentyvän. Tänään kärsi jo 0,9 baria laittaa eikä mitään vuotoa enää tullut, joten taisi se rengas nyt vihdoinkin tiivistyä.
Nyt kelpaa päästellä ja loppujen lopuksi nuo tubeless ready mulefutit oli ensikertalaisellekin todella helpot laittaa tubelessiksi. Bud & Lou eivät myöskään tuottaneet ylimääräisiä murheita. Jos tuo veikkaus lämpötilasta osuu kohdalleen, lämpimämmillä ilmoilla ei varmaankaan olisi ollut mitään ongelmia. Viikko sitten kun projektia aloittelin, pakkasta oli kuitenkin joku 15 ⁰C.
Miksei vaan vois räpsäyttää Fattystripperit kehille ja pompauttaa kumit päälle? Varmasti tiivis kerralla. Ei tarttis gorillan kans säätää...
Itse laitoin kans stripperit kun aikani taistelin teippien kanssa. Oli niin helppo homma että en muita systeemejä enää käytä. Noin 5-10min rengasta kohden meni aikaa ja kerrasta piti ilmat ilman litkuja. Pari päivän päästä pistin desin verran litkua molempiin renkaisiin ennen lenkille lähtöä. Yhtään ei ollut vuotanu ilmaa. Täältä tilasin http://www.fatbike24.de/advanced_sea...ripper&x=0&y=0
Pääsin vasta nyt koittamaan Singleä ensi kerran. Fiilis oli mahtava, kun pyörällä pääsi paitsi tasaisella, niin myös jäisen möykkyisellä hiekkatiellä, kumpareisella lumipolulla ja jopa hangessa. Näin talven liukkailla keleillä ei näköjään läski tarvi edes nastarenkaita, sillä monta erityyppistä jäistä alustaa tuli ajaettua, eikä kertaakaan tuntunut, että pito olisi lähtenyt alta. Hyvä niin, sillä ei kiinnostaisi näin kalliin ostoksen jälkeen laittaa lisäsatasia renkaisiin.
Ajotuntuman suhteen ei ollut missään valittamista, joten runkokoon valintakin taisi mennä nappiin. Sen tosin huomasin, että takarenkaasta tuli tasaisella ajattaessa aikamoista pomppua. Syy lienee tasaiselle väärässä ilmanpaineessa (taisin jättää ilmanpaineet viimeksi n. 14 PSI:hin). Pitänee ilmeisesti laittaa kovemmat paineet, mikäli haluaa tasaisempaa menoa tasaisella.
14psi ja kovemmat? ei missään nimessä. Läskipyörässä haetaan minimipaineita ei maksimi :)
Kyllä se pomputtelu johtuu ihan epämuodostuneesta renkaasta tai on huonosti vanteella. (toki voi olla vannekki soikia) Omat bulldozerit pomputti kummatki.
SIttekku perse pomppii penkillä polkemisen tahtiin niin on liian vähän painetta. BD kyllä alkaa jo itseohjaileen ennen sitä
En minäkään nastoja ole hankkinu ku niitä jääkelejä on suhteessa niin vähän täällä lapissa. Ja pyörä on lenkki käytössä niin ei oo pakko mennä liukkaalle ajaan.
Taisin vähän huonosti ilmaista asian, kun tosiaan persehän se pomppii polkemisen tahtiin tasaisella (heti kun maasto muuttuu niin pomppu on poissa). Tiedossa tosiaaan on, että alhaisista paineista läskeilyssä on kyse, mutta tuli jostain netin läskeilyoppaasta katsottua, että kun kuitenkin testiajot teen lähimaastossa, mikä omassa ympäristössä tarkoittaa enimmäkseen päällystettyjä, toki nyt lumen- ja jäänpeitossa olevia teitä, niin paineita voi laittaa jopa sinne 25PSI:hin asti (12-15PSI trail riding, 20-25PSI pavement/urban). Ajattelin tuosta 14PSI:stä hakea kompromissin kaikille alustoille, mutta näköjään valinta on tehtävä alustan mukaan.
Meinasipa kylmä hiki nousta hcfreakin kommenttia lukiessa, kun ei sitä nyt haluaisi ensin ostaa yli oman budjettinsa maksavaa harrastepyörää ja sitten todeta, että ennen ensimmäistä ajoakaan kyseessä on huoltotapaus.
jaa-a meikä ajelee 3-5psi. Takarenkaalla jos on toi alle 3 niin alkaa pomputtelu. Renkaana tosin bud/lou. Kesällä vähä enemmän jos on vaikka hiekkatietä pitkästi.
Toki kelvillä vois ajella vähän kovemmillaki mutta sinne en nyt tarkotuksella mene ajeleen.
bulldozerit oli 7-10psi.
Mahtaakohan sulla mittari olla kunnossa? Tai sitte rengas oli vaan tyhjentyny sitte viime mittauksen. Ei pitäs pakkanenkaan laskea niin paljoa. Melekee kandee kattoa aina ennen lenkille lähtöä. Sehän riippuu aina ilmastaki näin talvella jos lämpimässä tallissa pumppaa.
Topeakin fatbike-pumpun mittarilla muutama viikko sitten laitoin suunnilleen 14-15PSI. Toki voi olla, että renkaat ovat tosiaan tyhjentyneet jonkin verran vaikkeivat ne kyllä kovin tyhjiltä tuntuneet. Pitänee laittaa uudestaan ilmaa, vaikka sitten siihen 7-10 PSI:hin, ja tarkastaa tilanne uudelleen.
Ei vai? Guugleen hakusanaksi: fattystripper ja ekana tuloksena tämä: http://fattystripper.com
Tuolta siis tilannu pari kertaa. Halvat postit eikä mee tulleja eikä alveja yhestä paketista.