ElectrobikeGarminGiantHepha
Sivu 263 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 163 213 253 261 262 263 264 265 273 313 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.861 - 7.890 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #7861
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Satakunta
    Viestit
    520
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J3K Katso viesti
    M5120 takavaihtajan kytkin kenkkuili siten ettei vaihteita meinannut saada paikoilleen, säädin sitten löysemmäksi. Taitaa olla ihan ominaisuus noissa halvemmissa? Ei meinaan kilometrejä juuri päälle sadan ole vielä kertynyt.

    Joku pieni metallilastu sieltä tippui kun irrotin suojakopan.

    E: eipä toiminut, ja OFF -asennosta oli hypännyt rytkytyksessä takaisin päälle. Kokeillaanpa vielä kireälle ja sitten pois päältä.
    Ja itse itselleni vastaten, lisää vassua ja OIKEAN vaijerin säätäminen auttoi kummasti. Joskus sitä tuntee itsensä ihan vähän pöljäksi.

  2. #7862
    Liittynyt
    08/2023
    Viestit
    35
    Mikä on Sram vaihteiden vastaava malli vs Shimano SGS 12 vaihdetta?

  3. #7863
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    ^ Eiköhän tuossa kyse vaihtajan pituudesta, SGS ei ole tyyppimerkintä.

  4. #7864
    Liittynyt
    08/2023
    Viestit
    35
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^ Eiköhän tuossa kyse vaihtajan pituudesta, SGS ei ole tyyppimerkintä.
    Tiedän että se on vaihtajan pituus SGS lienee Shimanon tapa. Mikäs se SRAMin SGS:ää vastaava merkintä on? Ajattelin että seuraavalla kerralla kun takavaihtaja menee solmuun ostan kokeeksi SRAMin, Shimanon vaihdevipu toiminee siinäkin ja takapakka?

  5. #7865
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.300
    Vaihtajien vetosuhteet on käytännössä erilaiset joten niitä ei kannata sekoittaa keskenään.

    Sent from my CPH2399 using Tapatalk

  6. #7866
    F. Kotlerburg Guest
    Sramin 12v Eagle-vaihtajia ei ole kuin yhdellä häkin pituudella.

  7. #7867
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tchegge_ Katso viesti
    Vaihtajien vetosuhteet on käytännössä erilaiset joten niitä ei kannata sekoittaa keskenään.
    SRAM ja Shimano 12s maasto-osat taisi olla aika lailla yhteensopivat, eli liipasin ja vaihtaja voi olla jompaa kumpaa ja toimii, tai näin olen antanut internetin itselleni kertoa.

    En kyllä tarkalleen tiedä mikä parannus on vaihtaa SLX/XT vaihtaja Sramin NX/GX vaihtajaan.

  8. #7868
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    Hv, voi olla että vaihtaja/vipu ei toimi ristiin vaikka paljon siitä keskustella, sama rattaiset pakat kyllä ristiin. Valitse vaihtajan häkin pituus sen mukaan millaisen takapakan laitat, ts. vaatiiko lyhyen, mediumin tai pitkän häkin, so simple...

  9. #7869
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    648
    Omassa maasturissa ollut monta vuotta 12s NX takavaihtaja ja XT liipasin, hyvin toiminut.

    Pyörässä oli uutena NX gripsift jota ei oppinut käyttämään ja GX liipasin tuntu muovisemmalta kun Shimano XT

  10. #7870
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.329
    Edullinen ja hyvä maantietanko pitäis löytää, olisko vinkkejä.

    Koitan elvyttää retromaantiepyörää jälkikasvulle ja joskus tuohon vekottimeen vaihdettu Dedan malli on aika epämukava muotoilultaan.

  11. #7871
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    736
    Oma kuitutanko halkesi ja hommasin tilalle Cannondale C1 tangon on ainakin hyvät muodot omille käsille ja halpa.
    Kevytkin vielä ainakin 38cm levyisenä.

    https://www.bike24.com/p2323254.html

  12. #7872
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    703
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti duris Katso viesti
    Omassa maasturissa ollut monta vuotta 12s NX takavaihtaja ja XT liipasin, hyvin toiminut.
    Minulla oli toisinpäin, XT-vaihtaja muuten NX-systeemissä. Ei toiminut hyvin, jossain pakan keskivaiheilla ei vain saanut säätöjä kohdalleen. Hyvä jos jollain toimii, mutta minulla tarvitsi XT-vivun korjaukseksi.

  13. #7873
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hubba Katso viesti
    Talvipyörää pitäisi päivitellä. Saako ultegra R8000 kammet järkevästi muutettua 1x systeemiksi jos ostaisi NW rattaan tuohon vai osuuko järkevä ketjulinja juuri noiden rattaiden väliin?
    Saa, osta wolftoothilta sopiva eturatas, itse tehnyt tiagran kanssa saman ja hyvin toimii. Niiden mallistosta kun katsot vaan shimano road -yhteensopivan eturattaan ja ostat samalla ne pidemmät pultit mitä ne suosittelee (ei onnistu ilman). Noi toimii muistaakseni ainakin kaikkien 10/11spd shimanon kampien kanssa suoraan, mutta jos on uudemmat 12spd niin sitten täytyy miettiä muita vaihtoehtoja. Tuolla systeemillä se ainoa eturatas tulee juuri siihen kohtaan mikä olisi kahden rattaan systeemissä rattaiden välissä ja avot, ketjulinja on just passeli

    Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla
    Se ei ole harrastus jos muut pitävät sitä täyspäisenä touhuna.

  14. #7874
    Pari kysymystä rattaiden vaihdosta.

    Jos vaihtaa rataspakan ja ketjut, niin onko syytä vaihtaa eturatas aina samalla?

    Mistä tietää minkälainen rataspakka sopii ylipäätänsä pyörään, kun minulla ei ole tarkkaa speksiä pyörän nykyisistä osista? En juurikan tiedä pyörän osista tuon taivaallista. Hammasmäärän ajattelin pitää samana, kun nykyinen. Mutta onhan näissä varmasti jokin valmistajien välinen ero, että mikä sopii mihinkin napaan (?) jne.

    Käytän huoltona Yeplyä ja heiltä kehotettiin viime huollon yhteydessä, että helpoiten menee jos ostan itse osat ja tuon ne heille huollon yhteydessä, niin suorittavat vaihdon. Olettaisin, että löydän nämä myös halvemmalla markkinoilta jos itse etsin.

    Olen melko varma, että nykyinen pakka on Sun Race CSMZ800 11-51t. Mutta en löydä tästä sähköpyörään tarkoitettua mallia, niin joutunee etsimään jotain muuta tilalle. Tämäkin siis sillä oletuksella, että sähköpyöriin kannattaa ostaa paremmin vääntöä kestävät pakat?

    Kuten huomaatte niin melko kujalla vielä ollaan tämän asian kanssa ja vähän kaipaisin kädestä pitämistä paremmin tietäviltä

  15. #7875
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Edullinen ja hyvä maantietanko pitäis löytää, olisko vinkkejä.

    Koitan elvyttää retromaantiepyörää jälkikasvulle ja joskus tuohon vekottimeen vaihdettu Dedan malli on aika epämukava muotoilultaan.
    Tai sitten ihan oikea perus hinnat alkaen FSA:

    https://www.bike24.com/p223704.html

    Itsellä tämmönen käytössä.

  16. #7876
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    736
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kalle salonen Katso viesti
    Saa, osta wolftoothilta sopiva eturatas, itse tehnyt tiagran kanssa saman ja hyvin toimii. Niiden mallistosta kun katsot vaan shimano road -yhteensopivan eturattaan ja ostat samalla ne pidemmät pultit mitä ne suosittelee (ei onnistu ilman). Noi toimii muistaakseni ainakin kaikkien 10/11spd shimanon kampien kanssa suoraan, mutta jos on uudemmat 12spd niin sitten täytyy miettiä muita vaihtoehtoja. Tuolla systeemillä se ainoa eturatas tulee juuri siihen kohtaan mikä olisi kahden rattaan systeemissä rattaiden välissä ja avot, ketjulinja on just passeli

    Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla
    Tuohan on hyvä vaihtoehto, etsiskelin juuri rattaita offsetilla mutta en löytänyt. Vielä kun löytyisi hieman halvempi merkki nuo kun maksaa melkein kampisetin verran.

  17. #7877
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.329
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Tai sitten ihan oikea perus hinnat alkaen FSA:

    https://www.bike24.com/p223704.html

    Itsellä tämmönen käytössä.
    7€ halvempi kuin aikaisemmin ehdotettu Cannondale mutta tuosta on vaan 44cm joka on liian leveä.

  18. #7878
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    736
    Jos tykkää matalasta dropista Cinelli vai on myös hyvä vaihtoehto 122.5mm dropilla toisessa pyörässä tuommoinen joskus noita sai 20€.

    https://www.bike-discount.de/en/cinelli-vai-handlebar

  19. #7879
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Kumikylä
    Viestit
    381
    Ongelmatapaus on Shimano SLX-7100 jarru. Jarruletku tulee ajossa oliivin läpi vaikka ilmatessa ja koeajolla kaikki toimii täydellisesti. Letku on BH-90, oliivi on kyseiselle letkulle vaikka ei niissä eroja ole BH-59 kanssa. Samoin letkun insertti on BH-90 letkuun tarkoitettu.
    Alkaa ideat loppua tuon kanssa, apuja?

  20. #7880
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hubba Katso viesti
    Tuohan on hyvä vaihtoehto, etsiskelin juuri rattaita offsetilla mutta en löytänyt. Vielä kun löytyisi hieman halvempi merkki nuo kun maksaa melkein kampisetin verran.
    Pariin otteeseen aihetta tutkinut ja oikein mitään edullisempaa vaihtoehtoa en juuri löytänyt, yhden toisen puolalaisen puljun (ei nimi nyt juuri juolahda mieleen) löysin jolta saa vastaavia. Wolftoothia myy muutkin kuin vain niiden oma verkkokauppa (joku isoista saksalaisista ainakin) mutta hirveitä säästöjä tuskin löydettävissä.

    Kieltämättä ei taideta olla hirveän kaukana hinnallisesti jos vaihtoehto on vaikka ostaa vaan grx-kampisarja jolloin aiemman kampisarjan voi myydä tai käyttää toisessa pyörässä

    Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla
    Se ei ole harrastus jos muut pitävät sitä täyspäisenä touhuna.

  21. #7881
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    7€ halvempi kuin aikaisemmin ehdotettu Cannondale mutta tuosta on vaan 44cm joka on liian leveä.
    Vaihdetaan kauppaa:

    https://www.bike-discount.de/en/fsa-...road-handlebar

  22. #7882
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hubba Katso viesti
    Talvipyörää pitäisi päivitellä. Saako ultegra R8000 kammet järkevästi muutettua 1x systeemiksi jos ostaisi NW rattaan tuohon vai osuuko järkevä ketjulinja juuri noiden rattaiden väliin?
    Onnistuu joo, mä siirsin vastaavan Rotorin kampisarjan Power2max tehomittarispiderillä gravelpyörään, johon tuli 46T Wolftooth dropstop B -eturatas. Ennen oli 50/34T. Ketjulinja oli hyvä, vaikka on 73 mm keskiö nyt (piti tosin akseli vaihtaa) ja takana 10-52 SRAM Transmission -pakka.

  23. #7883
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.153
    Ostin lapselle käytetyn earlyriderin jossa on sramin level jarrut. Noista puuttuu tehot ja muutenkin tuntuu vähän tahmeilta. Saako noista hyvät putsaamalla/ilmaamalla ym, vai onko halvin ja helpoin tapa laittaa 45€ perus Shimanoihin ja myydä nuo pois

  24. #7884
    K.Kuronen Guest
    ^^samoin, siis onnistuu Shimanon kampiin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hubba Katso viesti
    Talvipyörää pitäisi päivitellä. Saako ultegra R8000 kammet järkevästi muutettua 1x systeemiksi jos ostaisi NW rattaan tuohon vai osuuko järkevä ketjulinja juuri noiden rattaiden väliin?
    Kaksissa ultegra-kammissa (6800/r8000) on ollut ja on 1x-eturatas.

    Tollasta on ollut ainakin:

    https://www.wolftoothcomponents.com/...shimano-cranks

    Tuosta on ollut vain 6800-kampiin sopivaa, tai viilattuna myös 8000-kampiin sopivaa vanhempaa ja sitten uudempaa, joka on jo valmiiksi sopiva kumpiinkin. Vanhasta mallista en tiedä, voiko sellaisen jostain vielä saada.

    Ja tuon tapauksessa samaan ostoskoriin ne 6mm-pultit.

    Edit: ja ketjulinja on ilmoitettu Wolftooth:n tapauksessa: 47.5 mm.

  25. #7885
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti M A Katso viesti
    Ostin lapselle käytetyn earlyriderin jossa on sramin level jarrut. Noista puuttuu tehot ja muutenkin tuntuu vähän tahmeilta. Saako noista hyvät putsaamalla/ilmaamalla ym, vai onko halvin ja helpoin tapa laittaa 45€ perus Shimanoihin ja myydä nuo pois

    Puolison maasturissa on samaiset jarrut, ja kyllä ihan kelpoisasti toimii. Mitä tarkoittaa "tehojen puuttuminen", siis meneekö kahva tankoon vai eikö vain muuten pysähdy? Ensimmäiseen oireeseen auttaa ilmaus ja toiseen levyjen ja palojen putsaus.

  26. #7886
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti -mustikka- Katso viesti
    Ongelmatapaus on Shimano SLX-7100 jarru. Jarruletku tulee ajossa oliivin läpi vaikka ilmatessa ja koeajolla kaikki toimii täydellisesti. Letku on BH-90, oliivi on kyseiselle letkulle vaikka ei niissä eroja ole BH-59 kanssa. Samoin letkun insertti on BH-90 letkuun tarkoitettu.
    Alkaa ideat loppua tuon kanssa, apuja?
    Siis luistaako oliivi letkun päältä pois? Vedätkö sen pultin varmasti tarpeeksi kireälle, että oliivi muotoutuu kunnolla?

  27. #7887
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.709
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo;[URL="tel:3231070"
    3231070[/URL]]Siis luistaako oliivi letkun päältä pois? Vedätkö sen pultin varmasti tarpeeksi kireälle, että oliivi muotoutuu kunnolla?
    Tämä ja painoitko letkua samalla sisään kun kiristit?

  28. #7888
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti -mustikka- Katso viesti
    Ongelmatapaus on Shimano SLX-7100 jarru. Jarruletku tulee ajossa oliivin läpi vaikka ilmatessa ja koeajolla kaikki toimii täydellisesti. Letku on BH-90, oliivi on kyseiselle letkulle vaikka ei niissä eroja ole BH-59 kanssa. Samoin letkun insertti on BH-90 letkuun tarkoitettu.
    Alkaa ideat loppua tuon kanssa, apuja?
    Ja Shimanon kyseisen osan Dealer's Manualit on luettu tarkkaan, että syynä ei olisi omaan tekemiseen livahtanut ajatusvirhe. Mun tulee tarkistettua aika usein niistä, että ei pääse livahtamaan muistista mitään hassua.

    Mulla DM:t on valmiiksi ladattuna koneelle ja ennen toimeen tarttumista tulee usein vilkaistua, että momentit ja huomiot on muistissa.

  29. #7889
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    ^^Tuota veikkaan syyksi, ekat Shimanon jarrut kootessa tein juuri saman virheen ja oireet oli aivan samat. Kuitenkin kannattaa aina pitää muutama oikeanlainen oliivi varalla kun alkaa hommiin vahingon varalta, niin halpoja osia kuitenkin ovat ja itse en kyllä sekottaisi tuota uutta ja vanhaa versiota keskenään...

  30. #7890
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Kumikylä
    Viestit
    381
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Tämä ja painoitko letkua samalla sisään kun kiristit?
    Asennusvaiheessa oliivi liikkuu letkun päällä ja letkua painoin kahvan sisään kiristysvaiheessa. Tiukemmalle en uskalla kiristää, koska suositus on 5...7Nm.
    Kuten aiemmin kirjoitin, ilmauksen yhteydessä tihkumista tai mitään vuodon oireita ei ole havaittu. Koeajolla jarru vastaa kahvan puristukseen moitteetta. Sitten ensimmäiseen kovempaan jarrutukseen, tottakai vauhdikkaaseen alamäkeen, kahva alkaa painumaan tankoon ja varsin nopeasti etujarru on pois pelistä. Tallilla asiaa tutkiessa, letku irtosi kahvasta ilman isompaa voimaa ja oliivi jäi kahvan sisään. Eli minun tulkintani on, että jostain syystä oliivi ei puristu letkuun kunnolla ja letku pääsee näin luistamaan irti.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •