Ei tuota taida voida edes renkaiden piikkiin laittaa, jos vasta -25 meni tahmeeks. Napoihin ja keskiöön pakkasen kestävät rasvat ja kovaa ajoa.
Printable View
Ei tuota taida voida edes renkaiden piikkiin laittaa, jos vasta -25 meni tahmeeks. Napoihin ja keskiöön pakkasen kestävät rasvat ja kovaa ajoa.
Rullaa paremmin ja on sellanen "siirtymävaihe" välikeleillä. Takana voi myös olla vähempinastainen rullaavampi tai vanhempi loppuunkulunut entinen etunasta.
Näytti eilen jollain nastattomalla normipolkijalla olevan ropleemia tuossa pääväylällä. Nasta kyllä rullaa jäällä asvalttia paremmin eikä kulu.
http://kuvanjako.fi/47brb-1024.jpg
Aika paljon oli jo asfalttia esillä. Tuli kyllä heti mieleen, että ajoittaisesta lumikaaoksesta huolimatta on ollut kiva talvi pyöräillä tähän asti. Nastoilla asfaltilla ropistelu on vähän ankeeta.
Eilen talvipyöräily oli olosuhteiden puolesta enimmäkseen mälsää, Tänään se mikä oli pehmenemässä oli jo pehmennyt ja se mikä oli sulamassa oli sulanut.Yöpakkasen, tuulen ja auringon ansiosta oli paljon kuivempaa, jääsohjoa oli vähemmän ja muutenkin olosuhteet oikeastaan ihan okei talvipyöräilykeli. Ja sää tietysti mitä parhain!
Sopivien eli talvisempien lenkkiajoreittien hakeminenkin onnistui mainiosta siinä missä eilen työmatkatyyppisellä reitillä joutui kokemaan sen miten olosuhteet väylillä, joiden talvikunnossapidon olisi luullut olevan samaa tasoa jo senkin takia että ne muodostavat selvän, yhtenäisen reitin, muuttuivat täysin arvaamattomalla ja epäloogiseltakin vaikuttavalla tavalla hyvästä tai miltei erinomaisesta inhottavan huonoon tai hädin tuskin ajokelpoiseen. Vaikea siinä on suositella kenellekään talvipyöräilyä tai motivoida sellaista joka muutaman kerran on saman kokenut ja päättänyt jättää pyörän koskematta!
PS En halua aloittaa sadatta väittelyä siitä kumpi oikein onkaan parempi talvipyöräilyfillari, cyclocross vai maasturi, mutta vaikea tänäänkin oli kuvitella miten joku muu pyörä voisi olla minulle parempi kuin mun tuikitavallinen cyclo tai mitä varten minun pitäisi kaivata jollain tavalla mukavampaa pyörää...
Olipas mukava sää tänään ajella pyörällä. Lämmintä, vaikka tuuli vähän ottikin. Tarjolla kyllä kaikkea mahdollista alustaa: asfalttia, sepeliä, sohjoa, jäätä ja jopa hankikantoa - siis läskillä.
Sent from my iPad using Tapatalk
Maalla on mukavaa
https://www.dropbox.com/home?preview...217_100239.jpg
Ostin Lake mxz400 talvipyöräilykengät ja välittömästi meni kelit plussan puolelle, vähän pännii nyt lämpimät säät. On aika järeät bootsit, pitänee alkaa Lapin matkaa miettimään ellei säät kylmene.
Olipas varsin makoinen talvipyöräily keli tänä aamuna. Nastarenkaat oli tarpeen. https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...12bcbe78d7.jpg
Oli kyllä sää kohdallaan niin eilen kuin tänäänkin. Ja samoin pyörävalinta, kun oli liikkeellä maasturilla piikkipyörillä. Eilen kiertelin muutaman kympin maaseudun pikkuteitä muhkurajäätiköillä. Olisi varmaan kapearenkaisella muutama ruma sana lipsahtanut, ja rengaskin olisi voinut lipsahtaa. Välillä oli sellaisia paikkoja, että jonkun peltoaukean matkalla tie kirkkaalla jäällä, ja silein kohta oli se jäätynyt traktorin renkaan jälki. Hyvin siitä kyllä ISP renkailla ajoi. Tänään kiertelin lähinnä taajama-alueella, jäätä kyllä riitti väylillä sielläkin. Nekin pätkät, mitkä vuorokausi taaksepäin oli vielä lumipinnalla, oli nyt muuttuneet kovaksi jääksi. Jossain aurinkoisimmissa kohdissa tosin jo sulia läikkiä.
No, tänään oli sitten keli sellainen, että nastattomalla cyclolla ylittyi se raja kun ihailevat "ooh, kylläpä on rohkeaa ja taitavaa" katseet vaihtui aidosti huolestuneisiin ja kauhisteleviin parahduksiin ja polje pöpilään pöhkö katseisiin. Täytyy näemmä alkaa kantaa vastuu myös kanssaihmisistä ja koittaa olla järkyttämättä niitä. Ihan hyvin kyllä selvisin kun jäiset kohdat ylitin vauhdilla ja suoraviivaisesti. Onneksi tänä talvena nastapakkoaika tulee jäämään lyhyeksi.
Yllättävän hyvän tuntuinen rengas tuo Kenda kwicker. Ekaa kertaa ajoin kuivaa asfalttiakin ja äänettömyydestä päätellen ei kummoista kitkaa ollut.
Tuolla periaatteella sitä on tullut aikoinaan mentyä pitkän aikaa, ilman tietoakaan minkäänlaisista talvirenkaista tai kypäristäkään. Vasta joskus 2003 - 2004 paikkeilla ostin ensimmäiset nastarenkaat, jotka nekin oli hyödyttömän surkeat Nokian A10:t. Sitä ennen mentiin tuurilla ne paikat, missä taito ei riittänyt. Ihmeen vähän kaatumisia siihen aikaan sisältyi eikä mitään rikki mennyt, edes pyöristä. Tuo aika on vaan minun osaltani nyt ohi. Jos tuolla jäätiköillä kerran pystyy ajelemaan mukavasti, vaivattomasti ja turvallisesti, niin ajan sitten sillä tavalla. Nastarenkaiden käytössä en koe olevan mitään vastentahtoista "pakkoa". Niin kauan kun voi pysyä lumella ja jäällä, hyvä nastarengas kulkee hyvin. Pahin on se aika vuodesta, kun alkaa olla pidempiä sulia pätkiä, mutta samaan aikaan varjokohdissa jäätiköitä. Niitä paria viikkoa varten kai pitäisi jaksaa vaihtaa jotkut vähempinastaiset renkaat.
^
Minun ensimmäinen nastakumi oli kanssa eteen A10 26" maasturiin joskus vuosituhannen vaihteen kieppeillä. Jonkun vuoden päästä tuli eteen W106 ja A10 siirtyi taakse. Sitten sain halvalla käytetyt W160 mutta oli järkkykovat, niilläkin tuli kyllä maastoiltuakin. Sitten tuli WXC300 käytettynä noin 2004 eteen ja se olikin jo ihan älyttömän pitävä.
Juu, ei minullakaan mitään nastoja vastaan ole. Niillähän on hauska ajaa siellä missä ei talsijatkaan pääse eteenpäin. Lähinnä tarkoitin että nyt ei olisi ilman oikeastaan selvinnyt, vaikka niin teinkin. En enää viitsi sijoittaa mokomaa 60e nastoihin, kun pari viikkoa enää tarve ja nyt on vasta pari päivää edes tarvinnut. Ja jos ostaisin, niin viikon kuitenkin keräisin voimia että jaksaisin vaihtaa alle. Joten se niistä tältä erää. Ensi talven pyörän malliakaan ei tiedä, sen verran usein mieli muuttuu.
Onhan tuo isp ja fat freddie aivan mahtavia nastarenkaita kuten taas tänään muhkuraisella jääpintaisella tiellä tuli todettua. "ihan pitää kuin kesällä ajaisi mutta silti kyllä jännittää" totesi tytär jolla ei talvirengas kokemusta vielä hirveästi ole...
muistan että kultaisella -80 luvulla mulla oli jopossa eturengas nastarengas talvella että ihan uusi keksintö nastarengas ei kuitenkaan ole :)
Mamoilin ja laitoin molempiin päihin isp:t. Jos noilla ei pysy tolpillaan niin se on mentävä konttaamalla töihin. Säikäytti noi lipat vanhaa miestä, tuurilla on ehjänä. Vituttaa olla raaja paketissa parhaimpaan ajoaikaan.
Joo en mä kyllä mitään glooriaa nää epäsopivilla renkailla liukkaalla ajamisessa. Gravel Kingit totesin aikoinaan yllättävän pitäviksi nastattomiksi renkaiksi mutta ei tulis mieleenkään lähteä niillä ajeleen näille jäätikölle.
Minä olen vasta oppinut kolaroinnin jäljiltä pelkäämään muita. Harhainen usko omaan tekemiseen on vielä tallella, mutta kyllä sekin vielä karisee. Kaatuilut on siis edessä päin. Mutta kyllä se vielä...
Hupasaa kyllä mulla taisi tän talven lipat johtua nastoista kun reagoi raitiokiskoon.
^ no niin, pirun raitiokiskot ja - vaunut.
Autotielle vaan, mä en todellakaan meinaa kaatua muutaman....euron tähden työmatkalla.
Kenda Kwicker Pro 700 x 35C? Ei muuten hieman yllättäen löytynyt valmistajan sivuilta tai sen nettikaupasta. Liekö poistunut valikoimasta tai uudistunut ja vaihtanut nimeä?
Yllättävää että noinkin isonappulainen rengas tarjoaa riittävästi pitoa liukkaalla - vaikka yllähän tuolla ulkona näkee nastarengaskuskia hämmästyttäviä suorituksia tavispyöräilijöitäkin jotka ajavat samoilla renkailla läpi vuoden ja vieläpä sellaisilla joita voisi kuvata slikseiksi.
Miten muuten nousevat jäiset tai kovaksi ja liukkaaksi kuljetun lumen peittämät ylämäet?
32mm leveät. Ensiasennusrenkaat, joten voi olla ettei mistään saakaan. Varsinkin jos hyviksi totean.
Minun mielestä toimiva talvirengas. Kyllä ne mäet nousee jos vain jotain röpölää on mihin tarttua. Saa nähdä alkaako puhkeilu kun lumi vähenee. Siinä on ollut usko koetuksella useimpien nappularenkaiden kohdalla.
Asfaltti viikonloppuna itsensäpaljastanut itsensä monin paikoin, mutta helkkarin liukasta oli monissa jääpaikoissa. En tiedä mutta nastat oli hyvät
Jäiset ei nouse, mutta jos on vähääkään lunta, on pinta sen verran hapero, että kyllä nappula siihen ottaa kun ei nouse putkelle. Ylipäätään on tosiaan jäitä ja jäitä. Peilaava jää on liukas, jäältä näyttävä hapero ei. Useimmiten ne kyllä erottaa toisistaan.
Putkelta vaan ja lukoilla pyöritän niin vimmatusti että sutii se mäen päälle lopulta.
Pyörämallien pitoeroja pohdin. Cyclolla on vaarallisempaa eturenkaan livettyä, johtuu etunojaisesta painopisteestä. Käsihän siinä tahtoo maahan mennä ensin. Suoratankoisella taas paino on enemmän persiillä ja jalanhan silloin laittaa ensin maahan. Näin ainakin minulla. Sitä varten kai minua ei pelota picnic:llä kesäslikseillä. Voi lukkopolkimillakin olla vielä osansa tässä. Niitä ei taida faubereihin saada, muuten ne olisi mammassakin.
Ensimmäistä kertaa on ollut mukavaa talvipyöräillä tänätalvena. Lunta niin keleesti, isoja 50cm korkeita valleja joista menee polkuja kauppojen pihaan, lumikinoksia, tuuli ja lunta naamalle. Heittää vaan laskettelutakin päälle, kypärän ja crosslasit päähän ja möyrii fätillä menemään. Ei käynyt kateeksi muita pyöräilijöitä tänään kun tuisku tuli naamalle ja itse oli semmosessa mukavassa kotelossa suojassa :D Vauhtiahan ei ole muuta kuin alamäissä mutta mukavuus on omaa luokkaa
Eilen ensimmäinen maantielenkki Gatorskineillä. Iso tie oli kuin kesällä, tosin pölyä kiitettävästi.
Miltäs itse maantie näytti? Kauhistelin lauantaina (autolla ajaessani) hemmetin isoja reikiä, joita ilmeisesti jäätymisen ja sulamisen yhteisvaikutus oli saanut aikaan Nuuksiontiellä. Jostain olin lukevinani, että reikiä olisi oletettavissa noin laajemminkin.
Sent from my iPad using Tapatalk
Reikiä on koko Suomi täynnä, ei kannata niiden takia jättää lenkkejä tai aina teitäkään ajamatta. Poikkeuksia toki on.
Yllättävän hyvin jäätyneet pikkumäet menee läskin nastoilla. Tahmelan rannassa on pieni polku ja polulla pieni jyrkkä töyräs joka syksyisin on kurainen ja talvella usein peilijäässä. Kun sen menee kohtisuorassa, päälle pääsee mutta kyllä kuulen nastojen raapivan renkaan lyödessä tyhjää. Olen jumahtanut siihen enemmän jumbot alla, kun on ollut kura-aika. Muuallakin olen huomannut että pääsen mäkiä metsässä melkeinpä paremmin nastoilla kuin kuraisena aikana. Mutta nastakengät pidän kyllä jalassa jos pitääkin siihen mäkeen pysähtyä ja ylös päästä tunkaten.
Crossarilla ensimmäinen työmatka-pätkä takana. 11.2 km eilisen lumisateen jäljiltä yllättävän hyväkuntoisilla teillä ja aikaa meni 38min, johon sisältyi 3 liikennevalopysähdystä ja 1 pyörän kanto risteykseen syntyneen lumivallin yli. Aikaisemmalla hybridillä ennätys oli 43 min tämä sama matka. Pikkuhiljaa kuntotasoa parantamaan :)
Miten talvella voi vertailla ajoaikoja ennätysmielessä? Olosuhteet vaikuttaa niin paljon.
Kannattaa muutenkin mittailla keskareita ja aikaa taajaman ulkopuolella. Itse joskus tajusin että alkoi melko tyhmältä näyttämään kun piti vauhti säilyttää risteysalueillakin.
Aina kannattaa vertailla ;). Kyllä mä ainakin seurailen käytettyjä aikoja "asti tänään oli nopea alusta/takatuuli tjsp". Miksei voisi? Ei se tarkoita että aina pitäisi yrittää ennätyksiä rikkoa, mutta joskus saattaa niinkin käydä. Toiset yrittää saada KOMeja joka lenkillä ja pätkällä.
Ei kurjuutta kummempaa
Tuo on kyllä ympäripyörein kannanotto vähään aikaan. Tämä siis kaikella kunnioituksella.
Reikiä on teillä, suussa ja sanonko missä. Tarkoitukseni ei ollut niinkään estellä kenenkään, kaikkein vähiten omia, menohalujani vaan kuka ties varoitella minkälaista kalustoa kannattaa kenties harkita kun asfaltti alkaa vähitellen kuumottaa. Kunhan pohdin ääneen - hieman myös tarkentaen.
Ajoin sunnuntaina 150 km ja olihan siellä lisää reikiä kuten joka talven jälkeen, ei vaikuta omiin rengasvalintoihin mitenkään.
Vaihdoin tänään läskistä cyclocross-pyörään (jolla olin viimeksi ajanut 4.12.). Ensitunnelmat olivat jotakuinkin "v-tu miten epämukavaa ja eihän tämä vauhtikaan ole juuri sen kummempaa". :) Oli tosin jonkinmoinen vastatuuli töihin päin tullessa. Ottaa taas hetken tottua tuohon.
Pyörässä on edessä Gravdal, joka tuntui aika hyvältä noilla jäätiköillä, joita matkan varrella on. Takana on Mara Winter, kun sinne ei Gravdal mahdu.
Tässä nimenomaisssa tapauksessa vertailu on kuitenkin täysin mielekäs. Voidaan kai lähteä että uusi crossarikuski oli ajanut hybridillään saman matkan myös yhtä hyvissä olosuhteissa kuin eilisillä "lumisateen jäljiltä yllättävän hyväkuntoisilla teillä"?
Jos eilen olisi ollut umpisurkea ja raskas keli ja crossarilla matkaan olisi kulunut 10 min kauemmin kuin hybridillä ajettuun ennätykseen...well, silloin vertailussa ei olisi ollut mielekäs:rolleyes: Ja jos crossari olisi ollut viisi minuuttia hitaampi kuin hybridillä ajettu ennätys, jäisi jäljelle mahdollisuus tai jopa todennäköisyys siitä että ennätys oli ajettu merkittävsti paremmassa kelissä ja sellaista johtopäätöstä että hybridi on talvipyöräilyssä nopeampi kuin crossari ei tulisi tehdä pelkästään tämän ensimmäisen työmatkan perusteella:cool:
Tässäkin suhteessa ihmiset ovat kovin erilaisia: kaikille keskarien ja ajan mittaileminen ei vaikuta mitenkään siihen miten he ajavat eikä esimerkiksi aiheuta tarvetta ajaa vauhdikkaammin kuin olisi syytä paikoissa joihin keskarivauhti ei sovi.Lainaus:
Kannattaa muutenkin mittailla keskareita ja aikaa taajaman ulkopuolella. Itse joskus tajusin että alkoi melko tyhmältä näyttämään kun piti vauhti säilyttää risteysalueillakin.
PS Tähän taajama- tai kaupunkiajoon, niiden keskarivauhtiin ja niihin kuluvaan aikaan liittyen: jokunen vuosi sitten englantilainen työmatkapyöräilevä lääkäri hankki vanhan (muistaakseni) hybridiksi luokiteltavan pyöränsä tilalle maantiepyörän (tai asfalttiajoon sopivan cyclocrossariin) ja koska hän piti ajoistaan tarkkaa kirjanpitoa, hän pystyi vertailemaan pyöriä ja niillä ajettuja työmatkoja. Tutkimus ilmestyi brittiläisen lääkärilehden joulunumerossa, jonka perinteisiin kuuluu että siinä julkaistaan erilaisia kieli poskessa ja pilke silmäkulmassa kirjoitettuja enemmän tai vähemmän vakavia "tutkimusartikkeleja". Anyway, tutkimus osoitti (jälleen muistaakseni) ettei maantiefillari ollut yhtään sen nopeampi ja ennätys eli lyhin työmatkaan kulunut aika oli ainakin ensimmäisen vuoden jälkeen yhä hybridin hallussa:eek::rolleyes:
Hitaana hyötypyöräilijänä mittailen enkkoja toiseen suuntaan... siis tyyliin "eräänä aamuna pari talvea sitten tähän meni 50 minuuttia, niin ei tää tämänkertainen NIIN paha ollut onneksi sentään" :). Ja muutenkin on hyvä, vaikkei aina mitenkään inspiroivaa, katella keskareita, jotta osaa varata riittävästi aikaa kriittiisiin siirtymiin.
Toki etenkin vieraan reitin ylläpito voi yllättää raskaasti. Viime viikolla menin ääliömäisesti hutiin tarkkaavaisuuden herpaannuttua vähäksi aikaa ja sitten vielä korjausreitille osui "ei talvikunnossapitoa" -pätkä ja vähän latuakin sen päälle. Joo, en ehtinyt ajoissa :rolleyes:.
Empä huomannut että oli tämä pyörän vaihtotapaus kyseessä. Joo, hyvä ettei hitaammaksi sentään osoittautunut.
Ihan yleisesti totesin että jos huomaa vaaratilanteita kertyvän, niin voi sen keskariajon aloittaa vasta taajaman ulkopuolella. Itsekin olisin sen ehkä hoksannut aiemmin jos joku olisi huomauttanut. Mutta ei siinä mitään jos rauhallisessa ajossa vauhtiaan seurailee. Tuolla vaan näkee valitettavan paljon niitä jotka ei pysty himmaamaan tiukassakaan paikassa.
Nojoo. Kaippa tuo johtui sitten siitä hyvän liikkeen tuomasta hyvästä fiiliksestä tuo sana "Ennätys". Olosuhteet tiellä kuitenkin pysyneet melkolailla samana Joulukuun puolestavälistä saakka. Tarkennan vielä että nykyinen Crossari on minulle paljon mielekkäämpi peli kuin aijempi hybridi, niin sekin ruokkii sitä "Hyvää fiilistä".