Vaihtaa sitten, jos ei toimi. Voitelut voi mielestäni unohtaa, alkaa vain tahmaamaan myöhemmin.
Printable View
Vaihtaa sitten, jos ei toimi. Voitelut voi mielestäni unohtaa, alkaa vain tahmaamaan myöhemmin.
Eli siis keskiömoottorillinen pyörä kyseessä.
vaihdevaijerin suojakuori on yhtenäinen koko matkan. Vaihdevaijerin kuori menee viistoputken yläpäästä rungon sisään jossa kulkee tuonne keskiömoottorille. Moottorin kohdalla se kulkee moottorin ja rungon välissä tullen moottorin jälkeen ulkopuolelle ja kulkee vaihtajalle takahaarukan pinnassa.
Eli tuo rungon sisässä kulkeva osuus (sekä takahaarukan ulkopuolella oleva osuus luonnollisesti) ovat ”vapaina” ja liikkuvat näin ollen hyvin helposti, mutta tuon noin 25cm:n matkan jonka suojakuori kulkee moottorin ja rungon välissä on ”jumissa” kummastakin päästä vetäessä/työntäessä eikä suostu liikkumaan. Eli uutta suojakuorta ei pysty vetämään vanhan(kaan) avulla paikoilleen koska vanha kuori ei liiku vaikka siihen kohtuullista voimaa kohdistaa vetoon/työntöön.
Eli tuon suojakuoren vaihtamiseksi minun siis pitäisi tiputtaa tuo moottori pois, vaihtaa suojakuori uuteen ja laittaa moottori takaisin.
Ei jaksaisi alkaa tuohon moottorin irroittamiseen/kiinnittämiseen niin siksi kyselen kuinka kriittinen tuo uuden suojakuoren asentaminen vanhan tilille on kyseisessä tapauksessa.
kun uuden vaihdevaijerin pujottaa testiksi tuohon vanhaan suojaputkeen niin se käsituntumalta liikkuua aivan vapaasti tämän vanhan putken sisässä.
Pyörällä ajettu 5v. ja noin 7000km.
^Eipä siltikään olisi kummoinenkaan homma tehdä kerran vuodessa ja kuitenkin voit luottaa että aikanaan tulee tehtäväksi...
Jos olisi mun ja aikaa ja osaaminen löytyisi, niin tekisin kunnolla: kuoret kuluvat ja uusi kuori ja siihen sopiva vaijeri on pitkäikäisin vaihtoehto. Vanha kuori ja uusi vaijeri voi alkaa ahdistaa silloin, kun kuoren vaihtoon ei olisi oikein aikaa.
Mä kannatan ennakkohuoltoja, niin alla on aina toimiva peli. Mut se on mun nykyinen tyylini -joku toinen fiksaa, kun pettää.
Aika pitkään nuo täysimittaiset suojakuoret kestää. Mulla on XC jäykkis kasattu lokakuussa 2018 ja samat kuoret on vaihtajassa vieläkin. Ja pyörällä ajetaan myös talvella. :)
^Paljon riippuu vaijerien/kuorien kulusta, jyrkät mutkat usein rasittaa ja samoin kahvojen ja vipujen väärin/huonosti suunnitellut kiinnitykset. Kyllä jossain ympärivuotisessa työmatkapyörässä olleet useita vuosia pienellä huollolla ja kaikenlaisissa olosuhteissa ilman suurempia ongelmia.
2- ja 3 vaihteet hyppivät ja naksuvat, korjaantuisiko takavaihtajaa säätämällä? Ketju vaihdettu vasta (teki samaa vanhallakin), takapakalla ajettu n. 500 km.
Olen itseni mielestä tehnyt sellaisen havainnon, että toiminta heikkenee hitaasti: vaihtaminen käy raskaammaksi ja liipasin joutuu kovemmalle. Vähän samalla tavalla voimansiirto (ja jarrutkin) happanevat: kokonaan uusittu kukkuu kummasti kevyemmin, kauniimmin ja täsmällisemmin.
Olen itse kokenut jotta täyspitkät vaijerinkuoret kahdet vaijerit hyvinkin kestää. Itte lyhennän kuorta molemmista päistä 2 viiva 3 milliä.
Ja oma kysymys, toinen kiekko minkä 20 vuoteen vien rihdattavaksi niin pitääkö litkutettu rengas ottaa pois
No, tuli sitten käytettyä tuntu-puolitoista aikaa moottorin pois tiputtamiseen ja takaisin laittoon ja vaihdettua myös tuo kuori myös. Ei tuota olisi saanut ilman moottorin poistoa vaihdettua kun sitä alkoi lähemmin tutkimaan.
Nyt on "vintage" 9v. Xt vaihtaja + slx vipu päivityksenä (Deore+Alivio entiset) ja kyllä vain vaihtaa ihan toisella tavalla kuin vanhalla vaihtajalla.
On muuten aika haastavaa nykyään löytää uusia paremman tason (slx/XT/XTR) 9v. vaihteisto-osia, ovat kiven alla kun niitä ei ole tainnut Shimanolta tulla tehtaalta enään moniin moniin vuosiin (paras 9v. takavaihtaja mitä tekevät uutta on Deore ja sitten Alivio vaihdinvipu) ja kaikki paikat ovat myyneet pikkuhiljaa kaikki varastonsa tyhjiin. Jos/kun löytää niin noista saa maksaa enemmän kuin uudempien osasarjojen vastaavan tason osista. Tästäkin projektista jäi yli yksi tehdasuusi 9v. XT vaihtaja joka pitää varmaan laittaa myyntiin...(ostin ensin tuon pelkän XT takavaihtajan mutta en löytänyt alivoa paremman tason vaihdinvipua ja sitten tuli slx vaihdinvipu + XT vaihtaja eteen niin piti ostaa molemmat että sai...)
Halvemmalla olisi tehnyt vaikka 10s. XT päivityksen takapakkoineen, mutta ihan omaksi ilokseni halusin pitää tuona 9s. systeeminä.
[QUOTE=Benny;3229221]Jos ei ole pystyheittoa, niin ei omissa kiekoissa ole ainakaan tarvinnut ottaa kumia pois.[/]?
Kiitos. Ja @kauris myös.
Huomannut saman että ysivaihteiseen on esim. erittäin vaikeaa löytää 136L ketjua. Tai jos löydät niin se maksaa saman mitä nykyiset 12s muotivoimansiirron ketjut, eli liikaa. Yhdestä ysivaihteisesta jonka kaveri roudasi mulle huolettavaksi vaihdoin suosiolla keskiön, kammet ja eturattaan singleksi ja hyvä tuli. 116L ketjuja saa ihan kohtuudella joka paikasta eikä maksa omaisuutta.
Joissakin tapauksissa voi olla tarpeen.
-Yksiseinäisissä (ei ontelo-) vanteissa teippi voi olla suoraan nippeleiden päällä ja voi kärsiä niiden pyörittelystä.
-Alumiininippelit saattavat olla heikossa kunnossa, hapettuneet jumiin tai eivät kestä kiristelyä, jolloin voi tulla tarve päästä kantapuolelle tai vaihtamaan huonoja.
M5120 takavaihtajan kytkin kenkkuili siten ettei vaihteita meinannut saada paikoilleen, säädin sitten löysemmäksi. Taitaa olla ihan ominaisuus noissa halvemmissa? Ei meinaan kilometrejä juuri päälle sadan ole vielä kertynyt.
Joku pieni metallilastu sieltä tippui kun irrotin suojakopan.
E: eipä toiminut, ja OFF -asennosta oli hypännyt rytkytyksessä takaisin päälle. Kokeillaanpa vielä kireälle ja sitten pois päältä.
Talvipyörää pitäisi päivitellä. Saako ultegra R8000 kammet järkevästi muutettua 1x systeemiksi jos ostaisi NW rattaan tuohon vai osuuko järkevä ketjulinja juuri noiden rattaiden väliin?
Mikä on Sram vaihteiden vastaava malli vs Shimano SGS 12 vaihdetta?
^ Eiköhän tuossa kyse vaihtajan pituudesta, SGS ei ole tyyppimerkintä.
Vaihtajien vetosuhteet on käytännössä erilaiset joten niitä ei kannata sekoittaa keskenään.
Sent from my CPH2399 using Tapatalk
Sramin 12v Eagle-vaihtajia ei ole kuin yhdellä häkin pituudella.
SRAM ja Shimano 12s maasto-osat taisi olla aika lailla yhteensopivat, eli liipasin ja vaihtaja voi olla jompaa kumpaa ja toimii, tai näin olen antanut internetin itselleni kertoa.
En kyllä tarkalleen tiedä mikä parannus on vaihtaa SLX/XT vaihtaja Sramin NX/GX vaihtajaan.
Hv, voi olla että vaihtaja/vipu ei toimi ristiin vaikka paljon siitä keskustella, sama rattaiset pakat kyllä ristiin. Valitse vaihtajan häkin pituus sen mukaan millaisen takapakan laitat, ts. vaatiiko lyhyen, mediumin tai pitkän häkin, so simple...
Omassa maasturissa ollut monta vuotta 12s NX takavaihtaja ja XT liipasin, hyvin toiminut.
Pyörässä oli uutena NX gripsift jota ei oppinut käyttämään ja GX liipasin tuntu muovisemmalta kun Shimano XT
Edullinen ja hyvä maantietanko pitäis löytää, olisko vinkkejä.
Koitan elvyttää retromaantiepyörää jälkikasvulle ja joskus tuohon vekottimeen vaihdettu Dedan malli on aika epämukava muotoilultaan.
Oma kuitutanko halkesi ja hommasin tilalle Cannondale C1 tangon on ainakin hyvät muodot omille käsille ja halpa.
Kevytkin vielä ainakin 38cm levyisenä.
https://www.bike24.com/p2323254.html
Saa, osta wolftoothilta sopiva eturatas, itse tehnyt tiagran kanssa saman ja hyvin toimii. Niiden mallistosta kun katsot vaan shimano road -yhteensopivan eturattaan ja ostat samalla ne pidemmät pultit mitä ne suosittelee (ei onnistu ilman). Noi toimii muistaakseni ainakin kaikkien 10/11spd shimanon kampien kanssa suoraan, mutta jos on uudemmat 12spd niin sitten täytyy miettiä muita vaihtoehtoja. Tuolla systeemillä se ainoa eturatas tulee juuri siihen kohtaan mikä olisi kahden rattaan systeemissä rattaiden välissä ja avot, ketjulinja on just passeli
Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla
Pari kysymystä rattaiden vaihdosta.
Jos vaihtaa rataspakan ja ketjut, niin onko syytä vaihtaa eturatas aina samalla?
Mistä tietää minkälainen rataspakka sopii ylipäätänsä pyörään, kun minulla ei ole tarkkaa speksiä pyörän nykyisistä osista? En juurikan tiedä pyörän osista tuon taivaallista. Hammasmäärän ajattelin pitää samana, kun nykyinen. Mutta onhan näissä varmasti jokin valmistajien välinen ero, että mikä sopii mihinkin napaan (?) jne.
Käytän huoltona Yeplyä ja heiltä kehotettiin viime huollon yhteydessä, että helpoiten menee jos ostan itse osat ja tuon ne heille huollon yhteydessä, niin suorittavat vaihdon. Olettaisin, että löydän nämä myös halvemmalla markkinoilta jos itse etsin.
Olen melko varma, että nykyinen pakka on Sun Race CSMZ800 11-51t. Mutta en löydä tästä sähköpyörään tarkoitettua mallia, niin joutunee etsimään jotain muuta tilalle. Tämäkin siis sillä oletuksella, että sähköpyöriin kannattaa ostaa paremmin vääntöä kestävät pakat?
Kuten huomaatte niin melko kujalla vielä ollaan tämän asian kanssa ja vähän kaipaisin kädestä pitämistä paremmin tietäviltä :D
Tai sitten ihan oikea perus hinnat alkaen FSA:
https://www.bike24.com/p223704.html
Itsellä tämmönen käytössä.
Jos tykkää matalasta dropista Cinelli vai on myös hyvä vaihtoehto 122.5mm dropilla toisessa pyörässä tuommoinen joskus noita sai 20€.
https://www.bike-discount.de/en/cinelli-vai-handlebar
Ongelmatapaus on Shimano SLX-7100 jarru. Jarruletku tulee ajossa oliivin läpi vaikka ilmatessa ja koeajolla kaikki toimii täydellisesti. Letku on BH-90, oliivi on kyseiselle letkulle vaikka ei niissä eroja ole BH-59 kanssa. Samoin letkun insertti on BH-90 letkuun tarkoitettu.
Alkaa ideat loppua tuon kanssa, apuja?
Pariin otteeseen aihetta tutkinut ja oikein mitään edullisempaa vaihtoehtoa en juuri löytänyt, yhden toisen puolalaisen puljun (ei nimi nyt juuri juolahda mieleen) löysin jolta saa vastaavia. Wolftoothia myy muutkin kuin vain niiden oma verkkokauppa (joku isoista saksalaisista ainakin) mutta hirveitä säästöjä tuskin löydettävissä.
Kieltämättä ei taideta olla hirveän kaukana hinnallisesti jos vaihtoehto on vaikka ostaa vaan grx-kampisarja jolloin aiemman kampisarjan voi myydä tai käyttää toisessa pyörässä
Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla